wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
De beste manier is volgens mij de zijkanten te koelen, omdat die het vlakst zijn, en dus de meeste warmte kunnen transporteren naar je koelelement.
Een 80mm fan op 7v (of 5v als ie dan nog wil starten) houdt bijna alle hdd's gewoon koel en maakt zogoed als geen geluid
301SQN
ik zit nu nog met 5 fans en daar moeten er 4 van weg.
ps: er komen maximaal 12 hdd's, is niet tof met fans...
[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 29-09-2004 22:52 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
zulke koeblokken zijn wel duur.. je zou ze zelf kunnen maken?
maar veel mensen zeggen dat het geen nut heeft.. om je hdd's te koelen
en dan TE lage temps ook niet goed zijn, hoe zit dit?
Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!
Verwijderd
Ja ok, maar mensen lees even wat hij wil, het gaat hier om maximaal 12 schijven, dan word betere koeling ineens wel interressant. Dit aangezien 12 schijven bij elkaar een lekker kacheltje vormen. Waterkoeling voor schijven is alleen overbodig als je leuk 2 schijven erin hebt hangen.Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 00:20:
Snap het nut van water voor je hdd's niet. Had hier een probleem met schijven van 70+ graden. 3 boven elkaar met een beetje ruimte, maar geen flow. Het mocht ook hier geen geluid maken. Heb er een 120mm Papst voor gezet op 7V. Resultaat: temperaturen onder de 30 graden idle en 34 graden stressed na defragmenteren. Geluid: Niet hoorbaar t.o.v. een 120mm Papst op 12V om m'n rad van lucht te voorzien. Ik ben een echte waterfreak, maar niet voor m'n schijven!
Wat ik weet is dat de koolance blokken aan de onderkant via thermal grease contact maken. Ik denk dat dit niet voor niets is...
Verwijderd
Ik heb goed gelezen wat hij wil, hoor. Met 12 schijven gaat lucht ook prima werken. Als ik met lucht de temp 35-40 graden omlaag kan krijgen, kan dat met 12 schijven dus ook. Bovendien is 12 schijven watercoolen redelijk duur, terwijl je met een fanduct makkelijk 4-5 schijven kan koelen op 1 fan.PhaeTom schreef op 30 september 2004 @ 00:31:
[...]
Ja ok, maar mensen lees even wat hij wil, het gaat hier om maximaal 12 schijven, dan word betere koeling ineens wel interressant. Dit aangezien 12 schijven bij elkaar een lekker kacheltje vormen. Waterkoeling voor schijven is alleen overbodig als je leuk 2 schijven erin hebt hangen.
Wat ik weet is dat de koolance blokken aan de onderkant via thermal grease contact maken. Ik denk dat dit niet voor niets is...
mijn einddoel is een serverkast te hebben die
afgezien van de warmte die de rest van de kast opwekt worden de hd's op zo'n plaats gezet waar lucht geen optie is en uit geluid oogpunt ook niet wenselijk is.
ik ben wel bezig om 2 platen koper te (laten) frezen met een paar banen erin en gaten laten boren zodat ik een "waterkoelrek" krijg waar de hdd's zo in kunnen worden geschoefd.
is denk ik goedkoper en heerft de waterflow minder verlies.
Verwijderd

Neem een koperbuis, en buig hem in een U-vorm, of verbind twee haakse bochten met een mofje, en douw dat tussen je schijven - klemvast tussen de tray-zijkanten en de bodem van de bovenste, en de kap van de onderste schijf.
Dit kost NIX en koelt goed.
kost je wel wat:Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 18:00:
[afbeelding][afbeelding]
Neem een koperbuis, en buig hem in een U-vorm, of verbind twee haakse bochten met een mofje, en douw dat tussen je schijven - klemvast tussen de tray-zijkanten en de bodem van de bovenste, en de kap van de onderste schijf.
Dit kost NIX en koelt goed.
koperbuis
2 haakse bochten
mofje
niet nix dus...
maar een koperplaat met een paar gefreesde banen erin is nog beter denk ik..
Verwijderd
Verwijderd
Ik ben er van overtuigd dat je 2100l/u Eheim veel meer lawaai gaat maken dan een paar Papst-fannetjes. Ik kan een hoop constructies bedenken waarbij je 1 of hooguit 2 Papst-fans nodig hebt op 7V. Het is natuurlijk jouw geld, maar ik zou wel beter weten in jouw situatie.the_virus schreef op 30 september 2004 @ 17:47:
de kast waar ze in komen is een kast die STIL moet worden, alles erin wordt watergekoeld met als eindadres een black ice extreme (900watt/p.u.) de pomp wordt een 2100l/u eheim met een papst erachter.
Oh ja, je hoeft niet te schreeuwen dat het stil moet. Dat had ik al begrepen. Een 120mm Papst op 7V is onhoorbaar, dus voldoet aan die eis. Bovendien: wat heb je aan een stille PC als je zelf zit te schreeuwen?
