Gecombineerd 100/1000 MBit Netwerk loopt niet lekker

Pagina: 1
Acties:

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

Topicstarter
Zo.. Ik doe het niet graag maar voor deze ene keer...

afgelopen weekend hebben we een -overigens zeer gezellige maar dat terzijde- LAN-party gehad waar we een 24 poorts 10/100 mbit Switch hadden en 1 10/100/1000 5 poorts gigabit switch, beide van het merk 3com. Onderling waren deze verbonden met een standaard straight cat5e kabel, gezien de beide switches beschikten over auto-mdi switching en kregen ze ook netjes een connectie met elkaar.

In eerste instantie werktte het allemaal prima, snelheden waren best behoorlijk (lees tussen de 20-40 MB/s, afhankelijk van de cliënt) en ook naar de andere PC's op de 10/100 switch leken in eerste instantie geen problemen te ontstaan.

Maar, op een zeker moment wist de GBit switch het even niet meer -zo leek het- en hield er ineens spontaan mee op, geen tot weinig verbinding meer met andere cliënten, ook niet onderling op dezelfde switch. Spontaan vielen kopiëerslagen (je kent ze wel ;)) weg en werden spellen afgebroken.

Ik weet dat het niet zo handig was om 10/100 met 1 poort naar de GBit switch toe te gooien, maar het was ook meer uit test, om te zien of het ook voor mij thuis -het is mijn apparatuur- geschikt was. Nou niet voor daar, dan maar voor thuis.

Thuisgekomen de boel neergezet en op een idem dito manier aangesloten, alleen nu met een 8 poorts no-name switch er tussen die ik altijd al gebruikte thuis. Hier heb ik de GBit switch aan vast geknoopt en die loopt nu braaf te fungeren als 'verdeler' van mijn gigabit werkstation naar zichzelf, en de uplink op de switch gaat naar de 10/100 mbit switch waar vandaan de boel naar en van het internet gedrukt wordt.

Probleem; spontaan houdt de boel er mee op, ik kan niet of nauwelijks meer kopiëren, wel heb ik gewoon verbinding met de server, maar het kopiëren is bijna onmogelijk geworden, met grote bestanden al helemaal, net alsof er packets worden gedropt en daardoor het bestand niet meer in elkaar te zetten is..... Ik hoop dat dit een bekend fenomeen is of ligt het probleem dan toch bij de GBit switch... gaarne een verfrissende blik op mijn problematiek, anders ben ik helaas weer genoodzaakt op 10/100 over te gaan...

Deze plek is te koop.

Verwijderd

maakt 100/1000 geen gebruik van een andere kabel dan de standaard cat5 ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 09:22:
Sloop eerst alles waar auto bij staat er eens af en hard code deze zaken, het zal echt niet de eerste keer zijn dat er spontaan een foute negotiation op gang kom.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:14

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 09:22:
Dat is afhankelijk van je definitie van anders, CAT 5E is op dezelfde manier georganiseerd als CAT 5, maar van een iets betere kwaliteit. Verder denk ik niet dat het daar aan ligt, gegeven dat het geheel in het begin wel werkt en dan trager wordt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• KeeZ

KeeZ

Deze plek is te koop.

Topicstarter
Om maar met een simpel voorbeeld te komen :

Begin van overzetten van een DVD van de server naar het workstation :

2,5 GByte, staakt 'ineens' bij 3%... Je zou zeggen, dat kan gebeuren... Ergens een pakketje of wat laten liggen en die hebben hun TTL niet overleefd, klaar. Maar elke keer is het weer die 3% die er mee ophoudt... toch vreemd...

Deze plek is te koop.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Zit er geen logging in je switch ?
Kun je een firmware upgrade doen ?

Hoe staan de duplex settings (full, half, auto) <-- daar maak je zeker een goede kans.

Anders terug naar 3com met dat spul.
Je leverancier kan dat voor je regelen, terwijl jij van hun andere apperatuur gebruikt/krijgt.

edit: Cat6 maakt ook van dezelfde layout gebruik als cat5(e). Zoek de specs van bekabeling maar eens na.

edit2: Wat voor switches ? typenummers ?

[ Voor 23% gewijzigd door aZuL2001 op 29-09-2004 09:41 ]

Abort, Retry, Quake ???

• KeeZ

KeeZ

Deze plek is te koop.

