AMD64 met WinXP bevriest na een lang aan te staan

Pagina: 1
Acties:

• mjhzenden
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-02-2025

mjhzenden

... vooral stilte ...

Topicstarter
Even meer uitleg. Ik heb een AMD64 set zelf in elkaar gezet. Het gaat om de volgende onderdelen:

AMD64 3200+
Chaintech VNF Nforce3 250
MDT 1024 Mb
FX5700LE
250 Gb SATA Maxtor
2 * 80 Gb Maxtor
DVD writer
DVD speler
Zalman 300 Watt

Hierop geinstalleerd Windows XP Pro + SP1 (boot vanaf SATA). Ik kan alles ermee doen (internetten, norton 2003 laten scannen, Sandra laten testen) zonder dat er iets mis gaat. Maar laat ik de pc langer aanstaan ('s nachts met downloaden) dan bevriest het beeld dus en staat de hele pc vast. Hij reageerd dan ook niet meer op cntr-alt-del.
De enige mogelijkheid is dan weer opnieuw opstarten.

Waar kan dit aan liggen? Ik heb al vele onderdelen vervangen. Ander geheugen, andere videokaart, windows van 80 Gb IDE laten booten. Niks helpt. Steeds hetzelfde probleem.....

Verwijderd

Hoe zijn je temperaturen, je voltages etc?

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
- Wat zijn je voedingswaardes in het bios
- Download memtest 86+ eens, geeft die errors? Memtest 86+
- Wat zijn je temperaturen?

[ Voor 28% gewijzigd door Race Eend op 29-09-2004 09:06 ]

• mjhzenden

mjhzenden

... vooral stilte ...

Topicstarter
Temperatuur in de bios van de cpu is 35 graden. De koeler voelt ook niet heet aan. Meer handwarm (=> Zalman 7000CU met fan op de laagste stand).
Ik zal die memtest eens doen. Maar zegt dat alleen wat over het geheugen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

300W is beetje mager voor zulke specs. Ik zou minimaal 350W nemen. Zie alsook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Anders ontkoppel je even de overbodige HDD's en/of vervang je de GFFX door een good old PCI videokaart en laat je hem nog even een nachtje werken :)

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 29-09-2004 09:11 ]

• mjhzenden

mjhzenden

... vooral stilte ...

Topicstarter
Kan me bijna niet voorstellen dat het de voeding is. Of hij moet gaar zijn natuurlijk. Zoveel hangt er toch niet in. Kan je dat zien aan de voltages die je in de bios kan vinden?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Niet zoveel?

Stroomverbruik @ Stress (geschat):
Athlon64 3200+: 90W
GFFX5700LE: 65W
1GB DDR: 40W
Mobo: 40W
3x 7200rpm IDE: 60W
DVD speler: 10W
DVD brander: 15W
Totaal: 320W

OK, natuurlijk zullen ze nooit tegelijk gestresst worden, maar het is wel kantje boord. Nogmaals: neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door, daar staat een hoop nuttige informatie in. Ook over de voltages :)

• magier76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-10-2024
KEn je toevallig niemand met een grotere voeding ik weet dat die dingen duur zijn en misschien dat je even de voeding van iemand kan lenen.
En begrijp ik ook goed dat je al een keer opnieuw geinstallerd hebt. Anders zou je dat nog even kunnen proberen en dan gewoon een kale installatie kijken of het dan wel werkt en hij niet meer bevriesd dan kan je er langzaam andere software en updates op gaan zetten en blijven testen natuurlijk. Misschien dat het toch ergens in de software zit.

Gadget Freak

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Dit probleem heb ik ook eens gehad toen ik mijn Athlon XP nog had gekoeld met Waterkoeling.. ik had mijn Maze 3 toen blijkbaar veel te strak aangedraaid. En daardoor kreeg ik precies het zelfde probleem. Dus ietsje losser gezet en het probleem was solved. ( Bord stond beetje te ver krom eigenlijk bij nader inzien :P )

Beetje raar, maar kijk of je Zalman niet achterlijk strak erop zit of iets in die trand.

En uiteraard, 300W is een beetje te weinig met zo'n setup... Ik raadt minimaal een goede 350W aan van bijv. Enermax, Antec, Levicom.. of nog hoger.

