Edit: http://www.peerless.dk/
[ Voor 9% gewijzigd door Exirion op 29-09-2004 09:08 ]
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
haha slimbo
Maaroged ik zie dat de Visaton onwijs last heeft van group delay. Voor de rest kan je in winisd niet de klank zien. Dus mijn vraag zijn ook een beetje de revaringen ermee.
Visaton is altijd een echt hobby-merk geweest. Het is gewoon een merk van een ander kaliber dan Vifa en dergelijke. En idd, cijfertjes zeggen inderdaad lang niet allesB_FORCE schreef op 29 september 2004 @ 10:01:
Maaroged ik zie dat de Visaton onwijs last heeft van group delay. Voor de rest kan je in winisd niet de klank zien. Dus mijn vraag zijn ook een beetje de revaringen ermee.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Verwijderd
Visaton heeft ook top units, en ja ze profileren zich meer op de zelfbouwmarkt, echter slecht is het niet. Burmester gebruikt het ook in hun topmodellen. Vooral de TIW en aluminium woofers. De nieuwe TIW 200 XS is een erg goede sub-woofer, gaat erg laag in een "kleine" kast. En heeft een gigantische slag. De vifa kan ik zo snel niet vinden, is dat die woofer die met karbon verstevigd is? Voor een sub prefereer ik dan de nieuwe Visaton.Exirion schreef op 29 september 2004 @ 10:26:
[...]
Visaton is altijd een echt hobby-merk geweest. Het is gewoon een merk van een ander kaliber dan Vifa en dergelijke. En idd, cijfertjes zeggen inderdaad lang niet allesEen speaker met mindere specs kan vaak beter klinken dan eentje die op papier geweldig lijkt.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2004 12:30 ]
Ik zie dan Burmester nog wel meer leuke dingen gebruikt, zoals de Air motion transformer en Seas ExcelVerwijderd schreef op 29 september 2004 @ 12:28:
[...]
Visaton heeft ook top units, en ja ze profileren zich meer op de zelfbouwmarkt, echter slecht is het niet. Burmester gebruikt het ook in hun topmodellen. Vooral de TIW en aluminium woofers. De nieuwe TIW 200 XS is een erg goede sub-woofer, gaat erg laag in een "kleine" kast. En heeft een gigantische slag. De vifa kan ik zo snel niet vinden, is dat die woofer die met karbon verstevigd is? Voor een sub prefereer ik dan de nieuwe Visaton.
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Je moet ook niet naar de specs maar naar de T/S parameters kijken en helaas zijn die vrij ondubbbelzinnig mits goed gemetenExirion schreef op 29 september 2004 @ 10:26:
[...]
Visaton is altijd een echt hobby-merk geweest. Het is gewoon een merk van een ander kaliber dan Vifa en dergelijke. En idd, cijfertjes zeggen inderdaad lang niet allesEen speaker met mindere specs kan vaak beter klinken dan eentje die op papier geweldig lijkt.
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
Valt nog wel mee, je moet ook de diepgang even meetellen he! Gesloten in 25 Liter is ie BTW ook nog best leukB_FORCE schreef op 29 september 2004 @ 16:16:
die visaton TIW 200 XS lijkt me echt serieus een heel goed ding, maar bij winisd heeft hij echt een belachelijke group delay
Maar het is toch best wel een leuk ding hoor! Ik denk dat er zeker een lekker geluidje uit zal komen.
En, wat voor sommiggen ook belangrijk is, hij ziet er goed uit:
[ Voor 33% gewijzigd door voodooless op 29-09-2004 17:03 ]
Verwijderd
Dan tune je dat ding te laag? In de HobbyHifi raden ze de volgende config aan: Echter als je actief wilt aansturen dan raden ze 65 liter aan (0.2 ohm voorschakelweerstand) afgestemt op 25 hz. -3db ligt dan bij 23 Hz. Dan heb je een poort van 70mm doorsnede nodig van 20 cm lengte.B_FORCE schreef op 29 september 2004 @ 16:16:
die visaton TIW 200 XS lijkt me echt serieus een heel goed ding, maar bij winisd heeft hij echt een belachelijke group delay
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2004 16:56 ]
hoe kom je aan 23 hz???? (das dan niet met winisd gemeten??)Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 16:54:
[...]
