Vifa 25WN250 woofer/sub

Pagina: 1
Acties:
  • 412 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ik kan waarschijnlijk van iemand deze woofer krijgen, is dit een beetje goeie speaker om een sub te bouwen (aktief natuurlijk).

Ik zie et nmlk wel zitten om hier eens lekker mee aan de slag te gaan (mits hij een beetje goed is natuurlijk). (moet nmlk nog een sub en center bouwen de rest staat :P )

One World Concepts

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:42

Exirion

Gadgetfetisjist

Vifa is van hetzelfde concern (ze zijn allemaal samengegaan een paar jaar geleden) als Peerless and Scanspeak. Ze verkopen in ieder geen troep. Het zijn allemaal topmerken :)

Edit: http://www.peerless.dk/

[ Voor 9% gewijzigd door Exirion op 29-09-2004 09:08 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• B_FORCE
  • Niet online
mm, ik zie nu ook een mooie TIW 200 XS 8 OHM van visaton, is dat ook wat is deze vergelijkbaar met die vifa (of zijn er nog andere alternatieven??)

One World Concepts

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik zou zeggen download winISD en ga aan het simuleren :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• B_FORCE
  • Niet online
m.m schreef op 29 september 2004 @ 09:55:
Ik zou zeggen download winISD en ga aan het simuleren :)
haha slimbo :P ;) wat denk je wat ik al jaren gebruik :).

Maaroged ik zie dat de Visaton onwijs last heeft van group delay. Voor de rest kan je in winisd niet de klank zien. Dus mijn vraag zijn ook een beetje de revaringen ermee.

One World Concepts

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:42

Exirion

Gadgetfetisjist

B_FORCE schreef op 29 september 2004 @ 10:01:
Maaroged ik zie dat de Visaton onwijs last heeft van group delay. Voor de rest kan je in winisd niet de klank zien. Dus mijn vraag zijn ook een beetje de revaringen ermee.
Visaton is altijd een echt hobby-merk geweest. Het is gewoon een merk van een ander kaliber dan Vifa en dergelijke. En idd, cijfertjes zeggen inderdaad lang niet alles :) Een speaker met mindere specs kan vaak beter klinken dan eentje die op papier geweldig lijkt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Exirion schreef op 29 september 2004 @ 10:26:
[...]

Visaton is altijd een echt hobby-merk geweest. Het is gewoon een merk van een ander kaliber dan Vifa en dergelijke. En idd, cijfertjes zeggen inderdaad lang niet alles :) Een speaker met mindere specs kan vaak beter klinken dan eentje die op papier geweldig lijkt.
Visaton heeft ook top units, en ja ze profileren zich meer op de zelfbouwmarkt, echter slecht is het niet. Burmester gebruikt het ook in hun topmodellen. Vooral de TIW en aluminium woofers. De nieuwe TIW 200 XS is een erg goede sub-woofer, gaat erg laag in een "kleine" kast. En heeft een gigantische slag. De vifa kan ik zo snel niet vinden, is dat die woofer die met karbon verstevigd is? Voor een sub prefereer ik dan de nieuwe Visaton.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2004 12:30 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:06

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 12:28:
[...]

Visaton heeft ook top units, en ja ze profileren zich meer op de zelfbouwmarkt, echter slecht is het niet. Burmester gebruikt het ook in hun topmodellen. Vooral de TIW en aluminium woofers. De nieuwe TIW 200 XS is een erg goede sub-woofer, gaat erg laag in een "kleine" kast. En heeft een gigantische slag. De vifa kan ik zo snel niet vinden, is dat die woofer die met karbon verstevigd is? Voor een sub prefereer ik dan de nieuwe Visaton.
Ik zie dan Burmester nog wel meer leuke dingen gebruikt, zoals de Air motion transformer en Seas Excel :P . Ik denk dat Visaton met bepaalde units best in een adem genoemt mag worden met de andere topmerken, ook al profileren ze zich niet zo.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• MM
  • Niet online

MM

Exirion schreef op 29 september 2004 @ 10:26:
[...]

