Speakerkasten ontwerpen

Pagina: 1
Acties:
  • 420 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SuB-Gold
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-04-2024

SuB-Gold

Knowledge is power ;)

Topicstarter
Topic naam zegt het al, maar ik ben dus op zoek naar een programma waarmee je tekeningen kunt maken voor het ontwerpen van een speakerkasten...
Iemand een idee waar ik zo een programma kan vinden?

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:38

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ik gooi deze even heel hard richting AV. Lijkt me dat ze er daar meer over kunnen zeggen :)

SG --> AV

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-07 21:22

Zerora

Ik Henk 'm!

Ontwerpen van de technische details, het design of allebei?

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08 18:54

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik doe het altijd gewoon in illustrator. De meeste CAD software vind ik vreselijk werken (zal wel aan mij liggen :P). 3D ontwerp maak ik in 3D studio MAX. Of er speciaal iets is voor speakers weet ik niet? Ik denk eigenlijk van niet. Als je een CAD programma vind waar je intuitief mee kunt werken, laat het dan weten :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Dennisch
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-07 07:49
voor het bereken van de inhoud is WinISD een prima programma.

voor het Design is 3d max prima!

Met een beedje zoeken had je hier wel zelf op kunnen komen

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

De AV FAQ; Veelgestelde vragen is vast een heel nuttige informatiebron voor je :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

m.m schreef op 30 september 2004 @ 09:18:
De AV FAQ; Veelgestelde vragen is vast een heel nuttige informatiebron voor je :)
Volgens mij bedoelt de TS echt het maken van een ontwerp van de fysieke kast, en niet de technische details van het berekenen van een goed volume, en daar staat eigenlijk niets over inde FAQ voor zover ik kon zien.

Een appart programm is denk ik idd wel handig. Zeker als je een excentrieke vorm hebt (zoals mijn center), waar je niet al te makkelijk het volume vant kunt berekenen. Met een proggie die dat voor je doet zou het leven een stuk makkelijker worden :+

Ik heb laatsts in de C'T gelezen oven een mooi 3D CAD proggie (... ff naam opzoeken), misschien ga ik dat wel eens proberen.

Wil je dus zoiets maken:

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/center_groen.jpg
[ spam, spam :+ ]

of meer een technischere tekening als:
Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/speaker/front.png

:?

[ Voor 21% gewijzigd door voodooless op 30-09-2004 09:42 ]

Verwijderd

dat wil ik toch geen techinische tekening noemen, zonder maatlijnen, en het gebruik van onduidelijke lijndiktes :).

• SuB-Gold

SuB-Gold

Knowledge is power ;)

Topicstarter
@deepspace, het gaat om de tekeningen, waarmee je dus ook het eigenlijk mee kunt gaan bouwen... dus de onderste tekeningen wil ik gaan ontwerpen! welk programma is dat dan? W-bin een enkele 18inch, dat is wat wil gaan ontwerpen

Verwijderd

ik werk zelf veel met inventor (ook een autodesk programma) en om het dan als een presentabel iets te maken importeer ik naar 3d studio max.

@ deepspace probeer inventor is ik vind dat het best intiutief werkt

1 nadeel het is wel behoorlijk duur dus ehhhh ;)

• MM
  • Niet online

MM

SuB-Gold schreef op 30 september 2004 @ 14:54:
@deepspace, het gaat om de tekeningen, waarmee je dus ook het eigenlijk mee kunt gaan bouwen... dus de onderste tekeningen wil ik gaan ontwerpen! welk programma is dat dan? W-bin een enkele 18inch, dat is wat wil gaan ontwerpen
W-bins zijn van 30 jaar terug, daarnaast is een enkele W-bin zonde, als je ze toch wilt stack ze minstens per 4 anders heb je totaal geen output onder de 60hz. Bouw liever een goede BR kast of anders een mooie échte hoorn, zonde van het geld anders.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

m.m schreef op 30 september 2004 @ 18:25:
[...]