Dan tune je dat ding te laag? In de HobbyHifi raden ze de volgende config aan: Echter als je actief wilt aansturen dan raden ze 65 liter aan (0.2 ohm voorschakelweerstand) afgestemt op 25 hz. -3db ligt dan bij 23 Hz. Dan heb je een poort van 70mm doorsnede nodig van 20 cm lengte.
(btw was kost bv die shiva speaker (en heeft iemand daar specs voor winisd van??)
[ Voor 9% gewijzigd door B_FORCE op 29-09-2004 17:03 ]
Shiva: www.adireaudio.com . Kost tussen de 150 en 200 euro...
[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 29-09-2004 17:07 ]
mm, snap et nie helemaal, ehm kan je fftjes specs doorsturen ofzo???deepspace schreef op 29 september 2004 @ 17:07:
WinISD komt op een -3 van 25 Hz, maar HH meet de parameters altijd zelf... Maar die groupdelay is wel 32 ms bij 20 Hz, echter nog maar 16 bij 30 Hz. Dat is denk ik wel redelijk acceptabel, maar ik zou toch wat hoger afstemmen in een kleiner doosje. Je haalt zo wel de 100 dB bij 23 Hz
Shiva: www.adireaudio.com . Kost tussen de 150 en 200 euro...
ehm nee van de visaton, volgens mij heb i kergens een foutje (TIW 200 staat niet in de lijst)deepspace schreef op 29 september 2004 @ 17:12:
specs waarvan? De Shiva? die kun je toch gewoon lezen op de site... kijk onder DIY!
Verwijderd
[edit]
Oh.. TIW200 ia goed hoor: link naar visaton artikel
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2004 17:23 ]
Verwijderd

En de group delay
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2004 17:50 ]
Verwijderd
Hobby Hifi gebruikt een echt simulatie pakket, die niet met tabellen werkt, AJ Horn. Tevens wordt meegenomen dat als je actief aanstuurt je een andere voorschakelweerstand hebt (direct een versterker ipv een passief filter). Dit heeft invloed op het kast volume (wordt kleiner). Ik heb meer vertrouwen in de sims van AJ Horn dan het programma wat jij gebruikt (met de bijbehorende user inputB_FORCE schreef op 29 september 2004 @ 17:31:
mm, ik kom bij 65 liter (en tunen op 25hz) op 27 hz zegmaar,
Volgens mij gebruik winISD ook geen tabellen hoor. En ik kom toch wel op de juiste waardes uit als ik het invul (hoewel het er toch weer anders uitziet dan in de HH). Ik vermoed dus dat er ergens een parameter fout zit... (hoewel ik eigenlijk ook wel meer vertrouwen heb in AJHornVerwijderd schreef op 29 september 2004 @ 17:45:Hobby Hifi gebruikt een echt simulatie pakket, die niet met tabellen werkt, AJ Horn. Tevens wordt meegenomen dat als je actief aanstuurt je een andere voorschakelweerstand hebt (direct een versterker ipv een passief filter). Dit heeft invloed op het kast volume (wordt kleiner). Ik heb meer vertrouwen in de sims van AJ Horn dan het programma wat jij gebruikt (met de bijbehorende user input).
[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 29-09-2004 17:50 ]
Verwijderd
dat wist ik niet, dan is winISD beter geworden dan de alpha die ik ooit haddeepspace schreef op 29 september 2004 @ 17:49:
[...]
Volgens mij gebruik winISD ook geen tabellen hoor. En ik kom toch wel op de juiste waardes uit als ik het invul (hoewel het er toch weer anders uitziet dan in de HH). Ik vermoed dus dat er ergens een parameter fout zit... (hoewel ik eigenlijk ook wel meer vertrouwen heb in AJHorn). De weestand kun je btw ook gewoon in winISD instellen!
