Toon posts:

Probleem chello-modem, of juist niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok een week geleden had ik een werkende opstelling van Chello Classic met:

1 com21 modem
1 sitecom router
3 pc's aangesloten op internet

nu komen ze deze week met een nieuwe modem
ok toen had ik een heel gekut met het installeren van de modem, ik deed het de hele tijd goed, maar ik bleef dat scherm krijgen -> chello gebeld -> opgelost.

Nu werkt het internet wel, maar voor een paar minuten.
Dan werkt ping 192.168.0.1 (ip-router) niet meer en kan ik alleen de verbinding herstellen (lees: werkende maken) door de stekker van de router eruit te halen en 30sec later er weer in te doen.

Het kan geen warmte-probleem zijn, want de router heeft altijd gewerkt daarvoor.

Zou het misschien kunnen zijn dat de chello modem een 'fout' stuurt naar de router waardoor die vastloopt en daardoor geen verbinding meer heeft met de computers?

Suggesties en oplossingen voor dit probleem? ;)

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

Lijkt me erg sterk.

Ik zou de volgende dingen nakijken
* kijken of 't MAC-adres wat je hebt gecloned (neem ik aan) wel goed staat,
* kijken of er niets vast ingesteld staat, misschien nog uit 't COM21-tijdperk,
* kijken of er geen firmware-update voor de router is; misschien zit er een bug in de fw?

Verwijderd

Topicstarter
Bergen schreef op 30 september 2004 @ 01:26:
Lijkt me erg sterk.

Ik zou de volgende dingen nakijken
* kijken of 't MAC-adres wat je hebt gecloned (neem ik aan) wel goed staat,
* kijken of er niets vast ingesteld staat, misschien nog uit 't COM21-tijdperk,
* kijken of er geen firmware-update voor de router is; misschien zit er een bug in de fw?
IP -> Dynamisch IP
DNS -> Automatisch

Hoe gaat dat MAC-adres klonen dan precies, misschien dat ik dat wel heb gedaan maar zeg ff wat dat is ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2004 02:24 ]

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Juist, daar gaat 't dus mis. Je moet het IP op dynamisch zetten. Alleen bij COM21's in bepaalde gebieden heeft men statische IP's. Met je nieuwe modem heb je een dynamisch IP.

Verder zul je even het MAC-adres van je netwerkkaart moeten opzoeken in Windows (in een dos-prompt even ipconfig /all) en dat kun je via de webinterface van je router vast invoeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Bergen op 30-09-2004 02:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
oh, wacht, ik had het op dynamisch gezet (door elkaar gehaald)

maar

ik heb in de router alle 3 de pc's een vast lan-ip gegeven dmv het 'fysiek adres' (MAC-adres???) van ipconfig /all (had ik al gedaan). Alle internet instellingen zijn goed neem ik aan, alleen snap ik niet waarom hij er na een tijdje gewoon weer mee kapt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2004 02:26 ]

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 02:24:
oh, wacht, ik had het op dynamisch gezet (door elkaar gehaald)

maar

ik heb in de router alle 3 de pc's eeb vast ip gegeven dmv het 'fysiek adres' van ipconfig /all (had ik al gedaan). Alle internet instellingen zijn goed neem ik aan, alleen snap ik niet waarom hij er na een tijdje gewoon weer mee kapt.
Ja, maar het fysieke adres van de pc die je in eerste instantie rechtstreeks op de modem hebt aangesloten moet je aan de router zelf geven.

Verwijderd

Topicstarter
Maar 192.168.0.1 is altijd mijn IP van mijn router, moet ik dan ook voor de router instellen welk lan-ip hij krijgt terwijl die altijd hetzelfde is? :S

PC1 = 192.168.0.2
PC2 = 192.168.0.3
PC3 = 192.168.0.4

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2004 02:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Misschien kan het ook liggen aan een pc met 2 netwerkkaarten waaraan ik een IP heb gegeven (aan allebei de netwerkkaarten dezelfde) waarvan er 1 is uitgeschakeld, maar soms gebruik ik de andere netwerkkaart (Bijv. op GAME-LAN ivm GIGABIT kaart en 100mbit kaart).
Maar die andere heeft dus een ander MAC adres die niet overeenkomt in de router maar wel dat ip adres heeft, dus dat daardoor mijn verbinding raar doet?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2004 02:40 ]

• No_Identity
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-10-2025
Soort gelijk probleem had ik toen ik van @Home een nieuw kabelmodem kreeg. Had de instellingen zo gelaten zoals ze stonden, het werkte een paar minuten waarna telkens de verbinding eruit vloog...