W-bins zijn van 30 jaar terug, daarnaast is een enkele W-bin zonde, als je ze toch wilt stack ze minstens per 4 anders heb je totaal geen output onder de 60hz. Bouw liever een goede BR kast of anders een mooie échte hoorn, zonde van het geld anders.
Wij hadden/hebben 2 W-bin kasten met 15inch woofers, en die gingen echt behoorlijk hard hoor :o

Bedoel je dat een andere hoorn (glijbaan oid) nóg beter/harder gaat?
Voor muziek gingen ze iig laag genoeg.. ik heb ze alleen nooit aan een signal gen gehangen ofzo, dus ik weet ook niet hoe laag ze gaan :O

• MM
  • Niet online

MM

Hard gaat het zeker, alleen echt niet laag. Er schijnen mensen te zijn die van het geluid horen maar heb niet de illusie dat het diep gaat want dat gaat het echt niet. Overigens gaat een stack van 2 w-bins meestal al bijna 10hz dieper dan een ekele w-bin.

Verwijderd

Paint :)

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v156/pinobot/speaker.png

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Geloof je het zelf :+

Maar idd, mijn plaatjes zijn niet met een CAD proggie gemaakt, maar gewoon met illustrator. Ik neem dan 1mm als 1cm en dat werkt wel redelijk. Maar ik zoet eigenlijk wat beters... Ik heb een aantal links langs zien komen, als ik tijd heb ga ik ze eens langs :)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-07 13:27
Je kan autosketch 8 voor 25 euro op ebay.de kopen. Da's wel een prikkie, lijkt me.
(autosketch 9 kost 275 euro, een upgrade naar 9 kost 120 euro)

• Raymond
btw: Ikzelf werk met Vellum. Maar dat is ook over als ik klaar ben met de studie.

Jammer, want ik kan er lekker mee werken. En nieuwe software van ashlar is behoorlijk aan de prijs

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Iemand nog een tip voor gratis software? Ik heb al eens QCAD getest, maar dat is echt een ramp (en voor windows maar shareware geloof ik) :(

• Raymond
Gratis niet. De enige bruikbare gratis software is vaak demo of shareware.

Maar tot een euro of 50 is er zeker wel bruikbare software te krijgen. En dat is best betaalbaar vind ik.
Ik redeneer maar zo: Als ik 50 euro over heb voor een freesje en niet te beroerd ben om een paar Ravens te kopen, dan moet ik ook niet zeuren dat software geld kost :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Raymond schreef op 30 september 2004 @ 20:51:
Gratis niet. De enige bruikbare gratis software is vaak demo of shareware.

Maar tot een euro of 50 is er zeker wel bruikbare software te krijgen. En dat is best betaalbaar vind ik.
Ik redeneer maar zo: Als ik 50 euro over heb voor een freesje en niet te beroerd ben om een paar Ravens te kopen, dan moet ik ook niet zeuren dat software geld kost :)
Heb je wel gelijk in, het probleem is dat het allemaal windows software is, en dat heb ik liever niet :) Maarja, ik gebruik nu ook illustrator, dus eigenlijk moet ik niet zo zeuren 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 30-09-2004 20:56 ]

Verwijderd

deepspace schreef op 30 september 2004 @ 20:52:
[...]

Heb je wel gelijk in, het probleem is dat het allemaal windows software is, en dat heb ik liever niet :) Maarja, ik gebruik nu ook illustrator, dus eigenlijk moet ik niet zo zeuren 8)7
gebruik dan xfig.

Verwijderd

Modbreak: lijkt mij geen goed idee

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2004 21:15 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

xfig wil ik wel een kans geven... ziet er wel redelijk uit en lijkt makkelijk.. eens proberen dan :) Maar uit de omschrijving kon ik niet echt halen dat het een CAD proggie is:
A menu-driven tool to draw and manipulate objects interactively in an X window
Maar ik zal het topic niet langer kapen O-) , sorry TS ;)

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2004 21:15 . Reden: Quote verwijderd ]

• SuB-Gold

SuB-Gold

Knowledge is power ;)

