100mbit op full duplex met 3 MB/s, waarom?

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Beste... (of mag dat niet?)

ik heb al een tijdje een netwerk verbinding via een switch lopen, maar de snelheden laten nogal wat wensen te over.

Ik heb 1x onboard Realtek 100Mbit FD (XP Pro SP2), 1x Realtek kaartje 10/100 FD (ME) en de switch is een 8 poorts 10/100 FD doosje.

Alles staat geconfigureerd op 100mbit full duplex (en omdat de switch auto sensing heeft lijkt mij dat hij dat ook is) maar de snelheid zit tussen de 3 en 5.5 MBps, beetje deprimerend, vooral met backups oversturen...

Weet iemand of er een bekende instelling is die deze 'fout' veroorzaakt?
Ik heb alle richlijnen qua zoeken geprobeerd trouwens :)

Met vriende.... ownee, dat mag ook niet

Jerry (oeps)

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 23:07

MBV

dat mag idd niet :)

wat voor switch is het? Het zou kunnen zijn dat je switch gaar is. Heb je soms veel packet loss (komen niet al je pings aan)? Welk protocol gebruik je? En zijn de harde schijven aan allebei de kanten snel genoeg? Maakt het uit welke pc de 'server' is?

[sub] installeer linux :P [/edit]

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
MBV schreef op 29 september 2004 @ 22:02:
dat mag idd niet :)

wat voor switch is het? Het zou kunnen zijn dat je switch gaar is. Heb je soms veel packet loss (komen niet al je pings aan)? Welk protocol gebruik je? En zijn de harde schijven aan allebei de kanten snel genoeg? Maakt het uit welke pc de 'server' is?

[sub] installeer linux :P [/edit]
Linux heb ik... maar.. uuhm... windows is ook wel handig :)
Het is een goedkope switch (30 euro oid) ik heb geen packet losses, protocol is 'Client voor MS netwerken' en 1HDD is S-ATA en de andere draait op ATA 100 met 7200 toers. De server is altijd de 'onboard nic' pc wegens internet sharing.

Zo beter?

Bedankt hoor ;)

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
hmm heel misschien kan het aan QoS liggen, die staat standaard namelijk bij winxp pro ingestelt op 20% van je verbinding, dus dat is het gedeelte wat hij dan zeg maar appart houdt voor QoS toepassingen (correct me if wrong). Je moet deze dus op 0 instellen, dat kan als volgt:

- Log in als Administrator, dus geen ander account met Administrator rechten
- Open de Groepsbeleid editor met Start/Uitvoeren, type "gpedit.msc" (*).
- Ga naar Computerconfiguratie/Beheersjablonen/Netwerk/QoS pakket planner
- Dubbelklik op "De reserveerbare bandbreedte beperken"
- Kies "Ingeschakeld"en zet de waarde op 0%
- Sluit de Groepsbeleid editor en herstart de PC

stel nu bij de netwerkinstellingen QoS (moet aangevinkt zijn) in en reboot de pc,

herhaal dit bij alle windows xp pro pc's

[ Voor 42% gewijzigd door Dnc1n op 29-09-2004 22:10 ]

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:26
Probeer een de ethernet kaarten te zetten op 100Mb half duplex.
Bij realtek heb ik ook het probleem dat het halfduplex sneller gaat dan full.

• Dnc1n
  • Laatst online: 18-11-2025
canonball schreef op 29 september 2004 @ 22:10:
Probeer een de ethernet kaarten te zetten op 100Mb half duplex.
Bij realtek heb ik ook het probleem dat het halfduplex sneller gaat dan full.
als je netwerkkaart ook hardware default tussen de duplex-modes heeft staan, kun je die ook proberen.

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Dnc1n schreef op 29 september 2004 @ 22:08:
hmm heel misschien kan het aan QoS liggen, die staat standaard namelijk bij winxp pro ingestelt op 20% van je verbinding, dus dat is het gedeelte wat hij dan zeg maar appart houdt voor QoS toepassingen (correct me if wrong). Je moet deze dus op 0 instellen, dat kan als volgt:

stel nu bij de netwerkinstellingen QoS (moet aangevinkt zijn) in en reboot de pc,

Hmmz, tjah.... done!
maar nu is zit de snelheid tussen de 800kBps en de 1.5MBps...
Het klonk goed, maar het resultaat is minder :(

Tog erg bedankt!

