[ALG] Custom Mobiele/GPS applicatie

Pagina: 1
Acties:

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik ben een beetje onderzoek aan het doen naar het zelf maken van een mobiele applicatie. De applicatie is bedoeld voor servicemonteurs die onderweg werkopdrachten kunnen ontvangen en invoeren op een PDA. De applicatie moet gaan praten met een Webservice op het hoofdkantoor.

Als platform heb ik gekozen voor het compact .Net framework icm een PocketPC. Dit staat vast, dus daar hoeven we het niet over te hebben.

Naast het invoeren van de werkbonnen moet er ook routenavigatie en GPS tracking in de applicatie zitten. Routenavigatie is geen probleem, in principe wil ik daar TomTom navigator voor gaan gebruiken.

Het GPS tracken op het hoofdkantoor is denk ik ook wel te doen, ik heb een applicatie in elkaar gezet die op basis van een XML bestand met GPS coordinaten en een auto-nummer een stip op een kaart kan zetten (gebaseerd op MapPoint2004).
Om de GPS coordinaten te bepalen zijn er volgens mij 2 mogelijkheden:

• De TomTom Navigator SDK
• Een programma dat het mogelijk maak GPS coordinaten op een PocketPc te gebruiken in meerdere applicaties.

Ik neig naar de TomTom SDK omdat je hiermee ook dingen als richting en snelheid uit kunt lezen, en je vanaf je eigen applicatie een route kunt plannen.

Na het ontvangen van de coordinaten zullen deze periodiek (elke n minuten) verzonden moeten worden, het plan is om dit via een bluetooth verbinding met een GSM via GPRS te doen. (omdat de meeste PPC's maar 1 bluetooth connectie ondersteunen heb ik volgens mij de Wired TomTom versie nodig, toch?)

Concreet de vragen:
• Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare applicatie? Ik ben eigenlijk op zoek naar wat ervaringen van mensen die al iets vergelijkbaars hebben gedaan.

• Heeft iemand ervaring met de TomTom Navigator SDK? Het lijkt in principe heel goed, je hebt heel uitbreid toegang tot de TT applicatie. Je moet er nog wel een .net compact framework wrapper bij aanschaffen, maar dat is op zich wel te doen.

• Is het gebruik van GPRS wel te doen? Ik kan heel moeilijk inschatten wat dit voor data zal genereren. Hoe zit het met de verbinding als de mobiele telefoon gaat? Naast het versturen van de locatie zal de GPRS verbinding ook gebruikt gaan worden voor het ontvangen en verzenden van de werkorders.

• We hebben te maken met situaties waarin de netwerkverbinding net beschikbaar is, er zal dus lokale caching plaats moeten vinden. Een voorbeeld applicatie (Taskvision)
maakt gebruik van een lokale SQL Server CE database. Zijn hier nog andere ideeen over? whoami heeft recentelijk een tweetal topics geopend. Is dat nog gelukt?

Op zich is dit een heel leuk project om mee aan de slag te gaan, maar ik hoop op nog wat ervaringen voordat ik definitief een beslissing moet nemen.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-05 16:18
Ik heb geen hands-on ervaring met TomTom of de SDK maar:

- Bij een applicatie die wij gebouwd hebben bleek een GPRS verbinding erg onbetrouwbaar. Had het id dat SMS vaak nog betrouwbaarder bleek te werken.
- De koppeling die ik had gemaakt vanuit mijn ASP.NET omgeving naar Mappoint bleek ook erg onbetrouwbaar. Ik weet niet welk platform je gebruikt om Mappoint aan te sturen, maar een VB6 applicatie met de Mappoint ActiveX bleek vele malen betrouwbaarder en sneller te zijn. Die VB6 app heb ik vervolgens gekoppeld met de ASP.NET pagina.

Klinkt als een leuk project btw. :)

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• P_de_B
  • Niet online
farlane schreef op 29 september 2004 @ 10:45:
Ik heb geen hands-on ervaring met TomTom of de SDK maar:

- Bij een applicatie die wij gebouwd hebben bleek een GPRS verbinding erg onbetrouwbaar. Had het id dat SMS vaak nog betrouwbaarder bleek te werken.
Is dat al een tijd geleden? Of vrij recent?
- De koppeling die ik had gemaakt vanuit mijn ASP.NET omgeving naar Mappoint bleek ook erg onbetrouwbaar. Ik weet niet welk platform je gebruikt om Mappoint aan te sturen, maar een VB6 applicatie met de Mappoint ActiveX bleek vele malen betrouwbaarder en sneller te zijn. Die VB6 app heb ik vervolgens gekoppeld met de ASP.NET pagina.
Ik heb een .Net (c#) desktop applicatie gemaakt die gebruik maakt van de mappoint control. Het lijkt tot op heden probleemloos te werken. Wat voor problemen liep je tegen aan? Op zich zou een VB6 app ook kunnen, die applicatie hoeft in principe niet veel meer dan een tiental voertuigen op een kaart te laten zien.

