Toon posts:

Casema modem-ruil

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de volgende vraag,

Een vriend van mij wilde laatst proberen een ander ip te krijgen, wat voorheen lukte door de stekker van de modem eruit te trekken,
maar sinds de overstap op dhcp heeft hij nu dezelfde ip.
We hebben allebei Casema en de witte motorola-modem
Nu stelde hij voor of hij zijn modem met de mijne kon ruilen.

Is het dan zo dat wij van ip ruilen?
Ik vraag me af of casema zon modem-ruil wel toestaat,
want straks kom ik het internet niet meer op hierdoor :|

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 11:40

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Wat leesvoer

Samenvatting: Je IP ligt niet aan het fysieke modem dat je gebruikt, de ruil is nutteloos

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

Tukk schreef op 30 september 2004 @ 00:23:
Wat leesvoer

Samenvatting: Je IP ligt niet aan het fysieke modem dat je gebruikt, de ruil is nutteloos
Ik denk dat topicstarter wel snapt wat DHCP inhoudt en ik denk eerder dat jij niet begrijpt dat een kabelmodem in een kabelnetwerk compleet anders werkt dan een gewone pc in een thuisnetwerk.

Bij chello wordt bijvoorbeeld ook het MAC-adres van je kabelmodem geregistreerd bij de ISP en ik durf niet te voorspellen wat er gebeurt als je de modems omruilt, maar ze hebben wel degelijk invloed op de uitgifte van IP-adressen.

Ik zou zeggen: probeer 't gewoon!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:29

ralpje

Deugpopje

Ik denk dat je geen verbinding krijgt, omdat je opeens met een ander mac-adres (modem) inlogt. Maar er is maar één manier om daar achter te komen :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:55
ralpje schreef op 30 september 2004 @ 01:09:
Ik denk dat je geen verbinding krijgt, omdat je opeens met een ander mac-adres (modem) inlogt. Maar er is maar één manier om daar achter te komen :)
je logt niet in dus waarom zou het niet werken ???

Ik weet bijna zeker dat wanneer je je modem omruilt jullie ook elkaars ip krijgen.

Verwijderd

het gaat niet werken denk ik. idd de macadres is geregistreerd. en daarnaast: jullie hebben beiden iets ondertekent waarbij jullie beloven goed met de modem om te zullen gaan bla bla. ik weet wel zeker dat casema ergens heeft opgenomen dat je niet modems mag ruilen naar eigen believen...

je vriend had de overstap niet moeten maken of moet gaan leren spoofen (werkt ook niet altijd) of bouncen....

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2004 01:23 ]

• siknu
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-02 21:58
De DHCP van het Babxyl/Tiscali ADSL netwerk is bijvoorbeeld zo ingesteld dat als je modem uitvalt, zodra je weer verbinding krijgt de DHCP nagaat of de ip die jij voorheen had nog vrij is voor uitgave (niet al naar een ander is uitgegeven) jij datzelfde ip terugkrijgt. Hierbij is het voordelig voor diegenen die toch een zo statisch mogelijk ip willen hebben. Bij bijvoorbeeld het flashen van je modem herkend de DHCP je niet meer waardoor je dan wel een nieuw ip uit de "wachtrij" krijgt toegewezen. Tevens vervalt je kans op je oude ip na een bepaalde tijd, hoe lang weet ik niet precies.

Hoe de DHCP van die kabelaar precies werkt weet ik niet maar misschien op een soortgelijke manier aangezien je vriend zijn zelfde ip weer kreeg na de modem reboot. Wellicht kan je bij hun technische helpdesk of hun site wat meer in to dept info vinden over hun DHCP.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Hij kan ook proberen of hij misschien een ander IP krijgt als hij 't MAC-adres van z'n netwerkkaart verandert. Ik noem maar wat... Hij kan ook de modem eens een nachtje (minimaal 6 uur) van de stroom laten, dan heeft ie ook kans op een nieuw IP.

[ Voor 34% gewijzigd door Bergen op 30-09-2004 01:29 ]

• Anubis801
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-12-2025
Casema modem is bruikleen en blijft eigendom van casema dus ruilen mag niet voor zover ik weet.

=/\= System Status =/\=

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:55
Bergen schreef op 30 september 2004 @ 01:28:
Hij kan ook proberen of hij misschien een ander IP krijgt als hij 't MAC-adres van z'n netwerkkaart verandert. Ik noem maar wat... Hij kan ook de modem eens een nachtje (minimaal 6 uur) van de stroom laten, dan heeft ie ook kans op een nieuw IP.
Alleen het mac adres van de modem wordt geregistreed

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Weezer-DC schreef op 30 september 2004 @ 01:54:
[...]

Alleen het mac adres van de modem wordt geregistreed
Ok, weer wat geleerd. (ik weet alleen hoe 't bij chello werkt..)

Verwijderd

werkt cmd ipconfig /release niet ? Dat werkt altijd goed voor mij. ISP is NTL in England met een Ambit 351000 modem (cable)

Verwijderd

Dit modem werkt als een bridge, en is als het ware een router.

Het IP wordt door het modem opgevraagd, en wordt gekoppeld aan (let goed op) het MAC (HFC) Adres van het modem.

Deze lease verloopt (afhankelijk van ofdat je Casema of Wanadoo hebt) na 1 dag of na 7 dagen.

Deze lease verloopt normaal gesproken zodra je modem langer dan deze periode van het netwerk is afgeweest.

Releasen/Renewen heeft dus geen zin, omdat je hem dan alleen naar de DHCP server van je modem released, terwijl het modem nog steeds het IP heeft.

Je kunt deze niet in het modem releasen, tenzij je administrator toegang hebt tot het modem, en deze heb je niet.

Ik heb al 3 maanden internet van Casema Kabelbreed, en doordat ik een router heb die de lease continu vernieuwd, heb ik al 3 maanden het zelfde IP.
DHCP Server 10.1.192.10
DHCP Leased Time 1 days 0:00:00
DHCP Time Remaining 23:45:53

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2004 07:40 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-02 11:37

Croga

The Unreasonable Man

Ik weet dat bij Chello het MAC adres van je modem ook beperkt is tot je wijkcentrale. Ruil je dus je modem om met iemand die op een andere wijkcentrale zit, dan krijg je helemaal geen toegang meer...

En over dat DHCP verhaal: Ja, Chello had ook een IP Lease termijn van 7 dagen. Dat betekend dat je binnen die 7 dagen gegarandeerd het oude IP terug krijgt. Maar als na die 7 dagen niet iemand anders dat zelfde IP toegewezen krijgt dan krijg je nog net zo hard je oude IP terug.

Ik zou die "vriend" van je adviseren om in het vervolg gewoon geen IP ban op te lopen, dan heeft hij dit hele verhaal niet nodig......
Pagina: 1