Dell System restore cd eenmalig leverbaar?

Pagina: 1
Acties:

• hilarisch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-04 22:34
Ik heb een Dell Dimension 8200 pc aangeschaft ongeveer 2 jaar geleden. Daarbij heb ik ook een windows xp pro licentie aangeschaft.
Nu wil ik mijn pc formateren en herinstalleren en kom ik er achter dat ik geen System Restore CD (meer) heb.

Ik heb Microsoft gebeld en die verwijzen mij door naar Dell omdat het om een OEM versie gaat. (logisch).

Nu heb ik dell gebeld en die beweren dat zij een dergelijke cd maar 1 maal kunnen uitgeven. Ik heb aangeboden eventueele verzendkosten te betalen. Maar dat is niet het probleem. Het is technische onmogelijk :?
Volgens hen kan ik alleen een nieuwe licentie halen. Wat mij erg sterk lijkt aangezien ik dit precies tegen het hele principe van licenties indruist. Dit ben ik overigens ook niet van plan.

Wat kan ik doen en hoe kan ik dit oplossen en wie heeft er gelijk?

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
hilarisch schreef op 29 september 2004 @ 14:36:
Ik heb een Dell Dimension 8200 pc aangeschaft ongeveer 2 jaar geleden. Daarbij heb ik ook een windows xp pro licentie aangeschaft.
Nu wil ik mijn pc formateren en herinstalleren en kom ik er achter dat ik geen System Restore CD (meer) heb.

Ik heb Microsoft gebeld en die verwijzen mij door naar Dell omdat het om een OEM versie gaat. (logisch).

Nu heb ik dell gebeld en die beweren dat zij een dergelijke cd maar 1 maal kunnen uitgeven. Ik heb aangeboden eventueele verzendkosten te betalen. Maar dat is niet het probleem. Het is technische onmogelijk :?
Volgens hen kan ik alleen een nieuwe licentie halen. Wat mij erg sterk lijkt aangezien ik dit precies tegen het hele principe van licenties indruist. Dit ben ik overigens ook niet van plan.

Wat kan ik doen en hoe kan ik dit oplossen en wie heeft er gelijk?
heb je nog ergens een bewijs van je licentie? (stikker oid?)

indien dit nl het geval is zou je volgens mij gewoon een kopie mogen downloaden* (*gaat even zoeken naar ondersteunend bewijs). immers (zoals je zelf al zegt) de licentie heb je al

* = of kopieren van iemand oid.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• hilarisch
Maestro.mosjuh schreef op 29 september 2004 @ 14:40:
[...]
heb je nog ergens een bewijs van je licentie? (stikker oid?)
Die stikker heb ik wel. Zit gewoon op de pc kast.
indien dit nl het geval is zou je volgens mij gewoon een kopie mogen downloaden* (*gaat even zoeken naar ondersteunend bewijs). immers (zoals je zelf al zegt) de licentie heb je al

* = of kopieren van iemand oid.
Een andere cd gebruiken met mijn key heb ik al geprobeerd, maar dit kreeg ik niet werkend. Hij pakte mijn key niet. Waarschijnlijk omdat ik Dell (oem) versie nodig heb.

Voordat ik belde had ik echt het idee van; die cd sturen ze zo ff op. Heb tenslotte nog geen 2 jaar geleden 2000 euro neergeteld voor een pc. Maar blijkbaar weten ze niet wat klantenservice is.

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
hilarisch schreef op 29 september 2004 @ 14:45:
[...]

ok... stikker dus. bummer.
heb nl ff verder gezocht:
Een Microsoft OEM licentie voor System Builders bestaat altijd uit vier elementen die niet mogen worden gescheiden:

* Een COA (sticker) (Certificate Of Authenticity)
* Media met programma voorzien van E2E (edge to edge) hologram
* Een verkorte gebruikershandleiding van de betreffende Microsoft software
* EULA (End User License Agreement).
helaas; de cd is dus onderdeel van de licentie (en kan daarom idd niet los vervangen worden)
[...]
Maar blijkbaar weten ze niet wat klantenservice is.
voor zover ik het nu heb gevonden staat dell gewoon in zijn recht.
dus heeft in dit geval niets met wel of geen klantenservice te maken.

eventuele (legale) oplossingen:
- koop een stuk hardware en koop daarbij een nieuwe oem windows er zijn winkels die ze bij (bijvoorbeeld) een muis verkopen
- koop een nieuwe windows (en zie hoe je portomonee dunner word)

eventuele (illegale) oplossingen:
- xxxx
- xxxx

[ Voor 14% gewijzigd door Maestro.mosjuh op 29-09-2004 14:54 ]

Verwijderd

^^^hoe komt het dan dat veel fabrikanten (packard bell bijvoorbeeld) sowieso geen cd leveren? zou de OEM licentie dan ongeldig zijn?

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 14:54:
^^^hoe komt het dan dat veel fabrikanten (packard bell bijvoorbeeld) sowieso geen cd leveren? zou de OEM licentie dan ongeldig zijn?
goot point....

kweenie.

edit:
kweetwel:
volgens de site mag die cd-rom OOK een restorecdrom van de fabrikant of een restorepartitie op de hd zijn.
in dat geval zijn die onderdeel van de licentie.

wat volgens mij dan WEL toegestaan is is een ander dell slachtoffer vinden en daar de cd van kopieren (immers; de meegeleverde data is onderdeel van de licentie lijkt mij; en niet zozeer een cd-rom (omdat het ook op de hd mag staan))

edit 2:
selecteer hier maar eens nee:
http://www.microsoft.com/...?coa=coa_3&result=success
dan kan je zien dat er ook andere dan de ms cd's meegeleverd mogen worden.

