Toon posts:

Problemen met SATA

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een MSI k8n neo platinum met een maxtor diamondmax 10 250 GB.
Daar ik nog geen ervaring heb met sata drives wist ik niet goed hoe ik deze moest installeren.
Ik had ergens gelezen dat je de sata drives op een diskette moet hebben. Die diskette zit dus bij het moederbord maar ik begrijp niet wat je met die diskette kunt doen, de hd is nog niet geformatteerd en de diskette is niet eens bootable. Hoe en waar zouden die drivers dan geïnstalleerd moeten worden?
Ik heb het dus zonder geprobeerd, en de winxp setup herkende mijn hd, maar slechts als 125 GB disk en als drive F???
Na voltooing van de winxp installatie blijken drive c en d verwisselbare schijven te zijn, drive E mijn cdrom en mijn HD dus drive F met 125 GB ipv 250.

Dit gaat mijn petje toch wat te boven :)
Weet iemand raad aub?

THX!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

bij het begin krijg je een blauw sherm als je winXP gaat installeren, en dan staat er onderin druk op toets ** om andere drivers te installeren.
dus je drukt op die toets doet de diskette erin geeft de drivers aan die erop staan en installeert deze.
dan moet het gewoon goed gaan.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Sjaak_Afhaak

Bleh!

en die toets is F6 :)

Hier staat tekst

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

F6 is die toets.

Dit hoort trouwens in Windows Operating Systems thuis... :)

edit:
Spuit elf spelen...

[ Voor 16% gewijzigd door Motrax op 29-09-2004 22:03 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

ik wilde dat niet zeggen anders gaat ie heel de tijd op f6 rammen bij de instal ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Hoe installeer ik Windows op een schijf aan een externe controller?" én onder "Mijn harddisk wordt maar als 2/8/32/128GB herkend, terwijl deze groter is?" :)

En heb je meer harddisks/opslagmedia in je systeem zitten? Anders moet je ze even ontkoppelen om de SATA schijf op C te krijgen. Vergeet de bootvolgorde ook niet te controleren :)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de tips, ga ik zo uitproberen. De hd is de enige sata drive. Verder nog een cdrom op gewone ide. that's all.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, na winxp setup met de driver diskette herkent hij mijn hd idd als 250 gb, en ook als drive C. Alles leek correct te werken. Tot na de eerste fase van winxp setup (reboot en switchen van cdrom boot naar hd boot), dan freezed hij altijd net voorbij de ide check (als ie daar al voorbij geraakt, want vaak freezed ie zelfs net voor de ide check).
Deze HD is SATA150, kan het misschien zijn dat het mobo alleen sata100 ondersteunt?

• Sjaak_Afhaak
  • Nu online

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik denk het niet, al weet ik het niet zeker.. Het lijkt me dat SATA150 gewoon backward-compatibel is met SATA100 :?

Hier staat tekst

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

ehhh SATA100 :?

denk dat je PATA 100 bedoelt. SATA is er volgens mij alleen in 150 en inmiddels ook 300 uitvoering.

@TS:
Heb je een array aangemaakt voor die schijf, of er überhaupt iets mee gedaan? Hoe staat de bootorder van je schijf ingesteld, etc.

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ik denk dat je de bootvolgorde moet veranderen om de scchijf op de juiste plek te krijgen bij een install.
Je kan ze ook handmatig terug zetten in windows

om de schijf van de juiste grootte te krijgen moet je op de site van maxtor de "big drive enabler" downloaden en die ff draaien (eenmalige reg verandering)

http://maxtor.custhelp.co...r/olh_adp.php?p_faqid=960

/edit
misschien is het handig om van het herkende deel 1 of meer partities te maken
en lals windows de rest herkent van de rest ook 1 of meer zodat windows bij een volgende install niet een halve partitie ziet

ik weet niet of dit nut heeft maar ik doe het zelf uit voorzorg

[ Voor 28% gewijzigd door Anthor op 30-09-2004 01:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb de memorystick eens vervangen, maar dat bracht geen soelaas.
En aangezien winxp setup mijn hd herkent en hem kan formatteren en partitioneren heb ik mijn twijfels of het aan de HD ligt. Begin te vrezen dat het het MB is. Heb er al meer nare ervaringen over gelezen in de mobo sectie.

