Toon posts:

CPU, koeler of moederbord kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn systeem , bestaande uit: AMD 64 3200+, Asus K8V SE Deluxe, X800 pro, Philips Sonic Edge, Antec Sonata. Vandaag heb ik het in elkaar gezet en toen ik het systeem aanzette gingen alle fans draaien maar er gebeurde verder helemaal niks. De Power On Self Test startte niet, op het scherm gebeurde niks.

Toen ben ik vanaf 12.00 vandaag tot 21.00 bezig geweest het probleem op te lossen. Niet gelukt. Ik ben redelijk ten einde raad. Een aantal dingen denk ik zeker te weten, het ligt niet aan de videokaart (met een andere videokaart heb ik dezelfde problemen), het moederbord werkt naar behoren (heb het getest zonder iets aan te sluiten, ook zonder geheugen, moederbord gaf toen wel piepjes, bovendien brandt het ledje groen op het moederbord), dus volgens mij ligt het aan de koeling of processor. Deze zijn goed geinstalleerd, dat weet ik zeker en er is niks verbogen oid.

Maar hoe kan ik nu uitsluiten dat de CPU of koeling niet goed is of niet goed geinstalleerd, ik heb geen andere pc waarop ik het kan testen / overzetten.

Help!

Verwijderd

Is het je memory niet? Hoe heb je dat gemonteerd?

Sluit ook niet gelijk de voeding uit...

Sluit het hele hebben en houden eens BUITEN de kast aan, bord op houten plank of antistatisch plastic, mem d'r in, cpu + koeler d'r in, VGA d'r in, voeding d'r aan, ATXPWR pinnen op mobo even kortsluiten met schroevendraaien, en kijken of hij het doet.

Verwijderd

Waarschijnlijk is je BIOS te oud, volgens de site van asus moet je bios 1003 hebben, die ondersteund de 3200+.

Verwijderd

Lijkt me sterk, Whoppa, de 3200+ was de eerste Athlon 64 die geintroduceerd werd. Voor de nieuwere CG-stepping is die nieuwe BIOS nodig, en met de oude wérkt hij wel, alleen je zit dan zonder dingen als C'nQ.

• Cozm0
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 17:06

Cozm0

Unf!

Waarom open je nou een nieuw topic als je andere nog loopt :/
Pc start niet op

| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 september 2004 @ 23:20:
Is het je memory niet? Hoe heb je dat gemonteerd?

Sluit ook niet gelijk de voeding uit...

Sluit het hele hebben en houden eens BUITEN de kast aan, bord op houten plank of antistatisch plastic, mem d'r in, cpu + koeler d'r in, VGA d'r in, voeding d'r aan, ATXPWR pinnen op mobo even kortsluiten met schroevendraaien, en kijken of hij het doet.
De fans draaien allemaal dus de voeding kan het dan toch niet zijn lijkt me?? Het is trouwens een nieuwe Antec kast en dat zijn redelijk goede, betrouwbare voedingen (380W).

Buiten de kast aansluiten heb ik al gedaan, elke keer component erbij, geen resultaat.

Wat bedoel je met kortsluiten van ATXpwr, nooit gedaan namelijk, klinkt eng en ingewikkeld. Ik wil graag mn garantie houden als je begrijpt wat ik bedoel........

Verwijderd

Als je het niet gelooft dan moet je op de asus website kijken. Daar vindt je namelijk het volgende:

CPU since PCB Since BIOS
Athlon 64 3200+ ALL 1003

De release versie was 1001 voor dat bord geloof ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2004 23:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Cozm0 schreef op 28 september 2004 @ 23:40:
Waarom open je nou een nieuw topic als je andere nog loopt :/
Pc start niet op
Omdat het waarschijnlijk een probleem met CPU, mobo of geheugen betreft. En er hier misschien weer andere mensen kijken met andere ideen. Sorry maar ik probeer ff. Maar meer topics als dit open ik niet, wees niet bang ;)

Verwijderd

Tip: leen iemands AMD64 3000+ (winkel?) of kijk of je blind kan flashen... volgens twee posts hierboven is een bios update je oplossing!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe flash ik blind het bios?? Nooit gedaan namelijk

Dat andere is geen optie, ken niemand met AMD 64 en heb besteld bij een internet store. Denk niet dat ze me bij de pczaak op de hoek even een processor 'te leen' geven.

• Cozm0

Cozm0

Unf!

CPU PCB BIOS

Athlon 64 3200+ ALL 1003
Athlon 64 3000+ ALL ALL
Athlon 64 3400+ ALL ALL
Athlon 64 2800+ ALL 1003
Athlon 64 3700+ ALL 1003
Sempron 3100+ ALL 1004

Leen een 3000+ of een 3400+ en boot, bios updaten en klaar
Koop er eventueel eentje en breng em een uur later terug (kan altijd binnen 8 dagen)

Andere oplossing is contact opnemen met de webshop en vragen met welke bios het mainboard standaard verzonden wordt. Als dat onder de 1003 is mobo terugsturen en door hun laten updaten.
Nog een andere oplossing kan zijn: pc inpakken, naar goeie pc winkel gaan, probleem uitleggen, even een cpu "lenen" booten enz.
Kost die lui 15 mins. Geef de tech een paar tientjes en jij bent uit de problemen.

[ Voor 39% gewijzigd door Cozm0 op 29-09-2004 00:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok thnx guys, ga ik dat maar proberen. Al weet ik nog steeds niet zeker of de cpu niet gewoon kapot is....zucht......

• Cozm0

Cozm0

Unf!

