Vragen over dataverkeer
Dataverkeer wat wordt daarmee bedoeld?
Met de term “dataverkeer” wordt bedoeld de hoeveelheid data die wordt verzonden (upstream) dan wel ontvangen (downstream) via uw internetverbinding. Voor de datalimieten en fair-use-policy zoals van toepassing op de particuliere ADSL abonnementen van XS4ALL wordt met “dataverkeer” alleen de totaal ontvangen (downstream) hoeveelheid data bedoeld.
Een fair-use-policy, wat houdt dat in?
Een fair-use-policy houdt in dat er geen vaste limiet is gesteld aan de hoeveelheid dataverkeer gegeneerd via uw ADSL verbinding. XS4ALL kan ingrijpen als de verbinding significant meer dataverkeer genereert dan de gemiddelde ADSL verbinding met de betreffende abonnementsvorm. In dat geval zal XS4ALL vooraf contact opnemen met de abonnee.
En wat is dan een datalimiet?
Een datalimiet houdt in dat u per maand een vaste hoeveelheid dataverkeer mag genereren via uw ADSL verbinding. Wanneer het dataverkeer boven de gestelde limieten uitstijgt, kan dit door XS4ALL aan u in rekening worden gebracht. De daarvoor geldende tariefstructuur is op dit moment nog niet bekend. Tot die tijd wordt de datalimiet uitsluitend als richtlijn gebruikt. Als XS4ALL besluit hiervoor een tariefstructuur in te voeren, krijgt u daarover vooraf bericht.
Waarom beperkt XS4ALL het toegestane verkeer?
XS4ALL betaalt KPN voor de hoeveelheid data die gedurende de piektijden wordt afgehandeld via het ADSL netwerk. Sommige klanten verbruiken meer dataverkeer dan anderen. Indien XS4ALL de datalimieten zoals vastgesteld in de fair use policy niet handhaaft, zou dit betekenen dat de gemiddelde kosten per abonnee toenemen. Dit wil XS4ALL voorkomen.
Hoe weet ik hoeveel dataverkeer ik heb gegenereerd?
XS4ALL heeft een rapportage systeem geintroduceerd waarmee iedere ADSL abonnee het gegenereerde dataverkeer in kan zien. Indien u een ADSL abonnement bij XS4ALL hebt kunt u uw dataverkeer inzien via het servicecentre:
https://service.xs4all.nl/
XS4ALL houdt dus bij hoeveel dataverkeer ik verbruik?
Ja, om te bepalen of individuele klanten zich houden aan de geldende datalimieten dan wel fair-use-policy is het noodzakelijk om het gegenereerde verkeer te meten.
Wordt ook bijgehouden welke websites ik bezoek?
Nee, XS4ALL houdt niet bij welke websites u bezoekt of welke bestanden u download. Verdere uitleg vindt u in onze privacy verklaring
http://www.xs4all.nl/overxs4all/privacy/index.html
ADSL Start heeft een datalimiet. Krijgen ADSL Lite, Basic en Fast ook een datalimiet?
Nee, voorlopig niet. XS4ALL wil zich beperken tot een Fair Use Policy indien het hiermee mogelijk blijkt het totaal aan dataverkeer te beheersen.
Wat doet XS4ALL wanneer ik de Fair-Use-Policy overtreed?
XS4ALL maakt het dataverkeer inzichtelijk via het Service Centre
https://service.xs4all.nl. Abonnees die significant meer dataverkeer gebruiken dan het gemiddelde voor die abonnementsvorm kunnen een waarschuwing van XS4ALL verwachten.
Hoe meet XS4ALL mijn dataverkeer?
XS4ALL meet het dataverkeer niet zelf maar verkrijgt deze informatie vanuit het ADSL netwerk van KPN. Ieder IP pakket bevat informatie die aangeeft hoeveel data het pakket bevat. Deze gegevens worden geaggregeerd en per uur per aansluiting naar XS4ALL verzonden. XS4ALL verwerkt de gegevens en presenteert ze in het Service Centre
https://service.xs4all.nl/
Wordt er onderscheid gemaakt tussen nationaal, internationaal en het bij XS4ALL(newszilla/DSLtv) gegeneerde verkeer?
Nee, er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende vormen van verkeer.
Het gerapporteerde dataverkeer klopt m.i. niet. Wat kan ik hier aan doen?
XS4ALL heeft een conservatieve manier van dataverkeer berekenen gekozen. Hierdoor worden meetgegevens waar XS4ALL niet 100% zeker over is, niet verwerkt. In de regel zullen de statistieken dan ook eerder te weinig dan te veel dataverkeer rapporteren. Indien u twijfelt aan het gerapporteerde dataverkeer kunt u XS4ALL een e-mail sturen.
Stuur een e-mail naar dslstats@xs4all.nl met daarin de door u geconstateerde afwijkingen. Vermeld in deze e-mail:
- gebruikersnaam.
- periode waarin de afwijking is geconstateerd.
- wat het verbruik volgens uw metingen zou moeten zijn.
- waarop u de eigen metingen hebt gebaseerd.
XS4ALL onderzoekt de afwijkingen en rapporteert deze z.s.m. aan u terug.