Verwijderd

Pas als je RAID gaat gebruiken is die diskette van toepassing. Dan moet je idd op F6 drukken tijdens setup. Anders is hij P-ATA native toegankelijk (als zijnde third, fourth, fifth en sixth IDE).

Verder komt het feit dat hij "maar" 125MB ziet doordat je waarschijnlijk géén SP1 hebt.

Verwijderd

Topicstarter
met de drivers op de diskette herkent hij in winxp setup de drive al als 250GB.
Het probleem is dat mijn systeem maar de helft van de tijd boot. Vaak geraak ik dus nog niet eens tot in de bios. En als ik het geluk heb gehad dat ik mijn partitie heb kunnen instellen en de eerste fase van de setup heb voltooid, dan loopt ie na de reset (als ik dus heb gewisseld van boot from cdrom naar boot from hd) gegarandeerd vast. Hij komt soms wel voor bij de IDE check, maar daarna is het gewoon gedaan (zwart scherm, HD licht blijft aan en keyboard reageert niet meer).

Verwijderd

Dan LIJKT het me dat je een hardware probleem hebt. Iets als sluiting van het moederbord met de kast, een slechte voeding, rottig RAM (als setup vastloopt...), of een ander component wat zwak is, of een combinatie van een aantal.

Sluiting klinkt eigenlijk erg logisch, maar rot RAM kan ook. Daar zijn K8's super gevoelig voor. Nog wel meer dan ouwerwetse CPU's.

Verwijderd

Topicstarter
sorry maar die termen ken ik niet, kun je even uitleggen wat je bedoelt met sluiting van het moederbord en rot ram?

ter info, hier mijn volledige systeem:
- Antec sonata
- msi k8n neo platinum
- amd athlon 64 3400+
- zalman CNPS7000B-Cu cooler
- ocz dual channel platinum revision 2 (2x512mb)
- maxtor diamondmax 10 250GB (aangesloten op sata1 poort)
- plextor px116A dvdrom (aangesloten op primaire IDE, master)
- Geforce 4 ti 4400
- sb augigy 2

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kortsluiting; gaar/brak/slecht geheugen. Ter uitsluiting van de kortsluiting kun je het boeltje het beste op een houten tafel testen ipv in de case. En geheugen kun je testen met memtest. Zie alsook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)

En welke voeding heb je verder? Dat is ook cruciaal om te weten.

Verwijderd

Topicstarter
de powersupply is de standaard powersupply van de sonata kast, Antec Truepower 380 Watt. Dit zou een degelijke voeding moeten zijn.
De Ocz sticks zouden ook meer dan degelijk moeten zijn, heb trouwens al andere ram gestoken en dat hielp niets, dus daar ligt het niet aan.
Dan is het misschien een kortsluiting van het moederbord zoals je zei, al heb ik daar nog nooit van gehoord. het moederbord rust op 9 (messing?) nippels op de kast, en de kast is via de voeding geaard he.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net nog een ander interresant feit ontdekt. Mijn memory test bij het booten gaat geweldig traag, ik denk dat hij ongeveer 40 seconden nodig heeft om de 1GB te tellen 5 in mijn oude systeem was de 512MB altijd op 2sec geteld). Maar nog vreemder is dat hij niet voorbij deze memtest geraakt, wanneer hij aan de 1GB is geraakt begint hij gewoon terug opnieuw te tellen, tot je del (bios) of esc (skip mem test) drukt.

• bassio
  • Laatst online: 23:56
Dus dan kan het wel degelijk aan je geheugen liggen. Probeer het eens met 1 bankje, en anders indien mogelijk met ander geheugen.

Verwijderd

Dat memtesten is relatief normaal, dat gaat erg traag op deze borden, memtesten met een échte memtester is zowiezo beter. Ik zal rot geheugen in ieder geval niet uitsluiten omdat het toevallig kwaliteitsRAM is. KwaliteitsRAM is net zo gevoelig voor een ESD (electro-static discharge, statische elektriciteit). En dat is fataal voor geheugen.

