20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net
Succes
Verwijderd
Lijkt het me handig om gewoon een cron job aan te maken. De 1 om je systeem te tarren en een andere om je backup.tar te ftp'en. Dan ben je klaar en hoef je weinig moeite te doen.
We hebben de bewaking zo ver dat ze ook de tape willen omwisselen, dus we hoeven alleen maar te zorgen dat de backup op de backupserver komt en dan op de tape. Of via de backup server op de tape...
20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net
Er is ook een 1U server waar een externe DLT tape aanzit.
In dit server zit ook een extra (spool)disk gemount op /opt/backup.
Alle 1U servers zonder tape rsyncen hun hele filesysteem naar die directory.
Iedere nacht gaat vanuit cron dit shellscript draaien:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| #!/bin/sh
DEST="192.168.0.1"
USER="root"
BACKDIR="/"
DESTDIR="/opt/backup/myserver"
EXCLUDES=/root/backup/excluded
OPTS="--numeric-ids -rlptgoD --delete --rsh=ssh --exclude-from=$EXCLUDES"
VAR=`ping -s 1 -c 1 $DEST > /dev/null; echo $?`
if [ $VAR -eq 0 ]; then
rsync $OPTS $BACKDIR $USER@$DEST:$DESTDIR
else
echo "Cannot connect to $DEST."
fi |
Met ssh keys zorg je ervoor dat er geen login nodig is.
Een uur nadat alle servers hun rsync gedraaid hebben gaat de tape draaien.
Voordelen:
werkt altijd goed
werkt zeer efficient (ik backup meerdere servers bij colo's via ADSL linkje)
kost niets
zit standaard in debian
is niet moelijk
baremetal recovery mogelijk
altijd een backup bijdehand van max 1 dag oud op de spooldisk (hoef je geen tape te gaan lezen)
Nadelen:
?
je moet je partitietabellen uitprinten en goed bewaren, als je je server nl. van tape wilt restoren moet je hetzelfde partitieschema gebruiken aangezien hard links niet cross-partitie kunnen bestaan.
Aangezien jouw tapedrive native 110 Gb is zou ik dan een disk nemen van 147 Gb (we praten over SCSI neem ik aan). Dan past daar maximaal ca. 135 Gb op.
Als die helemaal vol zit is de kans redelijk groot dat het nog op 1 tape past.
[ Voor 28% gewijzigd door usr-local-dick op 29-09-2004 18:20 ]
Verwijderd
Werkt goed, heeft een redelijk overzichtelijke GUI (historieken , logs, scheduling, ....) , heeft packages voor verschillende distro's... EN de Light versie is gratis, maar voor het aantal servers dat jij hebt zal je waarsch een commerciële licentie moeten nemen. Tenzij je eerst zoals de anderen reeds aangaven een rsync doet van alle servers naar de backup server en dan vandaar met Arkeia te werk gaan...
- kost veel load (alle data gaat geencrypt (ssh) naar de volgende machine)
- kost erg veel ruimte op de backup server. En met "slechts" 73GB is dat te weinig...
rsync vind ik dus geen optie!
Dan kies je een snellerer cipher. Of, als je ook 's-nachts echt al je CPU cycles wilt gebruiken (?), compileer je een ssh/sshd die support heeft voor cipher "none".decramy schreef op 29 september 2004 @ 23:34:
het nadeel van rsync vind ik dat:
- kost veel load (alle data gaat geencrypt (ssh) naar de volgende machine)
Btw, andere pakketten hebben waarschijnlijk meer overhead (compressie en encryptie) volgens mij...
OH nu komt er opeens een getal: 73 Gb.- kost erg veel ruimte op de backup server. En met "slechts" 73GB is dat te weinig...
rsync vind ik dus geen optie!
Als je hier nu eens wat eerder mee komt...
Wat is de setup van je andere servers?
Hoe groot zijn ze?
Hoe groot is je backupserver?
Ik vindt dat je wel erg snel nee zegt tegen rsync hoor.
@usr-local-dick
Je bent de "}" vergeten aan het einde van regel 7
[ Voor 3% gewijzigd door Straphka op 30-09-2004 13:29 ]