[XP/2000] Dual boot XP en Windows 2000 Server problemen*

Pagina: 1
Acties:

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-05 16:00
Hier zijn natuurlijk al heel veel topics over. Nu zie ik alleen door de topics het bos niet meer. Ik heb al heel veel geprobeerd en het is ook erg vaak fout gegaan. Mijn bedoeling is om een dualboot te krijgen tussen WinXP en Win2K server.

Ik heb 2 hard disks.
1 van 80 Gb en 1 van 10 Gb.
Nu heb ik ze los van elkaar geinstalleerd.

Die van 80 Gb heeft 3 partities:
1 van 10 Gb (waar WinXP op geinstalleerd is) NTFS
1 van 65 Gb (Data) NTFS
1 van 5 Gb (Data 2) FAT32

Op die hard disk van 10 Gb staat Win2K server geinstalleerd.

De laatste heb ik nu als master staan en die van 80 Gb als slave.
Nu start dus alleen Win2K server op (omdat ik ze los van elkaar geinstalleerd heb)
De partitie van waar XP op geinstalleerd staat wordt nu (in Win2K server) aangegeven als station G. De Data partitie (65 Gb NTFS) wordt aangegeven als station F. En de Data 2 partitie wordt aangegeven als station H.

Op station C (waar win2k server op staat) staan de volgende bestanden in de root:
arcldr.exe
arcsetup.exe
AUTOEXEC.BAT
boot.ini
CONFIG.SYS
IO.SYS
NTDETECT.COM
ntldr
pagefile.sys

In de boot.ini staat het volgende:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Server" /fastdetect

Op station G (De partitie van de 80 Gb schijf, waar WinXP op geinstalleerd staat) staan de volgende bestanden in de root:
AUTOEXEC.BAT
CONFIG.SYS
hiberfil.sys
IO.SYS
MSDOS.SYS
myinstall.log
pagefile.sys
temp.log

In Disk Managment staat het volgende:
Disk 0= Basic, 10 GB -> C: Healthy (System)
Disk 1= Basic, 80 GB -> G: Healthy -> Data F: (Active) -> Data 2 H: Healthy

Nu wil ik dus dat ik kan kiezen welk OS ik wil starten. Dit moet toch kunnen zonder XP opnieuw te installeren?

[ Voor 6% gewijzigd door Kitser op 28-09-2004 19:02 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

je XP bootfiles staan nu op een fysiek andere disk dan je 2000 bootfiles; die zien elkaar dus niet.
Aangezien je ook nog master + slave instellingen hebt (slave = XP) kun je nu het beste zorgen dat je de XP bootloader opnieuw installeert, (laatste OS kan 'ouder" OS wel zien, 2000 herkent XP niet).

Simpel de XP CD erin, recovery console kiezen en bootcfg + bootfix gebruiken.

Er wordt dan gekeken welke OSsen er zijn en deze worden in een nieuwe boot config allebei opgenomen door de XP bootloader.

[ Voor 16% gewijzigd door alt-92 op 28-09-2004 19:09 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-05 16:00
BackSlash32 schreef op 28 september 2004 @ 19:08:
je XP bootfiles staan nu op een fysiek andere disk dan je 2000 bootfiles; die zien elkaar dus niet.
Aangezien je ook nog master + slave instellingen hebt (slave = XP) kun je nu het beste zorgen dat je de XP bootloader opnieuw installeert, (laatste OS kan 'ouder" OS wel zien, 2000 herkent XP niet).

Simpel de XP CD erin, recovery console kiezen en bootcfg + bootfix gebruiken.

Er wordt dan gekeken welke OSsen er zijn en deze worden in een nieuwe boot config allebei opgenomen door de XP bootloader.
Dus even voor alle duidelijkheid:

Ik boot vanaf de XP CD ga naar de recovery console. Daar kies ik voor XP (of 2K?) en daar typ ik:
bootcfg [enter]
bootfix [enter]

?

[edit]

Hoef ik niks met ntdetect.com, NTLDR en boot.ini te doen?

[ Voor 6% gewijzigd door Kitser op 28-09-2004 19:13 ]