SuB-Gold schreef op 30 september 2004 @ 22:17:
ik heb 2 peavey's van 18inch black widow speakers, en daar wil ik een kast voor bouwen die erg laag gaat en die ver draagt... de set is idd van 1979, maar als ik het geld had kocht ik me Electro Voice, maar ja
Ver dragen bestaat niet, elke sub valt met 6dB per verdubbeling van de afstand af, hoorn of BR maakt niet uit. Een hornloaded sub is wel efficienter door de betere koppeling van driver aan lucht en de hogere directionaliteit. Maar als je het verder wilt laten dragen, dan is er maar 1 oplossing: line array.
Hier een simulatie van 8 subs bij 40Hz:
Het zijn Meyer M3D subs, die hebben een cardiode response (trucje met extra drivers en frequentie afhankelijke fase verschillen). Maar het werkt ook bij normale subs (die dus een omnidirectionele afstraling hebben).
Nu dat misverstand uit de wereld is geholpen, kan ik je vertellen dat als je voor kwaliteit wilt gaan beter BR subs kan bouwen. Als je dan kwantiteit tekort komt, dan stapel je gewoon wat extra subjes. W-bin's hebben hun beste tijd wel gehad. Stammen uit de tijd dat genoeg amp vermogen nog niet zo vanzelfsprekend was als het nu wel is. Alleen als je genoegen wilt nemen met inferieure geluidskwaliteit en je je een breuk wilt sjouwen moet je W-bins bouwen

.