Mijn P4 met Abit IC7-G.. bootte namelijk niet eens met een goede 360W Chieftec. Heb er toen een 550W ingezet.

Dus ik denk 1 van deze 2 Faktoren... want volgens mij zit het met je temp. wel goed. En ik denk dat als het mem. errors zijn. Dat je dan idd echt Errors krijgt met blauwe onverklaarbare schermen dan een spontane Freeze.

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

• mjhzenden

mjhzenden

... vooral stilte ...

Topicstarter
magier76 schreef op 29 september 2004 @ 09:28:
KEn je toevallig niemand met een grotere voeding ik weet dat die dingen duur zijn en misschien dat je even de voeding van iemand kan lenen.
En begrijp ik ook goed dat je al een keer opnieuw geinstallerd hebt. Anders zou je dat nog even kunnen proberen en dan gewoon een kale installatie kijken of het dan wel werkt en hij niet meer bevriesd dan kan je er langzaam andere software en updates op gaan zetten en blijven testen natuurlijk. Misschien dat het toch ergens in de software zit.
Ga ik proberen te regelen. Ik dacht zelf dat het in die 250 Gb SATA zat. Die heb ik dus al een keer losgekoppeld en Windows XP opnieuw op een 80 Gb IDE opnieuw geinstalleerd. Maar weer vastlopen :(
Het nadeel is dat het testen nogal lang duurt. Soms heeft hij 3 a 4 uur nodig om te hangen....

• Tpn
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-12-2025

Tpn

heb je toevallig aanstaan dat de pc de schijven moet uitschakelen na een uur?

snap nog steeds niet waarom windows deze functie erin heeft gebouwd, die heeft mij en kennissen alleen nog maar problemen opgeleverd

• mjhzenden

mjhzenden

... vooral stilte ...

Topicstarter
Tpn schreef op 29 september 2004 @ 10:05:
heb je toevallig aanstaan dat de pc de schijven moet uitschakelen na een uur?

snap nog steeds niet waarom windows deze functie erin heeft gebouwd, die heeft mij en kennissen alleen nog maar problemen opgeleverd
Als het goed is heb ik bij energiebeheer alles op "nooit" gezet.

• mjhzenden

mjhzenden

... vooral stilte ...

Topicstarter
Ik heb een zwaardere voeding gebruikt. Zelfde resultaat. Ben nu memtest aan het uitvoeren. Hij is al 7 minuten bezig en heeft nog geen fout gevonden.

Iemand nog een idee?? Deze pc heb ik voor een vriend gebouwd en snap er niks van..... zal je altijd zien :'(

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-08 18:47
Bios eens updaten? Kan heel veel problemen en ergernis voorkomen....

Verwijderd

En als je eens Windows 98 of Me erop gooit? Kun je in ieder geval eens kijken of het een softwareprobleem is of niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2004 19:34 ]

• mjhzenden

mjhzenden

... vooral stilte ...

Topicstarter
Ik heb gisteravond een andere SATA schijf erin gehangen en daar windows op geinstalleerd. Hij heeft de hele nacht gedraaid en nul problemen. Het zat toch in de harde schijven ?? Echt vreemd dat die alleen bij lang aanstaan problemen geven. Iemand hier een uitleg voor?

Verwijderd

BalusC schreef op 29 september 2004 @ 09:11:
300W is beetje mager voor zulke specs. Ik zou minimaal 350W nemen. Zie alsook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Anders ontkoppel je even de overbodige HDD's en/of vervang je de GFFX door een good old PCI videokaart en laat je hem nog even een nachtje werken :)
Ff toevoeging, je hebt een Athlon 64 en geen AMD 64. De laatste is namelijk de instructieset en niet de processor... O-)

• mjhzenden

mjhzenden

... vooral stilte ...

Topicstarter
Ben blij dat jij er alleen over valt, wat een geluk dat iedereen wel mijn probleem heeft begrepen na deze grove fout 8)7

Voor diegene die me niet hebben kunnen volgen in dit topic:
het is een AMD Athlon 64 en géén AMD 64 ......... :Z
Pagina: 1