Nieuwe Tamron lenzen 11-18mm F/4.5-5.6 en 18-200mm F/3.5-6.3

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Treb
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik kwam toevallig deze info tegen....dus laat ik het maar even met jullie delen :)

Tamron heeft vandaag 2 nieuwe lenzen aangekondigd.

SP AF11-18mm F/4.5-5.6 Di-II LD ASPHERICAL (IF)
http://www.tamron.co.jp/en/news/release/news0928_a13.html

alternatief voor
Sigma 12-24 F4.5-5.6
Canon 10-22 F3.5-4.5

SPECIFICATIONS
Model Name A13
Focal Length 11-18mm
Maximum Aperture F/4.5-5.6
Angle of View 103- 75(APS-C Size)
Lens Construction 15 elements in 12 groups
Minimum Focus Distance 0.25m (9.8") (throughout the entire zoom range)
Maximum Mag. Ratio 1:8
Filter Diameter 77mm
Overall Length 78.6mm (3.1") *
Maximum Diameter 82.2mm (3.3")*
Weight 375g**
Diaphragm Blade 7 blades
Minimum Aperture F/22
Standard Accessory Flower-shaped Lens Hood
Compatible Mount Canon AF, Minolta AF and Nikon AF-D

AF18-200mm F/3.5-6.3 XR Di-II LD ASPHERICAL (IF) MACRO
http://www.tamron.co.jp/en/news/release/news0928_a14.html

alternatief voor
Sigma AF 18-125/3.5-5.6 DC
Tamron AF 28-300/3,5-6,3 XR Di

SPECIFICATIONS
Model Name A14
Focal Length 18-200mm
Maximum Aperture F/3.5-6.3
Angle of View 75- 8
Lens Construction 15 elements in 13 groups
Minimum Focus Distance 0.45m (17.7") (throughout the entire zoom range)
Maximum Mag. Ratio 1:2.7
Filter Diameter 62mm
Overall Length 83.7mm (3.3") *
Maximum Diameter 73mm (2.9")*
Weight 423 g (14.9oz.) (approx. design value) *
Diaphragm Blades 7 blades
Minimum Aperture F/22
Standard Accessory Flower-shaped Lens Hood
Compatible Mount Canon AF, Minolta AF, Nikon AF and Pentax AF

Die 18-200 ziet eruit als een leuk instap/vakantie lensje :+

[ Voor 50% gewijzigd door Treb op 28-09-2004 19:33 ]

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Geheel ononderbouwd: beide lijken mij compleet ruk :Y)

11-18mm:
F/4.5-5.6 is in mijn ogen niet bepaald geweldig. Ok anders heb je weer veel glas nodig en wordt de ontwikkeling nog duurder en blahdieblah, maar je hebt toch best wat licht nodig om hiermee nog serieus iets te kunnen doen.

18-200mm:
Met een dergelijk bereik is het IMNSHO vragen om problemen, een el-cheap0 lensje voor de beginnert dus en echt niet meer dan dat. f/3.5-6.3 is redelijk logisch voor een dergelijk bereik in het (door mij) verwachtte prijs-segment.

Maarja ik ben gewoon een pessimist ;)

Bericht hierboven

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-02 13:48
Floris, het blijft natuurlijk Tamron, en natuurlijk kunnen deze lenzen niet opboksen tegen de kwaliteit die Nikon en Canon leveren, maar het prijskaartje zal als het goed is ook niet tegenvallen.

Over die 1:4,5-5,6: als je de 1/sluitertijd-regel toepast op een groothoek lens als deze, zul je zien dat je deze lens met goede techniek makkelijk tot 1/20s uit de hand kan gebruiken bij 11mm. Groothoeklenzen hebben sowieso al een DOF waar je u tegen zegt (voor de mierenneukers: DOF is natuurlijk hetzelfde als bij andere lenzen, maar valt minder op), dus daar schiet je met een groot maximumdiafragma niks mee op. Ik geef wel toe dat ik zelf ook liever een stopje meer heb :)

Dato DUO synth voor twee

• agiessen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-03-2025
Floris schreef op 28 september 2004 @ 21:00:
18-200mm:
Met een dergelijk bereik is het IMNSHO vragen om problemen, een el-cheap0 lensje voor de beginnert dus en echt niet meer dan dat. f/3.5-6.3 is redelijk logisch voor een dergelijk bereik in het (door mij) verwachtte prijs-segment.
Voor iedereen wat wils. Niet iedereen heeft top-kwaliteit nodig, of kan dat betalen. Als de kwaliteit acceptabel is (voor degene die 'm koopt), dan kan het een handige ik-wil-maar-één-lens-meenemen lens zijn.

Overigens lijkt het erop in de diverse fora die ik lees, dat er velen erg kostbare lensen aanschaffen. Alsof het helemaal niets is; mij verbaast het in ieder geval. Bijvoorbeeld: een Canon 70-200/2.8 L USM van 1200 euro.