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Dnc1n schreef op 29 september 2004 @ 22:14:
[...]

als je netwerkkaart ook hardware default tussen de duplex-modes heeft staan, kun je die ook proberen.
De kaarten stonden eerst op Auto, en toen ik ze op FD zette ging het wel wat sneller. Ik zal eens HD proberen :)

(klinkt niet goed, maar het resultaat zal het bewijzen)

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Euh, maar zo maar ff een hele rare suggestie.

Draai je een virusscanner die toevallig ook het verkeer vanaf het netwerk scant ?

Zet om te testen je virusscanners op beide machine's eens uit, en kijk hoe je snelheden dan liggen.

Dat QoS verhaal is leuk, maar het is niet altijd het probleem.

Eventueel kun je nog met een crosscable testen, dan zit je switch er niet tussen.

En je netwerk kaarten / drivers kunnen ook nog brak zijn.

Abort, Retry, Quake ???

• LG_Greenman
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 19:46
Als je altijd standaard dingen kopieert, en evt een ftp server hebt draaien gaat dit bij mij ook altijd sneller, omdat deze (denkik) minder overhead heeft dan samba (windows-filesharing).

HX45/300w/Epox 8KHA+/XP1800@1620/768mb@2x143mhz Apacer/17"@Asus V6600 GF1/17"@ S3trio64V/SB1024 Live player/Kingston 110TX/20gig@7200rpm Maxtor/40gig@5400rpm Maxtor/27gig@5400 WD/JustCool CPUcooler/2x120mm en 3x80mm casefans/Plextor 40x/DVDR4x

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
aZuL2001 schreef op 29 september 2004 @ 22:24:
Euh, maar zo maar ff een hele rare suggestie.

Draai je een virusscanner die toevallig ook het verkeer vanaf het netwerk scant ?

Zet om te testen je virusscanners op beide machine's eens uit, en kijk hoe je snelheden dan liggen.

Dat QoS verhaal is leuk, maar het is niet altijd het probleem.

Eventueel kun je nog met een crosscable testen, dan zit je switch er niet tussen.

En je netwerk kaarten / drivers kunnen ook nog brak zijn.
Hehe, geen wonder dat NT zoveel topics heeft :D
Ik had eerst een netwerk zonder switch DUS met cross, en dat ging evensnel (dacht ik...) dus het zal met een instelling OF de software te maken hebben.

Ik heb de 'onboard NIC' een nieuwste driver gegeven maar de ME machine niet, die heeft de driver die erbij geleverd werd.

Beide systemen draaien nu met HD en de snelheid is nét wat lager dan FD (gelukkig :D) het zit nu tussen 1 MBps en 3MBps.

Iemand nog een suggestie in de trend van: 'buffers' oid?
Ik zal nu eerst even mij AV uitzetten, kijken wat er dan gebeurt!

Allemaal bedank voor de zinnige reacties, you rule (alsin een democratie dan wel te verstaan)

[de EDIT]
met de AV uitgeschakeld gaat het (zo te zien) nog even snel (alles staat weer op 100 FD).
Misschien ligt het wel gewoon aan de kaartjes en moet ik mij erbij neerleggen...
whaha! tuurlijk niet :D problemen geven de mens een doel in het leven ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Gamo op 29-09-2004 22:37 ]

• R-v-R
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Bij een goedkope switch waarbij je niets kunt instellen moet je op de nic's alles (duplex & speed) op auto zetten. Het autosense protocol werkt alleen maar goed wanneer beide kanten op auto staan.

Wie het laatst lacht is gewoon wat trager van begrip

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
R-v-R schreef op 29 september 2004 @ 22:34:
Bij een goedkope switch waarbij je niets kunt instellen moet je op de nic's alles (duplex & speed) op auto zetten. Het autosense protocol werkt alleen maar goed wanneer beide kanten op auto staan.
Ik had alles (heel veel) op auto staan i.c.m. mijn goedkope switch, maar het ging toen langzamer dan wanneer ik alles op 100 FD had staan (wat nu het geval is)

jij ook bedankt :)
(dat bedankjes nogsteeds mogen op t.net :))

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37

broodje aap verhaal

http://support.microsoft....n-us;316666&Product=winxp

A wise man's life is based around fuck you

• R-v-R
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wat geven de lampjes op je switch dan aan ? Is de verbinding ook echt 100 FD ?