Je moet ook niet naar de specs maar naar de T/S parameters kijken en helaas zijn die vrij ondubbbelzinnig mits goed gemeten :) Van cone breakup heb je in het subgebied geen last.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• B_FORCE
  • Niet online
die visaton TIW 200 XS lijkt me echt serieus een heel goed ding, maar bij winisd heeft hij echt een belachelijke group delay

One World Concepts

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

B_FORCE schreef op 29 september 2004 @ 16:16:
die visaton TIW 200 XS lijkt me echt serieus een heel goed ding, maar bij winisd heeft hij echt een belachelijke group delay
Valt nog wel mee, je moet ook de diepgang even meetellen he! Gesloten in 25 Liter is ie BTW ook nog best leuk :) Ik vrees echter dat het voor de Shiva geen match is, in ieder geval kwa hard spelen :P De Adire Kode 8 (eigenlijk wel een car woofer, maar goed), gaat even hard (maxSPL) als de TIW, en is slechts 8" !

Maar het is toch best wel een leuk ding hoor! Ik denk dat er zeker een lekker geluidje uit zal komen.

En, wat voor sommiggen ook belangrijk is, hij ziet er goed uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.de/bilder/fotos/gross/tiw200xs.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door voodooless op 29-09-2004 17:03 ]

Verwijderd

B_FORCE schreef op 29 september 2004 @ 16:16:
Dan tune je dat ding te laag? In de HobbyHifi raden ze de volgende config aan: Echter als je actief wilt aansturen dan raden ze 65 liter aan (0.2 ohm voorschakelweerstand) afgestemt op 25 hz. -3db ligt dan bij 23 Hz. Dan heb je een poort van 70mm doorsnede nodig van 20 cm lengte.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2004 16:56 ]

• B_FORCE
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 16:54:
[...]

Dan tune je dat ding te laag? In de HobbyHifi raden ze de volgende config aan: Echter als je actief wilt aansturen dan raden ze 65 liter aan (0.2 ohm voorschakelweerstand) afgestemt op 25 hz. -3db ligt dan bij 23 Hz. Dan heb je een poort van 70mm doorsnede nodig van 20 cm lengte.
hoe kom je aan 23 hz???? (das dan niet met winisd gemeten??)

(btw was kost bv die shiva speaker (en heeft iemand daar specs voor winisd van??)

[ Voor 9% gewijzigd door B_FORCE op 29-09-2004 17:03 ]

One World Concepts

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

WinISD komt op een -3 van 25 Hz, maar HH meet de parameters altijd zelf... Maar die groupdelay is wel 32 ms bij 20 Hz, echter nog maar 16 bij 30 Hz. Dat is denk ik wel redelijk acceptabel, maar ik zou toch wat hoger afstemmen in een kleiner doosje. Je haalt zo wel de 100 dB bij 23 Hz :P

Shiva: www.adireaudio.com . Kost tussen de 150 en 200 euro...

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 29-09-2004 17:07 ]

• B_FORCE
  • Niet online
deepspace schreef op 29 september 2004 @ 17:07:
WinISD komt op een -3 van 25 Hz, maar HH meet de parameters altijd zelf... Maar die groupdelay is wel 32 ms bij 20 Hz, echter nog maar 16 bij 30 Hz. Dat is denk ik wel redelijk acceptabel, maar ik zou toch wat hoger afstemmen in een kleiner doosje. Je haalt zo wel de 100 dB bij 23 Hz :P

Shiva: www.adireaudio.com . Kost tussen de 150 en 200 euro...
mm, snap et nie helemaal, ehm kan je fftjes specs doorsturen ofzo???

One World Concepts

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

specs waarvan? De Shiva? die kun je toch gewoon lezen op de site... kijk onder DIY!

