Toon posts:

MSI K7N2 Delta2 Platinum + Twinmos ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeiemorgen,

Zolas jullie bij ik hier redelijk nieuw m.b.t. het forum maar ik ga er nu toch maar aan om een vraag te stellen.

Hier eerst mijn sys specs :

Proc : AMD Athlon 3000+ Barton core 512kb
Cooler : Zalman CNPS7000B-Cu (Aangepaste montage gemaakt i.v.m. ontbreken mountingholes aan weerszijden van de proc)
Geheugen : Twinmos 2X 512mb DDR PC3200
MB : MSI K7N2 Delta2 Platinum
Videokaart : Sapphire Ati Radeon 9800XT
Rest is niet van toepassing denk ik.

Mijn vraag is :

Ik heb het geheugen dual channel zitten (althans volgens het boekje) maar nu keek in Windows met het programma CPU-Z en daarin stond dat het single stond, nou wil ik dat oplossen...maar hoe ?

2de vraag, Mijn geheugen draait op 200mhz in plaats van 400, kan ik dit op 1 of andere manier veranderen ?

Verder is me opgevallen in vergelijking met jullie test dat ik het geheugen en de bussnelheid verhouding niet kan wijzigen (of ik heb het juiste optie vakje nog niet gevonden)

Kunnen jullie mij please helpen! :?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je geheugen loopt op 200Mhz maar door de DDR (Double Data Rate) technology wordt dat effectief 400, dus dat klopt helemaal

Enne, in welke sloten heb je het geheugen nu zitten? Want ook dat maakt uit voor het wel of niet in dual channel willen draaien :)

[ Voor 36% gewijzigd door TERW_DAN op 29-09-2004 09:46 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb het geheugen dual channel zitten (althans volgens het boekje) maar nu keek in Windows met het programma CPU-Z en daarin stond dat het single stond, nou wil ik dat oplossen...maar hoe ?
Controleer dat eens mbv een benchmarktooltje (Sandra oid). Als de score in MB/s hoger is dan 3200MB/s (==PC3200), dan draait het boeltje zeker weten in Dual Channel B) Simpel eigenlijk.
2de vraag, Mijn geheugen draait op 200mhz in plaats van 400, kan ik dit op 1 of andere manier veranderen ?
Verdiep je je eens in de materie. Neem de FAQ van dit subforum door onder "Wat is de FSB?" en in de RAM FAQ. Het toverwoord is "DDR".
Verder is me opgevallen in vergelijking met jullie test dat ik het geheugen en de bussnelheid verhouding niet kan wijzigen (of ik heb het juiste optie vakje nog niet gevonden)
Over welke test heb je het :?

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor jullie reacties, dat laatste ben ik vergeten weg te halen...was nog op een ander forum waar ze een review hadden geschreven over dit moederbord....excuses..

Laat ik het zo zeggen als ik em opstart zie ik Dram .......200 Mhz, op me oude plank zag ik al 333 staan, nu heb ik de plank dus vervangen en zou er 400 moeten staan...ik voel een beetje de n00b hiero..:S

Ik heb overigens het geheigen in bank 1 en 2 zitten (deze zijn allebei paars en de 3de bank is groen) leek me logischer wijs dat bank 1 en 2 dual channel zitten (overigens in boekje stond dat het niet uitmaakte welke bank je ze deed alles was dual channel ??)

Nogmaals bedankt!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:53
Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 09:54:

Ik heb overigens het geheigen in bank 1 en 2 zitten (deze zijn allebei paars en de 3de bank is groen) leek me logischer wijs dat bank 1 en 2 dual channel zitten (overigens in boekje stond dat het niet uitmaakte welke bank je ze deed alles was dual channel ??)

Nogmaals bedankt!
Dan moet je goed lezen want er staat uitdrukkelijk dat voor dual channel je én het groene én het paarse DIMM slot moet hebben (dus slot 1+3 of 2+3) en niet zoals jij het nu hebt.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 09:54:
Alvast bedankt voor jullie reacties, dat laatste ben ik vergeten weg te halen...was nog op een ander forum waar ze een review hadden geschreven over dit moederbord....excuses..