Wie het laatst lacht is gewoon wat trager van begrip

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
R-v-R schreef op 29 september 2004 @ 22:40:
Wat geven de lampjes op je switch dan aan ? Is de verbinding ook echt 100 FD ?
Ahum, in de trend van 'goedkope switch' geeft ie alleen aan dat ie
1. aanstaat :D
2. knippert hij de poort lampjes als hij transferred (nieteens 'real time' knipperen :))

Er valt niets op of in te stellen, je zou er een Zalman ACSU in kunnen modden, maar.... nee, tog maar niet.

Ik zit nu nogsteeds op 3-5 MBps en het moét sneller kunnen....

Trouwens, kan ik de QoS weer terug zetten op 20% aangezien het niet werkt? of is het handig om het zo te laten?

[nog een EDIT]
Ik heb het QoS verhaal gelezen en snapte dat de instelling een transfer window verder openzet, dus wel handig als hij op 0% staat dacht ik :), misschien toch geen aap op brood?
[EDIT sluit]

[ Voor 18% gewijzigd door Gamo op 29-09-2004 22:52 ]

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Goedkope switch is meestal je netwerkkaarten op auto zetten iets anders is einde oefening :-)

Probeer eens te meten met netcps wat voor transfer je haalt, mijn ervaring is 9mb/s over m`n cheapass Wlinx 16ports 10/100 switch, zolang ik maar 3com of intel kaartjes gebruik.

Van de week de pc van m`n broertje nog een 3com gegeven in plaats van cheap ass macronix dingetje ging van 1,5mb/s naar 8.5mb/s dus netwerkkaartjes maken echt wel uit !

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
raymonvdm schreef op 29 september 2004 @ 22:50:
Goedkope switch is meestal je netwerkkaarten op auto zetten iets anders is einde oefening :-)

Probeer eens te meten met netcps wat voor transfer je haalt, mijn ervaring is 9mb/s over m`n cheapass Wlinx 16ports 10/100 switch, zolang ik maar 3com of intel kaartjes gebruik.

Van de week de pc van m`n broertje nog een 3com gegeven in plaats van cheap ass macronix dingetje ging van 1,5mb/s naar 8.5mb/s dus netwerkkaartjes maken echt wel uit !
Goh... maakt idd wel uit dan! Ik heb Realtek, niet het beste maar ik ken Macronix HELEMAAL niet als netwerk kaart producer :) Jammer genoeg heb ik geen kast vol verschillende merken dus zal ik het bij de Realtek moeten houden.
Ik denk inmiddels dat het idd aan de kaarten ligt... tenzij iemand nog een andere suggestie heeft, ga ik wel gefrustreed naar bed :)

Iedereen bedankt (nee, echt!)

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Crosscable test nog gedaan ?

Abort, Retry, Quake ???

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-05 13:41
Je zei dat je Windows ME draait op 1 pc.. dat is vrijwel zeker de oorzaak van de lage snelheid.
en idd... die QoS in windows heeft geen r**t met de lage snelheid te maken... QoS doet namelijk niks tenzij je er specifiek om vraagt.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05 08:40

jotheman

Was like that when I got here!

FatalError schreef op 29 september 2004 @ 23:11:
Je zei dat je Windows ME draait op 1 pc.. dat is vrijwel zeker de oorzaak van de lage snelheid.
bla
LoL, gezwam uit de ruimte is erg in in dit topic zie ik...

I see dead pixels...

• FatalError
gezwam? naja.
Windows 9x is gewoon niet gemaakt voor hoge snelheden.. daar zijn onder andere de buffers te klein voor.
Zelfs 2000/XP/2003 moet je aardig tweaken als je de gigabit wilt halen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[boot]
MinFilecache=8192
MaxFilecache=8192

[vcache]
MinFilecache=8192
MaxFilecache=8192

Dit in system.ini zetten.. mijn WinME ging van 3 naar 10 MByte/s.

