Toon posts:

dual fan PSU, gaat dit veel schelen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net een nieuwe PC in elkaar gezet en alles werkt al een paar dagen naar behoren, ik maak me alleen zorgen over de CPU en case temperaturen..

met mn case open zit de CPU idle rond de 47 C en stressed rond de 53 C,
dit alles met de boxed cooler. Nu weet ik dat dit een AMD is en dat die
altijd warm worden, dus hier maak ik me niet al te veel zorgen over..

alleen als ik mn case nu dicht schroef stijgt de temperatuur al gauw
een graadje of 10, nu vind ik dat al een beetje link worden vooral als
het zomer gaat worden ;)

nu zat ik er aan te denken om een dual fan Enermax PSU te kopen,
dit om hoofdzakelijk mn airflow te verbeteren. Mn huidige PSU is aan de onderkant
HELEMAAL afgesloten (mn vorige PSU had daar iig nog een air intake zitten),
dus ik vermoed dat de hitte daar als het ware onder blijft hangen....

zou dit mn airflow echt drastisch verbeteren of ben ik gedoemd om
de komende jaren mn kast open te laten staan?

thanks;]

specs:

AOpen HQ08
MSI K8N Neo Platinum
AMD Athlon64 3200+
Corsair 1024 MB DDR400 CAS2.5
Sapphire Radeon 9800 Pro
SoundBlaster Live1024
Asus 50x CDROM
Lite-On 16x10x40x CD Writer
120 GB Maxtor S-ATA 8MB 7200RPM
15 GB Maxtor IDE 5400 RPM
Zalman 80mm case fan (intake front)

Verwijderd

Met een amd 3200+ weet je van te voren dat de standaard koeling eigenlijk niet voldoet, ik raad je aan een grote fan te plaatsen voor de airflow in je kast en misschien een betere koeler op je cpu.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:26

breinonline

Are you afraid to be known?

Wat je verder ook nog kan doen is je bestaande voeding houden en verbeteren. Schroef hem uit je kast, haal de kap eraf en boor gaten in de onderkant. Dat verbeterd de afvoerin van warme lucht vast aanzienlijk.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Ik zou er niet teveel van verwachten, heb hetzelfde probleem nu, sinds ik een Tagan dual fan voeding en een MSI 9800 pro heb geinstallerd, zelfde temps met kast open en dicht als bij jou, maar wel een zalman 7000Cu koeler op me AMD. De tagan voert niet zoveel lucht af, denk dat dat bij die enermax ook zo zal zijn, maar grootste boosdoener is wel de 9800pro (voorheen TNT2 bij mij). Temps lagen voor de case (dicht)toen bij 20~25 graden mobo en 35~40 voor proc. Je kunt er dus beter een aantal casefans bij plaatsen.
Ga ik binnenkort ook doen, heb al 6 fans klaarliggen moet alleen nog het juiste gereedschap bij elkaar vinden om het allemaal in te bouwen in die kast :( . Is trouwens een bigtower

• Nielson
  • Laatst online: 23:08
Lijkt me niet echt logisch om een andere voeding te kopen als je alleen meer airflow nodig hebt, kun je beter extra in/out-take fans plaatsen.

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

he hij heeft bijna me systeem gepikt :(
;)

maarja, je hebt al een intake zie ik dus het beste zal zijn als je achteraan ff een outtake fan plaatst. dit zal in ieder geval meer effect hebben dan een voeding met 2 fans.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Ik heb ook een AMD 64, met een Zalman 7000 AlCu koeler. Ingesteld op 45 graden en dat blijft hij altijd. Wel een Coolermaster Stacker kast zonder extra fans.

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op 29 september 2004 @ 21:35:
Lijkt me niet echt logisch om een andere voeding te kopen als je alleen meer airflow nodig hebt, kun je beter extra in/out-take fans plaatsen.
hehe klinkt raar idd ja ;] maar die Enermax PSU heeft dus een intake fan
aan de onderkant zitten, precies op de plek waar ik vermoed waar
een heleboel warmte blijft hangen omdat mn huidige voeding compleet afgesloten is, in combinatie met mn case fan aan de voorkant zou dit in theorie een mooie airflow moeten geven, ik vroeg me dus af of dit in praktijk ook zo was....

paar extra case fans zie ik in principe ook wel zitten, maar ben beetje bang om allemaal gaten in mn zijpaneel te gaan boren..