Bij mij bleek dus dat het nieuwe modem pas na 6 oktober te gebruiken is en niet daarvoor, dus ik ga even geduld hebben en het dan weer proberen...

Zoals ik het bij jou lees,kan het hetzelfde geval zijn,maar lijkt me eigenlijk ook heel sterk.

Zijn de contacten nog wel goed na het omzetten van het modem e.d.?
Niet per ongeluk de router gereset of verkeerde instellingen gegeven? (dus compleet andere instellingen als eerst)
Alle pc's op dezelfde wijze ingesteld?

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 02:28:
Maar 192.168.0.1 is altijd mijn IP van mijn router, moet ik dan ook voor de router instellen welk lan-ip hij krijgt terwijl die altijd hetzelfde is? :S

PC1 = 192.168.0.2
PC2 = 192.168.0.3
PC3 = 192.168.0.4
Nee, kijk.. Je netwerkkaarten krijgen nu een IP-adres aan de hand van hun fysieke adres (MAC-adres), right? Nou, de router krijgt dus op zijn beurt ook een IP-adres van chello aan de hand van zijn MAC-adres.

De router heeft 2 MAC-adressen, een aan de buitenkant naar het internet toe (WAN) en 1 aan de binnenkant naar je netwerk (LAN).

Eerst heb je je aangemeld met een pc rechtstreeks aan de modem. Door de registratiepagina die je toen bent doorlopen is 't MAC-adres van die netwerkkaart toen bij chello geregistreerd. Nu hang je de router er tussen en nu moet 't voor chello lijken alsof jouw pc nog steeds rechtstreeks aan de modem hangt en dat kun je faken door het MAC-adres van die netwerkkaart te programmeren aan de WAN-kant van je router.

Als je dat niet doet, tja dan valt de verbinding weg zodra de lease is verlopen. Je router wil de lease verlengen, maar de servers van chello zeggen: "Ja heej maar nu heb je ineens een ander MAC-adres, die lease verleng ik niet voor je!"

[ Voor 11% gewijzigd door Bergen op 30-09-2004 04:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik zal dat even proberen als ik weer thuis ben, maar ik kreeg dus steeds dat scherm van registratie, nu had ik dat dus opgelost om op de LAN-PCs een DNS te kiezen -> 192.168.0.1 en toen werkte het wel, maar anders kreeg ik weer dat scherm. Kan je dat ook verklaren?

Verwijderd

Topicstarter
Ok nu heb ik dus helemaal niets meer nadat ik de pc rechtstreeks aan mijn modem heb gekoppeld, hij krijgt geen IP toegewezen van het modem. Ligt dit aan chello en moet ik dus bellen, of ligt het aan mijn instellingen?

DNS Automatisch
IP Dynamisch

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Reset eerst je kabelmodem eens... Als je dan ook geen IP krijgt zul je even moeten bellen om te vragen of ze alles even kunnen vrijgeven.

Verwijderd

Topicstarter
ja, de modem resetten helpt niet, heb ik nu al wel 100x gedaan, ik zal morgen wel (weer) bellen en vragen....

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Dan kun je beter meteen de router ertussen laten, dat aanmeldschermpje doorlopen en dan je modem + router (ipv modem + pc) resetten.

Verwijderd

Topicstarter
Nou chello werkt nu weer

Ik heb de router ertussen uit gehaald en opnieuw geregistreerd met PC1, daarna had ik het MAC-adres van PC1 in de router gecloned en router gereset, en nu is de verbinding weer OK :)

bedank voor uw hulp

• KarmaniaK
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-07-2025
In leeuwarden in een studentenhuis hebben we ook chello, met een e-tech router ertussen. Er zitten ongeveer 6 computers op aangesloten. Het internet werkt wel maar af en toe dan vliegt het internet eraf (hele router, en dan duurt het een tijdje voordat internet weer werkt). En soms doet internet het gewoon een hele dag, en dan weer een aantal disconnects vrij snel achter elkaar.
Daarom ook eerst even een search gedaan op dit forum voordat ik het vroeg, en ik vond dit topic.
Is dit laatste uit de laatste post inderdaad slim om te doen?
Moet je dan de chello installatie doorlopen met 1 pc, en daarna het mac-adres van die pc toewijzen aan de router?
Ik weet namelijk niet precies of de installatie opnieuw kan, omdat dit gedaan is door vorige bewoners van het studentenhuis (via speedtest.nl een gok naar ons abonnement gedaan :P ). Waar doe je die registratie als dit een manier is om internet weer goed te laten werken?

alvast bedankt.
Pagina: 1