Toon posts:

PA-amp wordt heet

Pagina: 1
Acties:
  • 469 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey menschen,

Zoals de titel al doet vermoeden heb ik een probleempje met een proffesionele amp.

Het probleem is dat ze klaagden over een ruis uit de speakers. Het lag aan niks anders, omdat als ze een andere amp aansloten, de ruis ook weg is.

Dus ik dat ding thuis aansluiten, en de amp wordt aan 1 kant bloedheet. Echt bij een normaal luistervolume wordt hij al bloedheet en is deze kant (linkerkant) niet aan te raken.
De andere kant blijft normaal koel.

Beide kanten klinken wel normaal.

Het gaat om een oud beestje van het merk Dateq, type SPA-300. 2x150 watt.
Na het losmaken ziet het er van binnen vrij simpel uit:
- 3 condensators per kant
- Enorme transformator
- Een simpel circuitje op een printplaat. 1 per kant.
- En 4 semiconductors per kant. Aan grote aluminium blokken aan elke zijde van de versterker. 2x de Toshiba 2SD424 en 2 maal de Toshiba 2SB554 geloof ik.

Kan iemand mij een tip geven waar het aan kan liggen? Zowel de ruis als het heetworden?
Zou 1 van de Toshiba's kapot zijn? Of misschien iets anders?

Tnx.

-edit-
Dit apparaat, Klik. Alleen de 300 watt's versie ipv de 200 watt zoals afgebeeld.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2004 19:25 ]

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Zet hem eens zo hard als jouw speakers/buren/huisbewoners toelaten. Het kan ook zijn dat de versterker juist warm wordt bij lagere volumes, om het niet efficiente vermogen te verliezen. Toch wel raar dat het probleem zich maar bij een enkele kant voordoet.

[ Voor 3% gewijzigd door Barry|IA op 29-09-2004 19:32 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
Barry|IA schreef op 29 september 2004 @ 19:31:
Zet hem eens zo hard als jouw speakers/buren/huisbewoners toelaten. Het kan ook zijn dat de versterker juist warm wordt bij lagere volumes, om het niet efficiente vermogen te verliezen. Toch wel raar dat het probleem zich maar bij een enkele kant voordoet.
Hij blijft bij alle volumes bloedheet worden aan één zijde.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-07 11:06

TheBorg

Resistance is futile.

Ik weet voor 99% zeker dat de ruststroom van de eindtrap niet meer klopt. Zitten er niet toevallig ook potmetertjes op de print?

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Barry|IA schreef op 29 september 2004 @ 19:31:
Wat is dat nou weer voor een belachelijk iets? Als je ook maar íets van versterkertechniek zou hebben geweten zou je wel weten dat dergelijke (ik meen A) klasse amps nooit in de PA hoek gebruikt worden door hun superslechte rendement.
Ik klink mischien belerend maar ik hou er gewoon niet van als mensen zomaar wat lopen te blaten wat nergens op gestoeld is.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
TheBorg schreef op 29 september 2004 @ 19:40:
Ik weet voor 99% zeker dat de ruststroom van de eindtrap niet meer klopt. Zitten er niet toevallig ook potmetertjes op de print?
Zitten erop ja. Maar daar heeft niemand aangezeten ooit. Ik ben de eerste die hem losmaakt.

Kan dat zomaar veranderen dan? En waar moet ik precies mijn meetpunten hebben om hier achter te komen?

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

1tje per kanaal?

Moeilijk te zeggen zonder zelf in de versterker te kijken, maar ik zou met een multimeter de spanning over de potmeter meten van het kanaal dat wel werkt, en dan de andere potmeter op dezelfde waarde afstellen.

Waarschijnlijk werkt de versterker nu in klasse A i.p.v. AB.

Verwijderd

Topicstarter
TheBorg schreef op 29 september 2004 @ 19:50:
1tje per kanaal?

