Toon posts:

[DNS] Subdomain perikelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben zowel hier als in het internetserverwereldje vrij nieuw en heb een uitgebreide vraag.

Voor een klant is een webapplicatie ontwikkeld die in meerdere landen gebruikt zal worden. Het is de bedoeling dat elk land zijn eigen URL krijgt, bijvoorbeeld www.webapplicatie.nl. Nu is dat een lastige en kostbare zaak om dat veel van die domeinnamen al gereserveerd zijn.
Een oplossing is om een subdomein aan te maken in de domeinnamen die de klant al heeft, zoals webapplicatie.klant.nl, webapplicatie.klant.de, etc. Ik weet dat hiervoor A records toegevoegd moeten worden aan de betreffende Nameservers, met daarin het IP adres van 'mijn' server. Zo moet het uiteindelijk werken zoals beschreven. (toch?)

Nu zit ik nog wel met een aantal vragen:

.1 Hoe stel ik in PLESK 'mijn' DNS server in?
.2 Zien de bezoekers dan wel http://webapplicatie.klant.nl in hun adresbalk?
.3 Is het ook mogelijk om elk land (.de, .co.uk, .fr) naar een aparte subdirectory te sturen?

Zou iemand hier zijn licht eens over kunnen laten schijnen? (ofzoiets)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:08

lier

MikroTik nerd

Waarom kies je niet de landcode als subdomein, dus:

nl.webapplicatie.com en be.webapplicatie.com ?

Subfolders is in ieder geval geen probleem.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
1 weet ik niet
2 ja
3 Dat ligt aan je webserver

• Brobbel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-02 12:25
V.w.b. vraag 1:
Stel onder server / DNS het volgende in: (of iets vergelijkbaars), waarbij je alles wat tussen haken staat LETTERLIJK moet overnemen. Uiteraard moet je waar ns1/ns2.jouwdomein.nl staat je eigen gegevens invullen, maar verder moet je alles exact overnemen. Wel kun je natuurlijk besluiten om bepaalde subdomaingegevens (zoals ftp, webmail, mail) niet te gebruiken of anders te noemen.

<domain>. A <ip>
<domain>. MX (10) mail.<domain>.
<domain>. NS ns1.jouwdomein.nl.
<domain>. NS ns2.jouwdomein.nl.
ftp.<domain>. CNAME <domain>.
mail.<domain>. A <ip>
webmail.<domain>. A <ip>
www.<domain>. A <ip>

Dit zijn de gegevens die aangemaakt gaan worden voor elk nieuw domein dat je toevoegt.

Bij het domein van jouw nameserver, dat je dus gewoon als domein moet toevoegen, moet je het volgende extra toevoegen (de rest staat als het goed is al goed ingesteld, wanneer je het bovenstaande schema hebt gebruikt)

xxx.xxx.xxx.xxx / 24 PTR jouwdomein.nl.
ns1.jouwdomein.nl. A xxx.xxx.xxx.xxy
ns2.jouwdomein.nl. A xxx.xxx.xxx.xxz

Waar xxx.xxx.xxx.xx? staat vul je je eigen IP-adressen in. Het IP xxx.xxx.xxx.xxx staat voor het IP-adres van het domein, het IP xxx.xxx.xxx.xxy staat voor het IP-adres van je eerste nameserver, xxx.xxx.xxx.xxz voor het IP-adres van je tweede nameserver.

Overigens kun je dit soort gegevens gewoon bij je leverancier opvragen.

• Brobbel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-02 12:25
Ben je er nog uit gekomen?