Ik heb ff de parameters ingevult zoals die in de HH staan (die zijn toch best wel anders dan die bij Visaton), en nu geeft winISD echt een compleet ander beeld... Klopt echt niets van. Ik heb helaas geen AJHorn, anders had ik ff gedoublechecked. Ik kom nu niet eens meer onder de 30 hz (-3 dB)
[ Voor 39% gewijzigd door voodooless op 29-09-2004 18:01 ]
Tja... lspCAD proberenB_FORCE schreef op 29 september 2004 @ 17:56:
ehm jah en nu?????
mm, maar is winisd niet een beetje te grebruiken om te schatten dan???
Verwijderd
lspCAD is ook niet zo accuraat, gewoon HH specs gebruiken. Daar heb ik wel vertrouwen in.
Nouja, HH is ook niet altijd even nakeurig... Zowel lspCAD als winISD zeggen 90 dB, bij de specs in de HH staat dan echter weer 86 dB... Zowel lspCAD als winISD produceren vrijwel de zelfde curve Wat is dan nu werklijk correct?Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 18:01:
lspCAD is ook niet zo accuraat, gewoon HH specs gebruiken. Daar heb ik wel vertrouwen in.
Taco, heb jij AJhorn? Zou jij dan eens kunnen checken wat daar uit komt?
Verwijderd
Ik heb AJhorn niet, ik ben met je eens dat de gemeten gevoeligheid van HH wat afwijkt van de gecalculeerde versie van lspCAD.deepspace schreef op 29 september 2004 @ 18:04:
[...]
Nouja, HH is ook niet altijd even nakeurig... Zowel lspCAD als winISD zeggen 90 dB, bij de specs in de HH staat dan echter weer 86 dB... Zowel lspCAD als winISD produceren vrijwel de zelfde curve Wat is dan nu werklijk correct?
Taco, heb jij AJhorn? Zou jij dan eens kunnen checken wat daar uit komt?
Nee, maakt daarvoor niet uit. Het is alleen zo dat als je er een amp aangangt, dat ie dan minder vermogen zal leveren.B_FORCE schreef op 30 september 2004 @ 07:35:
ehm die visaton TIW 200 XS die is 8 ohmig, maakt dat uit tov mijn systeem die 4 ohmig is. Of maakt het voor het laag niet zo heel veel uit?
maar dat maakt voor een actieve sub niet zoveel uit dan???deepspace schreef op 30 september 2004 @ 08:36:
[...]
Nee, maakt daarvoor niet uit. Het is alleen zo dat als je er een amp aangangt, dat ie dan minder vermogen zal leveren.
(oftewel begrijoen we elkaar
Idd, aangezien deze los staat van de rest en een eigen amp heeft, maakt het niets uit (behalve dan dat de amp aan 8 Ohm minder vermogen kan leveren). Maar dat zal je maximaal 3 dB in output schelen, dus zo druk moet je je er niet over maken.B_FORCE schreef op 30 september 2004 @ 09:06:
[...]
maar dat maakt voor een actieve sub niet zoveel uit dan???
(oftewel begrijoen we elkaar)
Meer als 80 W heb je echter niet nodig voor de TIW, dan heb je rond de 106 dB
[ Voor 26% gewijzigd door voodooless op 30-09-2004 09:59 ]
Weinig? Vind ik niet, alleen hun afstemmig is wat vreemd (36,8 Hz)... Ik zou zelf iets van 30 Hz afstemmen, voor een mooie rustige curve. -3 dB bij 33 Hz ongeveer. Je mag er dan 120 W in pompen vanaf 25 HzB_FORCE schreef op 30 september 2004 @ 10:14:
mm, dus we kunnen stellen dat de visaton dus een pracht speaker is. Er is standaard een ontwerp van visaton zelf in een 39 liter kast, is dit wat weinig voor deze speaker??
Nu ik meer naar dit woofertje kijk vind ik hem steeds leuker. Ik wil er misschien twee (2x) in mijn fronts gebruiken die ik ooit volgend jaar ga maken
Ow, btw, ik zie net dat we een foutje hebben gemaakt
Wat me wel een beetje ongerust maakt:
Mijn AL170's hebben daar 22 mm staan, en ik heb al enkele keren de poolplaat geraaktMaximaler Hub 25 mm
(wikkelhoogte - poolplaathoogte)/2
doet kom ik op 11 mm uit, HH geeft voor de 250XS 8,5 mm aan. Mijn AL170 komt maar op 6 mm uit met deze berekening. Dus ik vermoed dat het wel goed zit eigenlijk
Wat zeggen de experts? Leuk woofertje toch
[ Voor 31% gewijzigd door voodooless op 30-09-2004 11:49 ]
ehm op de site staat dat de xmax 25mm is maar volgens is dat niet helemaal waar. (vink ook wat veel).