Moeilijk te zeggen zonder zelf in de versterker te kijken, maar ik zou met een multimeter de spanning over de potmeter meten van het kanaal dat wel werkt, en dan de andere potmeter op dezelfde waarde afstellen.

Ik kan wel zien dat het eigenlijk gewoon 2 mono versterkers in 1 behuizing zijn. Die 1 transformator delen.

Elke kant heeft 4 Toshiba's en een print met wat spullen en een simpele plastic potmeter die je met een schroevendraaier kan verstellen.

Verder is er niet veel te vinden dan wat potmeters voor het volume en een aan/uit knop. En een hele blitse "volumemeter" van gekleurde ledjes! :P

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2004 19:57 ]

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-08 16:33
TheBorg schreef op 29 september 2004 @ 19:50:
1tje per kanaal?

Waarschijnlijk werkt ie dan in B, want klasse A voor een PA versterker lijkt me vrij sterk ;)

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Het moet dan de plastic potmeter zijn, meet over 1 van de pinnetjes en het middelste pinnetje.
Misschien is er één van de eindtransistoren kapot gegaan waardoor de overige 3 transistoren een verhoogde ruststroom hebben gekregen.

Verwijderd

Topicstarter
Correctie, er zitten op elke print 2 potmeters.

Met de opschrift: 100 K en de andere 2K5.
TheBorg schreef op 29 september 2004 @ 20:01:
Het moet dan de plastic potmeter zijn, meet over 1 van de pinnetjes en het middelste pinnetje.
Misschien is er één van de eindtransistoren kapot gegaan waardoor de overige 3 transistoren een verhoogde ruststroom hebben gekregen.
Idd, dat dacht ik ook.
Kan je zo controleren of een eindtransistor kapot is?

En ze werken toch in paren? 1 in pnp en de ander in npn? Geeft het dan niet meer problemen als er 1 kapot gaat?

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2004 20:06 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08 18:54

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 20:02:

[...]
Idd, dat dacht ik ook.
Op mijn multimeter zit ook een stand om een transistor na te meten, maar ik denk dat je het ding daar eerst helemaal voor log moet halen... Of een foute ruststroom altijd betekend dat er een eindtor kapot is weet ik niet.
OverSoft schreef op 29 september 2004 @ 19:58:
Waarschijnlijk werkt ie dan in B, want klasse A voor een PA versterker lijkt me vrij sterk ;)
Nope.. Meeste amps zijn A/B. Klasse A alleen bij heel erg lage vermogens (iets van 500 mW ofzo), en daarna schakelt de amp over naar klasse B. Als de ruststroom dus niet klopt heb je kans dan de amp constant klasse A draait.

[ Voor 31% gewijzigd door voodooless op 29-09-2004 20:14 . Reden: darn typos :( ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 20:02:

[...]
Idd, dat dacht ik ook.
De eindtransistoren in een eindtrap zitten meestal parallel waardoor meten lastig is als de transistoren nog in de schakeling zitten. Je kunt wel proberen spanning te meten over de 3 pinnetjes. Bij 1 transistor zullen de resultaten dan afwijken. Ze zitten 2 aan 2, 2 voor de positieve en 2 voor de negatieve spanning.

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 23:18
Wat je ook kan doen is de spanning over de emitter weerstanden meten, en dan met de Wet van Ohm de stroom berekenen. In rust is een stroom van 100mA door de eindtorren vrij normaal

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• MidiMaze
  • Laatst online: 22-07 15:17

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

lijkt er op of er een tor kapot aan het gaan is of dat de rust stroom door de torren te hoog is.

wat je kan doen is de stroom door de voedings lijnen meten als er geen signaal op de amp komt, dus ingang kort sluiten of de knop naar links. vervolgens de stromen vergelijken als zowel de negatieve als de positive lijn van de linker trap te hoog zijn dan staat je rust stroom verkeerd en kan je die zo afregelen dat de stroom net zo groot is als die van de rechter trap. als ie niet symetrisch hoger is dan is er wat meer aan de hand. ik vermoed dat er dan een tor aan het doorslaan is, dat komt wel vaker voor met mosfets, mechanical breakdown heet dat dan...

