Toon posts:

Een paar scsi vragen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
een goeieavond,

het volgende gaat het om:

ik heb een oude p2 400mhz staan, die hier thuis als een soort van server dienst doet, daarbij staan op deze pc alle gegevens van een bedrijf.

nu is de ide hardeschijf die hierin zit aan het sterven, koffiemolen geluid, snerpend geluid sinds kort erbij.

Ik ben dus aan het kijken voor vervanging van deze schijf, na wat rondlezen hier kom ik al tot de conclusie om over te stappen op scsi, dit vanwege snelheid (server) maar belangrijker de betrouwbaarheid, deze pc staat vrijwel dag en nacht aan en ide is hier duidelijk niet geschikt voor lees ik op deze site.

mijn eerste vraag nu, wat heb ik nodig om over te stappen op scsi? na wat lezen iig dus een scsi hd, dit is is kwa keuze niet zo'n probleem, hier kom ik zelf nog wel uit. Maar belangrijker is welke controller kies ik hiebij? belangrijk is dat er geen sprake is van toekomst plannen, en het blijft dus bij maximaal 1 schijf.

dan is het nog belangrijk dat ik ook wil booten vanaf deze schijf, gaat dit nog problemen opleveren bij een aparte controller? las iets over controllers met of zonder bios?

tot zover even een paar scsi vragen, er komen er vast nog wel wat bij maar als iemand deze vragen voor mij wil beantwoorden en mij een beetje op weg helpen ben ik hier al zeer blij mee..

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:39

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Je hebt kennelijk nog geen SCSI controller, dus die zul je eerst ergens op de kop moeten tikken. Samen met een schijf zou je in V&A kunnen kijken of ergens anders dit bijvoorbeeld tweedehands kopen in plaats van nieuw, want je zult je moeten afvragen of pakweg tachtig euro voor een nieuwe IDE schijf niet veel goedkoper (en gemakkelijker) is dan een kompleet SCSI setje nieuw te kopen.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Moet je even kijken in de bios of je kunt booten van een losse controller, in de meeste gevallen kan dit wel gewoon.
dan een SCSI controller kopen en een SCSI schijf.

Echter, waarom niet gewoon een IDE disk nemen en deze desndoods in software raid laten lopen met een 2e schijfje :P

Dat is stukken goedkoper en imho net zo betrouwbaar d

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Op zich is het wel interessant om te weten wat het verschil in betrouwbaarheid is tussen IDE en SCSI.

Ik heb even bij Maxtor gekeken en een vergelijking gedaan tussen de SCSI Atlas 10K IV en de IDE DiamondMax Plus 9 7200. Volgens mij zijn beide reeksen wel van dezelfde generatie.

Beide hebben een "Data Error Rate per Bits Read" van "< 1 per 10e15 bits read" (dat is dus 3 jaar lang dagelijks 1TB). Beide hebben ook een garantie van 5 jaar. Het enige verschil is dat de DiamondMax een Annualized Return Rate heeft van < 1% en de Atlas een Annualized Failure Rate heeft van < 0.7%.

Nu kan dat verschil tussen ARR en AFR een marketing truukje zijn: ARR=AFR+(onbenullige mensen die met de harddisc gekloot hebben). Maar toch ben ik wel benieuwd naar echte statistieken hierover.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Licht er ook een beetje aan hoeveel ruimte je wilt hebben. In princiepe kun je redelijk cheap aan een UW controller en een maxtor 10KIII komen bijvoorbeeld, en dan heb je een aardig setje, vaak nog met garantie op die 10k3's.

Ik geloof dat de MTBF nog wel hoger licht op de scsi schijven, maar de verhoogde toegangstijd is ook fijn.

Maarja gewoon IDE er in is lekker simpel en werkt ook prima.

Maar ik zou voor scsi gaan das gewoon koel. :)

specs

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Koop 2e hands een U160 controller zou ik dan zeggen en een (of meer) Fujitsu MAP (grootte zelf te bepalen) deze schijven zijn niet verschrikkelijk duur en werken perfekt, zelf heb ik 2x Fujitsu MAP 36GB in RAID 0 en zijn betrouwbaar en snel en niet superduur, maar ik wilde ook nog even het volgende zeggen:
Je kan ook voor een Western Digital Raptor 74 GB kijken, want dit zijn in principe ook SCSI schijven, een stuk goedkoper en net zo betrouwbaar, een S-ata controller kost niet zo veel ;)
Pagina: 1