Nee, wat daar staat is waarschijnlijk XdamageB_FORCE schreef op 30 september 2004 @ 11:49:
(haha ik had dus ook hoe meer ik naar deze speaker keek hoe leuker hij werd)
ehm op de site staat dat de xmax 25mm is maar volgens is dat niet helemaal waar. (vink ook wat veel).
Nou is dat voor het echt sub bereik wat minder boeiend (toch x-max beperkt), alleen zo'n grote x-max hebben ze nou ook weer niet. Maar duur zijn ze wel
haha, als ik het geld had , had ik ook liever een wat duurder (betere??) speaker gekocht. maarja, geld bomen heb ik nietJag schreef op 30 september 2004 @ 12:48:
Ik vind het niks bijzonders die TIW200XS en TIW250XS. Die dingen hebben echt een lage gevoeligheid in het gebied wat boeit (onder de 100Hz), onder de 80dB. Als je daar bijvoorbeeld een XLS10 of XLS12 tegenover zet, die scoren zo'n 10dB hoger.
Nou is dat voor het echt sub bereik wat minder boeiend (toch x-max beperkt), alleen zo'n grote x-max hebben ze nou ook weer niet. Maar duur zijn ze wel.
Waar haal jij dit vandaan? die 80 dB vind ik nergens terug in de simulaties. Volgens mij draai je het om, want juist de XLS10 en 12 hebben zo'n vrage glijbaan curveJag schreef op 30 september 2004 @ 12:48:
Ik vind het niks bijzonders die TIW200XS en TIW250XS. Die dingen hebben echt een lage gevoeligheid in het gebied wat boeit (onder de 100Hz), onder de 80dB. Als je daar bijvoorbeeld een XLS10 of XLS12 tegenover zet, die scoren zo'n 10dB hoger.
Nou is dat voor het echt sub bereik wat minder boeiend (toch x-max beperkt), alleen zo'n grote x-max hebben ze nou ook weer niet. Maar duur zijn ze wel.
BTW wel vaag, ik heb altijd gedacht dat de simulaties de werkelijke curve zouden benaderen en niet dat je die er nog een keer "bij moest gaan tellen"...
[ Voor 37% gewijzigd door voodooless op 30-09-2004 13:28 ]
Nee, ik reken niet de XLS glijbaan mee needeepspace schreef op 30 september 2004 @ 13:22:
Hmm, daar zit wel deels wat in... Maar tel je die XLS glijbaan bij de hogere output op (of af), dan zal het effectief weinig uitmaken.
BTW wel vaag, ik heb altijd gedacht dat de simulaties de werkelijke curve zouden benaderen en niet dat je die er nog een keer "bij moest gaan tellen"...
Dan kun je de simulaties toch wel weggooien als je de normale curves niet hebt, want ze zeggen totaal niets... Ik begrijp het niet meer
[ Voor 3% gewijzigd door B_FORCE op 30-09-2004 14:01 ]
Nou ja, je kan er wel dit over zeggen: een simulatie is op basis van de t/s parameters, en is volgens mij puur en alleen geldig om de laagafval te bepalen.deepspace schreef op 30 september 2004 @ 13:53:
Ik hoor eigenlijk nooit iemand iets zeggen over de werkelijke gemeten curve van een speaker, en altijd alleen maar over winISD. Een speaker die bij 30 Hz al op 60 dB zit in de gemten curve en in winISD bij 0 dB zit, zal dus daadwerkelijk ook gewoon 60 dB afstralen![]()
Dan kun je de simulaties toch wel weggooien als je de normale curves niet hebt, want ze zeggen totaal niets... Ik begrijp het niet meer... wordt tijd dat mijn boek komet
Bij die gemeten curves zit zoiezo geen poort output bij (ik denk dat voor de meting de woofer in een infinite baffle gestopt is).