Toon posts:

[XP] Gastaccount geen toegang tot schijven geven*

Pagina: 1
Acties:
  • 489 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

ik wil allereerst duidelijk maken dat ik serieus meer dan een uur op dit forum gezocht heb naar een oplossing, maar ik kan werkelijk niets vinden wat er of mee te maken heeft, of te begrijpen is voor mij.

het probleem waar ik mee worstel:

ik heb twee accounts in XP. Mijn eigen account en een gastaccount. Nu wil ik dat een gast geen toegang heeft tot mijn harde schijven. Ze mogen de schijven gerust zien, maar het moet bij wijze van spreken met een wachtwoord beveiligd zijn of zo. Ik vind namelijk dat 'de gast' enkel gebruik mag maken van internet en office.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik word er hondsdol van dat mijn medestudenten mijn computer gebruiken (wat ik niet erg vind) en daarbij mijn prive-bestanden zien (wat ik wel erg vind).

Ik hoop dat jullie mij kunnen en willen helpen.

Alvast bedankt.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Kun je je bestanden niet in een "verborgen" directory zetten? Staat wel ergens bij eigenschappen.

Toegang tot de harde schijf zelf is wat moeilijk, omdat ook programmabestanden erop staan.. ;)

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

de permissie "deny" overruled "allow" op NT based windows systemen. Als je dus een permissie-regel aanmaakt voor de data die je beschermd wil hebben, waarin je expliciet voor de guest account alles op "deny" zet.
Overigens gaat je hele schijf niet lukken: Tenslotte staat de browser en het office pakket ook op diezelfde schijf. Je zult dus even moeten kijken wat je precies wilt afschermen, en dat dan doen.

sim-pel :)

Edit:
RoamoR schreef op 28 september 2004 @ 23:46:
Kun je je bestanden niet in een "verborgen" directory zetten? Staat wel ergens bij eigenschappen.

Toegang tot de harde schijf zelf is wat moeilijk, omdat ook programmabestanden erop staan.. ;)
Dat zet geen zoden aan de dijk. Verborgen bestanden zijn nog steeds gewoon toegankelijk. Hell, verborgen bestanden hoeven niet eens verborgen te blijven, da's een kwestie van 1 optie aanvinken.

Bovendien is het verborgen attribuut niet afhankelijk voor gebruikers in te stellen :)

[ Voor 44% gewijzigd door dawuss op 28-09-2004 23:48 ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Topicstarter
Ze mogen op mijn c-schijf, waar de programma's op staan. Ze mogen echter niet op de d,e en f-schijf. Of moet ik alle mappen gaan beveiligen die op deze schijven staan?

Daarnaast heb ik de vraag of ik dan als ik in mijn eigen account ben, of ik dan elke keer een wachtwoord moet invullen. of dat dit alleen moet wanneer je een gast bent. Dat zou ik wel zo prettig vinden.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Verwijderd schreef op 28 september 2004 @ 23:48:
Ze mogen op mijn c-schijf, waar de programma's op staan. Ze mogen echter niet op de d,e en f-schijf. Of moet ik alle mappen gaan beveiligen die op deze schijven staan?

Daarnaast heb ik de vraag of ik dan als ik in mijn eigen account ben, of ik dan elke keer een wachtwoord moet invullen. of dat dit alleen moet wanneer je een gast bent. Dat zou ik wel zo prettig vinden.
In dat geval kun je je D, E en F partities gewoon helemaal instellen zodat alleen jij erbij kunt. Subtiele hint: Klik eens met je rechtermuisknop op een drive-icon, en kijk dan bij eigenschappen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door dawuss op 28-09-2004 23:49 ]

micheljansen.org

Verwijderd

Topicstarter
dawuss schreef op 28 september 2004 @ 23:49:
[...]

In dat geval kun je je D, E en F partities gewoon helemaal instellen zodat alleen jij erbij kunt. Subtiele hint: Klik eens met je rechtermuisknop op een drive-icon, en kijk dan bij eigenschappen ;)
"gewoon helemaal instellen" .......... wat bedoel je? je kan 'delen en beveiligen'. Maar ik kan daarin niets vinden wat het voor mij wel toegankelijk maakt en voor een gast niet. Dus toch nog jullie hulp nodig. ;)

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Verwijderd schreef op 28 september 2004 @ 23:51:
[...]

