Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Hoeveel volt heeft deze LED-lamp nodig???

Pagina: 1
Acties:
  • 1.779 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een led-lamp.
Er zitten zeven witte led's in.

Ik zou dus moeten weten hoeveel volt deze lamp nodig heeft om te branden.
Ik ben al gaan vragen in een doe-het-zelf winkel, zij wisten het niet.

Blijkbaar is de stroomkabel verbonden aan de leds via een rj11 (telefoon) connector.

Hier zijn de pics:
http://users.skynet.be/am032546/ledlamp/1.JPG
http://users.skynet.be/am032546/ledlamp/2.JPG
http://users.skynet.be/am032546/ledlamp/3.JPG
http://users.skynet.be/am032546/ledlamp/4.JPG

Wie kan me helpen?

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-10 16:15
staat er toevallig iets op die lampjes zelf? Uit die foto's wordt ik in ieder geval niets wijzer...

Verwijderd

Topicstarter
-krekel- schreef op 29 september 2004 @ 21:24:
staat er toevallig iets op die lampjes zelf? Uit die foto's wordt ik in ieder geval niets wijzer...
Neen, er staat niets op.
Ik heb al overal gekeken en nergens staat er iets op.

Uit die vier draadjes.. Kan daar niets uit afgeleid worden?
Zijn er niet bepaalde coderingen met kleuren ofzo?

In ieder geval weet ik ECHT niet hoe ik ze ga moeten aansluiten.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:15

AcouSE

Swedish Chef

Kun je niet zien hoe die leds op die RJ11 zijn aangesloten? Zit er een weerstand tussen of zijn er meer componenten aanwezig? En welke kleuren hebben de ringen op de weerstanden?

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:03
zat die rj11 ook rechtstreeks aan je telefoon lijn? of is dit gewoon een "handig" plugje voor een apparaat. je kan natuurlijk ook gewoon een 1k weerstand nemen en de led op 12V aansluiten en kijken wat ergebeurd. hij zal dan in iedergeval nooit doorbranden.

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-10 16:15
waar zijn die ledjes voor? Of waar is het systeem voor? Als je het hele zooitje in een gewone telefoon stekker doet, gebeurt er dan iets? (bijvoorbeeld in de muuraansluiting van je telefooncentrale ofzoiets?) Als het de standaard 'telefoon' voltages moet hebben kun je bijvoorbeeld proberen om met een multimeter het voltage af te tappen van een normale telefoon...

• kippy
als het niet voor telefoon bedoeld is zou ik het niet om te proberen in de telefoon aansluiting steken. daar staat 80V op. niet goed voor een led.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:56

SA007

Moderator Tweaking
Alleen 80 volt als je gebeld word hoor, ander "maar" 30 ;)

Verwijderd

Topicstarter
Neen kijk het zit zo.

De ledjes zitten met z'n 7 op een "printplaatje" en hieraan is een rj11 INGANG verbonden.

Je kan dan het rj11 STEKKERTJE (dat aangesloten is op de draad die eindigt met vier draadjes) in het poortje steken.

Ik heb net geprobeerd één led aan te sluiten op zo'n vierkante 9V batterij, die nog maar 6V geeft (gemeten met multimeter).

Het rj11 poortje zit voor zover ik kan zien rechtstreeks aan de ledjes verbonden?
Elk ledje normaalgezien 3,6 (max.) volt? Of zijn er ledjes van meer voltage?

Moet ik dan 3,6Vx7 doen ofzo? Mja dan heb ik 25,2V. Misschien eens met 24V proberen. Maar aan wat zal ik die 24V aansluiten? Witte, rode, gele of blauwe kabel? Welke combinatie?

Ik kan er niet meer aanuit.

Hier wat pics om te tonen hoe het juist zit:
http://users.skynet.be/am032546/ledlamp/5.JPG
http://users.skynet.be/am032546/ledlamp/6.JPG
http://users.skynet.be/am032546/ledlamp/7.JPG
http://users.skynet.be/am032546/ledlamp/8.JPG

edit:
En kan ik 24V uit een computervoeding halen? Hoe? Weerstand?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2004 21:42 ]

• kuhlivisj
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:01
kun je de printplaat er ook uithalen, dan kun je zien welke kabeltjes waaraan zijn verbonden.

Verwijderd

Topicstarter
kuhlivisj schreef op 29 september 2004 @ 21:47:
kun je de printplaat er ook uithalen, dan kun je zien welke kabeltjes waaraan zijn verbonden.
Heb ik geprobeerd, maar die zit héél straf vastgelijmd.
Enig idee hoe ik die eruit kan halen?

Is er echt geen bepaalde code voor die draden ofzo?
Bv. zoals een molex: Geel=12, Rood=5 etc.?

• Maanzaad
  • Laatst online: 22-08 09:44
Kan je iets vertellen over wat deze LED constellatie moet doen. Vier draden doen mij meer denken aan het scenario van een plus en min (bv. rood en zwart) en twee draden voor de sturing.