• farlane
P_de_B schreef op 29 september 2004 @ 10:48:
Is dat al een tijd geleden? Of vrij recent?
Dat was behoorlijk recent. Denk aan een maand of twee geleden. Wat ik er van begreep was dat GPRS verbindingen behoorlijk snel uit het netwerk gegooid worden als een paal te vol zit.
Ik heb een .Net (c#) desktop applicatie gemaakt die gebruik maakt van de mappoint control. Het lijkt tot op heden probleemloos te werken. Wat voor problemen liep je tegen aan? Op zich zou een VB6 app ook kunnen, die applicatie hoeft in principe niet veel meer dan een tiental voertuigen op een kaart te laten zien.
[/quote]

Ik kreeg onverklaarbare runtime exceptions. ( Heb ik hier ook nog een topic over geopend ). Ik kreeg het idee dat het wat te maken had met die COM interop wrapper die VS.NET genereerde om de mappoint control.

Btw, stel je niet te veel voor van Mappoint. Ik liep behoorlijk snel tegen beperkingen aan.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
farlane schreef op 29 september 2004 @ 11:28:
Dat was behoorlijk recent. Denk aan een maand of twee geleden. Wat ik er van begreep was dat GPRS verbindingen behoorlijk snel uit het netwerk gegooid worden als een paal te vol zit.
Hier heb ik andere ervaringen mee. Wij hebben ook een mobiele applicatie die via gprs verloopt en ik heb eigenlijk nog bijna geen klachten gehad over de werking van gprs. Er zijn wel een aantal instellingen die je moet doen om het lekkerder te laten werken. Zo staat in veel toestellen ingesteld dat de gprs verbinding na b.v 1 min niet gebruik al verbroken wordt. Aangezien het opzetten van de verbinding enkele seconden duurt kan dit vrij vervelend zijn.

De enige klachten die ik over het grps netwerk hoor is als er op een bepaalde plek helemaal geen goede dekking van het GSM netwerk is.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• farlane
rwb schreef op 29 september 2004 @ 11:35:
De enige klachten die ik over het grps netwerk hoor is als er op een bepaalde plek helemaal geen goede dekking van het GSM netwerk is.
Dat is idd een groot probleem, waar je met plain GSM minder last van hebt. Dit is ook een van de belangrijkste redenen geweest dat wij het met een combinatie van SMS en DTMF doen.

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-05 23:14
Wij hebben hier vaak monteurs van Nashuatec op bezoek. Die hebben een laptop met een applicatie er op. Die communiceren ook met GPRS met het hoofdkantoor. Als ze binnenkomen vullen ze dat in en communiceren. Als ze weggaan geven ze dat ook aan en geven ze gelijk aan wat voor materialen ze verbruikt hebben. Volgens de monteur werkt het erg goed.

• P_de_B
  • Niet online
Aanvullend: is er iemand die ervaring heeft met een GPRS verbinding vanuit een rijdend voortuig?

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-05 23:14

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 13:17
P_de_B schreef op 29 september 2004 @ 13:36:
Aanvullend: is er iemand die ervaring heeft met een GPRS verbinding vanuit een rijdend voortuig?
Dat wil nog wel eens hakkelen als je rijd door het hoppen van de segmenten waar je doorheen rijdt.
Er zijn gebieden met een iets minder goede dekking en dan valt de verbinding zelfs helemaal weg ondanks je signaal zgn goed is.

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-05 08:06

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Wat ik heb begrepen is dat je met een bewegend voertuig een stabielere GPRS verbinding kunt maken (ik heb bij een bedrijf gewerkt dat boardcomputers voor vrachtwagens ontwikkelde en probleemloos GPRS implementeren is vrij lastig - GSMData en SMS zijn wat betreft trefzekerheid een stuk beter). Maar dat wordt weer teniet gedaan als je buiten het bereik van de antenne komt en dus moet switchen naar een andere antenne.

[ Voor 9% gewijzigd door sopsop op 29-09-2004 16:32 ]

• P_de_B
  • Niet online
*schopje*

Iedereen bedankt tot dusver. Nog meer mensen met ervaringen, ideen of tips :) ?

• P_de_B
  • Niet online
Ik geef nog maar eens een schopje :)

Pagina: 1