Verwijderd
zo'n plaat kan nog wel s gaan werken, kzie het al helemaal voor methe_virus schreef op 30 september 2004 @ 17:47:
de kast waar ze in komen is een kast die STIL moet worden, alles erin wordt watergekoeld met als eindadres een black ice extreme (900watt/p.u.) de pomp wordt een 2100l/u eheim met een papst erachter.
mijn einddoel is een serverkast te hebben die25/8
kan draaien op vol vermogen i.v.m. divx'en en battelfield server. met 12x 300GB maxline III maxtor schijven.
afgezien van de warmte die de rest van de kast opwekt worden de hd's op zo'n plaats gezet waar lucht geen optie is en uit geluid oogpunt ook niet wenselijk is.
ik ben wel bezig om 2 platen koper te (laten) frezen met een paar banen erin en gaten laten boren zodat ik een "waterkoelrek" krijg waar de hdd's zo in kunnen worden geschoefd.
is denk ik goedkoper en heerft de waterflow minder verlies.
en ze worden bijna compleet leeg gefreest met 1 lange baan, dus er blijft niet veel over
dit doe je aan bijde kanten, en je schijven zijn keurig gekoeld.
Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L
En die koperplaat lijkt mij ook niet echt een succes, 7,5mm is niet veel, als je een bodemdikte van 1,5mm aanhoudt (lijkt mij erg dun), en een spoorbreedte van 1cm heb je nog maar 0,6cm2 doorsnede, een 10mm slangetje heeft al 0,7cm2 doorsnede.
Ik zou toch maar voor stille ventilatoren gaan, maar dan met extra koellichamen er op geplakt, bv. Conrad-artikel 188590 - 8A, dat is een streng-koellichaam van 159 x 200 x 15mm, en daar kan je dan mooi 2 koellichamen uit zagen die bijna de hele bovenkant van de schijf koelen.
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Asetek HDD wc blokken
Daarnaast verkoopt o.a. www.Tweakstore.nl ze ook. Er zijn genoeg oplossingen
Suc6
Verwijderd
Lol, 50 euro voor een HDD WC blokjearamdin schreef op 01 oktober 2004 @ 16:37:
Heb je trouwens ook al gekeken naar de oplossing van Asetek?
Asetek HDD wc blokken
Daarnaast verkoopt o.a. www.Tweakstore.nl ze ook. Er zijn genoeg oplossingen
Suc6
Dan houd je niet veel geld over denk ik
Verwijderd
Als je HD water binnen krijgt via ontluchtingsgaten kan je het 100% zeker vergeten.
Komt bij dat een paar uit oude voedingen gesloopte fans goedkoper zijn dan koper, leidingen, koelvloeistof, klemmen ed. Op 5/7 volt is de geluidsproductie dermate laag dat mijn voeding en zelfs mijn Seagate baracuda's op 7200rpm er bovenuit komen!
3x120mm fans op 7 volt zijn stiller dan 12 hdd's
ik heb zelf 5hdd's in m'n kast zitten, met 2x120mm ervoor....de rest is allemaal watergekoeld.....het enigste wat ik hoor zijn m'n schijven en m'n voeding
[ Voor 55% gewijzigd door Mr. Detonator op 01-10-2004 18:29 ]
Verwijderd
A propos: één meter koperbuis kost misschien 3 euro. Daar haal je 3 U-buizen uit.
Als je geen 180°-buiger kunt lenen moet je een 90°-buiger gebruiken, en de losse 90°-stukken solderen met mofjes (á 30 cent) en ben je totaal 4 euro kwijt voor 3 'koelers'. Dat noem ik NIX - zeker als je de prijzen van kant-en-klaar oplossingen ziet ( 39 euro per schijf).
Dat is precies wat ik ook ga doen om mijn 4 hd's een beetje te koelen.-JB- schreef op 01 oktober 2004 @ 12:45:
k zou een U-vorm van een koperen buis maken (of een W, voor een langere baan) en die op een koperen plaat, van 15x30cm solderen. Dan schroef je je hdd's tegen die koperen plaat aan.
dit doe je aan bijde kanten, en je schijven zijn keurig gekoeld.
De koeling hoeft niet aan zeer zware eisen te voldoen dus dit moet prima gaan werken
En het kost weinig !!
(heb nu zelf 1 hd met een innovatek hd cooler gekoeld dus kan straks mooi zien wat het verschil is tussen de homemade hd cooler en de innovatek
[ Voor 16% gewijzigd door Wizardtm op 01-10-2004 20:54 ]
Werken? Dat doe ik morgen wel!
aan 1 kant komt de mobo en de ups aan de andere de psu wc set en de hdd's.
de kast wordt rondom luchtdicht geisoleerd. de enigste opening (met een geluidswandje) is voor de radiator met 2 12cm fans.
aan de fans komt een printje die ervoor zorgt dat als de 1e ermee kapt de andere aangaat.
wat nog niet helemaal duidelijk is: ik wil een server bouwen met een max. van 12 schijven niet dat ik meteen begin met 12 stuks (ben nie ZO rijk.
ik wil een server bouwen waarmee ik de eerse 10 jaar geen opslagproblemen krijg, + die ik in de hoek kan trappen (auw) en een half jaar kan vergeten dat ie er staat. gewicht is dus niet echt een criteria. mede daarom wil ik geen luchtkoeling over de schijven heen ivm stof, insecten en ander gespuis wat er niet inhoort. daarom wordt ie luchtdicht gemaakt, ik heb de materialen ervoor om dat voor elkaar te krijgen. (is de luchtmacht toch ergens goed voor) de kast die ik ga/wil bouwen moet berekend zijn met een maximum van 12 stuks
voor je gaat vragen doe ik aan 12 schijven kom: ik heb een 12 poorts sata controller liggen....
voor de verbinding naar het netwerk zorgt een 4tal intel gigabit controllers...
de schijven gaan in raid 5 of 6 draaien