Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding fan op 5 volt, kan het kwaad?

Pagina: 1
Acties:

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ik weet wel dat het kan.

maar het volgende probleem

ik heb nou een server op mijn kamer die 24/7 draait op de processor zit een zalman alcu koeler
en in mijn voeding heb ik al een zalman fan ingemod 80x80

maar de voeding maakt toch te veel geluid om goed te kunnen slapen.
de pc wordt dus gebruikt om als server te dienen en 24/7 te downloaden.
kan ik dan de fan altijd op 5 volt laten draaien. zonder overhit te worden

mijn systeem specs
amd duron 1500pro(850mhz)
pcchips goedkoop mobo
40gb seagate hd
cd brander 52x52x52
diskette station

voor de rest zit er helemaal niks in.
kan het dan kwaad als ik de voedingsfan op 5 volt laten lopen op deze lichte systeem specs

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:20

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Komt er hete/warm lucht uit je voeding na een tijdje op 12V?

Als de lucht lauw is, zou je 'm in princiepe op 5V kunnen laten draaien en nog genoeg koelen. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Avvd
  • Niet online
de lucht is koud
op het begin draait ie heel langzaam en dan hoor ik hem niet
maar als ik windows heb opgestart gaat ie hard draaien. en dan is de lucht echt gewoon kamer temperatuur

bij mijn andere zwaardere systeem met een zalman 400watt is de lucht altijd lauw
(kan je een beetje vergelijken wat ik onder kamertemperatuur versta)

[ Voor 30% gewijzigd door Avvd op 28-09-2004 23:44 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:20

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als de fan na verloop van tijd harder begint te draaien, is dat een teken dat de voeding warmer wordt. Het kan wel op 5V, maar houd de temperatuur wel in de gaten. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

En dan is er nog een 7 Volt-optie

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:25

Cheezus

Luiaard

Ik heb hier een cheap-ass 300Watt voeding waarvan ik de fan ook gewoon op 5V laat lopen.
Er hangen bij mij een XP2600/GF4MX440/512MB DDR en 2 hd's en de standaard dingen aan en het werkt prima (hij heeft zelfs een tijd 's nachts zonder fan gedraait maar dat is niet aan te raden).

• Preaper
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:32

Preaper

...

Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 00:04:
En dan is er nog een 7 Volt-optie
I concur.

Ik objecteer, u eer.

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:57

Santford

FP PowerMod
Mja 7 volt is idd cker veilig, dan kan ie haast niet oververhit raken, cker niet als servertje met bijna niets erin.

Op 5 volt zou je de temp ff in de gaten moeten houden, maar waarschijnlijk kan dit ook wel, tis ff proberen,

je kan ook een zalman fanmate kopen, (dat had ik ook in me oude lawaaierige maxpower voeding FAN+FANMATE) als de temp dan oploopt kan je 'm met zo'n regelbare weerstand met draaiknopje regelen :D net zolang totdat het geluidsniveau aanvaardbaar is en de voeding op een goede temp blijft.

Afbeeldingslocatie: http://www3.alternate.nl/prodpic/450x450/t/teiz02.jpg
6 euri bij de Alternate

Je kan dan de fan gewoon in je voeding laten zitten, het stekkertje dat eraanzit uit je voeding laten komen met de andere draden en dan daar een fanmate op aansluiten en kan je met draaiknopje de RPM van de fan regelen :D

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:43
Naast de bekende 7V-truuk kan je je fan ook makkelijk op 9V laten draaien, door je fan te verbinden met de +12V en de +3.3V. Zo kan je ook je fans op 17V laten draaien (+12V, -5V) of zelfs op 24V.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:10
Ik heb het zelf ook jaren gedaan op een Duren 1200. Voeding/koeler van proc op 7 volt. :)
Zorg wel een één of meerdere case-fans. (Stille) Je hd kan soms ook wel eens erg warm worden. (en zorg voor een 5400tpm schijf, niet een 7200)

[ Voor 4% gewijzigd door SysRq op 29-09-2004 14:31 ]

-

• uzuri
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-11 16:45
Ik heb hier drie verschillende systemen staan waarvan de voedingsfans allemaal op 5 Volt draaien. In mijn ervaring is het echt geen probleem O-)

• sw_reijnders
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-08-2022
D'r zijn toch ook kant-en-klare NTC weerstandjes. Die regelen de fanspeed aan de hand van de temperatuur in je voeding. Als je voeding warmer wordt gaat automatisch je fan sneller draaien. Zit je altijd veilig.

Ik heb een aopen voeding met 120 mm fan en die is standaard zo geregeld. Maar die weerstandjes zijn ook los te kopen.

En een 120 mm gat dremelen in je voedig is natuurlijk ook een optie. Die kun je zeker wel op 5 V laten draaien.

Verwijderd

ik heb ook 5-volt op mijn voeding staan van mijn server(tje). staat 24/7 aan. en na 1 weekje voelen kwam er nog altijd koele lucht uit. tegenwoordig voel ik niet eens meer want het wordt gewoon niet warm :) ook niet met de hitte van een tijdje geleden

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
jaja, word hij niet warm??? :? dan staat ie cker in een koel/vries cel :P
ik zou hem dus echt wel op 7 volt zetten. het verschil tussen 5 en 7 volt qua decibel merk je echt niet. zorg voor een grote intake. en zaag de fanguard bij de outtake weg.

hoe krijg je 24 V uit je voeding??