Verder heb ik (met K8N Neo2, socket 939) veel problemen gehad met de AGP poort, deels te wijten aan mijn Radeon 9600Pro. PC werd pas grafisch stabiel (je kon doen wat je wil, maar zodra er íets hardwarematigs van die videokaart werd opgevraagd: VPU recover, BSOD, rebooten!, als je al in windows kwam...).

AGP op 4x en fastwrites uit.

Verwijderd

Topicstarter
aan het geheugen zelf ligt het zeker niet, heb mijn oude twinmos van 512MB er in gestoken en doet juist hetzelfde. Misschien de memory controller van het MB zelf?
Waarom gaat dat memtesten trouwens zo traag, echt een vooruitgang kan je dat niet noemen.
Nog een eigenaardigheid is dat hij soms zijn geugen gewoon niet telt 8)7

Verwijderd

Het mb hééft geen memorycontroller, die zit in de CPU. Het zou kunnen dat je die hebt mishandeld (aai pinnetjes, ff 12V d'r door, ff de kat d'r mee kammen). En als hij soms z'n geheugen niet telt, is er écht wat mis. Test dan verd*mme met dat programma, Memtest86+. Even opstartflopje van bakken, en je bent weg.

Die memtest in de BIOS is wel het láátste waar je van uit moet gaan. En dat hij zo "langzaam" test, is omdat hij het grondiger test. Standaard instelling is níet testen. En zo hoort het ook. Dit ga jij nu doen:

Voeding uitbouwen.
Pin 4(ATXPWR) en een GND kortsluiten met een paperclip.
Met een multimeter alle kabeltjes in de ATX stekker langsgaan (ene op de GND, ander op de pinnen), en een molex (een op GND, en dan eentje op de gele, en dan op de rooie). Zijn de voedingswaardes OK?

Dan:

Moederbord compleet uitbouwen
Moederbord op houten plaat leggen
CPU erin
Koeler erop
RAM erin
VGA erin
Voeding eraan
FDD eraan.
Stekker in stopcontact
memtest86+ flop in FDD
PC aan door met schroevendraaier (AKA externe aan/uitknop) pwer pinnen op mobo kortsluiten.

Memtest 86 uit laten draaien.

Verwijderd

Turkish schreef op 30 september 2004 @ 01:12:
ehhh SATA100 :?

denk dat je PATA 100 bedoelt. SATA is er volgens mij alleen in 150 en inmiddels ook 300 uitvoering.

@TS:
Heb je een array aangemaakt voor die schijf, of er überhaupt iets mee gedaan? Hoe staat de bootorder van je schijf ingesteld, etc.
Welke is dan de 300 uitvoering :?

Ken ze namelijk alleen in de 150 uitvoering

Verwijderd

Topicstarter
Ga zodadelijk memtest doen.
Die voeding testen is me te veel werk, ben gisteren van 17u tot 1u bezig geweest zonder 1 stap vooruit te komen. Als het een slechte voeding is mogen ze het in de winkel zelf uitzoeken en een nieuwe installeren)

Verwijderd

Topicstarter
memtest geeft dit op het scherm:
1000
1000
1000
1000
... (oneindig dus)

Heb dit een half uur laten lopen en geen verandering, dit zal dus wel niet de bedoeling zijn.

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-03 09:03

Night89

Als je alles op een rijtje heb

memtest kan je het liefst wel 12 uur laten lopen, dan is ie betrouwbaar :)

Met Vriendelijke Groet,

Verwijderd

Topicstarter
Was dat wel normaal dan?
euhm, 12 uur? :/
komt er ooit wel een einde aan dit programma dan?
Je moet toch een einddiagnose krijgen? hoe weet je anders of je mem goed is of niet? Of is dit een eindeloos programma om je mem te stressen...zolang de boel niet ontploft is je mem OK :*)

Verwijderd

Je ziet vanzelf wel steeds errors op het scherm komen. En idd, het is eindeloos. Je mem is meestal OK na een flinke tijd testen. Wat vaak gebeurt bij nieuwe PC's is dat dit soort progjes + nog wat andere load de componenten voor bijv. 24H flink belasten.
Pagina: 1