Ik heb een Aopen DVD-rom (preciese type zou ik niet durven zeggen, hij is al weer wat jaartjes oud). Als ik er een gewone CD in doe, kan de drive hem wel lezen, maar bij een DVD niet (de DVD is overigens getest bij iemand anders en daar deed ie het wel, dus daar ligt het niet aan). Ik heb al de 'probleemoplosser' geprobeerd en de aopen site, maar tot nu toe nog zonder succes. Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen? Voor de volledigheid, ik heb ook nog een CD-rw (Sony) (leest en brandt zonder problemen) en ik heb Windows XP pro.
Verwijderd
De dvd die je uitgeprobeert heb, is dit een orginele dvd. Of is het een backup van iets op een dvd-r of dvd+r schijf.
Het wil namelijk wel is zijn dat oudere dvd spelers geen dvd-r en/of dvd+r ondersteunen.
Is het een dvd uit de winkel, dan wordt het vreemd, gezien hij wel cd's kan lezen. Dus de lens is goed (schoon).
Het wil namelijk wel is zijn dat oudere dvd spelers geen dvd-r en/of dvd+r ondersteunen.
Is het een dvd uit de winkel, dan wordt het vreemd, gezien hij wel cd's kan lezen. Dus de lens is goed (schoon).
@TS: als je nog niet meerdere DVD's geprobeerd hebt, doe dat dan. Je kan uiteraard geen conclusies trekken adhv de bevindingen met één enkel schijfje.
Overigens heb ik dit probleem wel vaker gezien. In alle gevallen was het gewoon een defect in het apparaat (vermoedelijk in de leeskop). Voor CD en DVD worden namelijk verschillende golflengten gebruikt, wat het noodzakelijk maakt om in de leeskop twee laserdiodes (eventueel in één behuizing) te integreren. Ik vermoed dat de diode voor high density (DVD) wat gevoeliger is en eerder defect raakt dan de ouderwetsere diode.
Overigens heb ik dit probleem wel vaker gezien. In alle gevallen was het gewoon een defect in het apparaat (vermoedelijk in de leeskop). Voor CD en DVD worden namelijk verschillende golflengten gebruikt, wat het noodzakelijk maakt om in de leeskop twee laserdiodes (eventueel in één behuizing) te integreren. Ik vermoed dat de diode voor high density (DVD) wat gevoeliger is en eerder defect raakt dan de ouderwetsere diode.