Technics AV Receiver SA-AX530

Pagina: 1
Acties:
  • 666 views sinds 30-01-2008

• roomkaas1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-05-2017

roomkaas1

smeer je weg

Topicstarter
Goeiemorgen, ik wil een AV receiver kopen, waar ik mn PC, TV en eventeel later nog andere apparaten op aan wil sluiten. Ik wil er vooral muziek me gaan luisteren en af en toen een (evt.3D) spelletje of een DVD-tje. Ik geef om geluid, dus de geluidskwaliteit moet wel (redelijk) goed zijn
Nou was ik laatst in een 2e hands winkel waar ik een AV receiver zag staan, een Technics SA-AX530 (Dolby Prologic ). Daar zit nog een boxensetje bij, ook van Technics: 2 stereospeakertjes SB-S14 en een centerspeaker SB-C14. Dit voor € 150,-. Maar aangezien ik nog nooit een receiver heb gehad weet ik absoluut niet of dit een goeie koop zou zijn. Die boxjes moet ik nog beluisteren, maar misschien kent iemand ze al?
Dat Prologic stelt geloof ik niet veel voor, gelezen de FAQ's, maar ik heb in mijn PC een Creative Audigy OEM geluidskaartje zitten met een Dolby Digital decoder. Ik heb ook helemaal geen kaas gegeten van hoe dat werkt met die decoders, maar als ik een DVD in mijn PC doe en die wordt DD gedecode en doorgestuurd naar die SA-AX530, zou ik daar dan een 5.1 speakerset op aan kunnen sluiten en dat het dan DD blijft? Of gooit ie dat signaal dan rustig om naar Prologic? (Ik vraag dit, omdat ik de mogelijkheid wil hebben uit te breiden naar 5.1 Surround sound)

Of kan ik dan beter gelijk een nieuwe kopen? In dat geval had ik de JVC RX-5042 op het oog van €180,- Deze heeft meerdere decoders en ook het aantal watts per kanaal ligt hoger (100W tegenover 80 van de SA-AX530)

Daar had ik overigens ook nog een vraagje over... als je boxen aansluit op een versterker/receiver moet het aantal Watts dat de versterker/receiver per kanaal uitgeeft (als je dat zo kan zeggen) hoger of lager zijn dan het aatal watt van je boxen. Mijn intuitie (of logica) zegt lager... maar het is helaas (nog) niet mijn kennisgebied dus ik zou het niet zeker weten. Ik weet eerlijk gezegt niet eens hoelang zo'n ding mee zou moeten gaan, die SA-AX530 is overigens 5 jaar oud.
Als ik meer verduidelijking moet geven zeg t maar, hoop trouwens wel dat ik de goeie terminologie heb gebruikt overal :P
bvd.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:25

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Technics maakt over het algemeen leuke spulletjes, kwa electronica dan... De speakers worden vaak wat minder bevonden. Tis trouwens een merk van Panasonic. Tsjah... nieuw oud, is een lastige vraag... Als jij een receiver van 180 euro koopt, komen daar wel nog speakers bij, dus dan zit je al gauw een stapje hoger kwa prijs. Maarja, als je speakers wilt hebben die je goed bevallen, kom je misschien niet bij technics uit, en dan zul je alsnog een extra investering moeten doen...

Trouwens, ipv die JVC zou je misschien eens kunnen kijken bij Yamaha...

• roomkaas1

roomkaas1

smeer je weg

Topicstarter
Ik net ff zitten zoeken naar Yamaha AV receivers, maar ik kom dan niet onder de 275 (de Yamaha RXV 450 RDS, excl. speakers), en het liefst zit ik rond de 200 (nog minder, altijd beter :*)). Of is dat utopie.. wil ik dan voor een duppie op de eerste rij? Qua prijzen zit ik er namelijk helemaal niet in. Ook ken ik 'de scherpe prijzen winkels' niet qua receivers (en sowieso Hifi apparatuur)...

Ik las over die receiver van Technics dat hij wel Digital Ready is, wat dat ook moge betekenen. Maar ik schat dat het 't antwoord op mn vraag is over die Dolby Digital decoder, of die dan wel dolby digital 5.1 doorgeeft zoals het moet.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Misschien moet je de FAQ is gaan lezen van AV...Die staat vol met de dingen die jij moet weten en die is niet voor niks gemaakt.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• roomkaas1

roomkaas1

smeer je weg

Topicstarter
Dat heb ik gedaan en ben er inderdaad al een hoop wijzer van geworden, maar daar staat niets over verschillende merken of specifieke types en de prijs/kwaliteit daarvan. Ik geloof dat mijn hoofdvraag daarover gaat, of het t waard is om die SA-AX530 te kopen of toch liever een nieuwe. Daar kan de FAQ mij niets over zeggen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:25

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nouja, om het simpel te stellen, als je 150 euro uitgeeft aan een 2e hands receiver heb je een "hoger gepositioneerd" model dan als je 150 euro uitgeeft aan een nieuwe... Maarja, bij jou wordt die vergelijking een beetje krom, door de speakers die erbij zitten...