[ Voor 60% gewijzigd door Maestro.mosjuh op 29-09-2004 15:04 ]

• hilarisch
ik heb net even een vriend gevraagd of ik zijn Restore Cd mag uitproberen. Hij heeft dezelfde windows versie als ik.

Hij beweerde alleen dat hij 10 euro extra had betaald om een dergelijke cd er bij te krijgen.

Dat betekend dus dat als je hem in het begin niet besteld je nooit meer je windows opnieuw kan installeren? Zonder verval van je licentie. Duur grapje.

Andere mensen soort gelijke ervaringen. Het lijkt me dat er veel mensen tegen een soortgelijk probleem aan zijn gelopen.
edit 2:
selecteer hier maar eens nee:
http://www.microsoft.com/...=coa_3&result=success
dan kan je zien dat er ook andere dan de ms cd's meegeleverd mogen worden.
Bij mij op de stikker staat geen OEM, er staat dell.

Wanneer ik echter nee selecteer op die pagina en vervolgens dell wil invullen dan kent hij deze niet. Raar :?

[ Voor 27% gewijzigd door hilarisch op 29-09-2004 15:08 ]

• hilarisch
voor zover ik het nu heb gevonden staat dell gewoon in zijn recht.
dus heeft in dit geval niets met wel of geen klantenservice te maken.
Ze staan blijkbaar inderdaad in hun recht. Blijf het gek (en klantonvriendelijk) vinden dat ze beweren dat het technisch onmogelijk is.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Zoiezo is het wel handig om van *belangrijke* systeem CD_ROMs etc. een backup te maken he :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• hilarisch
limoentje schreef op 29 september 2004 @ 15:18:
Zoiezo is het wel handig om van *belangrijke* systeem CD_ROMs etc. een backup te maken he :)
Ben ik met je eens. Maar ik heb er nooit op gelet. Heb al boekjes en cd's toen ik de pc kreeg in een speciale doos gelegd.

Denk in alle eerlijkheid ook dat hij er nooit heeft bijgezeten. Maar goed dat doet niet echt ter zake. Ik blijf het gewoon raar vinden dat het zoveel moeite moet kosten een legale versie van windows te draaien.

Verwijderd

als je geen cd hebt gehad, staat je system herstel dan niet in een speciale partitie..bij mijn dell namelijk wel
verder kan je gewoon een illegale windows xp installeren, hij wordt vanazelf legaal aangezien jij 1 licentie hebt en die dus ook gebruikt
(ongeacht welk serienr je invult)
bij grote bedrijven worden heel vaak dezelfde serienummers gebruikt. je dacht toch niet dat de systembeheerder iedere keer een nieuwe windows cd gaat openmaken...die gaan gewoon rechtstreeks de kluis in...

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:01
Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 15:30:
als je geen cd hebt gehad, staat je system herstel dan niet in een speciale partitie..bij mijn dell namelijk wel
verder kan je gewoon een illegale windows xp installeren, hij wordt vanazelf legaal aangezien jij 1 licentie hebt en die dus ook gebruikt
(ongeacht welk serienr je invult)
bij grote bedrijven worden heel vaak dezelfde serienummers gebruikt. je dacht toch niet dat de systembeheerder iedere keer een nieuwe windows cd gaat openmaken...die gaan gewoon rechtstreeks de kluis in...
zo werkt dat ook weer niet

grotere bedrijven doen mee met het OPL (open license programma) van microsoft.

Je koopt gewoon 500 licenties, en dat staat op 1 a-4'tje

Los daarvan kun je "Disc-kits" en "doc-kits" kopen.
Zo'n disc-kit kost iets van 40 € geloof ik, en dat is gewoon een CD met windows 2000 ofzo erop, met 1 serienummer.

Deze mag je dan ook zo vaak gebruiken als je wil, is niets illegaals aan. (mits je niet boven die 500 uit komt natuurlijk :P )

Ik denk ook, dat je best een semi-legaal serienummer mag gebruiken, je hebt immers een licentie, dat staat op de factuur, en dat telt. (dat vind ik iig) :)

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 29-09-2004 15:36 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:39
hilarisch schreef op 29 september 2004 @ 14:45:
[...]

[...]

Een andere cd gebruiken met mijn key heb ik al geprobeerd, maar dit kreeg ik niet werkend. Hij pakte mijn key niet. Waarschijnlijk omdat ik Dell (oem) versie nodig heb.
Er bestaat niet zoiets als een 'Dell' oem-versie. Het enige wat je nodig bent is een willekeurige XP Pro OEM CD. 'k Vermoed dat de cd die jij gebruikt hebt een corporate of retail versie was, en dan gaat je oem-serial inderdaad niet werken.

• CamU
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-03 20:40
hilarisch schreef op 29 september 2004 @ 14:36:
...
Voor zover ik weet is je System Restore CD de cd waarop Dell alle drivers heeft staan. Ik kreeg bij de aankoop van mijn 8200 ook een cd met XP erop (ik geloof dat ie donkerpaars was) en een System Restore CD (die was geloof ik groen). Als jij bij Dell dus hebt gevraagd om een system restore cd kunnen ze die inderdaad niet meer leveren, die hebben ze simpelweg niet meer. De cd met XP erop kunnen ze (als ik alle posts goed lees) ook niet leveren omdat die deel uitmaakt van een licentie pakket (Zie Maestro.mosjuh). Als ik het goed begrijp heb jij dus de XP cd nodig? Je hebt dan idd gewoon een OEM cdrom nodg van XP Professional (zie bovenstaande posts)

[ Voor 5% gewijzigd door CamU op 29-09-2004 16:48 ]

* Workstation * / * Server * / * Laptop * / Monica: My motto is: "get out before they go down". Joey: "That is so not my mott

Pagina: 1