De sturing kan gewoon gedaan worden door verbinden met plus of min, maar ook een slimmer systeem met een data en dataground zou mogelijk kunnen zijn. Het is immers niet duidelijk wat er op het printje zit, misschien wel een micro-tje.

Dus waar is het voor bedoeld?

Overigens worden LED's door stroom aangestuurd. Door het gebruik van een serie weerstandje zorg je ervoor dat bij een bepaalde spanning de stroom door de LED beperkt wordt. Maar dat is niet zo interessant als je niet weet wat er op het printje zit of wat het moet doen.

Verwijderd

Topicstarter
Het kwam oorspronkelijk van verlichting in de tuin.

Nu moet het enkel branden, er moet geen sturing ofzo bijkomen.

Maar daarjuist had ik een bepaalde combinatie in m'n molex gestoken, en 3 van de 7 leds brandden.

Dus 2 keer 2 draadjes samengepakt en ééntje daarvan in de gele en eentje in de zwarte, ik ben nu aan't uitzoeken dewelke het waren :) En meteen ook een combinatie aan't zoeken om ze allemaal brandende te krijgen :)

Verwijderd

Topicstarter
GEVONDEN

wit+geel in: geel van molex
blauw+rood in: zwart van molex

De ledjes branden nu allen tesamen toch wel hard.
Ik weet niet of ze nog harder kunnen of moeten?

Iemand een idee? Nu liet ik ze dus op 12V branden?
Misschien moeten ze op 24V?

Licht in de tuin moet toch straf genoeg zijn?
Het is daar nu niet meer voor bedoeld, maar ik wil ze zo straf mogelijk laten schijnen.

Edit:
Mijn vraag is nu nog: Ik kan 5V, 7V en 12V uit een computervoeding (meerbepaald molex) krijgen. Is het mogelijk om hier 24V van te maken?

Ik ga ook een spanningsregelaar tussen de stroombron (wrsch een PCvoeding) en de ledjes zetten. Is het bv. slecht voor de ledjes om deze zachter te laten branden?

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2004 22:17 ]

• Maanzaad
  • Laatst online: 22-08 09:44
Ah, je bent dus al aardig op weg.

Bedenk dat als de LED's in een behuizing zitten met reflector het wel wat meer licht zal opleveren. 12 volt lijkt me een normale 'tuin'spanning.

succes

edit:
Zachter laten branden worden de Ledjes niet warm van. Van harder branden wel.
Oh ja, 24 volt kan je niet maken van een comp.voeding op jouw manier. Alle spanningen zijn t.o.v. dezelfde nul.

[ Voor 38% gewijzigd door Maanzaad op 29-09-2004 22:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maanzaad schreef op 29 september 2004 @ 22:18:
Ah, je bent dus al aardig op weg.

Bedenk dat als de LED's in een behuizing zitten met reflector het wel wat meer licht zal opleveren. 12 volt lijkt me een normale 'tuin'spanning.

succes

edit:
Oh ja, 24 volt kan je niet maken van een comp.voeding op jouw manier. Alle spanningen zijn t.o.v. dezelfde nul.
Bedankt voor je hulp.
Ik hou het dus bij 12V en zet er een regelaartje tussen zodat ik ze kan regelen naar 0 toe. (dimmen dus)
Ze komen in mijn kamer met een aluminium behuizing. Zeer stijlvol ;).

Een computervoeding is de goedkoopste manier om 230V om te zetten naar 12?
Ik bewerk ze dan zo dat ik ze onafhankelijk van een computer aan en af kan zetten.

Verwijderd

Topicstarter
12V vonden ze blijkbaar niet leuk!
Ik meet uit en elk ledje krijgt blijkbaar +- 3V.

2 zijn al uitgedoofd.
Wat nu gedaan?
Ik durf het niet echt meer aansteken.

1 Heb ik zien uitdoven?
Misschien omdat er eentje uitging kreeg de andere teveel stroom?

Kan dit?
Pfff..

Edit:
Toch maar aangestoken, 'k geloof da er 4 witte waren en 3 witte met een blauwere schijn.
Die 3 met die blauwe schijn branden nu niet meer en die 4 andere witten blijven branden zonder te stinken of kapot te gaan :)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2004 23:02 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:07
voor leds moet ALTIJD !!! een weerstand !

en het langzaam uitdoven is inderdaad een teken van teveel stroom door de leds jagen, daar worden ze flink heet van en branden door.

Repareren doe je zo.

• kippy
Maanzaad schreef op 29 september 2004 @ 22:18:
edit:
Je kan wel dergelijk 24V uit een pc voedinh halen, gewoon de -12 en de +12 nemen, en je hebt 24 V. kijk wel uit dat je dit niet te had belast -12 kan maar max 1A leveren.
Pagina: 1