Toon posts:

Paar ISDN / telefonie vraagjes.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eej.

Ik heb mijn ISDN abo opgezegd want over maandje krijg ik ADSL. Echter heb ik nu wel een paar vraagjes over wat ik moet veranderen in de meterkast enzo, aangezien ik weer analoog ga bellen.

1. Kan ik de Quatrofox blijven gebruiken?

2. In deze kamer zit een ISDN lijn in de muur. Ik wil graag zodra ik ADSL heb ook via deze lijn kunnen internetten, zodat ik geen nieuwe kabel hoef door te trekken. Kan dat via die ISDN lijn? Ik heb gewoon een analoog ADSL abo. Ik heb vroeger wel via mijn 56k6 ge-internet via die lijn. Zover ik weet zit er geen analoog kabel in de muur. Hoe kan dat? Kan je zon isdn kabel op een analoog stekkertje aansluiten door enkele draadjes achter wege te laten?

3. Wat moet ik allemaal in de meterkast veranderen zodra mijn ISDN abo opgezegd is (volgende week). Gewoon dat NT1 kastje eruit en dan? Ander kastje erin ofzo?

Alvast bedankt voor eventuele info! :D

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 14:20:
Eej.

Ik heb mijn ISDN abo opgezegd want over maandje krijg ik ADSL. Echter heb ik nu wel een paar vraagjes over wat ik moet veranderen in de meterkast enzo, aangezien ik weer analoog ga bellen.

1. Kan ik de Quatrofox blijven gebruiken?
Nee quattrovox = digitaal 4x analoog omzetter en je verliest je digitale verbinding
edit:
JE hebt straks tenslotte maar 1 nummer

2. In deze kamer zit een ISDN lijn in de muur. Ik wil graag zodra ik ADSL heb ook via deze lijn kunnen internetten, zodat ik geen nieuwe kabel hoef door te trekken. Kan dat via die ISDN lijn? Ik heb gewoon een analoog ADSL abo. Ik heb vroeger wel via mijn 56k6 ge-internet via die lijn. Zover ik weet zit er geen analoog kabel in de muur. Hoe kan dat? Kan je zon isdn kabel op een analoog stekkertje aansluiten door enkele draadjes achter wege te laten?
gebruik een router om inet te delen. Modem hangt aan router en aan router 2-4 pc's (zie faqs van netwerksubforum)

3. Wat moet ik allemaal in de meterkast veranderen zodra mijn ISDN abo opgezegd is (volgende week). Gewoon dat NT1 kastje eruit en dan? Ander kastje erin ofzo?
NT1 eruit > lijn aan modem - modem aan router (of pc) etc zie gebruiksaanwijzing pakket of faqs inet en networking subfora
Alvast bedankt voor eventuele info! :D

[ Voor 4% gewijzigd door under-world op 29-09-2004 14:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Met vraag 2 bedoel ik eigenlijk of ik vanaf me meterkast een nieuwe kabel nodig heb. De kabel in de muur is een ISDN kabel. Alleen snap ik niet waarom ik via die 'digitale' kabel wel analoog kon internetten, 6 jaar geleden.

Wel bedankt voor je antwoorden!! :)

• under-world
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Over een ISDN kabel (is hetzelfde als een LAN kabel cat5) kun je ook prima analoog bellen. HEt stekkertje zal echter niet passen maar met een beetje knutselen kom je daar wel uit. Het is gewoon een kwestie van kabel kapot knippen en dan de rode en de groene draad verbinden met de rode en groene (soms blauw) draad die jouw huis binnenkomen. JE kan ook een analoge telefoonstekker aan die ISDNkabel zetten (rood groen) en dan aan de buitenlijn die in de meterkast binnenkomt zo'n vrouwtjesdoosje. (mocht je alleen een kabel hebben) Is ook prima te doen. Voordat je het zaakje dichtschroeft of vastplakt even testen of je boven een kiestoon hebt. Dan kan het in principe niet misgaan. s6 iig :)

edit:
IK lees dat je trouwens wil gaan internetten door die kabel.... Dan kun je misschien beter alles intact laten en de router en modem in de meterkast inbouwen. Via die cat5 kun je dan LAnnen tussen PC1 en Router. Daarnaast kun je op meerdere plekken in je huis via de meterkast PC's aansluiten voor internet

[ Voor 24% gewijzigd door under-world op 29-09-2004 14:47 ]

Verwijderd

Om op je 2e vraag je antwoorden,

Het scheelt eraan wat voor kabel je hebt zitten in je muur en hoe je modem word geïnstalleerd. Normaal gesproken willen ze de modem zo dicht mogelijk bij de binnenkomst van je telefoonkabel instaleren i.v.m. stroring en signaal sterkte..

Dus als ze daar de modem plaatsen moet je met cat5 utp/stp naar je computer/router

Zo niet zou je die kabel kunnen doorlussen en dan kan je het modem plaatsen waar je kabel uit de muur komt.

