No offence maar ik vind er (op nummer 19 na) eigelijk niks aan.
Iig niet om een hele showcase voor te openen.
- Allemaal hebben ze bewegingsonscherpte.
- Weinig sfeer, ook bij de zw/w versies.
Ik weet niet of ze in de cam op zw/w zijn gemaakt of later op de PC. Als je de kleurenversies nog hebt zou je eens moeten proberen om ze naar zw/w om te zetten met calculations ipv met desaturate, komt bij zo'n platen vaak mooier uit.
- Sepia vind ik helemaal niks bij zo'n foto's maar da's mijn mening.
Ik weet niet hoe ervaren je hier in bent maar toch een paar tipjes:
- Je hebt vaak op podium heel mooi gekleurd licht, gebruik dit dan ook om de sfeer vast te leggen zoals bij nr 10. Als je de foto's achteraf zw/w wil hebben kan je die kleurzweem ook vrij makkelijk wegkrijgen.
- De lampen stelling aan het plafond is vaak lelijk, ik neem dit niet op in m'n compositie of crop dit er meestal af. en als dit niet mooi uitkomt qua compositie, kies ik m'n diafragma zo dat er weinig scherptediepte is (en de achtergrond dus vervaagt) of ik maak dit later in photoshop wat donkerder als dat niet mogelijk is)
ik weet niet of je op manual kan schieten maar anders hetvolgende:
- Stel je sluitertijd wat korter in. op groothoek stand kan je ong. 1/60s. en ik weet niet hoeveel tele die ixus heeft maar ik kom meestal op 1/200 als ik op 112mm (70mm op dslr dus x1.6) zit.
- Gooi het diafragma open (dus f/2 of wat het laagste getal is op de ixus). het lastige hieraan is wel dat je GOED moet focussen omdat je onderwerp anders onscherp is. Voordeel hiervan is ook dat je zoveel mogelijk licht vangt.
- Je kan best flitsen bij kleurenfoto's als je je sluiter maar wat langer open houdt, kwestie van proberen (is bij elke zaal qua belichting weer anders).
Mijn eerste concerten die ik fotografeerde (toen nog met m'n G3) waren ook verre van perfect, maar als je dit vaker wil doen zou ik je toch adviseren om je camera wat beter te leren kennen. vooral als dit de beste foto's zijn van de 348 (!).
Ik moet wel bekennen dat dit soort foto's eigelijk ook alleen maar 'live' te oefenen zijn, want zo'n rare lichtomstandigheden als op een podium krijg je thuis niet gesimuleerd om te testen. (snel wisselend licht, rook, snelle bewegingen).
Hier eentje van mij. een paar weken geleden in de W2 in Den Bosch:

(niet echt eerlijk, omdat mijn cam er wat geschikter voor is, maar zo'n pics maakte ik met m'n G3 ook wel. Is vooral een kwestie van veel oefenen als je dat wil.)