Toon posts:

En dan d8 je dat jouw computer instabiel was? :(((

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Athlon 600 op een Gigabyte 7IX mobo. Dit brakke mormel is altijd al instabiel geweest (met welk OS dan ook) maar nu is het helemaal erg. Ik heb sinds vandaag 256MB erin ipv 128MB en nu is het nog erger. Om de haverklap willekeurige crashes (in de vorm van DLL errors, VMM en VCACHE bsods, hangen tijden het booten, spontaan rebooten, spontaan programma beeindigen enz enz).

Met mijn systeem is alles voor zover ik het zelf in de hand heb zowel softwarematig (dus alle laatste drivers enz enz) als hardwarematig (alles goed gemonteerd, gekoeld enz enz) maar ik krijg de zooi niet stabiel. Iemand een idee?

De problemen lijken nogal random te zijn. Sommige keren regelmatig terug en sommigen komen slechts 1 keer voor......

Wordt het tijd voor een nieuw mobo? Ik krijg ook wel eens tijdens het booten een fout van de BIOS zoals Folly drive failure of dat hij mijn hdd niet herkent enz enz....

PLEASE help me ik wordt er gewoon desperate van :(

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

Ander mobo. Definately.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 13:52

afterburn

No more...

Gigabyte mobo's zijn nogal kieskeurig mbt memory. Ik zou het daar maar eens in zoeken.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

300 watt voeding

Niet?
[Specs]

Verwijderd

Topicstarter
300W voeding heb ik al gekocht, dat holp geen reet (had eerst 235)...

mem: tja had eerst merkloos erin (pc100, 128) en nu merk (pc133, 2x 128) en dat kreng blijft instabiel

en ja ik zit aan een ander mobo te denken maarja dan koop je geen slot a meer he? dan koop je een socket a dus moet ik weer een nieuwe cpu..... verdomme :(

• Anarril
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-04-2024
je hebt toch wel een geaard stopcontact? >:)
Zelf een kapotte HD aan overgehouden, de vonken sloegen v.d. kast af8-) toen m'n vader het als nog maar provesorisch (sp?) ging aarden. (lijkt me trouwens onwaarschijnlijk, maar ik wilde het toch maar even zeggen).

Verwijderd

Als je het nog niet gedaan hebt, loop alle BIOS instellingen langs. Bij bv. mijn Abit mobo kun je de boel compleet om zeep helpen door wat verkeerde settings (loopt op standaard RAM settings dus niet!).

Een redelijk goede bespreking van (bijna) alle BIOS settings voor verschillende chipsets:
http://www.lostcircuits.com/advice/bios2/1.shtml

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Gigabyte mobo's zijn nogal kieskeurig mbt memory. Ik zou het daar maar eens in zoeken
waar is dat in godsnaam op gebaseerd ? dat hangt natuurlijk helemaal van het chipset af. die quote slaat helemaal nergens op.
als je een amd 75x chipset heb (ik weet niet wat er op zo'n gigabyte zit) dan kan je inderdaad weleens ander geheugen gaan aanschaffen. een heleboel amd 750 bordjes hebben problemen met oem geheugen. het amd irongate/750 bordje van biostar bijvoorbeeld geeft zelfs blauwe schermen bij de installatie van windows bij stringetjes oem.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk zelf ook dat mijn chipset de problemen veroorzaakt.... kloteding!

Verwijderd

mhh.. nou...
Staat de CPU overgeklokt?
Staat het geheugen op 100 Mhz?
Heb je PCI slot 1 leeg gelaten ?

Je kan ook proberen in de \windows\system\iosubsys
de bestanden drvw*.vxd weg te gooien of verplaatsen. of renamen. (dat zijn de drivers voor parallelpoort tapestreamers, kunnen niet tegen de snelheid van amd+kt133 chipset)
mot toch kunnen werken hoor dat GigaBytje..... :(

Verwijderd

Topicstarter
PCI slot 1 is leeg, mem staat op 100Mhz, niet ge OC'ed (ook nooit gedaan met deze compu) enz enz... alles op basisinstellingen....

Ik heb vanaf de eerste dag al problemen gehad maar destijds heb ik dat verweten aan Win98 (ik d8 bij mezlef die is 100% intel minded dan krijg je zo'n probs).....
Nu later zie ik pas dat het nix (nouja bijna) met Win98 te maken had maar mijn systeem gewoon klote is. Mijn totale configuratie:
Gigabyte 7IX
Athlon 600, dubbele koeling
256MB PC133 (op 100Mhz), merk
IBM 20,4Gb UDMA66 HDD (pr. master)
IBM 8,4 UDMA33 HDD (sec. master)
AOpen 36X UDMA33 CDROM (sec. slave)
2TheMax Riva TNT2 M64 32MB
Tekram DC 395U SCSI controller
SB Live player 1024
Dynalink 128PPH+ ISDN kaart
3Com Etherlink III 10/100Mbit
Plextor 40x SCSI cdrom
Plextor 12x/10x/32x SCSI writer
2x FDD
HP DJ 710C printer
en nog ramplank, monitor, muis enz wat zonder driver loopt...