Sorry, maar ik denk dat de meerderheid van de consumenten die een 300D, D70 e.d. kopen, zich niet zulke kwaliteit lensen kunnen permiteren dan wel er zoveel geld voor over hebben. En die kwaliteit wellicht niet eens nodig hebben. Verdien je geld met je fotografie, dan verdient zo'n investering zichzelf terug, en is het wel een logische keuze.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
agiessen schreef op 28 september 2004 @ 22:09:
[...]
Sorry, maar ik denk dat de meerderheid van de consumenten die een 300D, D70 e.d. kopen, zich niet zulke kwaliteit lensen kunnen permiteren dan wel er zoveel geld voor over hebben. En die kwaliteit wellicht niet eens nodig hebben. Verdien je geld met je fotografie, dan verdient zo'n investering zichzelf terug, en is het wel een logische keuze.
Voor de Nederlandse snelwegen volstaat ook een auto die max 130 haalt, dus waarom rijdt niet iedereen in een '87 Fiat Panda?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:56
agiessen schreef op 28 september 2004 @ 22:09:
[...]
M van 1200 euro.

Waarom zou je een D70 kopen als je dan zo'n crappe lens koopt? Ik bedoel: dan heb je zo'n toestel, monteer je er een mindere lens op.... wat heb je dan aan dat toestel?

https://fgheysels.github.io/

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-02 13:48
koraks schreef op 28 september 2004 @ 22:18:
[...]

Voor de Nederlandse snelwegen volstaat ook een auto die max 130 haalt, dus waarom rijdt niet iedereen in een '87 Fiat Panda?
Wat wil je hiermee zeggen? Dat het bij cams als de 300D of D70 niet uitmaakt wat voor glas je ervoor hangt?

Er bestaan Maserati's die sneller, groter, luxer en mooier zijn dan 'n Fiat Panda, waarom rijdt niet iedereen daarin dan? Je vergeet namelijk het aspect geld, wat voor veel mensen erg belangrijk is.

Dato DUO synth voor twee

• superjoost
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:48
hmm.. je kan 't denk ik beter vergelijken met een Ferrari kopen en vervolgens el-cheapo Toyo banden er onder laten zetten, waardoor het geheel voor geen meter meer stuurt.

Verwijderd

Er bestaan Maserati's die sneller, groter, luxer en mooier zijn dan 'n Fiat Panda 8)7 ...wat een leuke zin

elke Maserati is natuurlijk luxe en een panda niet maar het rijd wel

maar ik vind niet dat je op de D70 / 300D klasse een crappy lens moet stoppen b.t.w. liever een uit de betere klasse leert mijn korte ervaring op dit gebied....
maar das weer crappy duur :z

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2004 23:03 ]

• agiessen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-03-2025
whoami schreef op 28 september 2004 @ 22:38:
[...]

Waarom zou je een D70 kopen als je dan zo'n crappe lens koopt? Ik bedoel: dan heb je zo'n toestel, monteer je er een mindere lens op.... wat heb je dan aan dat toestel?
Ik heb mijn stuk algemeen gehouden: er staat niets in wat IK zou kopen op een D70, 300D of wat dan ook. Ik ben me aan het oriënteren, en heb nog geen idee waarvoor ik zou gaan. Ik ben gewoon verbaasd dat zovelen zich lensen van 1200 euro kunnen veroorloven. Is dat zo raar? Niet iedere (beginnende) enthousiaste hobbyfotograaf kan zich professionele lensen veroorloven!

Overigens denk ik dat Floris gelijk heeft. De lens zal het meest worden gekocht door beginners, consumenten die voor het eerst een DSLR kopen. En dan op hun lens(en) bezuinigen omdat het de camera zo duur is. :o Ik geloof graag dat ze vervolgens dan later betere lensen gaan kopen .... Ach, het houdt de economie draaiende...

• Treb
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je kunt/mag deze lenzen natuurlijk niet met Canon L lenzen vergelijken en persoonlijk denk ik dat die 18-200 lens (= 28~300mm bij 35mm) helemaal niet zo verkeerd is.

Als ik kijk vergelijkbare lenzen, dan verwacht ik dat die 18-200 maximaal rond de 350 Euro gaat kosten.
280 Euro - Sigma AF 18-125
300 Euro - Tamron AF 28-200
350 Euro - Tamron AF 28-300

En laten we dan als body een 300D erbij nemen a 800 Euro.
Heb je voor zeg 1150 Euro een dSLR die een heel mooi bereik heeft.

Er zijn niet zoveel compact camera's die hierbij in de buurt komen en zeker niet bij die 28 groothoek.
De enige die ik zo snel kan vinden is een Konica Minolta Dimage A2 van 800 Euro.

Ik denk dat een 300D + 18-200 lens van 1150 euro dan zeker een alternatief is.
Natuurlijk mag je er niet de wereld van verwachten, maar dat mag je van die A2 ook niet.

Kortom....zeker een lens om in de gaten te houden als je wel een dSLR wilt maar niet met losse lenzen rond wilt lopen.
En voorlopig is dit de enige lens die zo'n mooi bereik heeft naar mijn mening.

Gemak dient de mens ... zeker als je bijvoorbeeld op vakantie gaat :+
Pagina: 1