Overigens heb ik prima ervaringen met Realtek.. Onder linux iig haal ik gewoon 11 MByte/s met n realtekje op een Pentium 166MMX.

[ Voor 8% gewijzigd door FatalError op 29-09-2004 23:23 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
FatalError schreef op 29 september 2004 @ 23:22:
gezwam? naja.
Windows 9x is gewoon niet gemaakt voor hoge snelheden.. daar zijn onder andere de buffers te klein voor.
Zelfs 2000/XP/2003 moet je aardig tweaken als je de gigabit wilt halen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[boot]
MinFilecache=8192
MaxFilecache=8192

[vcache]
MinFilecache=8192
MaxFilecache=8192

Dit in system.ini zetten.. mijn WinME ging van 3 naar 10 MByte/s.

Overigens heb ik prima ervaringen met Realtek.. Onder linux iig haal ik gewoon 11 MByte/s met n realtekje op een Pentium 166MMX.
AHA! buffers :) hehe, ik hoopte al zoiets te horen ;)
Met system.ini bedoel je tog degene in de Windows dir? Want ik heb heb aangepast (gemod :)) maar de snelheid blijft hetzelfde. De suggestie zag er trouwens weer veebelovend uit, maarjah :)

(zo te horen is een snellere link met Realtek mogelijk!)

De groe....ownee

[editie]
DL zit nu op 2.5/3.5MBps
[editie/]

[ Voor 18% gewijzigd door Gamo op 30-09-2004 00:56 ]

• Bergen
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Ik weet niet zeker of dit ook een broodje aap verhaal is, maar ik heb ooit wel eens gehoord dat als je een boel UTP-kabel oprolt (omdat je UTP-kabel bijvoorbeeld veel te lang is en er nog een zooi over is), die rol als een magnetisch veld gaat werken en dat dat ook storing/verlies/bla oplevert. (klinkt wel aannemelijk toch?) Als 't waar is vraag ok me ook af in hoeverre STP daar minder last van heeft.

ps. hou nu maar op met die halve groeten, nu wordt 't flauw ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Bergen op 30-09-2004 01:14 ]

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Bergen schreef op 30 september 2004 @ 01:11:
Ik weet niet zeker of dit ook een broodje aap verhaal is, maar ik heb ooit wel eens gehoord dat als je een boel UTP-kabel oprolt (omdat je UTP-kabel bijvoorbeeld veel te lang is en er nog een zooi over is), die rol als een magnetisch veld gaat werken en dat dat ook storing/verlies/bla oplevert. (klinkt wel aannemelijk toch?)
Ja, dat zei mijn leraar ook :) ik heb toen meteen alle draden in de lengte aan de muurplint verankert, installatie is nu zo: (smylie met die duim)

• Bergen
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Gamo schreef op 30 september 2004 @ 01:14:
[...]

Ja, dat zei mijn leraar ook :) ik heb toen meteen alle draden in de lengte aan de muurplint verankert, installatie is nu zo: (smylie met die duim)
Ah ok, geen broodje aap verhaal dus. :)

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Gamo schreef op 30 september 2004 @ 01:14:
[...]

eh daarvoor is het twisted pair; daar mag 't dus geen last van hebben.

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
HunterPro schreef op 30 september 2004 @ 01:33:
[...]

eh daarvoor is het twisted pair; daar mag 't dus geen last van hebben.
Haha, mijn leraar Cisco zei het zo:
Als je een netwerk aanlegt, doe het dan met zijden handschoenen aan :p
En het is heel logisch verder, immers, er loopt stroom door de twisted pairs, en die gaan magnetische veldlijnen TEGEN, ze verwijderen ze niet (tenminste, als het nou 0.000enz0001 volt was ofzo, dan wel :))

Please correct me if i'm wrong

Halve groe...

EDIT
owjah, als UTP invloedloos was, dan had je ook geen STP en FTP varianten nodig denk ik....
EINDE

[ Voor 10% gewijzigd door Gamo op 30-09-2004 01:40 ]

• FatalError
Je hebt toch wel al de laatste drivers van realtek zelf geïnstalleerd hoop ik?

En invloedloos is UTP inderdaad niet... Maar het gebruik van STP/FTP is pas in vrij extreme gevallen nodig. En die situaties zal vrijwel niemand thuis hebben.