Het ligt er dus aan, komt er een monteur of ga je het zelf doen??

Verwijderd

Topicstarter
ik ben van plan om het zelf te gaan doen. Die cat 5 kabel loopt van mijn meterkast naar de muur in mijn computerkamer. Die is op de 1e verdieping.
Het modem wordt meestal in de meterkast geplaatst? Dan moet ik dus vanaf de muur naar mijn computer nog die cat5 kabel verlengen.

Hoe verleng ik deze het beste met zo min mogelijk prestatie verlies?

• Holybuck
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-02 11:07
Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 18:05:
ik ben van plan om het zelf te gaan doen. Die cat 5 kabel loopt van mijn meterkast naar de muur in mijn computerkamer. Die is op de 1e verdieping.
Het modem wordt meestal in de meterkast geplaatst? Dan moet ik dus vanaf de muur naar mijn computer nog die cat5 kabel verlengen.

Hoe verleng ik deze het beste met zo min mogelijk prestatie verlies?
Ik heb 2 draadjes uit een reeds bestaande kabel gebruikt om het signaal van de splitter naar mijn modem te verlengen. (Splitter ligt in meterkast, modem staat in computerhok op 1e verdieping).

Bij het doe-het-zelf pakket wordt meestal een tangetje en wat RJ-11 stekkertjes geleverd (zo niet dan kun je die bij iedere doe-het-zelf zaak of bouwmarkt kopen). Je kunt die kabel die er al ligt gewoon gebruiken. Welke kleur draadjes je gebruikt maakt niet uit (blauw en rood combinatie is gangbaar), zolang je er maar voor zorgt dat je dezelfde kleur aan beide kanten op dezelfde manier in de stekkertjes stopt (1-op-1 verbinding).
Wanneer er aan de kant van de computerkamer je kabel uitkomt op een wall-outlet, check dan even welke 4 draadjes in de middelste 4 pinnetjes zitten en stop die op dezelfde manier in de RJ-11 stekker. Vanaf de wall-outlet naar je modem kun je dan een gewone patchkabel gebruiken (kant-en-klaar kopen of zelf maken)

Vanaf het modem mag je kabel 100 meter zijn naar een aan te sluiten computer (wederom gewone patchkabel)

edit:
walloutlet

[ Voor 18% gewijzigd door Holybuck op 29-09-2004 18:27 ]

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06-2025
Ik dacht dat ISDN 6 aders had, en UTP 8 aders.... en dus niet dezelfde kabel is??
of is dat niet zo?

* denkt aan de meters kabel die hij weg heeft laten gooiens bij adsl aanleg bij iemand anders thuis :+)

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

• Holybuck
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-02 11:07
n1els schreef op 29 september 2004 @ 18:19:
Ik dacht dat ISDN 6 aders had, en UTP 8 aders.... en dus niet dezelfde kabel is??
of is dat niet zo?

* denkt aan de meters kabel die hij weg heeft laten gooiens bij adsl aanleg bij iemand anders thuis :+)
ISDN gebruikt 4 aders. Vaak wordt echter gewoon CAT-5 UTP kabel gebruikt om ISDN aan te leggen (zowel in mijn huidige woning als in mijn vorige was dit zo gedaan)

Verwijderd

Topicstarter
Kan het ook als volgt:

Ik plaats de splitter in me meterkast.
Dus..

1. de lijn gaat naar me splitter
2. Dan die ISDN kabel (= cat 5 utp) in die splitter en andere uiteinde naar me modem in t computerhok op 1e verdieping. Die kabel ligt immers al in de muur.

3. Gewone lan cable die ik hier heb liggen vanaf mijn modem naar me netwerkkaart.

Dan hoef ik dus amper te sleutelen.

Kan dat?

• Zap
  • Niet online

Zap

~

Ja, is geen probleem; je hoeft dan alleen aan beide kanten van de cat 5 kabel een RJ11 te zetten. Het zou kunnen dat de kabel iets te dik is voor een RJ11, dan zul je zelf even een verloopje moeten fabriceren. Met een normale wall-outlet is het ook mogelijk, gebruik dan gewoon de twee middelste aansluitpunten (de RJ-stekkers zijn als het ware backwards compatible, dus een RJ11 past ook in een RJ45 socket). Het is zelfs mogelijk om over dezelfde kabel nog een (of meerdere) telefoonlijnen te laten lopen, cat 5 heeft immers 8 aders :)

En wat betreft je Quattrovox; aangezien je die niet meer kunt blijven gebruiken zul je de telefoonlijnen samen moeten voegen en aan de phone uitgang van je splitter moeten hangen. Intern bellen e.d. is dan uiteraard niet meer mogelijk :)

[ Voor 21% gewijzigd door Zap op 29-09-2004 19:09 ]

#

Pagina: 1