Tweeter B&W kapot. Wat nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 544 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11 18:51

ACID-dude

Make More Music!

Topicstarter
Ik heb sinds enkele jaren deze jongens thuis staan (B&W DM570):

-allen klikbaar-

Afbeeldingslocatie: http://www.cbsys.nl/BW.JPG

Nu is sinds enige tijd de tweeter van een van beide speakers flink beschadigd:

Afbeeldingslocatie: http://www.cbsys.nl/tweeter.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.cbsys.nl/tweeter2.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.cbsys.nl/tweeter3.JPG

En de magneet:

Afbeeldingslocatie: http://www.cbsys.nl/magneet.JPG

550gram, schoon aan de haak :9

(Nu ik hem uit elkaar heb liggen weet ik ook direct dat mijn speakers uit 1989 dateren.)

Ik merk dat de bewuste speaker (zeker bij hogere volumes) blikkerig gaat klinken. Vele malen meer dan de andere. Ik wil graag proberen om deze luidspreker te herstellen, want ik vind ze nog altijd erg fijn klinken.

Wat mij vanmiddag ook opviel, omdat ik nu even een versterker met VU-meters heb, is dan wanneer er veel hoog in een liedje zit (een uithaal van een -vrouwelijke- zanger bijv.) de rechterkant meer vermogen gaat vragen. Dit betreft dus de speaker met de beschadige tweeter, bij de andere is er niets aan de hand.

Het is zelfs erg veel, want bij een flinke bas trekken de speakers nog niet zoveel vermogen als wanneer er flinke uithalen inzitten. Het opgenomen vermogen gaat (rechts) min of meer met de 'uithalen' mee. Het komt dus duidelijk door de hoge tonen. Mijn theorie was, dat als de tweeter flink aangesproken wordt, de impedantie (blijkbaar) stevig zakt, waardoor de versterker meer vermogen moet gaan leveren.

Ik hoop dat een van jullie een idee heeft hoe dit te repareren valt. Ik ga er eigenlijk vanuit dat er aan de originele unit niet meer te komen is.

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:27

Exirion

Gadgetfetisjist

Sja, tweeters zijn zulke precesie-orgaantjes dat ik niet eens zou overwegen ze te repareren. Ik zou gewoon contact opnemen met B&W om te informeren wat vervangende units kosten.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-12 18:39
en even marktplaats checken, misschien heb je geluk :)

If it aint broke, fix it till it is!

Verwijderd

Jeemig wat is daarmee gebeurd? Granaat ontpoft en de splinters door je tweeter gegaan? :o (sorry, geen oplossing)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik ga er eigenlijk vanuit dat er aan de originele unit niet meer te komen is.
En als je dat nou eens niet doet en eerst contact oneemt met de importeur. Volgens mij heeft B&W nog wel wat aan die meuk liggen hoor

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Van Kevlar gemaakt? Dan zijn ze behoorlijk prijzig, volgens mij.

Al zien je speakers er niet zo duur uit.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2004 10:18 ]

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Als het van B&W is is het duur, daar kun je vanuit gaan. Hoe ze er ook uit zien. Ik heb ook B&W's, ooit in een kringloop gekocht voor 15Euro (het merkplaatje was er af, ze wisten dus niet dat het B&W was). Daarvan was 1 tweeter kapot, een eenvoudigere tweeter dan die van jou. Exact deze tweeter was niet aan te komen, nieuw. Een die er veel op lijkt (wel van B&W) was 120 euro. Maar dan houd je toch verschil in geluid (links en rechts) dus dat vond ik geen optie. 2 nieuwe was te duur. Dus heb ik de tweeter uit elkaar gehaald, de spoel was gebroken, en heb ik 4 uur zitten ppielen om die spoel te repareren. Uiteindelijk gelukt! Doet het nu al weer 2 jaar.

Wat ik wil zeggen...... Je zou op de eerste plaats kunnen proberen de tweeter zo goed mogelijk te restaureren. Een B&W tweeter is dat waard! Als het 50 euro kost ben je nog altijd een stuk goedkoper uit dan wanneer je een nieuwe tweeter koopt (als die al aan te komen is). Bovendien geeft het een hoop voldoening als het gelukt is :)

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-12 12:11
Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 10:17:
Van Kevlar gemaakt? Dan zijn ze behoorlijk prijzig, volgens mij.

Al zien je speakers er niet zo duur uit.
volgens mij is dit een metal dome of zie ik dat verkeerd, reken maar op de hoofdprijs voor vervangende units.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Jag

Ik zou eerst de importeur mailen wat een nieuwe tweeter kost voordat je zelf gaat klussen. Lijkt me ook vrij lastig moet ik zeggen om dit te herstellen :).

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11 18:51

ACID-dude

Make More Music!