[ Voor 51% gewijzigd door FatalError op 30-09-2004 10:37 ]

• kamerplant
  • Niet online
Wat is de CPU load van beide PCs als je gegevens zo snel mogelijk overpompt?

[ Voor 13% gewijzigd door kamerplant op 30-09-2004 11:15 ]

🌞🍃

• HunterPro
  • Niet online
FatalError schreef op 30 september 2004 @ 10:35:
Je hebt toch wel al de laatste drivers van realtek zelf geïnstalleerd hoop ik?

En invloedloos is UTP inderdaad niet... Maar het gebruik van STP/FTP is pas in vrij extreme gevallen nodig. En die situaties zal vrijwel niemand thuis hebben.
en toch heb ik thuis STP liggen :P Maar dat was vooral uit luiigheid, en omdat we dachten een rol UTP CAT5 gekocht te hebben, en na het zien van 'dat rare folietje in de kabel' concludeerden dat de winkel ons STP CAT5 had meegegeven O-) :P

Verwijderd

DataBeest schreef op 30 september 2004 @ 11:15:
Wat is de CPU load van beide PCs als je gegevens zo snel mogelijk overpompt?
Idd das belangrijk. Draait de ene pc op windows xp? Je hebt vast wel van de bekende bug van avi preview gehoord in win xp. Bij mij ging het netwerk ook trager, omdat de ene hoge cpu load had door de avi preview functie. Haalde zo'n 4MB en na de register aanpassing haal ik weer 9 MB

Heb je de kabels zelf gemaakt? Zo ja kan je dat ook nog verkeerd hebben gedaan.

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 12:32:
[...]

Idd das belangrijk. Draait de ene pc op windows xp? Je hebt vast wel van de bekende bug van avi preview gehoord in win xp. Bij mij ging het netwerk ook trager, omdat de ene hoge cpu load had door de avi preview functie. Haalde zo'n 4MB en na de register aanpassing haal ik weer 9 MB

Heb je de kabels zelf gemaakt? Zo ja kan je dat ook nog verkeerd hebben gedaan.
Nee, de kabels zijn gekocht en zijn Cat5E.
De cpu loads heb ik niet gecheckerd, zal ik eens kijken.
Welke register aanpassing zou ik moeten maken voor het uitschakelen van AVi Preview? (is dit het programma dat wordt gebruikt een miniatuur weergave van een filmpje te laten zien?).

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:34

StarWing

Huh ?!?

Zoals reeds gezegd.. Heb je de drivers van realtek of van MS zelf ? Die van MS sucken. Daar haal ik maar 10mbit mee (10% in taakbeheer van netwerkkaart) Als ik dan de drivers van realtek gebruik haal ik vlotjes 90-100% troughput :)

Page intentionally left blank.

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
StarWing schreef op 30 september 2004 @ 17:53:
Zoals reeds gezegd.. Heb je de drivers van realtek of van MS zelf ? Die van MS sucken. Daar haal ik maar 10mbit mee (10% in taakbeheer van netwerkkaart) Als ik dan de drivers van realtek gebruik haal ik vlotjes 90-100% troughput :)
Ik zit na de installatie van de nieuwste drivers (is gelukt) op 3.5MBps met uitschieters naar de 4.5 :) Volgens mijn leraar (jaja) is er iets mis met de media/bekabeling omdat ik softwarematig alle truukjes nu wel had toegepast.

Ik krijg een kabel doormeet apparaat mee, en dan zal ik het zien!

Iedereen bedankt voor hun zinnige replys en ik ben benieuwd! _/-\o_

[ Voor 33% gewijzigd door Gamo op 30-09-2004 18:40 ]

• kamerplant
  • Niet online
Zelf heb ik een realteck-based NIC kaart (complex) in m'n leechdoos van 100Mbit. Deze haalt maximaal 5MB/s, met een CPU load van 100% (AMD K6-2 450MHz). De officiele drivers hielpen hierbij helaas niet, ik had het idee dat het er juist trager door ging.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er nog suggesties zijn om dit op te lossen. Het AVI-preview, hoezo zou dit invloed hebben op de doorvoorsnelheid?