• Avvd
  • Niet online
de fangrill heb ik weg geknipt

m'n kamer is koud ;)

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Voor 4 euro heb je al een stukje electronica gemaakt dat je fan stil zet zodra het koel is en je fan maximaal aan laat gaan op het moment dat het echt nodig is.

Ik heb het schema even niet bij de hand maar het is gewoon een combinatie van een LM317T (regelbare voltage regulator) en een NTC (temperatuurs afhankelijke weerstand).

Sommige fans werken niet goed op 5v is mijn ervaring.
Of sommige fans stoppen er opeens mee als ze alleen 5 volt krijgen.
Maar dat hangt heel erg van het sooft fan af.

Op 7 volt heb je zowiezo een stuk minder problemen. Was dat nog steeds teveel kabaal?

Senile! Senile Oekaki

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 15:09
Ik heb een half jaar mijn server gedraait op een seasonic 200W voeding met 5v mod.

Nu is de server van de zomer overleden. Hij stond in de kast in een kamer van 30C+. De HDD in de server werd 55-60C (5k4 rpm geval), moederbord had verder geen tempsensoren.

Maar het was niet de voeding die ermee ophield, het moederbord was doorgebrand *D.

Zo'n beetje elke voeding die wat luid is zet ik op 5v en nog geen enkele heeft het opgegeven (2x 110W, 145W, 200W, 230W en een 300W).

tvw

• Widow
willy1986 schreef op 29 september 2004 @ 17:33:
hoe krijg je 24 V uit je voeding??
Met de -12 en de +12 natuurlijk :P

Alleen niet te zwaar belasten: hang je er een 5A 24V lamp oid aan zal ie 2.5A van de +12 en 2.5A van de -12V gebruiken afaik. Aangezien je -12 nooit meer dan één ampere kan leveren gaat dat dus fout.

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
The Widow Maker schreef op 29 september 2004 @ 20:30:
[...]

Met de -12 en de +12 natuurlijk :P

Alleen niet te zwaar belasten: hang je er een 5A 24V lamp oid aan zal ie 2.5A van de +12 en 2.5A van de -12V gebruiken afaik. Aangezien je -12 nooit meer dan één ampere kan leveren gaat dat dus fout.
jaa, dus echt niet! ik wil een fax-"cfl" aansluiten, en die heeft dus 24V nodig. nu heb ik dus al +12 en -12 uit getest op dat ding maar hij brand niet. (een adapter met regelbaar output werkt wel. maar ik wil geen extra draadjes naar mijn pc.

die lamp heeft het al 10 uur achter elkaar aan gestaan, en nog steeds doet ie het. maar hoe krijg ik 24V?? kan ik mischien alles bijelkaar doen: dus +12 + +5 + +3,3 (=20.3V en dan de kast als ground? of maak ik zo een mooie kortsluiting?

deze lichtbundel geeft ie: [url] [rml]willy1986 in "[ Fax]Groene lamp uit fax..bruikbaar?"[/rml] [/url]

ik wil dat dat ding gelijk aangaat wanneer ik mijn pc aanzet. die groene gloed onder mijn beeldscherm is zo'n mooi effect!! :9~ (maar dat is dus wanneer ik die adapter in een stekkerdoos steek, = niet handig)

edit:
die gele +12 en die zwarte draad er naast geeft geen 24V hoor! mijn multimeter vertelt mij dat het gwn 11.79 op gelijk stroom is en 25.06 op wisselstroom-stand. mijn lamp werkt nog steeds niet met die +12 en -12 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door willy1986 op 29-09-2004 21:49 ]

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-11 21:14

MBV

alles bij elkaar? Man, doe een cursus electrotechniek! Het gaat om het verschil in spanning, en aangezien de voltages bij een computervoeding altijd t.o.v. 0 zijn, heb je tussen +5 en +12 volt 7 volt verschil (12-5-7). werkt hetzelfde voor negatieve getallen: +12 - -12 (-- = + ) = +12 +12 = 24 v. Nu mag je -12 lijn maar erg weinig stroomsterkte trekken, en is een CCFL te veel.

Je kan een 24v adapter in je kast inbouwen, en die laten voeden door je 220v in je voeding. Met een relais kan hij automatisch uitgeschakeld worden zodra je pc uitstaat.

Verwijderd

het is een zalman fan die in de voeding zit die start wel gewoon op 5 volt

• Widow
willy1986 schreef op 29 september 2004 @ 21:09:

edit:
die gele +12 en die zwarte draad er naast geeft geen 24V hoor! mijn multimeter vertelt mij dat het gwn 11.79 op gelijk stroom is en 25.06 op wisselstroom-stand. mijn lamp werkt nog steeds niet met die +12 en -12 8)7
Zet je multimeter eens op de blauwe en op de gele draad. Dan meet ik wel degelijk 24V. En je moet uiteraard op gelijkspanning meten ;)

De blauwe draad komt overigens alleen voor op je ATX stekker bij normale voedingen.

Waarschijnlijk denk je dat de -12V hetzelfde is als de ground, maar dat is niet zo. De ground is de zwarte draad. -12V is echt 12 volt negatief en als je dus tussen de zwarte en de blauwe draad meet, zul je dus -12V meten als je de common van je multimeter op de zwarte draad aansluit.

[ Voor 21% gewijzigd door Widow op 30-09-2004 17:53 . Reden: edit: stukje erbij ]

Pagina: 1