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01 21:57

wvdburgt

MacOS all the way baby!

das behoorlijk heet die amd 64.
mijne staat idle @ 37 tot 43 of zo en stressed richting de 50. zeker wete de cooler goed erop?

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

hoeft toch niet in het zijpaneel ?
heb je geen plaats aan de achterkant iets onder je voeding ?
daar kan je er meestal 1 of 2 laten uitblazen ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Ik ben het met jeffo eens een standaart koeler voldoet vaak niet.
In geval van pentium 4 koelers komt er nog is bij dat ze erg veel herrie maken.
Ik heb de boxed koeler vervangen door een zalman 7000A-Cu met artic zilver 5 als termopasta dat scheeld zeker 15 graden Celcius bij elkaar :O (geloof het zelf ook nog nie helemaal) en bakke herrie door zn +/- 100(denk ik)mm fan.
dan kan je case wel dicht schroefen denk ik.
ik heb me kast laast pas dicht gedaan met een 5tal ledfanetjes erin en een simpel 3½ fancontrollertje (had liever een waarbij je de fans ook uit kan zetten als je hem niet stressed :9 )

Ik heb ook sinds kort nieuwe voeding een antec true control 550W met 2e fan en hij paste niet in mijn case (een Aopen H700) omdat er geen opening aan de onderkant zat voor die "processor" koeler.
Je kan die koeler regelen maar ik vind dat ie flink herrie maakt :r en vlgs mij scheeld dat maar 3 graden ofzo....

Verwijderd

Topicstarter
chucky666 schreef op 29 september 2004 @ 21:47:
hoeft toch niet in het zijpaneel ?
heb je geen plaats aan de achterkant iets onder je voeding ?
daar kan je er meestal 1 of 2 laten uitblazen ;)
bij deze kast (AOpen HQ08) zitten er 2 plaatsen voor extra fans
BOVEN de voeding ;] de voeding blokkeert dus volkomen de weg
tussen het moederbord en die mogelijke extra fans, vandaar
dat ik aan deze constructie met een PSU met intake fan aan de
onderkant zat te denken....

Verwijderd

Topicstarter
lammmetak schreef op 29 september 2004 @ 21:46:
das behoorlijk heet die amd 64.
mijne staat idle @ 37 tot 43 of zo en stressed richting de 50. zeker wete de cooler goed erop?
met de boxed cooler?

en de vergrendeling van de cooler/heatsink aan die coldplate constructie zit vast, dus ik neem aan dat daar niks mis mee is..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 21:53:
Ik ben het met jeffo eens een standaart koeler voldoet vaak niet.
In geval van pentium 4 koelers komt er nog is bij dat ze erg veel herrie maken.
Ik heb de boxed koeler vervangen door een zalman 7000A-Cu met artic zilver 5 als termopasta dat scheeld zeker 15 graden Celcius bij elkaar :O (geloof het zelf ook nog nie helemaal) en bakke herrie door zn +/- 100(denk ik)mm fan.
dan kan je case wel dicht schroefen denk ik.
ik heb me kast laast pas dicht gedaan met een 5tal ledfanetjes erin en een simpel 3½ fancontrollertje (had liever een waarbij je de fans ook uit kan zetten als je hem niet stressed :9 )

Ik heb ook sinds kort nieuwe voeding een antec true control 550W met 2e fan en hij paste niet in mijn case (een Aopen H700) omdat er geen opening aan de onderkant zat voor die "processor" koeler.
Je kan die koeler regelen maar ik vind dat ie flink herrie maakt :r en vlgs mij scheeld dat maar 3 graden ofzo....
15 graden is wel drastisch ja, dat zal ik onthouden als optie ;]

jammer dat er bij jou geen opening zat voor die fan, dan had je me
uit ervaring kunnen vertellen hoeveel het scheelt;]