🌞🍃

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
DataBeest schreef op 30 september 2004 @ 18:41:
Zelf heb ik een realteck-based NIC kaart (complex) in m'n leechdoos van 100Mbit. Deze haalt maximaal 5MB/s, met een CPU load van 100% (AMD K6-2 450MHz). De officiele drivers hielpen hierbij helaas niet, ik had het idee dat het er juist trager door ging.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er nog suggesties zijn om dit op te lossen. Het AVI-preview, hoezo zou dit invloed hebben op de doorvoorsnelheid?
IDD, wat houd dat Avi Preview precies in :) en een CPU load van 100% :s wel erg :)

Verwijderd

Gamo schreef op 30 september 2004 @ 20:18:
[...]

IDD, wat houd dat Avi Preview precies in :) en een CPU load van 100% :s wel erg :)
Als je een avi bestand afspeelt, dan maakt windows er een preview van, links in je explorer. XP heeft een bug waardoor hij 100% cpu gaat trekken, weet niet precies hoe het in elkaar zit.

Met het volgende, kan je het oplossen.

1. Start regedit
2. Ga naar HKEY_CLASSES_ROOT\SystemFileAssociations\.avi\shellex\PropertyHandler
3. Verwijder de "Default" waarde die "{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}" zou moeten zijn.

Verwijderd

DataBeest schreef op 30 september 2004 @ 18:41:
Dat zou dus alleen van invloed zijn als je aan de haal gaat met avi bestanden. De avi bestand zorgt dan voor een cpu load van 100%. En door die hoge cpu load trekt je pc het niet meer om fullspeed data over het netwerk te stouwen, dus gaat je download/upload omlaag.

• marteltor
  • Laatst online: 00:10
defragmenteer je schijven eens! Bij mij ging het van 4 mb/sec naar 8 mb/sec :D

Verwijderd

waarom zet je qos dan niet uit? lijkt me handiger dan de waarde op 0 te zetten :)

@TS: als je een crosskabeltje gebruikt is het dan ook zo snel? zo ja zou ik eens naar die crappy realtec kaartjes gaan kijken, is het sneller dan heb je gewoon te maken met de crappy backplane van je switch...

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik was altijd tevreden met m'n snelheid van 4 MB/s totdat ik door deze thread eens even de driver van m'n RTL8139 vernieuwd heb naar 6.16. M'n snelheid ging omhoog tot 6 MB/s.

Toen ontdekte ik bij de eigenschappen van de netwerkkaart de optie 'Optimal Performance' die op disabled stond. Nu ik deze op enabled heb gezet haal ik een snelheid van 8.4 MB/s op m'n netwerk.

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
easyriider schreef op 02 oktober 2004 @ 01:26:
Ik was altijd tevreden met m'n snelheid van 4 MB/s totdat ik door deze thread eens even de driver van m'n RTL8139 vernieuwd heb naar 6.16. M'n snelheid ging omhoog tot 6 MB/s.

Toen ontdekte ik bij de eigenschappen van de netwerkkaart de optie 'Optimal Performance' die op disabled stond. Nu ik deze op enabled heb gezet haal ik een snelheid van 8.4 MB/s op m'n netwerk.
Not fair! :) ik ga nu ff de crosskabel gebruiken...! Dan weet ik dat de switch en/of de bekabeling niet deugd.

edit:

Met de CROSS haal ik 3 tot 4.5MBps, dus het zal niet aan mijn swith liggen maar aan de bekabeling... Nu wachten op de tester (of is hier een truukje voor?)

[ Voor 16% gewijzigd door Gamo op 03-10-2004 00:58 ]

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Summary:
Beide NIC's hebben nieuwste drivers
QoS staat op 0%
Cross cable getest
Cache aangepast in sys.ini in Win ME
Alle vormen van Duplex geprobeerd
Avi preview uitgezet (niet erg relevant volgens mij :s)
Alles ingesteld op 100mbit/full duplex

Nogsteeds 3.5/4.5 MBps.... schiet niet op :) Misschien ligt het wel aan mijn 2e computer:
P3 800
256/133
7200

Ik weet het zelf niet meer, maar daar waren jullie ook al achter.

