[Apache]p166 genoeg?

Pagina: 1
Acties:

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:26
Hallo allemaal,

Ik ben voor mijn werk bezig te onderzoeken of we voor intern gebruik een webservertje kunnen gaan opzetten.
Dat wil zeggen, we hebben een internetpagina die door iedereen gebruikt wordt, met allerlei info, maar hij is niet al te handig opgezet. Nou was mijn voorstel om hem in PHP & MySQL te maken. Alleen moet daarwel een webserver voor draaien (geen internet op het interne netwerk).
We hebben hier een aantal oudere computers staan. Denk aan p166 met 32mb geheugen.
De vraag is of zo'n computer genoeg is om Apache met PHP & MySQL te draaien.

Owja nog even wat meer info. Er werken hier zo'n 25 mensen en niet iedereen zal tegelijk gebruik maken van die website

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Voor statische pagina's is het ding snel genoeg, maar met php en mysql zul je best een vertraging merken. Dat merk ik al met mijn PIII servertje.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:33

Maasluip

Kabbelend watertje

Ik neem aan dat je het niet met windows gaat doen? Dat loopt niet echt met 32MB ram.
Ik zou zeggen: installeer een licht Linux systeempje (console only) en test het eens uit. Met een beetje werk heb je dat in 1-2 dagen wel draaiend.

Signatures zijn voor boomers.

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Een bedrijf van 25 man kan best 400 euro ophoesten voor een simpel PC'tje. Een AthlonXP op een ElCheapo plank met 512MB voldoet dan uitstekend. (Tenzij je lompe scripts gaat draaien)

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:53

Zoefff

❤ 

Als je op die 166 ook PHP en MySQL gaat draaien, dan zal je wel merken dat ie het niet helemaal goed trekt. Het is gewoon een kwestie van uitproberen of je de wachttijden acceptabel vind of niet.

Omdat er maar 25 man gebruik van hoeven te maken, denk ik dat het allemaal wel losloopt, al zal het niet optimaal lopen.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:26
Dank voor de replies alvast,

We hebben hier net nog een p233 gevonden met 64mb ram.
Het plan was om er windwos NT4 op te draaien (moet kunnen dacht ik)

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• Ajunne
  • Laatst online: 09-09-2025

Ajunne

Uitje

Een Athlon op een el-cheapo plankje op een server? Dan kun je even goed nu een nieuwe kopen want binnen een half jaar is dat ding toch naar de zak...

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Zoiets hebben wij ook gedaan,

Harde schijf hadden we nog liggen, en voor ongeveer 200 euro spullentjes gekocht (duron, goedkope dingen) maar liep wel goed.. Nu zijn we over op een dedicated servertje wat toch wat beter is ;) (Dual athlon mp, 1gb ram, etc.)

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08 11:52

FastBunny

Give it the Works !

Hoe belangrijk is het dat het blijft draaien etc, bedrijfszekerheid etc is niet echt super van een oude pc natuurlijk ;) Om te testen okay, maar als het een in een productieomgeving gebruikt gaat worden zou ik toch echt een simpel servertje kopen ervoor en dat hoeft niet extreem duur te zijn.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 07:23
Eh

wat iedereen hier roept over "als je php en mysql gaat draaien zul je wel merken dat het niet voldoet" is eh.... klinklare onzin.

Een lichtgewicht LAMP systeem (Ik zelf raad Debian aan, no-nonsense, geen X, 100% console installatie kiezen), dan draait het als een tierelier.

Hooguit dat je wat extra geheugen erin moet prikken. Dat is de grootste bottleneck (als het de hele tijd moet gaan swappen). Heb er zelf jaren zonder problemen mee gedraaid. P166MMX + 96MB ram -> snel, safe, simpel.

32MB heb ik ook tijdje mee gedraaid. MySQL, PHP, draaide een botnetje op, zat er zelf ook gewoon mee te werken, te gamen etc..... X draaide wat traag, maar verder ging alles uitstekend (ja, ook dus php).

Magoe, misschien ben ik gewoon sneller tevreden dan andere mensen? Persoonlijk zie ik het nut niet van een 0.005 seconden snellere response tijd *knipoog*

• cavey
  • Laatst online: 11-06 07:23
SonOfSam schreef op 30 september 2004 @ 09:12:
Dank voor de replies alvast,

We hebben hier net nog een p233 gevonden met 64mb ram.
Het plan was om er windwos NT4 op te draaien (moet kunnen dacht ik)
Hahaha, dude, NT4 slokt al teveel van je main memory op om nog beetje fatsoenlijk Apache + PHP op te kunnen draaien..

simpel linux bakkie......... it's not so hard ;)

• Speedpete
  • Laatst online: 07-08 11:30

Speedpete

was barman

Ik heb hier intern tijdelijk een machine met Apache, Mysql en Php gedraaid als invoer voor enquetes. Waren drie man continue op aan het werk, veel database toegang etc. Was een P100 met 16mb en Win95, qua snelheid en veiligheid niet top, maar het werkte prima. Een P166 moet zeker lukken, maar NT zou ik er niet op zetten.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Ik heb een PHP + Postgres site op een P200MMX met 64Mb gedraaid (Gentoo Linux) en dat is zeker goed te doen, zolang je scripts en database-layout maar goed zijn. JOINs zijn geen enkel probleem zolang je de juiste indices hebt aangemaakt. Je P166 of P233 voldoet dus prima om een site voor tientallen mensen te draaien. Je kan ook nog ab gebruiken om te testen hoe hoog je doorvoer is.