Blind flashen kan helemaal niet btw
Als je cpu het niet doet (door bios of door DOA) dan boot de pc niet, dus kan je ook je bios niet updaten.

Ik zou morgen gelijk met die webshop bellen en vragen met welke bios de plank verscheept wordt.

Asus update de bios'en van mobo's WEL in de fabriek btw, maar het kan zijn dat je een oudere versie hebt oid.

Verwijderd

Topicstarter
Op een klein wit stickertje op de bios chip staat idd 1001, dus ik neem aan dat ik een oude versie heb. snik...

• Cozm0

Cozm0

Unf!

Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 00:42:
Op een klein wit stickertje op de bios chip staat idd 1001, dus ik neem aan dat ik een oude versie heb. snik...
Iig heb je nu eindelijk de oorzaak van je problemen gevonden :)
Je kan je mobo terugsturen naar de webshop (met een nasty opmerking dr bij) maar dan ben je zo weer een week verder
Je kan het ook proberen zelf op te lossen dmv bovenstaande opmerkingen
(ik zou zelf naar een goede pc shop gaan en de zaak uitleggen en ff snel fixen, maar ik kan er niet tegen als iets niet werkt )

Verwijderd

Ik had exact, maar dan ook exact dezelfde problemen......Mobo + cpu vervangen: geen resultaat. Nieuwe voeding was de oplossing. Had er en Q-Tec :r voeding van 500W. inhangen. Deze was de veroorzaker. Nieuwe voeding ( een Sweex 650W. Ja, ja, ik weet het is ook geen toppertje maar wel héél stil en betaalbaar.... ;) ) en de zaak loopt als een treintje.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neem eens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter als leidraad om je probleem te oplossen :)

En verder:
Liever niet, een antistatisch zak is namelijk stroomgeleidend ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 00:54:
Ik had exact, maar dan ook exact dezelfde problemen......Mobo + cpu vervangen: geen resultaat. Nieuwe voeding was de oplossing. Had er en Q-Tec :r voeding van 500W. inhangen. Deze was de veroorzaker. Nieuwe voeding ( een Sweex 650W. Ja, ja, ik weet het is ook geen toppertje maar wel héél stil en betaalbaar.... ;) ) en de zaak loopt als een treintje.
Maar hoe kan de voeding dan de oorzaak zijn?? De fans draaien wel allemaal bij mij, alles werkt, cd-rom/dvd enz... Bovendien maakt Antec gewoon goede voedingen.

Verwijderd

BalusC schreef op 29 september 2004 @ 06:18:

Liever niet, een antistatisch zak is namelijk stroomgeleidend ;)
offtopic:
Volgens mij werkt een antistatische zak niet als deze geleid, doel is toch om de elektriciteit buiten te houden ;)

Als ik iets buiten de kast wil testen leg ik het meestal op een mobo doos. Dan kan je ook nog je pci en agp in het mobo doen zonder dat het bord scheef ligt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 09:16:
[...]

Maar hoe kan de voeding dan de oorzaak zijn?? De fans draaien wel allemaal bij mij, alles werkt, cd-rom/dvd enz... Bovendien maakt Antec gewoon goede voedingen.
Toch was het de voeding. Wellicht dat de 12V amperage te laag was. Die is nu 26A, was 14...Bij mij draaide wel de fans maar het systeem wilde niet booten. Na het aansluiten van de nieuwe voedig was het probleem verholpen. ;)

Verwijderd

als de pc gaat piepen bij ontbreken videokaart of geheugen dan zijn je Mobo + processor in orde. Ik gok het op het geheugen.
Om even terug te komen op de vraag van kan je voeding stuk zijn als je fans draaien?
Nee, hij kan niet compleet stuk zijn, maar kan wel te weinig stroom leveren. Zekers als je een snelle videokaart in je systeem hebt hangen met daarbij een stroomvretende processor, dan kan de voeding er wel voor zorgen dat je fans gaan draaien, maar booten redt ie gewoonweg niet.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde soort probleem. Ik heb net mijn computer in elkaar gezet. Asus K8V SE Deluxe AMD64 3000+, 512 Mb DDR400 Kingston, Geforce 5900XT, 160Gb Western Digital, asus kast ta-212 350Watt.... Als ik de computer aanzet, gaan de fans aan en het groene ledje op het MB gaat branden, maar verder gebeurt er niks, zelfs geen piepjes. Ik heb al die topics enzo ook al doorgelezen en dingen geprobeerd, maar niks heeft geholpen. Volgens mij ligt het aan mijn mobo of misschien aan de voeding. Mijn probleem is ook nog dat ik alles bij Alternate heb gekocht en dus niet zomaar de winkel binnen kan stappen.

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-08 12:49
Alternate heeft toch ook een service desk aan de zijkant van de winkel

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

Verwijderd

ik heb precies hetzelfde probleem en volgens mij is het een conflict met ati. zoek maar eens op ati met amd, dan zal je zien dat er meer mensen zijn met het zelfde probleem.

ik heb een 3500+, msi k8n neo 2 platinum, ati radeon 9700 np.

De oplossing voor mij is het syteem uitzetten en gelijk weer aanzetten. of de reset knop een aantal seconde in te houden dan gaat hij ook verder. Probeer het eens

en trouwens wat voor soort videokaart was die andere waarmee je het had geprobeerd?

Verwijderd

snameroc schreef op 03 oktober 2004 @ 20:47:
Alternate heeft toch ook een service desk aan de zijkant van de winkel
Dat zou best kunnen ik woon alleen aan de andere kant van Nederland (Deventer), dus ik kan niet zomaar langs gaan jammergenoeg.
Pagina: 1