Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Power led uitzetten

Pagina: 1
Acties:
  • 331 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Salvete GoTes (oftewel: gegroet Tweakers =)

Ik heb een linux compu op mijn kamer staan met aMule erop. Da's mooi, zou je zeggen, en dat is het ook, alleen moet je amule de tijd geven om te downloaden (lang aan laten staan dus, ook 's nachts). Nou kan ik best slapen met het gezoem van de computer (welk gezoem? dat ding is muisstil!) alleen de felblauwe power-led van dat ding verlicht mijn hele kamer, waardoor het toch een stuk moeilijker wordt om in slaap te vallen. Nou las ik overal op internet verhalen van gasten bij wie de power-led in linux ongewenst uitging, maar nergens stond echt duidelijk hoe en waarom dat gebeurde, vandaar deze post: Hoe zet ik in linux softwarematig de power-led uit? Khep al geexperimenteerd met xset, maar die kan alleen de toetsenbordleds controleren voor zover ik weet, ik hep gegoogled, ben daarbij dus die verhalen tegen gekomen, en op tweakers zelf gezocht. Weet iemand hoe dat nou moet, die power-led softwarematig uitzetten?

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 12:28

dawuss

gadgeteer

Volgens mij kan dat niet zo maar. Er zijn moederborden die de powerled uitzetten / van polariteit laten wisselen bij standby, maar dat lijkt me niet wat je wil.
Heb je al nagedacht over een hardwarematige oplossing, in de vorm van een schakelaartje tussen je power led?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:27

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

miss een iets makkelijkere oplossing,
kun je dr geen tapeje overheen plakken, scheelt tijd en t is een makkelijke oplossing ;)

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

rop gewoon dat stekkertje uit je mobo. Wat heb je eiglijk aan zo'n powerled :? Je weet zelf toch wel wanneer je computer aan staat :+

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
die LED is idd moederbord-controlled en daar heeft je pc geen invloed op.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-11 17:12
I agree with vingerfrits.. trek gewoon de stekker van je mobo. Klaar.. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan het stekkertje er maar uit. Maar hoe kan dit dan?
http://www.ussg.iu.edu/hy...x/kernel/9906.1/0487.html
is er egt geen kernel of init optie voor of zo? En anders pleur ik er wel een schakelaartje tussen (misschien kan ik me reset-knop ervoor gebruiken, hep ik nog nooit nodig gehad met linux).

Verwijderd

Ik gok dat een SPARC 'wel' zijn power light kan beinvloeden via de software.
Echter bij een standaard i386 mobo, kan ik je bijna garanderen dat dat niet zo is.
zeker weten doe ik het niet, maar ik heb er iig nog nooit van gehoord.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-11 21:20
In het door de TS aangehaalde stukje staat dit:
> I have a SparcStation 2 (sun4c, ....
Ik neem aan dat jij geen SparcStation hebt, maar een PC, toch? Da's compleet andere hardware.

En je kan je resetknop niet gebruiken, je moet een twee-standen schakelaar hebben.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 12:28

dawuss

gadgeteer

ajvdvegt schreef op 29 september 2004 @ 22:40:
[...]

Ik neem aan dat jij geen SparcStation hebt, maar een PC, toch? Da's compleet andere hardware.

En je kan je resetknop niet gebruiken, je moet een twee-standen schakelaar hebben.
Tenzij je een soort flip-flop maakt/koopt met transistoren ;)

zoek maar eens op google naar "tiptoets schakeling", dan vind je genoeg ;)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit lijkt me weinig nos-specifiek, maar meer hardware-gerelateerd, ik denk dus dat ze je in een hardware-subforum eventueel beter kunnen helpen :)
NOS > CME

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Soms als mijn pc crashd gaan de leds ook uit, dus ik denk dat het toch softwarematig kan worden beinvloed.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:45

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

de powerled wordt hoogstens door de BIOS gestuurd (zoals bij mijn MSI K7T Turbo2). Als mijn pc standby gaat, wordt de powerled groen, ipv rood.
Ik heb alleen nog nooit gehoord dat iemand het vanuit software kon regelen...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Atmoz
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Kan ook niet, dus enigste opties zijn:

- tape _/-\o_
- schakelaartje ertussen
- resetswitch schakelaar (idd met flipflop (4013)
- via relais (en dan relais aansluiten op 12 volt van de cdrom ofzo)
- weerstand tussen LED en mobo zetten (minder fel maken)
- andere LED nemen (eentje die niet "schijnt" maar gewoon een lichtpuntje veroorzaakt op de kast zelf

....

