Toon posts:

Meerdere exchange servers in child of forest domain

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik probeer hier meerdere vragen te stellen omtrend exchange.
We willen graag 2 type domeinen met elkaar laten communiceren vanwege onze organisatie structuur en beveiliging e.d.

1. Kan je meerdere exchange servers in 1 domein goed met elkaar laten communiceren.

2. Als bij vraag 1 het antwoord "ja" is. In welk domein structuur werkt dit het beste (Dus Child/Forest of trust) ?

Alvast bedankt.

Verwijderd

de planningsguide en andere documenten al doorgelezen?
http://www.microsoft.com/...003/library/messsyst.mspx

Verwijderd

Topicstarter
Zal dan toch maar eens m'n Exchange module van MCSE maar eens moeten halen.
hmm..., tot over 2 jaar. ;(

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 13:31:
Zal dan toch maar eens m'n Exchange module van MCSE maar eens moeten halen.
hmm..., tot over 2 jaar. ;(
Je kan ook de exchange-cursus doen, duurt 5 dagen. Als het meezit wil de leraar je nog wel helpen met dit 'vraagstuk'

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:50
Verwijderd schreef op 28 september 2004 @ 23:08:
Hallo,

Ik probeer hier meerdere vragen te stellen omtrend exchange.
We willen graag 2 type domeinen met elkaar laten communiceren vanwege onze organisatie structuur en beveiliging e.d.
wat bedoel je hier precies mee? met name het bold stukje :?
1. Kan je meerdere exchange servers in 1 domein goed met elkaar laten communiceren.
ja
2. Als bij vraag 1 het antwoord "ja" is. In welk domein structuur werkt dit het beste (Dus Child/Forest of trust) ?

Alvast bedankt.
volgens mij snap je niet helemaal waar je over praat :?

een child domain is bijv. domein afdeling.bedrijf.nl onder bedrijf.nl

een forest zijn 2 domeinen naast elkaar met verschillende naamgeving. bijv. bedrijfa.nl en bedrijfb.nl

en een trust is iets wat kan bestaan tussen verschillende domeinen uit evt. verschillende forrests.

maar WAT wil je nu precies?

gebruik gewoon nepnamen (bedrijf1.nl etc.) en schets de situatie!

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 29-09-2004 13:52 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk wat betreft dat ik het niet helemaal begrijp.., maar ja. :?

We hebben inderdaad een bedrijfX.nl (AD win2000) en een bedrijfY (op NT4 domein).
Op allebei de domeinen hebben we een exchange server ingericht.
Nu willen we bedrijfY ook naar windows 2000 werken.
Wat we willen is dan deze bedrijven wel gescheiden houden, maar via (intern) exchange met elkaar kunnen communiceren.
Het maakt ons niet uit of het via een trust of via een child domain gaat. Dat hangt van de mogelijkheden af hoe deze 2 exchange server met elkaar kunnen communiceren.
we kunnen alle kanten uit.
Intussen heb ik de boeken er al bijgehaald, maar daar kom nog niet zo heel erg met wat ik eigenlijk wil.

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:17
Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 11:38:
Je hebt gelijk wat betreft dat ik het niet helemaal begrijp.., maar ja. :?

We hebben inderdaad een bedrijfX.nl (AD win2000) en een bedrijfY (op NT4 domein).
Op allebei de domeinen hebben we een exchange server ingericht.
Nu willen we bedrijfY ook naar windows 2000 werken.
Wat we willen is dan deze bedrijven wel gescheiden houden, maar via (intern) exchange met elkaar kunnen communiceren.
Het maakt ons niet uit of het via een trust of via een child domain gaat. Dat hangt van de mogelijkheden af hoe deze 2 exchange server met elkaar kunnen communiceren.
we kunnen alle kanten uit.
Intussen heb ik de boeken er al bijgehaald, maar daar kom nog niet zo heel erg met wat ik eigenlijk wil.
Wat bedoel je precies met intern communiceren?
Hoe is je infra tussen deze 2 bedrijven?
Welke exchange gebruik je?
Kan je niet gewoon via SMTP met elkaar laten praten en je MX record in je DNS intern laten verwijzen? (Ik ga maar wat raden hoor...)

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:01

Asteroid9

General Failure

Gebruiken de twee bedrijven een aparte domeinnaam (ook voor mail) ?
In dat geval is 'samenwerken' van de twee exchange servers niet echt relevant, gewoon beide servers hun eigen domein af laten handelen.

Voor intern gebruik gewoon een public address book bijhouden en eventueel mail voor het andere domein intern routeren.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Verwijderd

Aangezien je een NT-domein hebt, heb je dus eigenlijk 2 domeinen die los van elkaar staan, want NT doet niet aan forests.

Je zult dus gewoon 2 Exchange-organisaties aan elkaar knopen? Gewoon twee zelfstande Exchange-organisaties bouwen, dunkt me. Als je twee SMTP-domeinen hebt, is het sowieso geen probleem, dan is het niets anders dan wanneer je een mailtje van jou naar mij stuurt. Heb je 1 SMTP-domein, dan moet je gaan spelen met routing groups en een AD-connector en dat soort ellende. Leuke uitdaging, kan ik alvast melden. Je moet dan iets regelen dat je Exchange 2000-server alle mail ontvangt, en de mail voor de 5.5-server doorstuurt. Weet even niet meer hoe, maar het is mogelijk.

Zie anders bijvoorbeeld http://www.winnetmag.com/.../ArticleID/9583/9583.html voor inter-organization verkeer.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:50
je wil dus dat de mail servers van 2 losse domeinen (bedrijfa.nl en bedrijfb.nl) over een intern netwerk mail naar elkaar versturen?

Wat je dan kunt doen is een DNS zone voor elk domein maken op elkaars dns servers, en vervolgens in de MX record aangeven dat de mailserver een intern ip moet gebruiken.

Nu snap ik alleen het voordeel hier nog niet van :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-05 11:16

mutsje

Certified Prutser

Je praat dus gewoon over 2 onafhankelijke mailorganisaties.

Exchange levert als jij het goed ingesteld hebt mail van Domain A gewoon af op Domain B via internet.. Als je alleen een local area network hebt moet je de DNS servers van Domain A & B middels MX(mail exchanger) records vertellen waar de mailserver van de machines zich bevinden (dus het IP adres hiervan).
In Exchange2000 kun je dit nog verder finetunen maar dan praten we alweer te diep ben ik bang.

NT4 kent inderdaad het woord Forest niet maar je kunt gewoon een External Trust Relationship aan leggen dus gewoon de goede oude vertrouwde ik vertrouw jij en jij vertrouwd mij trust uit NT4.
Pagina: 1