Verwijderd

hmm bij mij voldoet de boxed cooler het toch prima op 2100 toeren.
temp ongeveer 27 bij cool&Quiet aan en 32 bij 2200mhz
en stressed wordt het nooit warmer dan 42 graden het is wel een newcastle
dus misschien dat je cooler niet goed werkt ofzo
of je hebt een clawhammer versie die worden warmer

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 22:40:
hmm bij mij voldoet de boxed cooler het toch prima op 2100 toeren.
temp ongeveer 27 bij cool&Quiet aan en 32 bij 2200mhz
en stressed wordt het nooit warmer dan 42 graden het is wel een newcastle
dus misschien dat je cooler niet goed werkt ofzo
of je hebt een clawhammer versie die worden warmer
hm nope, ik heb ook de NewCastle,
Cool&Quiet uit, koeler op max. (rond de 3200RPM)

maar heb je verder nog veel case fans of niet?

Verwijderd

2 zalman case fans op 4 volt en een zalman voeding niet echt veel dus
wel genoeg koelpasta of gewoon die laag die er al opzat

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 22:54:
2 zalman case fans op 4 volt en een zalman voeding niet echt veel dus
wel genoeg koelpasta of gewoon die laag die er al opzat
ja heb gewoon die laag laten zitten die er standaard op zit..

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Ik heb ervaring met die kast, en die ervaring is deze:

'Op een dag toen het nét zomer was en de buiten temperatuur vriendelijk steeg naar 24 graden celsius zeide mijn kast: !PIEP PIEP PIEP! en toen concludeerde ik met een enigzins verontwaardigd gezicht dat de Intel CPU te warm werd :( hij werd iets van 65 graden (oei).

Ik heb een aantal dagen daarna een nieuwe kast gekocht, en nu zitten de temps bij stressed: 47 graden met boxed koeler :D

Conclusie:
die kast zuigt....

Verwijderd

Topicstarter
Gamo schreef op 29 september 2004 @ 23:01:
Ik heb ervaring met die kast, en die ervaring is deze:

'Op een dag toen het nét zomer was en de buiten temperatuur vriendelijk steeg naar 24 graden celsius zeide mijn kast: !PIEP PIEP PIEP! en toen concludeerde ik met een enigzins verontwaardigd gezicht dat de Intel CPU te warm werd :( hij werd iets van 65 graden (oei).

Ik heb een aantal dagen daarna een nieuwe kast gekocht, en nu zitten de temps bij stressed: 47 graden met boxed koeler :D

Conclusie:
die kast zuigt....
nou ja, het is wel een heel mooi afgewerkte kast toch? ;]

heb hem al enkele jaren en mn ThunderBird 800 zat altijd netjes op
42 graden.... maar dat die extra fan gaten boven de voeding zitten
is nogal vreemd ja

Verwijderd

en ik zit met een kast van 35 euro van de beurs die helemaal niet warm wordt
ik gebruik ook gewoon de orginele pasta maar 10 graden verschil is toch nogal wat

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 23:45:
en ik zit met een kast van 35 euro van de beurs die helemaal niet warm wordt
ik gebruik ook gewoon de orginele pasta maar 10 graden verschil is toch nogal wat
ja ik vind het inderdaad ook nogal wat.... btw, hoe warm is jouw
NorthBridge? als die nou ook een stuk koeler is, dan ga ik helemaal
aan kast/airflow denken..

• XII
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-06-2025

XII

Begint, eer ge bezind

Hier een claw 3200@2200(mem is brak) :( temp is idle 27 stess 41 in een Antec Sonata.
Enermax voeding scheelt 2 graden.
Casetemp ~ 24 graden met casefan @7V.

Controleer je koeler eens goed, want idle 47 met de stock koeler is VEEEEL te hoog. Zeker met open kast.
Verder Bios controleren voor Update, wil nog wel eens een temp calibratie inzitten.

Verder heb je een redelijke kast, vervangen lijkt me niet nodig. Hooguit een paar casefans.

