[ClarkConnect] Cups wil niet printen

Pagina: 1
Acties:

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:21

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
PC: PII 266, met Clarkconnect Home Edition 2.2 erop geinstalleerd.
Printer: Een HP Deskjet 710C, aangesloten op de parallelle poort.

Het ding heeft ooit gewerkt, werd netjes gedeeld met samba, kon overal printen... Geen probleem. Tot voor kort! Heb de server 1 keer uitgehad, printer er per ongeluk afgelaten tijdens het booten, later weer uitgezet, printer er weer aan, en nu wil 'ie niks meer?

Ik kan gewoon cups starten, netjes de printer toevoegen, maar wat ik ook doe het ding spuugt geen papier meer uit! De jobs verschijnen wel in m'n Cups jobs pagina, maar binnen 1 seconde zegt 'ie "job finished" en m'n printer doet niets... gaat niet eens aan.

Bij het opstarten ziet 'ie de HP nog wel, hij wordt wel gedetecteerd...

Wat doe ik verkeerd? Mijn kennis van Linux is best wel ontoereikend merk ik... :(

Edit: Ik heb net geprobeerd 'm toe te voegen als Raw printer (lukte me vroeger ook toen ik nog een 386 Freesco router had) maar als ik dan vanaf een van de clients probeer te printen naar het ip van de Clarkconnect doos doet 'ie nog steeds vrolijk niets en de print job in windows blijft hangen...

[ Voor 18% gewijzigd door strandbal op 28-09-2004 18:57 ]

Hier stond een dode link.

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:48

Oceria

I've been in between....

Heb je nadat je de printer weer toegevoegd hebt in CUPS samba wel herstart? Samba kijkt alleen bij het starten naar nieuwe printers. Doe eens
code:
1
# services samba restart
en kijk of je de printer dan wel terug vindt.

*EDIT*
euhm, dat moet dus
code:
1
services smb restart
zijn.

Sorry

[ Voor 16% gewijzigd door Oceria op 28-09-2004 19:09 . Reden: Syntax error ]

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Ook al gedaan, zelfs de hele server gereboot, ik was wanhopig... Het ding verschijnt wel op 't netwerk, installeren gaat ook prima, maar printen doet 'ie niet...

Job wordt verstuurd, komt aan op server, server zegt na 1 sec "Ik ben klaar!" maar printer heeft niets uitgepoept...

Weer een edit: Vergeten te melden dat de printer nog wel gewoon OK is, als ik 'm direct aan m'n WinXP bakje hang dan print 'ie als een tierelier.

[ Voor 25% gewijzigd door strandbal op 28-09-2004 19:16 ]

• Oceria

Oceria

I've been in between....

Hoe zit het met de configuratie van de printer? Gebruik je wel de juiste printer language?

En als je in de samba config file kijkt, wordt dan wel de juiste opdracht gegeven om te printen?
In /etc/samba/smb.conf moet in het global gedeelte
code:
1
2
3
use client driver = yes
printcap name = /etc/printcap
load printers = yes

staan en in het share gedeelte
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[printers]
printing = cups
print command = lpr -r -P%p -o raw %s
printer admin = guest
browseable = yes
printable = yes
public = yes
guest ok = yes

staan.
Verder moet je bij de eerste pagina nadat je de naam en beschrijving van de printer hebt gegeven de port nemen waar de printer op aangesloten is. Je ziet de printer in het rijtje staan. Daarna in het volgende scherm "HP" kiezen, in het daarop volgende scherm het juiste model kiezen en daarna moet -na een herstart van samba- alles het weer doen.
Kijk voor meer informatie even naar http://192.168.1.1:631/jobs?which_jobs=completed voor een summiere beschrijving van de fout.

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Die stukjes config file komen nu overeen, ik miste alleen het "browseable = yes" stukje. Samba gerestart, cups ook for the hell of it, en nu zie ik helemaal geen jobs meer verschijnen :?

Ik snap er echt niks meer van, ik doe alles 10 keer hetzelfde als dat ik het in het begin heb gedaan, en het lukt me nu gewoon niet meer...

Beetje zitten googlen, mijn dmesg geeft wel gewoon een parport weer, en hij geeft ook aan als je de poort moet selecteren "Parallel port (HEWLETT PACKARD DESKJET 710C)", dus dan kan m'n printerpoort toch ook niet dood zijn?

cat /var/log/messages > /dev/lp0 werkt trouwens ook niet.
Testpagina printen vanuit CUPS web interface werkt ook niet... :'(

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Lief schopje... Iemand nog een idee?

• Oceria

Oceria

I've been in between....

Als het printen vanuit CUPS zelf ook niet wil heb je OF de verkeerde poort aangesproken, Of je printer zelf is kaduque.....
Kijk eens of het verrekte ding wel gevonden wordt door een windows xp computer....

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Mijn printertje werkt nog wel, op mijn windows machines geen enkel probleem... Hij laat ook in CUPS bij het selecteren van de poort zien "Parallel port /dev/lp0 (HEWLETT PACKARD...etc)"...

Zou mijn lpt poort nie helemaal ok meer zijn? Hoe kan ik dat testen in linux?

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Huh? Ik denk ik zet logging even op "DEBUG", pas verder niets aan in cupsd.conf... Laat testpagina printen vanuit winxp... Het ding PRINT gewoon :?

Hoe kan dat nou? Het vage is dat 'ie vanuit de cups webconfig nog steeds geen testpagina wil printen, maar vanaf de clients gaat het nu iig wel... Al is het retetraag, maar de 710C is dan ook een host-based printertje, en de cpu van de host is nie zo vlug ;)

Raar...

• Oceria

Oceria

I've been in between....

En hoe zit het met de bios instellingen? Staat bi-direction setting goed, en de DMA settings? Controleer ook even oh het IRQ niet stiekum veranderd is: de kernel zou daar wel eens over kunnen struikelen.
Succes!

Pagina: 1