• m-m
  • Niet online

m-m

Dit is softwarematig echt niet mogelijk, tenzij je zoiets geks gaat doen. Beste oplossing is om gewoon een schakelaartje ertussen te zetten, of zoals eerder gezegd, het ding gewoon permanent loskoppelen of met plakband spelen ;)

Verwijderd

Even als toevoegsel op m-m: Het kan ook mbv een optocoupler / transistor en de compoort. Een relais is een beetje aan de grote/zware kant voor enkel een LED te schakelen :+

Je schrijft een programmatje wat de DTR aan/uitschakeld, zodra de DTR aan staat moet je via een simpele schakeling (ong 2 transistoren) de powerled uitschakelen. Het is dus omgedraaid, want standaard staat de DTR op de compooort uit, dus als je dan je computer zou aanzetten dan blijft je powerled uit tot je DTR aanstaat. Dat lijkt me niet de bedoeling.

In QBasic was het ongeveer om de DTR (of RTS):
OUT (&H3F8 + 4), 4
,2 is de RTS, speel dan met de laatste waarde

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:17
Pendaco schreef op 29 september 2004 @ 21:33:
kun je dr geen tapeje overheen plakken, scheelt tijd en t is een makkelijke oplossing ;)
Ik heb er ook wel eens last van, alleen is de voorkant van mijn kast van plexiglas dus de hele voorkant licht op

Oplossing : T-Shirt erover :7

• m-m
  • Niet online

m-m

Verwijderd schreef op 01 oktober 2004 @ 13:21:
Even als toevoegsel op m-m: Het kan ook mbv een optocoupler / transistor en de compoort. Een relais is een beetje aan de grote/zware kant voor enkel een LED te schakelen :+
ja, maar dan mis je dat toffe geluidje ;)

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

m-m schreef op 01 oktober 2004 @ 14:00:
[...]

ja, maar dan mis je dat toffe geluidje ;)
Snap ik niet. Hoe/wat bedoel je hiermee?

Verwijderd

atmoz schreef op 01 oktober 2004 @ 14:48:
[...]

Het getik van een relais denk ik..... :D

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 22:33

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

atmoz schreef op 01 oktober 2004 @ 14:48:
[...]

Het klikken van de relais, als die omschakelt.

Verder kan een simpel schakelaartje niet gwoon? Gwoon zo'n zilver dingetje die in het gros van de fan-bussen worden gebruikt?
Of maak je bij inschakelen je pc instabiel? scheelt "hoop" werk met solderen/wegwerken isoleren etc van elco etc. Simpel schakelaartje: draadjes eraan en hatsieflatsie.

T60P Widescreen

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Verwijderd schreef op 01 oktober 2004 @ 14:53:
[...]

Het getik van een relais denk ik..... :D
Oh.. Ja oke. Nu snap ik het.
En gelijk heeft'ie ook. Wat is er nu fijner om eens in de zoveel tijd een relais te horen "klakken" ?? :9

[edit]
atmoz schreef op 01 oktober 2004 @ 09:52:
Kan ook niet, dus enigste opties zijn:

- tape _/-\o_
- schakelaartje ertussen
- resetswitch schakelaar (idd met flipflop (4013)
- via relais (en dan relais aansluiten op 12 volt van de cdrom ofzo)
- weerstand tussen LED en mobo zetten (minder fel maken)
- andere LED nemen (eentje die niet "schijnt" maar gewoon een lichtpuntje veroorzaakt op de kast zelf