AMD64 3000Winnie@275,Neo2Plat, 1g Plat-rev2-2,5-3-3-10,X800Pro@XTPE

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 23:13:
[...]

nou ja, het is wel een heel mooi afgewerkte kast toch? ;]

heb hem al enkele jaren en mn ThunderBird 800 zat altijd netjes op
42 graden.... maar dat die extra fan gaten boven de voeding zitten
is nogal vreemd ja
Ja, hij is inderdaad mooi, daarom had ik hem ook gekocht :) Alleen de prestaties waren beneden niveau en daarom heb ik voor 35 EURO een nieuwe kast gekocht, MET window, 5 case fan gaten (1 in de window) en blauw verlicht front... zeer blij mee :) kun je altijd nog overdenken i.p.v. een PSU (kweenie hoe duur ie is). De kast kun je bij wintelco halen als je intresse hebt :)

De groe... ownee

edit: EURO, nee geen koeien

[ Voor 4% gewijzigd door Gamo op 30-09-2004 00:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
XII schreef op 30 september 2004 @ 00:30:
Hier een claw 3200@2200(mem is brak) :( temp is idle 27 stess 41 in een Antec Sonata.

Controleer je koeler eens goed, want idle 47 met de stock koeler is VEEEEL te hoog. Zeker met open kast.
Verder Bios controleren voor Update, wil nog wel eens een temp calibratie inzitten.

Verder heb je een redelijke kast, vervangen lijkt me niet nodig. Hooguit een paar casefans.
hm ok 2 graden, dat is niet echt de moeite om hem daarvoor te gaan vervangen..

toch nog maar eens mn koeler dubbelchecken dan....

Verwijderd

Topicstarter
Gamo schreef op 30 september 2004 @ 00:40:
[...]

Ja, hij is inderdaad mooi, daarom had ik hem ook gekocht :) Alleen de prestaties waren beneden niveau en daarom heb ik voor 35 EURO een nieuwe kast gekocht, MET window, 5 case fan gaten (1 in de window) en blauw verlicht front... zeer blij mee :) kun je altijd nog overdenken i.p.v. een PSU (kweenie hoe duur ie is). De kast kun je bij wintelco halen als je intresse hebt :)

De groe... ownee

edit: EURO, nee geen koeien
dat zou wel makkelijker zijn dan allemaal gaten maken in deze iig, zal het onthouden! ;] thanks!

• pimpeters
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-02-2021
Als je aan het blok voelt. Voelt het dan ook echt heet aan. Je zou bijvoorbeeld met een termometer kunnen meten wat je echte tempratuur (op het blok) is. Dit zal maar 1 of 2 graden schelen met je echte tempratuur en zou heb je een betere indicatie hoe warm je cpu echt is. En zoals al gezecht is, een bios update is ook nooit verkeerd als je dat nog niet gedaan hebt.

Verwijderd

Topicstarter
pimpeters schreef op 30 september 2004 @ 16:51:
Als je aan het blok voelt. Voelt het dan ook echt heet aan. Je zou bijvoorbeeld met een termometer kunnen meten wat je echte tempratuur (op het blok) is. Dit zal maar 1 of 2 graden schelen met je echte tempratuur en zou heb je een betere indicatie hoe warm je cpu echt is. En zoals al gezecht is, een bios update is ook nooit verkeerd als je dat nog niet gedaan hebt.
ja het voelt echt super heet aan, dus denk dat die temperaturen wel goed uitgelezen worden..

Verwijderd

HijisSharky kan beter gaan investeren in een gatenzaag of iets dergelijks....

Maargoed, met goede koelpasta en een brute cooler (incl vette flow) moet het toch allemaal wel te doen zijn... :7

Verwijderd

Topicstarter
XII schreef op 30 september 2004 @ 00:30:

BIOS Type Award® BIOS File Sizes 310KB

Version 1.4 Update date 2004-8-27

Update Description

- Support FSB to 450MHz
- BIOS reported incorrect CPU temperature.

bios geflashed, idle nu op 37, thanks!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-02 12:45

Santford

FP PowerMod
breinonline schreef op 29 september 2004 @ 21:23:
Wat je verder ook nog kan doen is je bestaande voeding houden en verbeteren. Schroef hem uit je kast, haal de kap eraf en boor gaten in de onderkant. Dat verbeterd de afvoerin van warme lucht vast aanzienlijk.
Lijkt me geen goed plan, aan de onderkant zit namelijk de printplaat die je tegenkomt als het het gat erin hebt.....

Nog geen verbeterde flow
Pagina: 1