Onbekende DVD-related termen

Pagina: 1
Acties:
  • 32 views sinds 30-01-2008

• DarkWingDuck
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Hoi,

ik heb net voor het eerst een dvd brander en ben al een avond lang aan 't surfen om info in te winnen over de overal besproken firmware van Herrie. Ik las dat het voor de volgende dingen zorgde:
Bitset, RPC1, riplock off, speeded media

Ik heb wat vragen over een aantal van die begrippen. Wat betekenen ze?
Bitset = ?
RPC1 = regio vrij (zitten daar geen nadelen aan?)
riplock off = ? (dat je geripte dvd's kunt lezen/schrijven?)
speeded media = dat je op hogere snelheid kunt branden dan waarvoor media gemaakt zijn (toch?)

Zijn dit alle dingen die de firmware van Herrie doet? Ik heb geprobeerd om een hoop dingen te googlen, maar momenteel is m'n hoofd een overflow aan info gehad, dus het zou fijn zijn om de info rustig in het nederlands duidelijk te kunnen lezen. Ik heb ook de FAQ bekeken, maar kon daar niet alles in vinden.

Laten we lekker link gaan doen!!!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik weet wel dat je met behulp van bitset (correct me if I'm wrong) de DVD+-R(W) kunt laten lijken als een échte DVD-ROM. Maar meer weet ik er eigenlijk ook niet van moet ik eerlijk zeggen, terwijl ik zelf ook mijn 1100A heb geflashed naar de 1300A met zo'n hacked FW..

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

de rpc is de regio die je dvdlezer heeft.
woon je in de vs, dan heb je de firmware met de rpc1 nodig
woon je in de eu, dan heb je de firmware met de rpc2 nodig

riplock: de nec 1100, 1300 en 2500 zijn gelockt, ze kunnen niet sneller rippen dan 4x (dacht ik) met de firmware van herrie is deze lock eraf gehaald, je dvd speler kan dus nu veel sneller rippen.

bitset: met de bitset hack en bepaalde dvd software (dvdinfopro bijvoorbeeld) kan je eeen dvd+ als een dvd- branden (en andersom)

speeded media: ik zou het niet weten..

Normaal had ik je doorverwezen naar de site van hermanh (herrie) zelf, daar staat dit ook allemaal.
maar die ligt op dit moment plat zo te zien.
(overigens zijn dit niet echt beginnersvragen :), bitlocks.. bitsettings :).. )
(maarja, voor beginners vragen moet je hier ook niet zijn natuurlijk)

[ Voor 16% gewijzigd door job op 29-09-2004 01:37 ]

• DarkWingDuck
ja idd, dat probleem had ik ook, dat die site down was :(

maar ehm ik heb een NEC 3500AG, is 't dan wel de moeite waard om die firmware te updaten? Ik bedoel, is het zo interessant om van 'n + een - te maken ? Ik weet niet of deze gelockt is... Zoja, dan zou 't natuurlijk interessant zijn, want dan gaat 't rippen sneller, maar op welke snelheid gaat dat dan?
Die rpc1 is dat erg als je die hebt en je stopt een dvd uit NL in je dvdwriter/speler? Ik bedoel heeft het geen nadelen om RPC1 te hebben i.p.v. RPC2?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

DarkWingDuck schreef op 29 september 2004 @ 01:31:
ja idd, dat probleem had ik ook, dat die site down was :(

maar ehm ik heb een NEC 3500AG, is 't dan wel de moeite waard om die firmware te updaten? Ik bedoel, is het zo interessant om van 'n + een - te maken ? Ik weet niet of deze gelockt is... Zoja, dan zou 't natuurlijk interessant zijn, want dan gaat 't rippen sneller, maar op welke snelheid gaat dat dan?
Die rpc1 is dat erg als je die hebt en je stopt een dvd uit NL in je dvdwriter/speler? Ik bedoel heeft het geen nadelen om RPC1 te hebben i.p.v. RPC2?
RPC 1 en RPC 2 hebben te maken met de regiocodes.
Dus het heeft zeker een nadeel als je een regio 1 DVD fikt en hemin een regio 2 DVD speler wilt vrotten, want dan werkt het niet.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

Ik weet niet of de nieuwste branders van nec ook nog beperkt zijn in de ripsnelheid..
ik zou zeggen, rip eens een dvd.. hoe snel gaat dat bij jou??

en wat de regio's betreft..
je dvd brander kan in het begin elke regio lezen..
je kan 4 maal een willekeurige dvd erin stoppen. de 5e dvd die je afspeelt zet je regio vast..
wil je dit veranderen... dan flash je dus de juiste firmware erin.. rpc1 of rpc2
Maar ik geloof dat er ook een firmware was die dus ongelockt is deze reset continue die 5 pogingen.. (tenminste voor mijn nec 1300 heb ik die erin geflasht)

Ik vraag me trouwens af wat de invloed van de gelockte regio is..
of dat alleen voor invloed is op het afspelen van je dvd.. of dat je uberhaupt geen dvd van een andere regio meer kan lezen...
(als je een dvd nog wel kan lezen.. dan rip je hem. elk rip programma verwijdert ook de regio namelijk)
Terw_Dan schreef op 29 september 2004 @ 01:37:
RPC 1 en RPC 2 hebben te maken met de regiocodes.
Dus het heeft zeker een nadeel als je een regio 1 DVD fikt en hemin een regio 2 DVD speler wilt vrotten, want dan werkt het niet.
Als je slim bent dan rip je een dvd voordat je hem brandt. bij een rip haal je de regio eraf..
ik brand alleen regiovrije dvd's.

[ Voor 40% gewijzigd door job op 29-09-2004 02:14 ]

• DarkWingDuck
wat zijn de beste programma's voor rippen enzo? Heb ook gehoord dat je films bijv soms moet "shrinken"... Welke programma's gebruiken jullie voor het rippen/branden van dvd's?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

DarkWingDuck schreef op 29 september 2004 @ 13:55:
wat zijn de beste programma's voor rippen enzo? Heb ook gehoord dat je films bijv soms moet "shrinken"... Welke programma's gebruiken jullie voor het rippen/branden van dvd's?
Rippen doe ik gewoon met deCSS en fikken met Nero. DVD shrink blijkt wel goed te zijn voor het shrinken van DVDs.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

DarkWingDuck schreef op 29 september 2004 @ 13:55:
DVD related begrippen, oké, kan mee door. Maar vragen hoe je moet rippen? Er zijn honderden tutorials te over. Er loopt zelfs een centraal topic over in AV. Zie voor linkjes de FAQ van dit subforum :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.