"gewoon helemaal instellen" .......... wat bedoel je? je kan 'delen en beveiligen'. Maar ik kan daarin niets vinden wat het voor mij wel toegankelijk maakt en voor een gast niet. Dus toch nog jullie hulp nodig. ;)
Probeer eens de gast gebruiker toe te voegen en dan "toegan weigeren" of "deny" of iets dergelijks aan te vinken ('t kan iets afwijken, ik draai al best lang geen Windows meer)

Edit: En met "helemaal" bedoelde ik "volledig". Je kunt instellen dat alle submappen deze permissies erven.

[ Voor 15% gewijzigd door dawuss op 28-09-2004 23:53 ]

micheljansen.org

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zorg er eerst voor dat je van de D, E en F schijf een NTFS partitie maakt. Hierna heb je de mogelijkheid om users aan te geven die de disk/directories mogen benaderen.

Verwijderd

Topicstarter
Noork schreef op 28 september 2004 @ 23:53:
Zorg er eerst voor dat je van de D, E en F schijf een NTFS partitie maakt. Hierna heb je de mogelijkheid om users aan te geven die de disk/directories mogen benaderen.
NTFS partitie... :? ........ sorry... hier mag ik dan meteen een nieuw topic voor aanmaken... ik ben vergeleken met jullie toch een echte leek merk ik wel. Kan je me iets meer vertellen (een stapsgewijze uitleg zal waarschijnlijk teveel gevraagd zijn he :P )

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Noork schreef op 28 september 2004 @ 23:53:
Whoops, dat was geloof ik het kleine futiliteitje dat ik even over het hoofd heb gezien 8)7

Sorry aan de Topicstarter als het allemaal onduidelijk was: Als je FAT32 als filesystem gebruikt (wat tegenwoordig sowieso niet meer echt aan te raden is, maar dat is een andere discussie) kun je inderdaad geen permissies instellen, alleen voor het delen.

Converteer dus even je filesystem naar NTFS als dat nog niet het geval is :) Hoe dat moet kun je uitstekend op GoT of de rest van het internet vinden.

micheljansen.org

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Verwijderd schreef op 28 september 2004 @ 23:55:
[...]

NTFS partitie... :? ........ sorry... hier mag ik dan meteen een nieuw topic voor aanmaken... ik ben vergeleken met jullie toch een echte leek merk ik wel. Kan je me iets meer vertellen (een stapsgewijze uitleg zal waarschijnlijk teveel gevraagd zijn he :P )
Soms komen oplossingen je zo aanwaaien, voor de rest: Google is uw vriend.
Kan zo de reclame-industrie in :X

[google=convert fat32 to ntfs]

http://www.ntfs.com/quest3.htm :
Q: Is it possible to convert a FAT32 Hard Drive to NTFS without losing all data on the drive? I like to change from FAT32 to NTFS, my operating system is Windows XP PRO, how can I do that? Without the lost of my programs?

A: Standard Windows utility that is called CONVERT serves this purpose

Just go to the Command Prompt and execute the command:

C:\> CONVERT C: /fs:ntfs

Where C: is a name of the drive you want to convert.

After machine re-boot conversion process will start and you'll have your FAT32 converted to NTFS without of data loss.
En dat is de bovenste treffer. Dit had je zelf natuurlijk ook even kunnen proberen he ;)

[ Voor 5% gewijzigd door dawuss op 28-09-2004 23:58 ]

micheljansen.org

Verwijderd

Topicstarter
En dan ben ik een leek die dit dus aangeeft in google:

http://www.google.nl/sear...e=UTF-8&q=wat+is+NTFS&lr=

Afijn... er wordt wel ingegaan op de verschillen tussen ntfs en fat32, maar dan is er nog één vraag voor mij.

Ik wil enkel dat ik dus mijn schijven kan beveiligen. Als ik het omzet naar ntfs, zijn er dan bijkomende nadelen voor mij? Maw...... gebeurt er verder helemaal niets nadeligs voor mij als ik het omzet? Want dat kan die lieve google dus niet aangeven ;)

• Thekk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-04 05:00
Wellicht zijn je schijven al geformatteerd in NTFS. Je kan de manier waarop je partities zijn geformatteerd bekijken bij eigenschappen, op het eerste tabblad onder type. Daarstaat dan FAT32 of NTFS. :)

En nee, er zijn geen nadelige gevolgen van het converteren.

