[FEDORA1 CUPS] cups disabled printer, hoe weer te enablen?

Pagina: 1
Acties:

• Dizzy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-02 15:57

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
In fedora Core 1 een printer aangemaakt, een HP Laserjet 4000, welke als raw is geinstalleerd mbv unix printing (lpd).

Doet het prima, maar na een aantal dagen gaat er iets mis waardoor cups de printer disabled (permanent). Zie lpstat uitvoer hieronder.
code:
1
2
3
4
5
[root@local cups]# lpstat -t
<knip>
Printer HP4000 disabled since Jan 01 00:00 -
        Connected to 192.168.0.203...
<knip>

Na veel zoeken op google, kwam ik erachter dat printers mbv. /usr/bin/enable <printernaam> weer aangezet moeten kunnen worden. Helaas gaat dit voor mij niet op.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[root@local cups]# enable HP4000
-bash: enable: HP4000: not a shell builtin
[root@local cups]# /usr/bin/enable HP4000
le: Don't know what to do!
[root@local cups]# disable HP4000
ble: Don't know what to do!
[root@local cups]# which enable
/usr/bin/enable

Behalve dat de computer zich als een schaap naar mij gedraagt (de ble/le's) geeft hij ook verschillende uitvoeren bij het commando.
Ik krijg een shell not builtin als ik het commando enable uitvoer zonder path-verwijzing, en een le: don't know what to do als ik het met path uitvoer. Echter, in beide gevallen wordt /usr/bin/enable uitgevoert (zie de which enable hierboven).

Als ik de cups volledig afsluit en opnieuw start, blijft de HP4000 disabled.

De versie van cups die ik gebruik is cups-1.1.20-11.1 (welke geupdate is, standaard zit bij fedora1 een andere versie, helaas boodt dit geen uitkomst)

De logging van Cups staat momenteel op debug, welke niet de error's laat zien wat er fout gaat. Vanochtend op debug level 2 gezet, zodat er hopelijk nog iets meer informatie naar boven zal komen.

Het komt er eigenlijk op neer dat mijn enige solutie voor bovenstaand probleem op te lossen is door de machine volledig te herstartten, iets wat ik uiteraard wil voorkomen (het is tenslotte geen windows ;))

Dus als iemand nog een tip of een opmerking heeft, het is van harte welkkom, want ik zit voor mijn gevoel muurvast hier.

p.s.
ik zoek uitsluitend een command-line based oplossing, X draait niet op de machine.

Steam Profile I5 14600K / 64 GB DDR5 / RTX 4090 / Rift S / HP Omen / Odyssey Neo G9 / Steam Deck OLED / Switch

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het is niet commandline, maar je hebt er geen X voor nodig op de machine zelf, maar is de webinterface geen optie? :)

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
blaataaps schreef op 29 september 2004 @ 12:35:
Het is niet commandline, maar je hebt er geen X voor nodig op de machine zelf, maar is de webinterface geen optie? :)
Doel je hier toevallig op webmin? Ik heb dit tooltje in het verleden wel eens een keertje gebruikt.

Is het met deze tool ook mogelijk om de printers te en-/disablen?

Update:
De machine is uitsluitend via port 22 benaderbaar, port 80 is wel open te stellen, maar aangezien de machine niet lokaal staat gaat me dit de komende paar dagen zowieso niet lukken.

[ Voor 20% gewijzigd door Dizzy op 29-09-2004 12:53 ]

Steam Profile I5 14600K / 64 GB DDR5 / RTX 4090 / Rift S / HP Omen / Odyssey Neo G9 / Steam Deck OLED / Switch

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dizzle schreef op 29 september 2004 @ 12:41:
[...]

Doel je hier toevallig op webmin? Ik heb dit tooltje in het verleden wel eens een keertje gebruikt.

Is het met deze tool ook mogelijk om de printers te en-/disablen?

Update:
De machine is uitsluitend via port 22 benaderbaar, port 80 is wel open te stellen, maar aangezien de machine niet lokaal staat gaat me dit de komende paar dagen zowieso niet lukken.
Nee, ik bedoel niet webmin :)
Mijn cups draait op poort 631 een webinterface, dus te benaderen via http://hostname:631/ alwaar je met de juiste username/wachtwoord (root meestal geloof ik) van alles in kunt stellen aan de printers. Standaard staat alleen localhost in de accesslist, dus dat zul je eventueel nog aan moeten passen. Wat je ook kunt doen is de forwarding optie van ssh gebruiken, dan kun je gewoon http://localhost:poort doen op de clientmachine , maar de documentatie van ssh legt precies uit hoe dat in zijn werk gaat :)

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
Blaataap, je bent een schat :D

ik ben mbv. lynx naar 127.0.0.1:613 gegaan, en kreeg een hele mooie interface van de cups printers. Kon hier zonder problemen de printer een 'schop' geven.
Het draait weer als een trein.