[gentoo] Probleem met bootstrapping.

Pagina: 1
Acties:

• Grablinco
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08-2023
Hallo, ik heb laatst Gentoo gekocht ( 1 cd en 1 dvd ) en nu ben ik begonnen met het installeren. Ik heb volgens de handleiding gewerkt en kom nu tegen een probleem aan, want ik zit met de computer waar Gentoo op komt zonder internet.
Bij de handleiding gaat het mis bij dit commando: "# scripts/bootstrap.sh".
site: gentoo handleiding: Bootstrapping the System

Op dit moment probeert de computer verbinding te maken via internet om bestanden te krijgen die ik al op de computer heb, in de directory /usr/portage

Nu is mijn vraag uiteindelijk: Hoe kan ik aangeven dat die bestanden al op de computer staat zodat die niet op internet gaat zoeken?

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:11

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Je probeert dus vanaf Stage1 te installeren?

Als het goed is wordt er pas gebruik gemaakt van internet op stage3 niveau, tijdens de emerge sync. Zowieso kun je die niet uitvoeren als je geen internet hebt..

[ Voor 74% gewijzigd door WHiZZi op 28-09-2004 23:01 ]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Grablinco
Ik probeer inderdaad vanaf Stage1 te installeren.

Maar bij het gedeelte van instal waar ik op dat moment ben, probeert 'bootstrap.sh' de portage te downloaden, die ik ook op de computer heb. Ik weet niet waar en hoe ik kan aangeven dat die ook op de computer staan en die dus moet gebruiken...

Volgens de handleiding worden er ook bestanden gedownload op dat moment omdat je het (bij een internet connectie) kan fetchen.
Optional: Downloading the Sources First
Er wordt dus de source opgehaald voor de bootstrap.

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:11

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Correct, ik heb het nog even nagekeken en stage1 moet inderdaad de sources echt downloaden. Er is wel een alternatieve manier die beschrijft hoe je vanaf stage1 kan installeren zonder Internet.

Pas vanaf Stage3 geldt de GRP install.

(Ik ben ook niet gewend om een Gentoo install te doen ZONDER internet 8)7 )

EDIT:
Bij nader inzien is het simpelweg niet mogelijk om een stage1 of stage2 uit te voeren zonder packages te downloaden. De alternatieve manier beschrijft hoe je de packages kan downloaden om ze vervolgens te installeren 8)7

Als je echt volledig netwerkloos wil installeren kun je alleen vanaf stage3 beginnen. Overigens maakt dit over het algemeen niet zo heel veel uit qua performance. Stage1 bootstrap compiled alleen glibc, baselayout, texinfo, gettext, zlib, binutils, gcc en ncurses. Deze zou je later ook opnieuw kunnen installeren eventueel alle packages opnieuw compilen, heeft hetzelfde effect ;)

[ Voor 45% gewijzigd door WHiZZi op 28-09-2004 23:44 ]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Grablinco
Betekend dat gewoonweg dat ik Stage1 en 2 niet kan doen als ik geen internet heb?

/edit
Ik ga eerst deze handleiding printen en direct proberen... volgens mij moet het zo werken...

morgen post ik wel of het goed was...

bedankt tot dusver!

[ Voor 52% gewijzigd door Grablinco op 28-09-2004 23:44 ]

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:18
Als je echt volledig netwerkloos wil installeren kun je alleen vanaf stage3 beginnen. Overigens maakt dit over het algemeen niet zo heel veel uit qua performance. Stage1 bootstrap compiled alleen glibc, baselayout, texinfo, gettext, zlib, binutils, gcc en ncurses. Deze zou je later ook opnieuw kunnen installeren eventueel alle packages opnieuw compilen, heeft hetzelfde effect ;)
Dit is niet helemaal waar, je kunt uiteraard met DISTCC wel een stage1 install doen, maar dat is een verhaal waar ik ook niet veel van weet, moet ik nog een keer induiken, kan wel handig zijn.

Gewoon spullen

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-02 21:55

BoAC

Memento mori

Grablinco schreef op 28 september 2004 @ 22:50:
...

Op dit moment probeert de computer verbinding te maken via internet om bestanden te krijgen die ik al op de computer heb, in de directory /usr/portage

...
Als de goede packages (dus de goede versies van die packages) al in /usr/portage/distfiles (of waar die distfiles ook staan) staan gaat hij ze ook niet ophalen van internet.

Ik heb mijn distfiles op een server staan. Deze heb ik altijd gemount via nfs zodat als ik ze al een keer heb opgehaald dat niet nog een keer wordt gedaan. Dit doe ik trouwens al vanaf bootstrap. Het enige wat ik dus moet ophalen vanaf bootstrap is de portage-tree en nieuwere versies van packages ;)
Pagina: 1