Iemand die hierin problemen ziet??? :(

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-08 16:15
Ik heb ook een Athlon 600 met Gigabyte 7IXE. Nooit problemen mee gehad. 'k Heb gisteren nog de FSB op 115 MHz gezet, en hij draait nog even stabiel als tevoren. Ben wel benieuwd wat er gebeurt als ik dat extra geheugen er binnenkort bij ga zetten :)

Verwijderd

Mhh ja,
die ISDN en die scsi kaart.

Kontroleer met een niet boot-bare flop dat die vanuit de bios geen IRQ sharen. Kunnen ze volgens mij niet....
(booten met die flop in de drive. Normaal krijg je dan een schermpje met de uitgedeelde irq's. Als ze daar al delen moeten begint de kaarten dans..)

Heb je al geprobeerd met alleen de geluidskaart en de beeldschermkaart te werken ?

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:24

Dark

who tweaked the light?

ok, begin bij het begin

- maak eerst een minimale setup (met 1 reepje mem, 1 grafische kaart, 1 hd).
- haal alle onnodige harware eruit.
- bios op "fail-safe" of "bios defaults".
- evt. clockspeed of voltage jumpers op default.

Als het goed is werkt het nu en kan je windows erop zetten. Plaats dan het geheugen erbij, en test, drives erbij, en test enz.

voordat je kaarten gaat plaatsen:
- Ga nogmaals de bios in om ongebruikte IRQ's vrij te maken (com poorten of ide b.v.) Dat maakt dat je meer speelruimte hebt met de kaarten die ook IRQ's nodig hebben.

Dan hardware 1 voor 1 bijplaatsen.
- Kijk bij het opstarten goed naar de indeling van poorten en IRQ's, je kunt dit scherm met de pause knop van je keyboard ff vastzetten zodat je goed kan kijken. druk op en andere key om door te booten.
- IRQ's die gedeeld staan, hoeft geen probleem te zijn, maar als het anders kan door een kaart in een ander slot te plaatsen doe dat dan.

zo moet je toch kunnen vinden wat de oorzaak is...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb idd ook met de shared IRQ's zitten klooien. Eerst had ik de ISDN en de NIC op 1 IRQ zitten dat gaf dus problemen. Toen de ISDN en de VGA op 1 IRQ dat gaf ook problemen. Nu heb ik die apart zitten en de NIC en de SCSI samen op 1 IRQ, dat schijnt prima te werken...

In minimale configuratie werkt de zooi prima maar als ik ga bijplaatsen gaat het dan al vaak mis en anders gaat het heel erg kort erna mis.... of gewoon willekeurig :(

• Oni|A
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02-2005

Oni|A

Drugs are good, mkay?

Dan ligt het toch aan dat bijgeplaatste onderdeel .. |:(

Do you sniff or smoke?
[Dutch Power Cows] Malloten United

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:24

Dark

who tweaked the light?

Wat ook wel eens kan is dat slot 1 niet het slot naast de agp is, maar juist het slot aan de andere kant, naast de ISA sloten. (b.v. bij asus p2b's is dat zo) Waar het om draait is dat de grafische kaart in elk geval een eigen IRQ wil, maar het AGP slot deelt die op sommige borden met het eerste PCI slot.

Uit je verhaal dat ie eerst de isdn en vga een gedeelde irq probeerde te geven, maak ik op dat je het verkeerde eerste PCI-slot hebt leeg gelaten...

edit:
Ennuh COM poorten uitzetten levert je twee IRQ's op, dat moet je echt doen als je 5 kaarten wilt draaien, anders kom je gewoon IRQ's te kort. Meestal kunnen ze alle twee uit, want het wordt nog zelden gebruikt, maar minstens toch wel een!

Verwijderd

Topicstarter
Tja het IRQ probleem lijkt momenteel een beetje opgelost (ik heb idd 1 COM poort uitstaan de ander heb ik laten aanstaan voor mijn oud analoog extern modemppie!)

Verwijderd

Op zaterdag 30 december 2000 13:57 schreef Hooi het volgende:
mhh.. nou...
Staat de CPU overgeklokt?
Staat het geheugen op 100 Mhz?
Heb je PCI slot 1 leeg gelaten ?

Je kan ook proberen in de \windows\system\iosubsys
de bestanden drvw*.vxd weg te gooien of verplaatsen. of renamen. (dat zijn de drivers voor parallelpoort tapestreamers, kunnen niet tegen de snelheid van amd+kt133 chipset)
mot toch kunnen werken hoor dat GigaBytje..... :(
PCI Slot 1 leeg? Moet dat ofzo?
Zoja waarom?

Verwijderd

Op zaterdag 30 december 2000 21:16 schreef Vo0 het volgende:

[..]
PCI Slot 1 leeg? Moet dat ofzo?
Zoja waarom?
Omdat in het algemeen (Altijd eigenlijk bij VIA chipsets.. en soms ook bij anderen..) de AGP en het 1e PCI slot van de BIOS/hardware dezelfde IRQ meekrijgen.

Vaak kan dat wel later door Windows zo ingedeeld worden en goed gaan, maar als het bij het booten al zo is gaat het meestal mis. Niet altijd.. maar zeer zeer vaak.
:Y)
Pagina: 1