• B_FORCE
  • Niet online
deepspace schreef op 29 september 2004 @ 17:12:
specs waarvan? De Shiva? die kun je toch gewoon lezen op de site... kijk onder DIY!
ehm nee van de visaton, volgens mij heb i kergens een foutje (TIW 200 staat niet in de lijst)

One World Concepts

Verwijderd

Directe link :*)
[edit]
Oh.. TIW200 ia goed hoor: link naar visaton artikel :) Mooie site trouwens >:)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2004 17:23 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

• B_FORCE
  • Niet online
mm, ik kom bij 65 liter (en tunen op 25hz) op 27 hz zegmaar,

One World Concepts

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zeker ander winISD (gebruik liever de pro)... Maar die paar Hz maakt ook weer niet veel uit.

Verwijderd

65liter getuned @ 25hz kom ik op dit uit:
Afbeeldingslocatie: http://img19.exs.cx/img19/5693/tiw200_65l25hz.jpg

En de group delay :)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2004 17:50 ]

Verwijderd

B_FORCE schreef op 29 september 2004 @ 17:31:
mm, ik kom bij 65 liter (en tunen op 25hz) op 27 hz zegmaar,
Hobby Hifi gebruikt een echt simulatie pakket, die niet met tabellen werkt, AJ Horn. Tevens wordt meegenomen dat als je actief aanstuurt je een andere voorschakelweerstand hebt (direct een versterker ipv een passief filter). Dit heeft invloed op het kast volume (wordt kleiner). Ik heb meer vertrouwen in de sims van AJ Horn dan het programma wat jij gebruikt (met de bijbehorende user input :)).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 17:45:Hobby Hifi gebruikt een echt simulatie pakket, die niet met tabellen werkt, AJ Horn. Tevens wordt meegenomen dat als je actief aanstuurt je een andere voorschakelweerstand hebt (direct een versterker ipv een passief filter). Dit heeft invloed op het kast volume (wordt kleiner). Ik heb meer vertrouwen in de sims van AJ Horn dan het programma wat jij gebruikt (met de bijbehorende user input :)).
Volgens mij gebruik winISD ook geen tabellen hoor. En ik kom toch wel op de juiste waardes uit als ik het invul (hoewel het er toch weer anders uitziet dan in de HH). Ik vermoed dus dat er ergens een parameter fout zit... (hoewel ik eigenlijk ook wel meer vertrouwen heb in AJHorn ;) ). De weestand kun je btw ook gewoon in winISD instellen!

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 29-09-2004 17:50 ]

• B_FORCE
  • Niet online
((argh, ik gebruikte altijd winisd beta (dus niet pro) mm, kan iemand fftjes driver bestandje linken zit onwijs te kloten hier (sorry guy,s bad day today :( )

One World Concepts

Verwijderd

deepspace schreef op 29 september 2004 @ 17:49:
[...]

Volgens mij gebruik winISD ook geen tabellen hoor. En ik kom toch wel op de juiste waardes uit als ik het invul (hoewel het er toch weer anders uitziet dan in de HH). Ik vermoed dus dat er ergens een parameter fout zit... (hoewel ik eigenlijk ook wel meer vertrouwen heb in AJHorn ;) ). De weestand kun je btw ook gewoon in winISD instellen!
dat wist ik niet, dan is winISD beter geworden dan de alpha die ik ooit had :).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

In de winISD help staan in iedergeval equivatentieschema's van hun simulaties, dus ik neem aan dat ze die ook echt intern gebruiken.

:'( Nu weet ik echt niet meer wat ik moet geloven...

Ik heb ff de parameters ingevult zoals die in de HH staan (die zijn toch best wel anders dan die bij Visaton), en nu geeft winISD echt een compleet ander beeld... Klopt echt niets van. Ik heb helaas geen AJHorn, anders had ik ff gedoublechecked. Ik kom nu niet eens meer onder de 30 hz (-3 dB) :X Ergens klopt er hier niets niet... Zo is in de HH de VAS bv bijna dubbel zo groot als Visaton zelf aangeeft.

[ Voor 39% gewijzigd door voodooless op 29-09-2004 18:01 ]

• B_FORCE
  • Niet online
ehm jah en nu?????

One World Concepts

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja... lspCAD proberen :P

• B_FORCE
  • Niet online
deepspace schreef op 29 september 2004 @ 17:59:
[...]

mm, maar is winisd niet een beetje te grebruiken om te schatten dan???