• mikenl
  • Laatst online: 17-11-2023

mikenl

BMW 730i

Ga anders ff bij de Mediamarkt (indien in de buurt..) langs, ook zij verkopen 'oudere' modellen en er kan onderhandeld worden over de prijs !!

Who the *&#@ is PEER and why does he reset my connection all the time ?

• roomkaas1

roomkaas1

smeer je weg

Topicstarter
@MikeyMan

Daar heb je wel gelijk in, maar het irritante is dat ik bijv. die SA-AX530 nergens kan terugvinden over de actuele prijs in Euro's.. in dollars loopt het uiteen van 150 tot 250. Dus dan is die 150 euro misschien nog niet eens zo'n geweldige koop met die speakertjes (ervan uitgaande dat Technics speakers inderdaad niet top zijn)?
mikenl schreef op 29 september 2004 @ 11:50:
Ga anders ff bij de Mediamarkt (indien in de buurt..) langs, ook zij verkopen 'oudere' modellen en er kan onderhandeld worden over de prijs !!
Oh klinkt erg interessant, er zit er een in Amsterdam, bij de ArenA, zal ik daar ff langs gaan. Maar die 'oudere modellen' staan bij hen achter? Of gewoon tussen de rest? En als ik zou onderhandelen, hoever % kun je eventueel omlaag? (zal er wel vanaf hangen, maar is 10% teveel?)

[ Voor 27% gewijzigd door roomkaas1 op 29-09-2004 12:05 ]

• JT
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Ok, als je de FAQ hebt gelezen dan hoef ik je niks meer te vertellen over die wattages want dat weet je nu dan :)

Mijn mening over amps van Technics, Panasonic en JVC is dat deze 3 inferieur zijn aan de amps van merken als Yamaha, Denon, Onkyo enz. Zoek is op Marktplaats naar een 2e hands Yamaha ofzo. Ik heb idd een idee dat je voor een duppie op de voorste rij wil zitten zonder dat je het zelf weet :P Bij deze dus.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• roomkaas1

roomkaas1

smeer je weg

Topicstarter
JT schreef op 29 september 2004 @ 12:04:
Ok, als je de FAQ hebt gelezen dan hoef ik je niks meer te vertellen over die wattages want dat weet je nu dan :)

Mijn mening over amps van Technics, Panasonic en JVC is dat deze 3 inferieur zijn aan de amps van merken als Yamaha, Denon, Onkyo enz. Zoek is op Marktplaats naar een 2e hands Yamaha ofzo. Ik heb idd een idee dat je voor een duppie op de voorste rij wil zitten zonder dat je het zelf weet :P Bij deze dus.
Ja idd, dat gevoel heb ik ook een beetje. Komt omdat ik dus nog niet echt 'into' recievers e.d. ben, het zou de eerste keer zijn dat ik aan goed geluid begin. Moet nog een beetje wennen aan die prijzen hehe Want ik hou echt van goed geluid alleen ik heb geen vaste baan enzo (ik studeer), dus moet ik opletten dat ik niet al mijn spaargeld in een keer erdoorheen jaag. Maar ik zal die merken in de gaten houden ja, thanks.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

JT schreef op 29 september 2004 @ 12:04:

Sorry, maar dat is ook een dom vergelijk. Yamaha/Denon/Onkyo zijn een klasse hoger.
Je gaat toch ook geen prosumer camera met een dslr vergelijken?

Dus TS, inderdaad 2e hands gaan kijken, als je een klasse hoger wilt.
Overigens heb ik zelf een Technics (alleen stereoversterker, een vd betere modellen), en die speelt menigeen "consumentenmerk" eruit. En het is ook maar net waar je eisen op kwaliteitsgebied liggen, wat je budget is, toepassing, etc.

[ Voor 21% gewijzigd door dawg op 29-09-2004 14:30 ]

It’s the economy, stupid!

Verwijderd

Voor receivers in deze prijsklasse hebben we een speciaal topic. Erg leerzaam dus ik raad je aan hem eens door te lezen. Eventueel kun je deze vraag daar ook neerleggen. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.