Laat ik het zo zeggen als ik em opstart zie ik Dram .......200 Mhz, op me oude plank zag ik al 333 staan, nu heb ik de plank dus vervangen en zou er 400 moeten staan...ik voel een beetje de n00b hiero..:S

Nogmaals bedankt!
Het loopt ook op 200Mhz, maar dat wordt doublepumped en dan wordt het effectief 400Mhz, maak je hier nu maar geen zorgen over, het werkt gewoon goed.

enne, in die manual staat duidelijk dat je voor dual channel slot 1 en 3 moet pakken.

offtopic:
gelukkig, abba is weer groen :)

[ Voor 4% gewijzigd door TERW_DAN op 29-09-2004 10:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
My bad....ik heb ze nu in 1 en 3 zitten maar....er staat nog 200 mhz (oke dat hoort dus zo) maar nog steeds single channel...veel meer opties zijn er toch niet ?

Verwijderd

Topicstarter
Overigens CPU-Z (dat proggie) geeft wel aan dat het op 200 loopt en kan me herrineren dat ik op me andere plank 333 zag staan...dus zou het dan niet in dat programma 400 moeten zijn ? Nogmaals bedankt voor jullie reacties..

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 11:12:
Overigens CPU-Z (dat proggie) geeft wel aan dat het op 200 loopt en kan me herrineren dat ik op me andere plank 333 zag staan...dus zou het dan niet in dat programma 400 moeten zijn ? Nogmaals bedankt voor jullie reacties..
Nee, want het draait op 200Mhz
Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 11:09:
My bad....ik heb ze nu in 1 en 3 zitten maar....er staat nog 200 mhz (oke dat hoort dus zo) maar nog steeds single channel...veel meer opties zijn er toch niet ?
Waar zie je staan dat het in single channel draait?

Verwijderd

Topicstarter
Bij het tabblad SPD, ik had de nieuwste versie van dat programma gedownload en zag het staan in het tabblad, overigens ik kan ook nergens in de bios vinden (ook niet met opstarten) of het nu single of dual channel staat.

Iemand overigens al verdere ervaringen met dit moederbord...vind het overigens een erg snel plankje in verhouding tot mij andere plank en de plank van me pa (das een P4P800 Deluxe met 3,06 Prescotje erop)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels alles voor elkaar , het geheugen draait nu dual channel.., maar het probleem is het geheugen loopt nu op 166mhz i.p.v. 200mhz

Hoe krijg ik dit voor elkaar, ik weet dat de snelheid van het geheugen gelijk moet lopen als de FSB (althans dat heb ik ooit ergens gelezen) hoe krijg ik op mijn processor(Type is 3000+ 333FSB 512kb Barton) mijn FSB 200 zonder dat ik in de problemen kom, ik wil em niet gigantisch overclocken maar wil wel me geheugen maximaal gebruiken (ik heb er per slot van rekening voor betaald toch :-))

Hoeveel moet ik de multiplier zetten e.d.

Alvast bedankt voor de hulp!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2004 10:43 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De multiplier is locked, dus daar kukn je niet mee gaan klooien (tenzij je hem weet te unlocken, maar dat raad ik je toch af).

Je kunt de FSB naar 200 proberen te gooien, maar probeer het dan in stapjes van 1 of 2MHZ en kijk tot waar hij stabiel blijft lopen. Desnoods kun je de vcore nog wat opkrikken, maar dit biedt geen garantie dat het (stabiel) blijft werken en je kunt het ding er wel mee slopen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb besloten om me FSB met rust te laten (me hele proc overigens) had al voor elkaar gekregen om me mem op 200 te draaien en daar ging het mij voornamelijk om...

Maar bedankt voor je reactie...

Mod : Mag slotje op..

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:10

Aight!

'A toy robot...'

Je kont toch ook je fsb op 166 en je geheugen op 200.

Heb ik tenmiste. Async of zoiets? Of ik had geloof ik dat het moederbord het zelf overlocked, High Performance settings.
Heb dat plankje ook, kan alleen mijn fsb niet op 200 zetten. 195 gaat nog stabiel maar 200 niet. Maar jah. zoek ik nog wel een keer uit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb FSB op 166 draaien en mem op 200, ik had em op dynamic overclcking gezet en de FSB ging in windows naar 175 dacht ik (deed ie dus automatisch) maar toen ging mij favo game Battlefield DC 0.7 spelen en toen crashte het spel na 2 minuten....vervolgens dynamic overclocking uitgezet en het ding draait weer als een trein...

het rare is ik had met prime95 een test uitgevoerd van 2 a 3 uur en bleef stabiel...proc. werd wel warm vond ik persoonlijk (idle 39 graden, stressed 56 graden :S) maar toen ging het board ook dynamic overclocken mishcien dat er daarom ook zoveel temp verschil zit in idle en stressed maar ik hou de reviews/topics over dit plankje in de gaten...mischien een keer topic openen (als dat mag) over ervaringen met deze plank en de mogelijkheden...
Pagina: 1