One World Concepts

Verwijderd

deepspace schreef op 29 september 2004 @ 17:59:
[...]

lspCAD is ook niet zo accuraat, gewoon HH specs gebruiken. Daar heb ik wel vertrouwen in.

• B_FORCE
  • Niet online
maargoed kan iemand fftjes de driver mailen ofzo naar mij (winisd bestand)

One World Concepts

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 18:01:
lspCAD is ook niet zo accuraat, gewoon HH specs gebruiken. Daar heb ik wel vertrouwen in.
Nouja, HH is ook niet altijd even nakeurig... Zowel lspCAD als winISD zeggen 90 dB, bij de specs in de HH staat dan echter weer 86 dB... Zowel lspCAD als winISD produceren vrijwel de zelfde curve Wat is dan nu werklijk correct?

Taco, heb jij AJhorn? Zou jij dan eens kunnen checken wat daar uit komt?

Verwijderd

deepspace schreef op 29 september 2004 @ 18:04:
[...]

Nouja, HH is ook niet altijd even nakeurig... Zowel lspCAD als winISD zeggen 90 dB, bij de specs in de HH staat dan echter weer 86 dB... Zowel lspCAD als winISD produceren vrijwel de zelfde curve Wat is dan nu werklijk correct?

Taco, heb jij AJhorn? Zou jij dan eens kunnen checken wat daar uit komt?
Ik heb AJhorn niet, ik ben met je eens dat de gemeten gevoeligheid van HH wat afwijkt van de gecalculeerde versie van lspCAD.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jammer, het is toch wel interessant om de verschillen eens te zien. Iemand anders bekend met AJ-horn, of nog een ander proggie?

• B_FORCE
  • Niet online
ehm die visaton TIW 200 XS die is 8 ohmig, maakt dat uit tov mijn systeem die 4 ohmig is. Of maakt het voor het laag niet zo heel veel uit?

One World Concepts

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

B_FORCE schreef op 30 september 2004 @ 07:35:
ehm die visaton TIW 200 XS die is 8 ohmig, maakt dat uit tov mijn systeem die 4 ohmig is. Of maakt het voor het laag niet zo heel veel uit?
Nee, maakt daarvoor niet uit. Het is alleen zo dat als je er een amp aangangt, dat ie dan minder vermogen zal leveren.

• B_FORCE
  • Niet online
deepspace schreef op 30 september 2004 @ 08:36:
[...]

Nee, maakt daarvoor niet uit. Het is alleen zo dat als je er een amp aangangt, dat ie dan minder vermogen zal leveren.
maar dat maakt voor een actieve sub niet zoveel uit dan???
(oftewel begrijoen we elkaar :P )

One World Concepts

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

B_FORCE schreef op 30 september 2004 @ 09:06:
[...]

maar dat maakt voor een actieve sub niet zoveel uit dan???
(oftewel begrijoen we elkaar :P )
Idd, aangezien deze los staat van de rest en een eigen amp heeft, maakt het niets uit (behalve dan dat de amp aan 8 Ohm minder vermogen kan leveren). Maar dat zal je maximaal 3 dB in output schelen, dus zo druk moet je je er niet over maken.

Meer als 80 W heb je echter niet nodig voor de TIW, dan heb je rond de 106 dB :) inroom mag je er nog wat dB's bij tellen. Gaat toch best hard.

[ Voor 26% gewijzigd door voodooless op 30-09-2004 09:59 ]

• B_FORCE
  • Niet online
mm, dus we kunnen stellen dat de visaton dus een pracht speaker is. Er is standaard een ontwerp van visaton zelf in een 39 liter kast, is dit wat weinig voor deze speaker??