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 09:30

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

komakeef schreef op 30 september 2004 @ 10:12:
Eh

wat iedereen hier roept over "als je php en mysql gaat draaien zul je wel merken dat het niet voldoet" is eh.... klinklare onzin.
Iedereen stelt andere eisen, in een bedrijfsomgeving waar commercie op no.1 staat moet het snel en vlekkenloos draaien! Snel loopt het iig niet op een p166 !!
Een lichtgewicht LAMP systeem (Ik zelf raad Debian aan, no-nonsense, geen X, 100% console installatie kiezen), dan draait het als een tierelier.
Goed advies! Alleen raad ik je toch Slackware 10 (CLI) aan, hiervoor zijn dagelijks updates beschikbaar, iets wat bij Debian niet het geval is.
Hooguit dat je wat extra geheugen erin moet prikken. Dat is de grootste bottleneck (als het de hele tijd moet gaan swappen). Heb er zelf jaren zonder problemen mee gedraaid. P166MMX + 96MB ram -> snel, safe, simpel.
Nogmaals ligt maar aan wat voor eisen je stelt, als al 10 mensen tegelijk de pagina opvragen laat de snelheid, de tijd waarop de internetpagina volledig geladen is, te wensen over. Onderandere te wijten aan hardware van de server!
32MB heb ik ook tijdje mee gedraaid. MySQL, PHP, draaide een botnetje op, zat er zelf ook gewoon mee te werken, te gamen etc..... X draaide wat traag, maar verder ging alles uitstekend (ja, ook dus php).
Gamen op een Servert |:(
Magoe, misschien ben ik gewoon sneller tevreden dan andere mensen? Persoonlijk zie ik het nut niet van een 0.005 seconden snellere response tijd *knipoog*
> 0.005 naar alle waarschijnlijkheid!

Ik draaide een p233mmx 128MB en die draaide lekker op slackware 9 icm php en mysql duurde even (+/-1,5 seconde) voordat de pagina's geladen waren maar werkte verders perfect. Draai nu een p3 677mhz 320mb en nu draait de servert heerlijk responsetijd nihil met 15 gebruikers -> mysql + php + samba + ssh + dns + cups + ftp!

samengevat; pak een linux distro (bijv. Slackware of Debian) en de snelste PC met het meeste geheugen die je maar kan bemachtigen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door WeaZuL op 30-09-2004 10:51 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Ajunne schreef op 30 september 2004 @ 09:13:
Een Athlon op een el-cheapo plankje op een server? Dan kun je even goed nu een nieuwe kopen want binnen een half jaar is dat ding toch naar de zak...
Blahblah. Mijn ElCheapo-bak thuis met ECS/SiS745-plank draait ruim 2 jaar zonder enkel probleem. Huidige uptime is weer 2 maanden, nadat CPU-fan naar de tyfus was. CPU was 93 graden(!) maar PC deed het nog prima. Puur toeval dat ik daarachter kwam. Alle downtime werd 100% veroorzaakt door reboots van Windows, een kapotte HD, nieuwe HD's en een losse stekker.

Nadat mijn niet-goedkoper plank in m'n desktop na 3 jaar de brui eraan gaf, heb ik ook daar een ElCheapo SiS746-plank in gegooid. Tot nu toe ook nog geen problemen mee gehad.

Sja je moet een béétje uitkijken, goedkoop is vaak duurkoop, maar soms zit er uitstekend spul tussen.

Overigens... Op kantoor draait een AhtlonXP1600 ofzo. En dat voldoet maar net aan. Het ligt maar net aan op welk niveau je werkt. Als lui zeggen dat PHP als een tierelier op een P166 draait, dan kan ik je vertellen dat dat alleen zo is met eenvoudige scriptjes.

• 0siris
  • Laatst online: 22-08 17:19
WeaZuL schreef op 30 september 2004 @ 10:38:
Goed advies! Alleen raad ik je toch Slackware 10 (CLI) aan, hiervoor zijn dagelijks updates beschikbaar, iets wat bij Debian niet het geval is.
Je hebt verschillende Debian smaakjes, bijv "stable" en "testing". Bij "testing" heb je ook zowat elke dag updates, bij "stable" wachten ze een tijdje om te kijken of de updates stabiel genoeg zijn. Het is maar wat je wilt. Het nieuwste van het nieuwste is niet altijd gewenst in een productieomgeving natuurlijk, daar heeft stabiliteit en beschikbaarheid voorrang. Ik heb bij mij thuis een mail/web/mysql/php server staan, draait "unstable" puur omdat ik er van hou mee te klooien, maar anders gebruikte ik gewoon "stable".

[ Voor 5% gewijzigd door 0siris op 30-09-2004 11:21 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Het is allicht ook handig om objectief meetbare eisen te stellen met een marge. Bijvoorbeeld: bij 20 man concurrent toegang moet script X voor iedereen binnen 2 seconden klaar zijn met verwerking. Dit soort scenarios zou je met ab kunnen testen. Op die manier kan je bepalen of je hardware, scripts en eisen op elkaar zijn afgestemd. Voldoet de hardware dan is dat prima, anders weet je zeker dat je op zoek moet naar een ander systeem.

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

• 0siris
  • Laatst online: 22-08 17:19
raoulduke schreef op 30 september 2004 @ 11:23:
goede tip voor grotere projecten.
Zogauw je al gebruik maakt van 2ehands hardware, zonder RAID setup en over backup nog niet hebt nagedacht, kun je beter gewoon beginnen en kijken waar het schip strandt, MITS je bereid bent om te investeren in nieuwe(re) hardware zogauw blijkt dat de huidige hardware onvoldoende is.
@TS: ik heb hier nog een compleet ingerichte p2-333Mhz met Debian stable erop, voorzien van Apache, alleen nog ff PHP en MySQL installeren. (Mocht je in de buurt van Den Bosch wonen). Prijs: komen we wel uit ;)

[ Voor 21% gewijzigd door 0siris op 30-09-2004 12:04 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

Pagina: 1