Draadloos accesspoint aansluiten aan uplink van switch

Pagina: 1
Acties:

• Sjnarruf
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-05 23:04
Hoi allemaal,

als ik het goed begrijp, is de UPLINK van een switch bedoeld om er nog een switch/hub aan te hangen.

Als ik een draadloos AP aansluit aan de uplink van de switch, ontvangen de clients van het AP dan ook IP-adressen via de ingebouwde router van de internetmodem? Kortom: worden IP-adressen die een router op het netwerk uitdeelt, doorgegeven door de uplink-poort?
Of moet deze uplink-poort gebruikt worden door de modem zelf, als deze IP-adressen uitdeelt aan het netwerk thuis?

Alvast bedankt voor het beantwoorden.

P.S. Mijn situatie thuis is dat ik nu twee routers heb: 1 in de internetmodem (zyxel 650r-31) en een sitecom WL-025. Deze combinatie werkt voor geen meter (zie eerdere posts). Ik wil af van de situatie dat twee apparaten bij mij thuis IP-adressen uitdelen aan "wat erachter zit".

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Ik ken je eerdere posts niet maar je kunt het beste de Zyxel bridgen en de router het werk laten doen.(evt. dan ook mac adres clonen of opnieuw laten registreren)
Verder is de uplink poort in een switch (meestal) niks meer dan een handig poortje als je geen cross cable hebt. Eigenlijk is het dus een normale poort. Een switch simpel uitgelegt is extra aansluitingen voor je router.

• Sjnarruf
In m'n andere post staat bijna letterlijk de radeloosheid van Zyxel 650r-31 als bridge instellen. Dat lukt me niet; niet samen met Zyxel en niet met Tiscali.

Alle instellingen staan goed volgens de Zyxel z010e referentie. Toch lukt het niet op het tiscali-ip door te knallen naar een NIC.

Ten einde raad probeer ik het dan maar "simpeler", door een draadloze hub aan te schaffen. Mijn vraag is dus, of dat zal werken op de uplink-poort van een switch...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Een uplink-poort verschilt slechts op een manier van een gewone poort: de send en receive paren zijn omgedraaid zodat je een gewone kabel kunt gebruiken. Verder zijn ze exact hetzelfde als gewone poorten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• hannos
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-02 13:54

hannos

pardon me

Sjnarruf schreef op 29 september 2004 @ 23:13:
als ik het goed begrijp, is de UPLINK van een switch bedoeld om er nog een switch/hub aan te hangen.
Klopt door middel van de uplink functie van een switch kun je meerdere switches/routers/hubs/AP's aan elkaar koppelen door middel van normale straight UTP kabel. Mocht je geen uplink hebben dan kun je dergelijke apparaten koppelen dmv een cross kabel.
Sjnarruf schreef op 29 september 2004 @ 23:13:
Als ik een draadloos AP aansluit aan de uplink van de switch, ontvangen de clients van het AP dan ook IP-adressen via de ingebouwde router van de internetmodem? Kortom: worden IP-adressen die een router op het netwerk uitdeelt, doorgegeven door de uplink-poort?
Als je zorgt dat b.v. alleen de router DHCP heeft aangezet dan zou je gewoon de AP aan de router moeten kunnen koppelen en dan moeten de wireless clients gewoon een IP krijgen.
Het is eigenlijk niet zo dat de DHCP server (router) IP-adressen uitdeelt of rond strooit. Als een wireless client contact maakt met een AP dan stuurt hij een berichtje naar het AP dat hij een IP-adres wil. Als die AP DHCP uit heeft staan dan zal dat signaal via de uplink naar je router gaan die dus wel DHCP heeft aan staan en jou een IP-adres terug stuurt.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:02
(ff mierenneuken)
'n DHCP request wordt naar het broadcast adres (255.255.255.255) gestuurd..
Daar luistert in princiepe iedere PC naar.. maar enkel apparaten die een DHCP service draaien reageren op deze requests. Dat kan dus ofwel de router ofwel de AP zijn (beide kan ook, maar dan kan je rare problemen krijgen :) )

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Sjnarruf
Is het daarom het beste om een AP te zoeken die DHCP-verzoeken "relayt" naar een andere DHCP-server, in mijn geval het ADSL-modem op een bekend IP-adres (192.168.1.254)?

Edit: En zo ja, weet iemand een dergelijk AP (merk en type?)

[ Voor 19% gewijzigd door Sjnarruf op 29-09-2004 23:51 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:02
Als n AP in bridgemode staat (standaard), dan zou ie dat gewoon moeten doen. Wel de DHCP server in de AP uitzetten uiteraard.
Mocht het toch niet werken, dan kan je misschien enkel op de AP n DHCP server draaien of 2 DHCP servers draaien, die ieder n eigen deel van het gebruikte subnet uitdelen.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Pagina: 1