One World Concepts

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

B_FORCE schreef op 30 september 2004 @ 10:14:
mm, dus we kunnen stellen dat de visaton dus een pracht speaker is. Er is standaard een ontwerp van visaton zelf in een 39 liter kast, is dit wat weinig voor deze speaker??
Weinig? Vind ik niet, alleen hun afstemmig is wat vreemd (36,8 Hz)... Ik zou zelf iets van 30 Hz afstemmen, voor een mooie rustige curve. -3 dB bij 33 Hz ongeveer. Je mag er dan 120 W in pompen vanaf 25 Hz ;) . Maar 50 Liter met de zelfde afstemming is misschien ook niet verkeerd, alleen loopt de group delay dan nogal op. 40 liter gestuned op 28 Hz is dan een mooie middenweg, en ook de belastbaarheid blijft nog best goed :) -3 dB blijft dan nog steeds op 33 Hz, maar de afval is veel vlakker, waardoor er toch wat meer diepte onstaat (-6 dB op 26 Hz).

Nu ik meer naar dit woofertje kijk vind ik hem steeds leuker. Ik wil er misschien twee (2x) in mijn fronts gebruiken die ik ooit volgend jaar ga maken ;) Ik had eigenlijk gedacht aan de Adire Extremis 6 (vanaf november beschikbaar , maar de TIW is ook wel heel erg mooi. Ook gesloten is ie zeker te pruimen (eventueel met LT).

Ow, btw, ik zie net dat we een foutje hebben gemaakt :X , in de HH staan namelijk de gegevens van de TIW250XS en niet de 200XS 8)7 . Volgende keer beter kijken :P

Wat me wel een beetje ongerust maakt:
Maximaler Hub 25 mm
Mijn AL170's hebben daar 22 mm staan, en ik heb al enkele keren de poolplaat geraakt :X , wat dan nu de werkelijke Xmax is is niet helemaal duidelijk. Als je

(wikkelhoogte - poolplaathoogte)/2

doet kom ik op 11 mm uit, HH geeft voor de 250XS 8,5 mm aan. Mijn AL170 komt maar op 6 mm uit met deze berekening. Dus ik vermoed dat het wel goed zit eigenlijk :) Geen zorgen maken dus :Y)

Wat zeggen de experts? Leuk woofertje toch :9

[ Voor 31% gewijzigd door voodooless op 30-09-2004 11:49 ]

• B_FORCE
  • Niet online
(haha ik had dus ook hoe meer ik naar deze speaker keek hoe leuker hij werd :P)

ehm op de site staat dat de xmax 25mm is maar volgens is dat niet helemaal waar. (vink ook wat veel).

One World Concepts

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

B_FORCE schreef op 30 september 2004 @ 11:49:
(haha ik had dus ook hoe meer ik naar deze speaker keek hoe leuker hij werd :P)

ehm op de site staat dat de xmax 25mm is maar volgens is dat niet helemaal waar. (vink ook wat veel).
Nee, wat daar staat is waarschijnlijk Xdamage ;) Xmax staat helaas nergens, maar de formule die ik gaf is een redelijke benadering. In de praktijk zal het wel ietsje minder zijn, maar het blijft wel genoeg denk ik.

• B_FORCE
  • Niet online
aargh, winisd blijft constat zeiken dat de parameters niet goed zijn (pro alfa is sowieso fftjes wennen als je beta gewent bent)

8)7 |:( :(

One World Concepts

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:44

Jag

Ik vind het niks bijzonders die TIW200XS en TIW250XS. Die dingen hebben echt een lage gevoeligheid in het gebied wat boeit (onder de 100Hz), onder de 80dB. Als je daar bijvoorbeeld een XLS10 of XLS12 tegenover zet, die scoren zo'n 10dB hoger.
Nou is dat voor het echt sub bereik wat minder boeiend (toch x-max beperkt), alleen zo'n grote x-max hebben ze nou ook weer niet. Maar duur zijn ze wel :P.