Topicstarter
ik heb 2 peavey's van 18inch black widow speakers, en daar wil ik een kast voor bouwen die erg laag gaat en die ver draagt... de set is idd van 1979, maar als ik het geld had kocht ik me Electro Voice, maar ja

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

SuB-Gold schreef op 30 september 2004 @ 22:17:
ik heb 2 peavey's van 18inch black widow speakers, en daar wil ik een kast voor bouwen die erg laag gaat en die ver draagt... de set is idd van 1979, maar als ik het geld had kocht ik me Electro Voice, maar ja
Ver dragen bestaat niet, elke sub valt met 6dB per verdubbeling van de afstand af, hoorn of BR maakt niet uit. Een hornloaded sub is wel efficienter door de betere koppeling van driver aan lucht en de hogere directionaliteit. Maar als je het verder wilt laten dragen, dan is er maar 1 oplossing: line array.

Hier een simulatie van 8 subs bij 40Hz:

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/Meuk/Sub_array.jpg

Het zijn Meyer M3D subs, die hebben een cardiode response (trucje met extra drivers en frequentie afhankelijke fase verschillen). Maar het werkt ook bij normale subs (die dus een omnidirectionele afstraling hebben).

Nu dat misverstand uit de wereld is geholpen, kan ik je vertellen dat als je voor kwaliteit wilt gaan beter BR subs kan bouwen. Als je dan kwantiteit tekort komt, dan stapel je gewoon wat extra subjes. W-bin's hebben hun beste tijd wel gehad. Stammen uit de tijd dat genoeg amp vermogen nog niet zo vanzelfsprekend was als het nu wel is. Alleen als je genoegen wilt nemen met inferieure geluidskwaliteit en je je een breuk wilt sjouwen moet je W-bins bouwen :).

• SuB-Gold

SuB-Gold

Knowledge is power ;)

Topicstarter
ok ik heb dus die peavey's liggen en die zijn 350 Wrms aaan 8 ohm de versterkers die ik heb kunnen 1500 w rms aan bij 2 ohm dus dat is het probleem niet . het probleem waar ik mee zit is dat mijn 15" een gevouwen hoorn is en mijn 18" niet . ik wil dus voor 18"een andere kast bouwen. die de zelfde eigenschappen heeft als die 15" die draagt namelijk verder en aangezien ik het meest e in de openlucht draai heb ik dus een hoorn nodig. zou iemand mij aan een ontwerp kunnen helpen voor die 18" zodat ik die bouwen? en graag zo snel als mogelijk.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zijn het deze: http://www.usspeaker.com/peavey%2018018bw-1.htm :?

Dan zul je dit moeten maken: http://www.hollywooddj.com/djssub.html . Misschien vind je wel ergens bouwtekeningen...

[ Voor 48% gewijzigd door voodooless op 01-10-2004 09:55 ]

• SuB-Gold

SuB-Gold

Knowledge is power ;)

Topicstarter
ik heb zelf goede ervaringen met MTL kasten van EV maar daar zitten 2 18" in en die heb ik niet . dus moet ik wat anders verzinnen of zoeken .

• SuB-Gold

SuB-Gold

Knowledge is power ;)

Topicstarter

• MM
  • Niet online

MM

Jag schreef op 30 september 2004 @ 22:52:
[...]
Ver dragen bestaat niet, elke sub valt met 6dB per verdubbeling van de afstand af, hoorn of BR maakt niet uit. Een hornloaded sub is wel efficienter door de betere koppeling van driver aan lucht en de hogere directionaliteit. Maar als je het verder wilt laten dragen, dan is er maar 1 oplossing: line array.
Iets met nearfield en farfield enzo :+

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

m.m schreef op 01 oktober 2004 @ 11:05:
[...]

Iets met nearfield en farfield enzo :+
Uh ja, niet dat ik zeg dat hij aan de line array moet ofzo :+. Het was alleen maar om aan te geven dat dat de enige situatie is waarin de 6dB afval per verdubbeling van de afstand niet opgaat. In alle andere gevallen wel, of het nou hornloaded is of niet, maakt niet uit. De hele term "ver dragen" is dus alleen maar van toepassing op line array laag.
Pagina: 1