Ik heb geen zin om een sig te maken.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
OM FAQ / Beleid

Hier heb je wel wat aan denk ik ;)

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 00:02:
En dan ben ik een leek die dit dus aangeeft in google:

http://www.google.nl/sear...e=UTF-8&q=wat+is+NTFS&lr=

Afijn... er wordt wel ingegaan op de verschillen tussen ntfs en fat32, maar dan is er nog één vraag voor mij.

Ik wil enkel dat ik dus mijn schijven kan beveiligen. Als ik het omzet naar ntfs, zijn er dan bijkomende nadelen voor mij? Maw...... gebeurt er verder helemaal niets nadeligs voor mij als ik het omzet? Want dat kan die lieve google dus niet aangeven ;)
Nee, zoals ik al zei is het een discussie op zich waarom je tegenwoordig beter NTFS kunt gebruiken dan FAT32. NTFS is wat nieuwer, en kun je zien als een (behoorlijk grote) uitbreiding op FAT32.

Voordelen van NTFS:
• Ondersteuning voor grotere bestanden dan FAT32
• Minder kwetsbaar voor crashes dan FAT32 (semi-journalling)
• Permissiesysteem

Nadelen van NTFS:
• Enige overhead voor het journal (minimaal)
• Wellicht wat performanceverlies (nog nooit gemerkt)
• Niet beschrijfbaar onder DOS

D'r zal ongetwijfeld een boel schorten aan bovenstaande lijst, maar het gaat om het idee ;)

micheljansen.org

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik een schijf van fat32 naar NTFS gekregen. Nu heb ik begrepen dat ik:
- dus je moet aangeven welke mappen er niet gezien of bezocht mogen worden
- klik met je rechtermuisknop op die map, en dan eigenschappen
- en dan tabblad 'delen'
- en dan het 1e vakje aanvinken, ' van deze map een persoonlijke map maken '

Maar dit vakje kan ik niet aanklikken. Weet iemand waarom niet en hoe ik dit kan verhelpen?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het gaat niet om het tabblad delen, dit zorgt ervoor dat je de schijf deelt over een netwerk.

Ik ga er van uit dat je op je pc meerdere gebruikers hebt aangemaakt. 1 daarvan ben je dus zelf, en een soort guest account. Dan ga je naar tabblad "security" En dan zet je daar de gebruikers neer die de betreffende map mogen lezen/schrijven enz.

Je zou er nu wel moeten uitkomen, anders kun je even verder zoeken hier op got. Is geloof ik wel genoeg over te vinden.

(ik kan dit alleen nagaan in win 2k, dus ik denk dat het zo ongeveer ook is geregeld in XP)

[ Voor 11% gewijzigd door Noork op 29-09-2004 14:53 ]

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Ik vraag me af of die permissies wel werken in XP Home...
Als het daar niet werkt, kun je nog altijd het volgende proberen: opstarten in veilige modus (paar maal F8 drukken voordat het bootscherm van XP opkomt) en Veilige modus kiezen. In veilige modus zou je normaal meer moeten kunnen dan in de gewone werkmodus. Gewoon de drive/map selecteren en eigenschappen > beveiliging o.i.d.

NTFS heeft wel degelijk 1 groot nadeel: alleen Windows NT en aanverwanten kunnen het lezen zonder extra drivers (voor DOS, Linux en Windows 9x en Me bestaan er drivers).

[ Voor 4% gewijzigd door ILUsion op 29-09-2004 17:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee.... dat werkt dus niet. Ik heb gisteren met een systeembeheerder gekeken en die weet het ook niet. Tot twee uur 's nachts bezig geweest. Is het dan echt onmogelijk?

Ik heb wel via de veilige modus de mogelijkheid om verschillende zaken wel/dan wel niet toegang te verlenen tot schijven. Zo kan ik zeggen of ze de bestanden wel/niet mogen lezen/veranderen/gebruiken etc.
Uit mijn hoofd kan ik dit doen voor:
-administrator
-alle gebruikers
-iedereen
-......... (nog twee mogelijkheden).

En ik weet niet uit welke van deze bovenstaande keuzes ik moet kiezen.

Het vreemde is daarnaast dat ik wel de beheerder van de computer ben (in mijn ogen dus een administrator), maar op het moment dat ik in veilige modus open, dan moet ik mij of als administrator aanmelden of als Bas (mijn eigen account). En het wachtwoord van Bas is niet hetzelfde als het wachtwoord van administrator (maar wat die wel is??).

Kan iemand helpen. We zijn er bijna.. ik voel het :D

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2004 09:58 ]

Pagina: 1