Topicstarter
Allereerst: allen bedankt voor jullie replies.
Venxir schreef op 30 september 2004 @ 00:09:
en even marktplaats checken, misschien heb je geluk :)
Helaas, die had ik al gechecked. Helemaal niks te vinden :/
Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 08:03:
Jeemig wat is daarmee gebeurd? Granaat ontpoft en de splinters door je tweeter gegaan? :o (sorry, geen oplossing)
Dat was ik nog vergeten te vertellen. Mijn broertje had per ongeluk de dome ingedeukt en is vervolgens met een pincet (!) gaat proberen om hem weer "terug te trekken" 8)7 Ik snap het ook nog steeds niet, maargoed.
JvS schreef op 30 september 2004 @ 08:33:
[...]
En als je dat nou eens niet doet en eerst contact oneemt met de importeur. Volgens mij heeft B&W nog wel wat aan die meuk liggen hoor
Mailtje richting importeur is de deur uit ;)
TukkerTweaker schreef op 30 september 2004 @ 11:12:
[...]

volgens mij is dit een metal dome of zie ik dat verkeerd, reken maar op de hoofdprijs voor vervangende units.
Het zijn inderdaad alu domes (http://www.bwspeakers.com...NE_-produt_info_DM570.pdf)

De speakers waren, naar ik heb gehoord, ongeveer 2000 gulden per paar, bij introductie in 1989. Ze zien er inderdaad niet zo fancy uit als recentere B&W's, maar het zijn echt geen weggooi-dingen.
Bram77 schreef op 30 september 2004 @ 10:28:
Als het van B&W is is het duur, daar kun je vanuit gaan. Hoe ze er ook uit zien. Ik heb ook B&W's, ooit in een kringloop gekocht voor 15Euro (het merkplaatje was er af, ze wisten dus niet dat het B&W was). Daarvan was 1 tweeter kapot, een eenvoudigere tweeter dan die van jou. Exact deze tweeter was niet aan te komen, nieuw. Een die er veel op lijkt (wel van B&W) was 120 euro. Maar dan houd je toch verschil in geluid (links en rechts) dus dat vond ik geen optie. 2 nieuwe was te duur. Dus heb ik de tweeter uit elkaar gehaald, de spoel was gebroken, en heb ik 4 uur zitten ppielen om die spoel te repareren. Uiteindelijk gelukt! Doet het nu al weer 2 jaar.

Wat ik wil zeggen...... Je zou op de eerste plaats kunnen proberen de tweeter zo goed mogelijk te restaureren. Een B&W tweeter is dat waard! Als het 50 euro kost ben je nog altijd een stuk goedkoper uit dan wanneer je een nieuwe tweeter koopt (als die al aan te komen is). Bovendien geeft het een hoop voldoening als het gelukt is :)
Dank voor het verhaal :) . Waarom / in welk opzicht was jouw tweeter eenvoudiger? (wat subs betreft kan ik nog wel een beetje meeblaten, maar van tweeters heb ik echt de ballen verstand)

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Bij nader inzien lijken ze toch wel op elkaar. Die van mij zijn kleiner maar hebben een grotere spoel en en kleinere magneet.

Op de een of andere manier moet je die gaten kunnen vullen. Ik zou er wel uit komen denk ik.
Andere oplossing is bij kringloop-winkels op zoek gaan naar de zelfde maat (hoe noem je zoiets?) bolling???+spoel. Dat wat bij jou kapot is iig.... Maar daar moeten dan ook het zelfde aantal wikkels koper op zitten. Tenminste, dat zou ik willen. De kans is vrij klein dat je wat vindt lijkt me.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-11 16:39
hoe goed je hem ook maakt, imho krijg je daar nooit meer zo'n goed geluid uit als eerst. Dan kun je nog beter cheapo speakertjes kopen.

Verwijderd

Bram77 schreef op 30 september 2004 @ 14:08:
Bij nader inzien lijken ze toch wel op elkaar. Die van mij zijn kleiner maar hebben een grotere spoel en en kleinere magneet.

Op de een of andere manier moet je die gaten kunnen vullen. Ik zou er wel uit komen denk ik.
Andere oplossing is bij kringloop-winkels op zoek gaan naar de zelfde maat (hoe noem je zoiets?) bolling???+spoel. Dat wat bij jou kapot is iig.... Maar daar moeten dan ook het zelfde aantal wikkels koper op zitten. Tenminste, dat zou ik willen. De kans is vrij klein dat je wat vindt lijkt me.
Je gaat de gaten van een metaldome toch niet opvullen :). Het membraam is dan niet meer in balans, krijg een ander gewicht en de vorm wijkt ook af. Dat gaat echt niet meer klinken :).

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Ik heb bij de winkel ''used products'' bijna dezelfde boxen zien staan, ze zijn gesloten ipv BR. Deze boxen hebben dezelfde tweeters, en ze koste 100€

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Het probleem is niet dat het dome-pje verkreukelt is of de gaten erin, het grootste probleem is dat de stijfheid van de dome verdwenen is, hierdoor gaat de dome opbreken en dit veroorzaakt het metaligere geluid.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 17:24:
Het probleem is niet dat het dome-pje verkreukelt is of de gaten erin, het grootste probleem is dat de stijfheid van de dome verdwenen is, hierdoor gaat de dome opbreken en dit veroorzaakt het metaligere geluid.
niet oorzaak en gevolg omdraaien! ;)

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Misschien een stomme vraag, maar is't niet logischer om te zeggen: Broertje sloopt, broertje levert vervangende tweeter?

Ticking away, the moments that make up a dull day

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:26

strandbal

Was het maar zo'n feest.

En tweeter voor andere speaker om geluidsverschillen te voorkomen? ;)

Hier stond een dode link.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Broertjes die speakers slopen hebben nog geen vast inkomen neem ik aan.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Pagina: 1