Topicstarter
Nee mijn switch kent geen logging mogelijkheid -helaas- omdat het een 'gewone' autosensing switch is die verder geen bijzonderheden kent afgezien van GBit ;)

Switch 3com - patiënt dus : Officeconnect Gigabit Switch 5...

[ Voor 21% gewijzigd door KeeZ op 29-09-2004 09:42 ]

Deze plek is te koop.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-05 20:34

Maasluip

Kabbelend watertje

Er zijn meerdere links op google te vinden waar gezegd wordt dat cat5E dan wel gigabit kan doen maar dat dat niet volgens de spec is, dat cat5E volgens de specs maar 100MBit aan kan.
Heb je het al eens met cat6 geprobeerd?

Signatures zijn voor boomers.

• KeeZ

KeeZ

Deze plek is te koop.

Topicstarter
Nee en ik ben het ook niet van plan om te doen... cat5e wordt genoemd als gigabit certified (heb verdorie niet voor niets het plafond uitgefreest hierzo) en eventueel kan ik het bewijs wel aanvoeren als je dat graag wil ;)

Zowieso moet bekabeling toch niet de reden zijn dat het 'ineens' ophoudt ?? Terminal services werken namelijk nog steeds prima en mijn citrix cliënt kan ook nog steeds inloggen en doorwerken...

Deze plek is te koop.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-05 20:34

Maasluip

Kabbelend watertje

KeeZ schreef op 29 september 2004 @ 09:48:
Nee en ik ben het ook niet van plan om te doen... cat5e wordt genoemd als gigabit certified (heb verdorie niet voor niets het plafond uitgefreest hierzo) en eventueel kan ik het bewijs wel aanvoeren als je dat graag wil ;)
I'll beat you to that:

http://web.anixter.com/An...chonanalreadyantiquatedSt
Gig Ethernet will run on Cat 5E if you know who's cable and connectors to buy and you get very good patch cords

http://www.swhowto.com/WhatWant.htm
CAT5e or enhanced CAT5 has higher capabilities in a number of parameters. But, CAT5e is still only rated for 100Mbps

En zo zijn er meer. Als je 'certified gigabit' kabel hebt dan heb je cat6 of werk je buiten de spec (of heeft een creatieve installateur de spec opgerekt). Ik zal niet claimen dat je netwerkproblemen hebt omdat je cat5e gebruikt, maar ik zou het de moeite waard vinden om het te testen. 8)

Om een analogie te maken: autobanden zijn ook gecertificeerd, voor een bepaalde snelheid. HR gaat tot 180 km/h of zo. Je zult echter weinig HR banden vinden waarmee je geen 200 km/h kunt rijden. Slechts in extreme gevallen zal het fout gaan.

Signatures zijn voor boomers.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:02
Zelfs cat5 is na certificering goed voor gigabit. Volgens Intel is meer dan 95% van de cat5 geschikt voor gigabit.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• KeeZ

KeeZ

Deze plek is te koop.

Topicstarter
@Maasluip: Ik beweer niet dat je het fout hebt ;) En testen kan uiteraard nooit kwaad... Maar ff checke voor cat6 kabels wellicht, maar goed lijkt me niet dat dit een probleem is (en het staat niet voor niets op mijn kabels dat het gigabit certified is :P)

Deze plek is te koop.

• aZuL2001
KeeZ schreef op 29 september 2004 @ 10:01:
(en het staat niet voor niets op mijn kabels dat het gigabit certified is :P)
Maar je netwerk is niet alleen de kabel.
Je kabel is blijkbaar gigabit certified. Maar als je die klungelig in je rj45 connector gemonteerd hebt..... })

Maar je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op de duplex settings.

Abort, Retry, Quake ???

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:18

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Is het niet ergens een buffer die vol/overloopt? wat staat er in de Event logs van de PC verstuurd?

• KeeZ

KeeZ

Deze plek is te koop.

Topicstarter
aZuL2001 schreef op 29 september 2004 @ 10:11:
[...]

Maar je netwerk is niet alleen de kabel.
Je kabel is blijkbaar gigabit certified. Maar als je die klungelig in je rj45 connector gemonteerd hebt..... })

Maar je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op de duplex settings.
Nou ga je mij beschuldigen van brakke RJ45 connecties, je wilt niet weten hoeveel ik al niet verknipt heb aan die dingen in mn leventje :+

Duplex staat op 1000MBps full duplex, zowel 100/1000 heb ik al getest op full en half duplex... mijn switch geeft ook netjes aan dat het duplex is...
superduper schreef op 29 september 2004 @ 10:41:
Is het niet ergens een buffer die vol/overloopt? wat staat er in de Event logs van de PC verstuurd?
Nee is helemaal niets te vinden omtrent dat soort meldingen... helaas...