Bedankt voor de hulp, en schijnbaar zal ik me erbij neer moeten leggen.
Ik hoop dat in ieder geval dit een nuttig topic is geweest voor alle mensen die 'een langzame lan verbinding' hebben ingetikt op Google.nl of de 'Search'

Gamo out (nee das geen groet)

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
En heb je bij de nieuwe driver voor je Realtek kaartje al de optie Optimal Performance gevonden, staat in hetzelfde menuutje waar je ook kunt kiezen uit full/half duplex.

Wat dat Optimal Performance precies inhoud daar over heb ik niets concreets kunnen vinden op Internet, maar in mijn geval heeft dat de netwerk snelheid met een dikke 2MB/s verhoogd. :)

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
ja, ook al ingesteld :( geen resultaat

[ Voor 25% gewijzigd door Gamo op 03-10-2004 12:28 ]

• kamerplant
  • Niet online
Hmmz, zojuist een 3Com NIC gekocht. Je zult denken dat die dingen beter presteren, in mijn geval totaal niks. Hoe kan het dat sommige met een 3com kaart 10MB/s halen op een P1 van 100MHz, en op een AMDK7-2 450MHz de 5MB/s net wordt gehaald? :X

🌞🍃

Verwijderd

Al is een bandbreedte testje gedraait met sisoft sandra? En je cpu al bekeken op stressing tijdens het overgooien?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2004 14:50 ]

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
doe eens een test met netcps, wel ergens te vinden op google, ik kan namelijk niet terug vinden waar je nu mee test ?

Als dat namelijk beter gaat is het niet je netwerk.

Ik heb trouwens nog steeds het probleem met m`n dlink dfe570 netwerkkaart dat die zo traag als ... is, maar dat komt denk mede omdat ik hier de windows drivers van gebruik, ik geloof ook niet dat hier nieuwe drivers voor zijn.

Verwijderd

Ik denk niet dat het snel een geval van hardware is .
Ik haal ongeveer 10mbps ik heb een regel in het register verwijderd. en toen opgelost.
ik zal ff zoeken welke die regel was
kom ik later nog op terug.
Maar verwacht niet dat je 50mbps haald

• miw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-02 13:02

miw

Bij het aanleggen van mijn ethernet had ik ook wat probs met de stekers. Je kan dat aardig testen met de diagnostische progjes van realtek. Ze staan ergens onder de device drivers dowloads. De diagnostische zooi werkte voor RT8139 NICs. De diagnostische zooi laat zien op wellke snelheid de link werkt. Ik had een rotte ethernet steker waardoor de lijnsnelheid om de paar seconden schakelde tussen 10 en 100 Mbits/sec.

Verwijderd

Kijk eens of je HDD's wel snel genoeg de data aan kunnen leveren... Als je HD maar 4 MB/s kan leveren kun je namelijk nooit sneller de data overpompen...

Verwijderd

Gamo schreef op 30 september 2004 @ 13:57:
De cpu loads heb ik niet gecheckerd, zal ik eens kijken.
is vooral belangrijk als je een oude cpu hebt ; ik heb een heeele oude 166Mhz bak (met Windows 95) staan met een splinternieuwe Sitecom 10/100 kaart, maar daar krijg ik haal ik ook van geen kanten 10/100 mee ... de cpu gaat op 100% maar kan het abolsuut niet bijbenen ;-)

kijk anders 's of je ergens een recente versie van AIDA32 kunt vinden - ergens begin dit jaar, auteur is daarna opgehouden met support. daar zit een leuke netwerk benchmark in ...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2004 16:16 ]

Verwijderd

Hier een paar opties

1
Wie op zoek gaat naar bestanden, mappen of andere zaken die zich op een netwerk bevinden, kan dit proces versnellen.
Eigenlijk is het zelfs een oplossing voor een bug die standaard in Windows XP ingebakken zit.

Als Windows XP naar gedeelde bestanden zoekt, doorzoekt het namelijk ook de geplande taken.
Blijkbaar kost deze bug u tot dertig seconden extra wanneer u via een netwerk gedeelde bestanden wilt bekijken.
Ook gewone gebruikers zonder een netwerk kunnen echter voordeel halen uit deze aanpassing.

