vreemd geluid vanaf moederbord

Pagina: 1
Acties:

• Tettie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-11-2022

Tettie

Atheistisch agnost

Topicstarter
Ik heb sinds een maand of twee de volgende opstelling in mijn pc:

amd 2700+ @ 2250 (alleen FSB overgeclockt)
512 kingston pc3200 geheugen
512 ???????? pc2700 geheugen
gigabyte ga-7n400 pro2 mobo
gigabyte koeling 3-d pro silent
samsung en maxtor 80 gig harde schijven in raid 0
maxtor 40 gig systeemschijf
1 dvd speler
sapphire 9800 pro @ xt met de zalman passieve koeling + 2 fans (1 bijbehorende zalman en een fan (oude procfan)
audigy geluidskaart
320 W voeding (horende bij 3 jaar geleden gekochte Paradigit kast)

Wat is nu mijn probleem?
om de zoveel tijd, gemiddeld eens in het kwartier, hoor ik een vreemd geluid vanaf het moederbord. Ik kan het geluid het beste alsvolgt omschrijven: hou een stuk metaal tegen het asfalt vanuit een snel rijdende auto. Je krijgt dan een soort metalig schraapgeluid. Het duurt niet langer dan een halve seconde ofzo. Ik heb geen idee wat de oorzaak is en wat de risico's zijn die dit geluid impliceren. Het is iig niet normaal.

Wat heb ik gedaan:
Geprobeerd te localiseren waar het geluid vandaan komt. Het komt waarschijnlijk bij de processor/koeling vandaan.
Indien ik de procfan harder zet neemt de frequentie van het geluid af.
Ik heb de processor eerst @2350 mhz draaiende gehad, maar nu dus teruggeklokt. Dit scheelt iets. Maar ook als ik de proc niet overklok (=standaardinstelling), dan blijft dat geluid zich voordoen.

Wie o wie heeft een brainwave?

Ben ik gedwongen nu schulden te maken, zet men mij morgen of heden op straat, ik lach ermee, het zal mij toch niet raken, aangezien dat toch de wereld vergaat.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je bent niet de enige ;)

[search=sissende gigabyte mobo]

Spoeltjes dus. Oplossing: siliconenkit :Y)

[ Voor 29% gewijzigd door BalusC op 29-09-2004 11:28 ]

• Tettie

Tettie

Atheistisch agnost

Topicstarter
Jep, dit is heel herkenbaar.

Gooi maar op slot, er is al genoeg over geschreven.

Ben ik gedwongen nu schulden te maken, zet men mij morgen of heden op straat, ik lach ermee, het zal mij toch niet raken, aangezien dat toch de wereld vergaat.

• Tettie

Tettie

Atheistisch agnost

Topicstarter
Zag dat de topic nog niet gelocked is, alsnog de uiteindelijke mededeling over mijn probleem.

Ik heb anderhalf jaar lang met die afgrijselijke piep gezeten. Dat werd zelfs zo erg dat ik maar een nieuwe pc besteld heb. Geluk bij een ongeluk, zullen we maar zeggen. Anyway, ik heb mijn oude systeem aan mijn vader verkocht (die op de hoogte was van de piep). Bij het deinstalleren van al mijn meuk en het installeren van spullen voor hem kreeg ik last van herstarters. Ik had mijn geheugen omgewisseld en die bleek stabiliteitsproblemen op te leveren.

Dankzij het vele herstarten ben ik uiteindelijk toch nog achter de bron van de herrie gekomen: defecte speaker van mijn kast...

Stekkertje van het moederbord gehaald en de laatste 10 min dat die pc nog bij mij stond was hij heerlijk stil. >:) Je moet er maar om lachen... :'(