Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Paralelle poort zelf aansturen

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Een klasgenoot van me vroeg me om het volgende, ik had geen flauw idee zelf maar misschien jullie hier wel: hij wil zelf iets in elkaar zetten (doel had 'ie nog niet), wat 'ie vanaf de PC kan besturen (simpele robotjes) en hij vroeg zich af hoe 'ie dat kon doen.
Zijn eigen idee was om alle pinnetjes van de par. poort zelf apart aan te sturen (en daar dan verder iets mee doen), maar ik vroeg me af of dit zo mogelijk is. Mijn vraag: is dit zo mogelijk?

En zo niet, wat moet je dan doen om een interface met je PC te bouwen?

Joost

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ja, dat is mogelijk.

Verwijderd

het lijkt me eigenlijk ook wel tof als je relais kan bedienen met je pc, bijvoorbeeld om het licht aan te zetten ofzo.
maar hoe het werkt... geen id als het werkt zou het ook wel handig zijn om te weten of het onder linux werkt :)

Verwijderd

moet je naar een computeridee zoeken :)

daar staat in hoe je zo'n kastje maakt (verlengsnoer die geschakeld is via pc, en je kan bedienen via pc)

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:49
yep, is heel goed mogelijk. Heb zelf als eindproject eens een stuk hardware gemaakt dat uitgelezen werd en aangestuurd via de parallele poort.

Er zijn vast wel enkele boekjes te vinden die precies de pineigenschappen beschrijven.
Met ASSEMBLY kun je die dan makkelijk onder C bijv aanspreken. Is dus zeer goed te doen

maar wel een goede schakeling die je parallele poort niet kan opblazen

3kwp pvoutput

• Onno
  • Niet online
De (standaard) parallelle poort wordt aangestuurd via 3 I/O adressen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
base+00 = dataregister. Bits 0..7 corresponderen met de pinnen 2..9. Je kunt van dit adres lezen en er naar schrijven.

base+01 = statusregister. Alleen lezen.
 bit  pin
  3    15
  4    13
  5    12
  6    10
  7    11

base+02 = stuurregister. Lezen/schrijven.
 bit  pin
  0    1
  1    14
  2    16
  3    17

Dit is het zo globaal wel.

• Onno
  • Niet online
O ja, vanuit Windows (of Linux) kun je niet rechtstreeks naar IO-adressen schrijven, dus zul je een of andere API moeten gebruiken.
Geen idee wat voor een.

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-11 14:31

johnwoo

3S-GTE

Ik heb een paar jaar geleden een kaartje gebouwd met daarop 8 triac's, waarmee ik 8 kanalen van 230V kan aansturen. Is helemaal niet zo ingewikkeld.
Ik heb 8 kanalen gemaakt omdat dat lekker makkelijk aansturen was (in Basic onder DOS met INP en OUT) en het voldoende was voor het doel (lichtshowtje maken voor feestje). In principe ben je met 8 triac's en een paar weerstandjes klaar; ik heb er nog een paar dingetjes bijgezet: 8 LEDjes, zodat je ook zonder 230V apparaat eraan kunt zien welke kanalen aan staan. Verder heb ik het schakelsysteem volledig gescheiden van mijn PC door de signalen eerst door een optisch relaistje door te laten geven. Ik weet niet meer hoe die dingen heten, maar het komt erop neer dat in zo'n onderdeeltje een (infrarood)LEDje zit èn een diodetje dat de lichtsignaaltjes weer opvangt. Zo kan een (sterke) stroom of overspanning niet in de PC komen. Is wel zo veilig.
Overigens had ik bezuinigd op de behuizing (geen), en op dat feestje heeft toen iemand een flinke prik gekregen! >:)
O ja, ik heb laatst ergens een DLLetje gedownload waarmee ik de poort ook in Windows (9x/NT) kan gebruiken, op dezelfde manier als in DOS (dus met een lees en een schrijf functie). Ik weet niet meer waar, maar in de naam zat iets met DriverLinx of DriverLynx, en het pakketje heette DLPortIO.zip.

Hope this helps!

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Verwijderd

Boekje van conrad.

PC poorten anders benut
Fl 39,-

Er gaat een wereld voor je open.

:-)
Pagina: 1