MPEG2 sw-matig editen zonder kwaliteits verlies

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• degoeroe
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-10-2019

degoeroe

Wat hep de goeroe nau gesegt !

Topicstarter
Heb gisteren met m'n haupage WinTV-PVR-250 wat (Hazes memorian) opgenomen. De opname is ruim 3,5 uur en is +/- 11,2GB groot. Qua tijdsduur wil ik iets meer dan de helft overhouden. M'n kaart codeert direct naar MPEG2. Opzich prima maar ik krijg het met bijgeleverde tool (Nanocosmos) niet voor elkaar om het bestand te knippen. Heb ook op doom9.org gezocht naar tools maar kan geen fatsoenlijke MPEG2-editor vinden.

Iemand een tool o.i.d. waar ik dit mee kan doen, of moet ik de boel gaan VOB-en en dan editen? Oja, ik wil geen kwaliteitsverlies hebben dus aan DIVX / AVI oplossingen o.i.d. heb ik helaas niets.

P IV 2,4 (533) ASUS P4B533, 640Mb PC-2100, 80Gb Maxtor 8Mb cache & 60Gb IBM, 2 x 17" IIyama Prolite X436S-S, Plextor PX-708A, Plextor 52/24/52A, Logitech Marble Mouse USB, GeForce 3 Ti200

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-02 17:37
Ik kan me bijna niet voorstellen dat er bij die kaart geen fatsoenlijke mpeg edit software zit, ik meen dat ulead videostudio er normaal bij zat (?).

Anders kun je het eens proberen met (gratis) virtualdubmod, deze versie van virtualdub kan ook mpeg2 editten. Of een trial versie gebruiken van een van de womble produkten.

[ Voor 27% gewijzigd door Emcee op 28-09-2004 22:46 ]

• mexwall
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09-2025
Mpeg video wizard op womble.com werkt perfekt. Ik neem zelf ook tv programmas op en knip de reclame er dan tussen uit, dit kun je doen per beeldje(10e van seconde).
Het is helaas niet gratis.

• degoeroe

degoeroe

Topicstarter
Ben de VirtualDub variant aan 't proberen. De 'normale' versie kende ik wel en had ik al 'ns geprobeerd in 't verleden zonder resultaat. Dit is in elk geval weer een positief aanknopingspunt want hij kan 'm in elk geval inlezen. Zal de Womble prod's ook nog ff bekijken, kende ik ook nog niet. Tnx.

P IV 2,4 (533) ASUS P4B533, 640Mb PC-2100, 80Gb Maxtor 8Mb cache & 60Gb IBM, 2 x 17" IIyama Prolite X436S-S, Plextor PX-708A, Plextor 52/24/52A, Logitech Marble Mouse USB, GeForce 3 Ti200

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-02 17:37
Kijk toch nog eens op je cd('s) met bijgeleverde software, in elke review die ik lees van de pvr250 staat dat er software van ulead bijzit (Ulead DVD moviefactory) (een zgn. DVD authoring programma) hiermee moet het ook kunnen.

quote:
NanoPEG and Ulead DVD MovieFactory are similar programs but I found that nanoPEG was a bit pointless if you have Ulead DVD MovieFacotry since it does all the same things plus more.
bron

• degoeroe

degoeroe

Topicstarter
Ulead Movie Factory zat bijgeleverd maar daar lukt dit ook niet mee. VirtualDubMod kan wel MPEG2 inlezen maar het lijkt er op dat de output geen MPEG2 of vergelijkbaar kan zijn helaas. Toch bedankt voor de tip in elk geval. Ben nu ff met de Womble trial aan 't klussen.

• degoeroe

degoeroe

Topicstarter
Zal Moviefactory straks dan toch nog 'ns proberen en de manual voor de zoveelste maal :'( doorspitten. Kan wel chapters editen maar geen fragmenten weghalen.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-02 13:56
Van www.Pegasys-inc.com bestaat de overbekende TMPGEnc (versie 3 is de actuele), hiermee kun je naast encoderen naar mpeg ook mpeg-2 knippen (onder menu: MPEG-tools). Er is nu ook een TMPGEnc MPEG Editor, deze geeft i.t.t. de eerst genoemde de mogelijkheid binnen een Group Of Pictures (GOP) te knippen, ze noemen dat: frame nauwkeurig. (Niet elk frame/beeld wordt bij mpeg-2 volledig opgeslagen.)

De bij de Hauppage kaart geleverde editor moet wel te gebruiken zijn, maar of het mpeg-2 binnen een GOP kan knippen is mij zo niet bekend.

Indien je frame nauwkeurig edit (in GOP's) bij mpeg-2, dan is er echter wel verlies van beeldkwaliteit (al of niet zichtbaar), dit door decompressie en hercompressie van de GOP met een niet lossless methode als mpeg-2.

[ Voor 18% gewijzigd door ParkOverall op 29-09-2004 00:29 ]

• amontillado
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:48
probeer de gratis trial van videoredo maar eens voor het knippen. Je kunt dan de geknipte mpeg prima branden met het bij de pvr geleverde ulead.
(ps, videoredo heeft een specifieke setting om sync problemen met ulead te voorkomen, controleer wel even of die aan staat)

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2025

PJKs

Young, Free and Single

Womble MPEG2VCR.

http://www.womble.com/vcr-text.htm

Framenauwkeurig.

ja, graag!

• degoeroe

degoeroe

Topicstarter
Fenks voor alle tips, vooral het technisch uitgebreide verhaal van ParkOverall komt erg overtuigend over. Ben momenteel nog met de Womble tool bezig. Net aangezet. Duurt wel lang zo te zien maar dat heb ik er wel voor over. Laat het resultaat uiteraard nog een horen maar dat wordt morgen. Ga ook de Pegasys-inc variant nog ff proberen.