Klik op START vervolgens op RUN. In het dialoogvenster dat verschijnt, voert u REGEDIT in.
Klik vervolgens op OK of druk op de [Enter] toets.
In het register moet u vervolgens dubbelklikken op de verschillende sleutels. Het volledige adres is :

HKEY LOCAL MACHINE / Software / Microsoft /Windows / Current Version / Explorer / RemoteComputer / NameSpace

Als u hier aangekomen bent, selecteert u de sleutel : {D6277990-4C6A -JJCF-8D87-00AA0060F5BF}
en verwijdert deze via de [Del] toets

2
Met deze tweak kan je de processor van de netwerk kaart aanzetten (mits deze ereen heeft) zodat de CPU minder hoeft te doen.
Deze optie staat standaart uit.

1. Open register editor en ga naar deze sleutel:
2. Ga naar:
HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentControlSet/Services/
Tcpip/Parameters/
3. Maak een DWORD waarde en noem deze 'DisableTaskOffload'.
4. Stel 0 in om de processor aan te zetten, 1 om hem uit te zetten (standaard).

Als je niet zeker weet of je netwerkkaart een processor heeft, kan je het gewoon uitproberen.

3
Dit is een simpele tweak voor Windows NT/2000 om het netwerk te versnellen. Dat word gedaan door de gereserveerde "threads" te gebruiken. Start de registor editor en ga naar:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\LanmanWorkstation\
Parameters

Daar kan je de volgende waardes toevoegen of bewerken om het netwerk te versnellen:
MaxThreads = bereik is 0 - 255 standaart is 15 (Standaart houd hij 15 threads vast)
MaxCmds = hetzelfde als MaxThreads

• kamerplant
  • Niet online
Punt 2, dat is een goede. Erg handig dat er standaard niet gebruik wordt gemaakt van een hardwareprocessor. :{ Ik haal nu de 8MB/sec, wel met 100% load, maarja. Dank je :) :)

/edit/ Oh, die 8MB/s houd hij leuk maar 10 sec vol :X

[ Voor 9% gewijzigd door kamerplant op 06-10-2004 19:27 ]

🌞🍃

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

In linux kun je vrij makkelijk een ramdisk oid aanmaken en daarmee vrij veel data heen en weer pompen tussen 2 pc's. Misschien dat je daarmee kunt benchmarken of je HD een probleem vormt. Eventueel kun je met 2 testprogjes de netwerkthroughput meten zonder zo'n truuk. Dat de een dus random pakketjes verstuurt en de ander gooit ze direct weg. Ondertussen bijhouden hoe snel die data heen en/of weer gaat.
Dan elimineer je een harddisk als bottleneck.
Eventueel ook checken of de HD op die ME machine DMA gebruikt? Zonder DMA gaat hij vaak een stuk langzamer ;)

[ Voor 13% gewijzigd door VROEM! op 06-10-2004 19:44 ]

ieeeepppppp :P

• Sparhawk
  • Laatst online: 00:26

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

ok, pak netio (eerste hit bij google) en kijk wat die geeft. Dan weet of het hard of softwarematig is.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Verwijderd

http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;Q320829

misschien werkt dit ook voor XP ?

Verwijderd

heb net even de network benchmark van AIDA32 gedraaid ; master is een Dell laptop, WinXP SP2, PIV mobile 1800Mhz in een docking bay met 100Mbps en slave m'n server, Win2K SP4, AMD Athlon XP1700+, 100Mbps NIC.

resultaat is gemiddeld 10606 KB/s ... lijkt me redelijk ?? heb me er eigenlijk nooit zo in verdiept omdat alles snel genoeg was ... ;-)

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Mijn netwerk werkt niet meer, te lezen in: [rml][ netwerk] Geen vorm van data uitwisseling naast de ping[/rml]/
maar ik denk dat mijn HDD te langzaam is na mijn onderzoek en alle tips te hebben gebruikt die voorhanden waren... Toch wel apart, want het is een P3 op 800Mhz en een ATA-100 HDD

Maar het netwerk werkt helemaal niet meer :p (dit gebeurde zonder eerst een instelling te veranderen, wees gerust ;)

Iedereen bedankt he ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Gamo op 15-10-2004 15:01 ]

• HunterPro
  • Niet online
dan is je kabel gewoon ruk? :)

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter