[MySQL] SELECT records uit database op volg. van toevoeging

Pagina: 1
Acties:

• EmilneM
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09-2023
Voor een (web)-applicatie voor orderinvoer bestaat de MySQL-database o.a. uit de volgende tabellen.

Orders
OrderID - Datum - KlantID

Orderregels
OrderID - ArtikelID - Aantal

Zoals jullie zien werk ik voor de tabel orderregels met een samengestelde key (OrderID en ArtikelID).

Echter, hoe SELECT ik nu de orderregels uit de database op volgorde van toevoeging aan de order? Als ik de records zonder ORDER BY uit de database haalt gebeurt dit i.i.g. niet.....

Verwijderd

Dat kan niet; tenzij je die volgorde kan berekenen (bv uit de velden die de sleutel vormen). SQL kent namelijk helemaal geen 'volgorde'. Het kan wel sorteren voor je, maar dan moet je opgeven welke sorteerfunctie gebruikt moet worden.

Je kan natuurlijk ook een timestamp of volgorde veld toevoegen wat je alleen zet bij het INSERTen van data :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2004 15:40 ]

• EmilneM
Ik zie in principe twee mogelijkheden.

- Een auto-increment veld als key toevoegen (bijv. OrderRegelID) en daar op sorteren.
- Een Timestamp veld toevoegen en daar op sorteren.

In principe zou er ook in de applicatie zichtbaar gesorteerd moeten kunnen worden. OrderRegelID is voor gebruiker een vaag begrip. Een kolom met bijv. als titel 'laatst gewijzigd' waar de timestamp dan in staat lijkt mij dan in eerste instantie beter.

Wat wordt doorgaans gebruikt in applicaties met orders?

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 21:28

MBV

timestamp lijkt me beter, dan weet je exact wanneer een regel is toegevoegd aan een order.

Los daarvan: is het niet handiger om met een order standaard op productgroep of op productnaam te sorteren?

• EmilneM
MBV schreef op 29 september 2004 @ 15:58:
timestamp lijkt me beter, dan weet je exact wanneer een regel is toegevoegd aan een order.

Los daarvan: is het niet handiger om met een order standaard op productgroep of op productnaam te sorteren?
Bij het toevoegen van een artikel betekent dit dat deze ergens tussen wordt gepropt omdat direct gesorteerd wordt. Dit werkt naar mijn idee verwarrend voor de gebruiker.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 21:28

MBV

een gebruiker zal dat wel snappen. Hij zal het eerder irritant vinden dat hij zo lang moet zoeken waar dat ene dingetje stond. Maar ik zou zeggen: vraag het aan iemand in je doelgroep, als techneut denken dat een noob iets niet snapt is heel gevaarlijk.

Ooit een stripje gezien over het ontwerpen van software. Klant wilde iets om aan een boom te slingeren, een autoband aan een touw bijvoorbeeld. Eerste ontwikkelstap: een plankje om op te zitten. 2e stap: 2 plankjes op elkaar. Eind van het verhaal: boom doormidden, gestut aan de takken, en aan die boom een schommel die onder de stam doorgaat. Omdat een techneut dat handig vond :)

• EmilneM
MBV schreef op 29 september 2004 @ 16:25:
een gebruiker zal dat wel snappen. Hij zal het eerder irritant vinden dat hij zo lang moet zoeken waar dat ene dingetje stond. Maar ik zou zeggen: vraag het aan iemand in je doelgroep, als techneut denken dat een noob iets niet snapt is heel gevaarlijk.

Ooit een stripje gezien over het ontwerpen van software. Klant wilde iets om aan een boom te slingeren, een autoband aan een touw bijvoorbeeld. Eerste ontwikkelstap: een plankje om op te zitten. 2e stap: 2 plankjes op elkaar. Eind van het verhaal: boom doormidden, gestut aan de takken, en aan die boom een schommel die onder de stam doorgaat. Omdat een techneut dat handig vond :)
Ik werk met een datagrid met paging. Zal dan dus een manier moeten vinden om te springen naar de pagina waar het zojuist ingevoerde record zich bevindt. Lijkt me daarom mooier om gewoon met sorting op timestamp te werken.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:49

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

MBV schreef op 29 september 2004 @ 16:25:

Afbeeldingslocatie: http://www.jroller.com/resources/behrangsa/software-project.jpg hier meer

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1