[ Voor 19% gewijzigd door KeeZ op 29-09-2004 10:52 ]

Deze plek is te koop.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

KeeZ schreef op 29 september 2004 @ 10:51:
[...]Duplex staat op 1000MBps full duplex, zowel 100/1000 heb ik al getest op full en half duplex... mijn switch geeft ook netjes aan dat het duplex is...
Daar kan het goed mis gaan. Als de poorten op je switch op autosense staan, verwachten ze met enige regelmaat een piepje van de NIC waarin-ie vertelt wat z'n duplex en speed settings zijn. Dat piepje geeft je NIC alleen maar regelmatig als die ook op autosense staat; als je'm fixed op een bepaalde instelling geeft-ie dat piepje maar een keer. De autosense poorten van je switch gaan terugschakelen naar de laagste stand, als ze dat piepje niet krijgen; 10 Mbit/s dus, terwijl jouw NIC vrolijk op 1 Gbit/s blijft sturen. Krijg je dus een enorme stortbui aan collisions en gaat je werkstation z'n TCP windowsize aanpassen om het aantal collisions terug te brengen. Dan hou je per saldo ongeveer 1 kbit/s over

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• KeeZ

KeeZ

Deze plek is te koop.

Topicstarter
Autosensing helpt ook niet in dit geval... Wat wel hielp ?? Zowel een nieuwe switch als een nieuwe NIC... bleek in mijn 'server' een el cheapo realtek chippie te zitten, die haar werk niet goed wist te verwerken (omdat de drivers niet eens te vinden waren) een nieuwe 3com NIC wist dat te verhelpen.

Waarom mijn werkstation dan niet goed liep ?? Het zal mij een raadsel wezen... Ook op de LAN vraag ik mij dat nog steeds af, er zal daar een bottleneck geweest zijn rond de 100mbit upload imo, waardoor die gewoon verstopt raaktte... daar nog maar eens een oplossing voor verzinnen...

conclusie : slotje !!

Deze plek is te koop.

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

IK ken dit probleem ook. Het ligt als je het mij vraag aan de switch/netwerkkaar-combinatie. 3Com kaarten zijn best leuke dingen maar naar mijn mening kun je beter een intel pro pakken omdat deze hier minder problemen mee hebben.

Ik heb hier van die XP-versies van 3COM en die geven bijd at soort transfers op mijn 3com switches sneller problemen dan een intel pro.

Raar maar waar :S

Ik zou overigens je kabel wel opgraden voor het mooie ;)

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

• aZuL2001
KeeZ schreef op 29 september 2004 @ 11:48:
bleek in mijn 'server' een el cheapo realtek chippie te zitten, die haar werk niet goed wist te verwerken (omdat de drivers niet eens te vinden waren) een nieuwe 3com NIC wist dat te verhelpen.
|:( :+

Tja. Zal ik de factuur maar verscheuren ? ;)

Abort, Retry, Quake ???

• KeeZ

KeeZ

Deze plek is te koop.

Topicstarter
BacardiBreezer schreef op 29 september 2004 @ 11:56:
IK ken dit probleem ook. Het ligt als je het mij vraag aan de switch/netwerkkaar-combinatie. 3Com kaarten zijn best leuke dingen maar naar mijn mening kun je beter een intel pro pakken omdat deze hier minder problemen mee hebben.

Ik heb hier van die XP-versies van 3COM en die geven bijd at soort transfers op mijn 3com switches sneller problemen dan een intel pro.

Raar maar waar :S

Ik zou overigens je kabel wel opgraden voor het mooie ;)
Ja die kabelupgrade gaat er idd ook altijd nog komen, wellicht maar meteen cat7 daarin knallen :P
aZuL2001 schreef op 29 september 2004 @ 13:45:
[...]

|:( :+

Tja. Zal ik de factuur maar verscheuren ? ;)
Mjah dat moet maar ;) Ik bestel wel bij mezelf die nieuwe kabels ;)

Deze plek is te koop.

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Cat 7 is prijstechnisch nog niet echt aantrekkelijk. tevens de hoeveelheid waar het mee aangeboden wordt ;)

6E is prima lijkt me !

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

Pagina: 1