• degoeroe

degoeroe

Topicstarter
mexwall schreef op 28 september 2004 @ 22:54:
Mpeg video wizard op womble.com werkt perfekt. Ik neem zelf ook tv programmas op en knip de reclame er dan tussen uit, dit kun je doen per beeldje(10e van seconde).
Het is helaas niet gratis.
mmmmm......heb nu diverse templates binnen womble MPEG-VW2003 geprobeerd. De laatste duurde zelfs 11 uur om een tv fragment van 3,5 te knippen naar 2,25 uur maar welke template ik ook pak, het beeld blijft schokkerig. De MPEG draait ook niet stabiel, alsof ie door een te smalle trechter wordt afgespeeld. Heb jij daar ook last van Mexwall? Wat voor capturecard heb je?

• amontillado
Blijkbaar her-encodeerd womble, als ik me niet vergis kan je ook gewoon enkel direct stream copy doen, dan is het enkel de schrijftijd van de file, en dat zal een stuk minder zijn.
Maar ik heb womble al in geen tijden gebruikt dus waar die instelling exact zit kan ik je niet vertellen.

Van videoredo weet ik het wel zeker, daar gaat het supersnel mee (ik knip zelf dagelijks reclames eruit, in minder dan 10 minuten is de file geknipt en weggeschreven).

EDIT:

Omdat je aan "ik geloof dat het wel kan" niet zo gek veel hebt, heb ik womble ook maar eens geinstalleerd.
En ja hoor, het kan prima. Ik heb net een 4gig videobestand geknipt en weggeschreven in minder dan 10 minuten. Je hoeft voor wat knip en plakwerk niks te doen met die templates, gewoon knippen en wegschrijven.
Dit had je zelf trouwens ook heel makkelijk kunnen vinden op de website van womble :
http://www.womble.com/how-to/edit-out/edit-out.htm

[ Voor 35% gewijzigd door amontillado op 30-09-2004 10:59 . Reden: toevoeging ]

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-02 13:56
amontillado schreef op 30 september 2004 @ 10:43:
Blijkbaar her-encodeerd womble, als ik me niet vergis kan je ook gewoon enkel direct stream copy doen, dan is het enkel de schrijftijd van de file, en dat zal een stuk minder zijn.
Maar ik heb womble al in geen tijden gebruikt dus waar die instelling exact zit kan ik je niet vertellen.

Van videoredo weet ik het wel zeker, daar gaat het supersnel mee (ik knip zelf dagelijks reclames eruit, in minder dan 10 minuten is de file geknipt en weggeschreven).

EDIT:

Omdat je aan "ik geloof dat het wel kan" niet zo gek veel hebt, heb ik womble ook maar eens geinstalleerd.
En ja hoor, het kan prima. Ik heb net een 4gig videobestand geknipt en weggeschreven in minder dan 10 minuten. Je hoeft voor wat knip en plakwerk niks te doen met die templates, gewoon knippen en wegschrijven.
Dit had je zelf trouwens ook heel makkelijk kunnen vinden op de website van womble :
http://www.womble.com/how-to/edit-out/edit-out.htm
Her-encoderen is immer nodig als er geknipt wordt binnen een GOP (Group Of Pictures), de betere mpeg-2 editors her-encoderen enkel de GOP waarin geknipt is ('smart-rendering' o.i.d.), de minder goede het hele bestand hetgeen vanzelfsprekend veel langer duurt.

• amontillado
ParkOverall schreef op 30 september 2004 @ 22:01:
[...]

Her-encoderen is immer nodig als er geknipt wordt binnen een GOP (Group Of Pictures), de betere mpeg-2 editors her-encoderen enkel de GOP waarin geknipt is ('smart-rendering' o.i.d.), de minder goede het hele bestand hetgeen vanzelfsprekend veel langer duurt.
Uiteraard, gelukkig is womble prima instaat enkel de gop waar het omgaat te herencoderen. Met een beperkt aantal cuts duurt dit ook niet lang.

Overigens heb ik met de kleine test die ik net gedaan heb ook even binnen de gop/frame accurate gecut, ging prima vlot.

Overigens2: Ditzelfde geldt ook voor videoredo, die herencodeerd net als womble enkel de betreffende gop (en 1 of 2 voor/na)

• mexwall
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09-2025
Ik heb de pctv stereo tv kaart van pinnacle.

Ik heb laatst uit een tv opname van 4 uur alle reclame weg ge knipt en weer aan elkaar geplakt en dat binnen 2 uur.

Je selcteerd het begin frame(mark in) en het eind frame(mark out) dan klik je trim aan en hij schrijft het gedeelte weg onder bestandsnaam 001 t/m ?.mpg. Heb je dat gedaan dan laad je alle delen in Project venster onder Files, je sleept ze in de goede volgorde naar Timeline(camera), netjes alles tegen mekaar aanschijven, dan naar export, bestandsnaam ingeven en opslaan.

• degoeroe

degoeroe

Topicstarter
Womble werkt prima inderdaad, door de diverse en-coderingtools stond er waarschijnlijk een codecje teveel op want m'n origineel was ineens ook schokkerig. Verwerkingtijd is inderdaad vliegensvlug zonder de templates. Supertool! Fenks allemaal.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:32

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb zelf die Hauppauge 250 ook, en idd, Nanocosmos zuigt hard. Ik ben maar overgestapt op TMPGenc Mpeg Editor, werkt veel beter en lekker snel. Probeer het maar eens.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1