....
Slaat nergens op wat ik hier zeg :X Dan brand de LED nog steeds als de PC aanstaat 8)7

[ Voor 51% gewijzigd door Atmoz op 01-10-2004 15:22 ]

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
Pendaco schreef op 29 september 2004 @ 21:33:
dat werkt hier perfect :D

Verwijderd

Ikzelf heb ook geen powerled.
Ook geen HDD led.
Waarvoor is dat nodig?
Ik vind het alleen maar irritant, en het leid me af.
Wat je ook gewoon kunt doen, is je lijf 180 graden draaien, en dan ben je ook van het gezeik af.
:D

Verwijderd

Bij mij kan je de powerled in de bios afzetten, of anders gewoon stekkertje uittrekken op het moederbord.

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
atmoz schreef op 01 oktober 2004 @ 15:21:
Slaat nergens op wat ik hier zeg :X Dan brand de LED nog steeds als de PC aanstaat 8)7
Ja das heel nuttig. Als de pc aanstaan gaat het relais open dus brand het ledje niet. Als de pc uitgaat gaat het relais dicht en brand het ledje... wel :+ 8)7

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

JER00N schreef op 02 oktober 2004 @ 10:32:
[...]

Ja das heel nuttig. Als de pc aanstaan gaat het relais open dus brand het ledje niet. Als de pc uitgaat gaat het relais dicht en brand het ledje... wel :+ 8)7
Of andersom....

;)

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op 02 oktober 2004 @ 01:25:
Ikzelf heb ook geen powerled.
Ook geen HDD led.
Waarvoor is dat nodig?
Ik vind het alleen maar irritant, en het leid me af.
Wat je ook gewoon kunt doen, is je lijf 180 graden draaien, en dan ben je ook van het gezeik af.
:D
Nee hoor... veel power- en HD-ledjes zijn zo fel, dat ze echt een hele kamer aardig weten te verlichten. Bij mij dus ook... al draai ik me om, dan kan ik gewoon de poster op m'n muur nog bekijken... (klote-ledjes van m'n Coolermaster Stacker).

Ik heb dus de kast open gedaan en de led-kabeltjes van het moederbord losgetrokken. Exit ledjes! :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Topicstarter
Nu ja, ik heb er dan toch eindelijk een oplossing voor hoor. Niets geen gedoe met schakelaartjes, relais enzo, gewoon een herinrichting van me kamer. Nu mijn hele klerenkast voor de pc staat heb ik nergens last meer van =).

Trouwens altijd leuk om te lezen wat voor discussie zo'n simpele vraag ontketend.

Maar goed, ik zou het nog steeds cool vinden om je power led aan en uit te kunnen zetten door op 'n toets te drukken, dus misschien weet iemand een oplossing (ik zie het al voor me: iets solderen waardoor de power-led aan de seriele poort zit en dan herkend word als een of andere hele vage hardware met een schakelbaar lampje erop =)

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Je kunt waarschijnlijk vrij eenvoudig een aantal lijnen van je compoort hoog zetten in linux. (tiocmset heet dat geloof ik, kun je in C-progjes gebruiken, tiocmget leest de status van alles uit, tiocmset stelt e.e.a in). Waarschijnlijk kun je daar (en met een transistor oid?) wel e.e.a mee klussen.

ieeeepppppp :P

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:29

Cassettebandje

SA-C90 TDK

power led aan/uit door op een toets te drukken: gewoon een drukknop schakelaartje tussen je powerled en je mobo (makkelijk he ;))

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

Hoezo al die moelijkheden??? stekkertje deruit klaar! 8)7

Blaad

Verwijderd

Ik snap eigenlijk niet waarom je je powerled uit wil schakelen. Ik laat mijn comp 's nachts ook vaak ratelen, en als het geluid je er niet van weerhoudt om te slapen, waarom zou het licht dat wel doen? Je hebt je ogen toch dicht als je slaapt? ;)

Verwijderd

Je zou ook het LEDje kunnen vervangen door een minder fel exemlpaar of er een extra voorschakelweerstand voor te zetten.
Pagina: 1