• B_FORCE
  • Niet online
Jag schreef op 30 september 2004 @ 12:48:
Ik vind het niks bijzonders die TIW200XS en TIW250XS. Die dingen hebben echt een lage gevoeligheid in het gebied wat boeit (onder de 100Hz), onder de 80dB. Als je daar bijvoorbeeld een XLS10 of XLS12 tegenover zet, die scoren zo'n 10dB hoger.
Nou is dat voor het echt sub bereik wat minder boeiend (toch x-max beperkt), alleen zo'n grote x-max hebben ze nou ook weer niet. Maar duur zijn ze wel :P.
haha, als ik het geld had , had ik ook liever een wat duurder (betere??) speaker gekocht. maarja, geld bomen heb ik niet :( :P

One World Concepts

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jag schreef op 30 september 2004 @ 12:48:
Waar haal jij dit vandaan? die 80 dB vind ik nergens terug in de simulaties. Volgens mij draai je het om, want juist de XLS10 en 12 hebben zo'n vrage glijbaan curve :?

• MM
  • Niet online

MM

Kijk voor de grap eens in de freq plot :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Hmm, daar zit wel deels wat in... Maar tel je die XLS glijbaan bij de hogere output op (of af), dan zal het effectief weinig uitmaken.

BTW wel vaag, ik heb altijd gedacht dat de simulaties de werkelijke curve zouden benaderen en niet dat je die er nog een keer "bij moest gaan tellen"...

[ Voor 37% gewijzigd door voodooless op 30-09-2004 13:28 ]

• Jag

Jag

deepspace schreef op 30 september 2004 @ 13:22:
Hmm, daar zit wel deels wat in... Maar tel je die XLS glijbaan bij de hogere output op (of af), dan zal het effectief weinig uitmaken.

BTW wel vaag, ik heb altijd gedacht dat de simulaties de werkelijke curve zouden benaderen en niet dat je die er nog een keer "bij moest gaan tellen"...
Nee, ik reken niet de XLS glijbaan mee nee :). Ik vind het trouwens ook wel vaag, want hoe die simulaties nou precies aan die curves komen is mij ook niet helemaal duidelijk.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik hoor eigenlijk nooit iemand iets zeggen over de werkelijke gemeten curve van een speaker, en altijd alleen maar over winISD. Een speaker die bij 30 Hz al op 60 dB zit in de gemten curve en in winISD bij 0 dB zit, zal dus daadwerkelijk ook gewoon 60 dB afstralen :?

Dan kun je de simulaties toch wel weggooien als je de normale curves niet hebt, want ze zeggen totaal niets... Ik begrijp het niet meer :'(... wordt tijd dat mijn boek komet ;)

• B_FORCE
  • Niet online
mm, jongens fftjes in 1 keer iets heel anders, ik zag toevallig op marktplaats de goeie oude geweldige KEF B139. Zou deze speaker ook niet onwijs goed werken in een systeem als sub???

[ Voor 3% gewijzigd door B_FORCE op 30-09-2004 14:01 ]

One World Concepts

• Jag

Jag

deepspace schreef op 30 september 2004 @ 13:53:
Ik hoor eigenlijk nooit iemand iets zeggen over de werkelijke gemeten curve van een speaker, en altijd alleen maar over winISD. Een speaker die bij 30 Hz al op 60 dB zit in de gemten curve en in winISD bij 0 dB zit, zal dus daadwerkelijk ook gewoon 60 dB afstralen :?

Dan kun je de simulaties toch wel weggooien als je de normale curves niet hebt, want ze zeggen totaal niets... Ik begrijp het niet meer :'(... wordt tijd dat mijn boek komet ;)
Nou ja, je kan er wel dit over zeggen: een simulatie is op basis van de t/s parameters, en is volgens mij puur en alleen geldig om de laagafval te bepalen.
Bij die gemeten curves zit zoiezo geen poort output bij (ik denk dat voor de meting de woofer in een infinite baffle gestopt is).

• MM
  • Niet online

MM

Wat je vermoedt klopt Jag, alleen sommige budgetmerken willen het stiekum wel eens in een normale (gepoorte) kist meten maar het hoort infinite baffle gemeten te worden.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dus :? Kun je nu wel van opaan dat de simulaties redelijk kloppen met de reeele curve, of niet? Zowel, dan is de XLS 10 dus zeer zeker niet beter dan de TIW (al is de XLS een beetje beter belastbaar)

Pagina: 1