[mysql] users koppelen aan linux-account

Pagina: 1
Acties:

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
De titel zegt het al, is het mogelijk om de users van mysql automatisch te koppelen aan hun normale account, zodat ik alleen maar een database hoef aan te maken en GRANT ALL ON db.* TO username hoef te doen, en ze hun login-pass kunnen gebruiken.

edit:

weet niet zeker waar dit thuis hoort, NOS leek me het beste...

[ Voor 15% gewijzigd door chris op 29-09-2004 21:02 ]

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Het overzetten van systeem users in MySQL kan wel in sommige gevallen, verder staan MySQL gebruikers volledig los van systeem users, en is een koppeling dus niet mogelijk.

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het lijkt me echter niet onmogelijk om iets te scripten dat alle huidige users in MySQL zet. Dan moet je er alleen nog voor zorgen dat voor elke nieuwe user een MySQL user wordt aangemaakt. Ook dat is echter te automatiseren.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• mtak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik weet niet hoe het in de shell moet maar in Webmin zit een optie zodra er een unix gebruiker word aangemaakt dan word er ook een mysql account aangemaakt met vooraf ingestelde permissies.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Met pam_mysql en nss_mysql is het mogelijk om systeemgebruikers in MySQL op te slaan, andersom is niet mogelijk. MySQL heeft een eigen rechtensysteem met eigen useraccounts. Verder denk ik ook niet dat je de systeem users kunt integreren met mysql users: de password hashing van mysql wijkt teveel af van de rest van het systeem.