blabla

Verwijderd

Topicstarter
MidiMaze schreef op 29 september 2004 @ 20:20:
lijkt er op of er een tor kapot aan het gaan is of dat de rust stroom door de torren te hoog is.

wat je kan doen is de stroom door de voedings lijnen meten als er geen signaal op de amp komt, dus ingang kort sluiten of de knop naar links. vervolgens de stromen vergelijken als zowel de negatieve als de positive lijn van de linker trap te hoog zijn dan staat je rust stroom verkeerd en kan je die zo afregelen dat de stroom net zo groot is als die van de rechter trap. als ie niet symetrisch hoger is dan is er wat meer aan de hand. ik vermoed dat er dan een tor aan het doorslaan is, dat komt wel vaker voor met mosfets, mechanical breakdown heet dat dan...
Hmm, vergeet niet dat ik dit niet regelmatig doe. En niet graag dingen expres kortsluit. :)

Dus ik vind je verhaal een beetje eng klinken.

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2004 20:22 ]

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

WEBsel schreef op 29 september 2004 @ 20:19:
Wat je ook kan doen is de spanning over de emitter weerstanden meten, en dan met de Wet van Ohm de stroom berekenen. In rust is een stroom van 100mA door de eindtorren vrij normaal
Is een goed idee. :)

Elke transistor zit vast aan één hele grote weerstand. Die moet je hebben.

Verwijderd

informeer eens bij dateq ze zitten in almere

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 22:16:
informeer eens bij dateq ze zitten in almere
Had de site al gevonden ja. Ik heb iemand in de omgeving gevonden die versterkers als hobby bouwt (buizen), maar die kan er wel ff naar kijken en zal wel weten wat ie doet.

En over die andere discussie in mijn topic, :P Ik neem hier niets letterlijk aan. Want ik weet inmiddels wel dat iedereen hier op GoT een andere mening heeft over iets.
Ik probeer zelf altijd de "beste"eruit te filteren, en zie al gauw wat niet kan kloppen.
Maar dat betekent niet -vind ik- dat iedereen die er "weinig" van weet volgens anderen ook meteen maar stil moet blijven.

Alsof ik ooit een nuttige bijdrage aan dit forum heb geleverd. :+

Dus Barry, blijf maar lekker antwoorden geven, ik erger me er niet aan en zie ze graag. Anders blijft het zo stil hier. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2004 08:28 ]

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Het gaat niet om wel of niet stilblijven maar gewoon zeggen dat je het zeker weet... "mischien ligt het wel aan...." ipv "het ligt aan...."

:)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• MidiMaze
  • Laatst online: 22-07 15:17

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

WEBsel schreef op 29 september 2004 @ 20:19:
ehhm, 100 ma is wel aan de hoge kant, zeker voor en pa amp, die dingen lopen bijna altijd klasse B dus dat je net geen cross over vervorming hebt tussen de negatieve en positieve torren. en daarvoor heb je meestal met zo'n 50 a 70 ma al genoeg aan per tor. (hangt een beetje van het type af natuurlijk)

maar je kan op die manier natuurlijk wel makkelijk links en rechts met elkaar vergelijken :)

[ Voor 9% gewijzigd door MidiMaze op 01-10-2004 16:35 ]

blabla

Verwijderd

Ik heb het Barry_loef offtopic stuk verwijderd, dat hoeft echt niet allemaal behandeld te worden in een tech topic. Ik blijf niet schoonmaken. :/

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-07 13:27
Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 20:20:
[...]
En niet graag dingen expres kortsluit. :)

Dus ik vind je verhaal een beetje eng klinken.
De ingang kortsluiten klinkt eng, maar is het niet. Het betekend gewoon dat je het ingangsignaal naar 0 brengt, dus helemaal geen input :)
Pagina: 1