ach...in een volgend leven lach je er om!
[ Voor 14% gewijzigd door Osiris op 28-09-2004 18:06 ]
Maar goed.
Het is er zuiver en alleen nog maar voor backwards compatibility.
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
(sorry dat ik met mijn onmetelijke domheid niet meekom met jouw alwetendheidBackSlash32 schreef op 28 september 2004 @ 20:10:
Als je dat al niet duidelijk is als je in die files kijkt...
Even de inhoud van beide bestanden:
hosts:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| # # Dit bestand bevat de toewijzingen van IP-adressen naar hostnamen. Elke vermelding # moet op een afzonderlijke regel staan. Het IP-adres dient in de eerste kolom te worden # geplaatst, gevolgd door de bijbehorende hostnaam. Het IP-adres en de hostnaam dienen gescheiden te zijn door ten minste één spatie. # # Daarnaast kunnen opmerkingen (zoals deze) worden toegevoegd op extra # regels of gevolgd door de computernaam, voorafgegaan door een #. # # Bijvoorbeeld: # # 102.54.94.97 rhino.acme.com # bronserver # 38.25.63.10 x.acme.com # x clienthost |
networks:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| # Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp. # # Dit bestand bevat toewijzingen van naam- en netwerknummers voor # lokale netwerken. Netwerknummers moeten opgegeven worden in # decimale vorm, met een punt als scheidingsteken. # # Opmaak: # # <netwerknaam> <netwerknummer> [aliassen...] [#<opmerkingen>] # # Bijvoorbeeld: # # loopback 127 # campus 284.122.107 # londen 284.122.108 |
Het is mij nog niet duidelijk
Neuh, ik weet ook niet alles hoor0siris schreef op 01 oktober 2004 @ 21:43:
[...]
(sorry dat ik met mijn onmetelijke domheid niet meekom met jouw alwetendheid)
hosts :Het is mij nog niet duidelijk
enkelvoudige nodes op een netwerk.
Hebben dus een ip adres met 4 quads die verwijzen naar een fqdn of hostname:
aaa.bbb.ccc.ddd
networks:
groepen hosts binnen (jawel
hier zie je dan ook geen 4 quads maar 3 of minder (afhankelijk van class A, B, C networks).
aaa.bbb.ccc
of aaa.bbb
http://publib16.boulder.i...xfiles/networks_TCPIP.htm
Die zijn dus niet hetzelfde, maar das redelijk duidelijk.
Inmiddels wordt zo'n beetje overal CIDR en DNS gebruikt om dit te regelen, en zijn die files er dus nog hoofdzakelijk voor backwards compatibility gebruikt.
[ Voor 10% gewijzigd door alt-92 op 01-10-2004 22:49 ]
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Dat valt me nu pas opBackSlash32 schreef op 01 oktober 2004 @ 22:40:
hier zie je dan ook geen 4 quads maar 3 of minder
die hosts file gebruik ik zelf flink: als ik met putty een ssh verbinding wil naar een of andere unix/linux bak, hoef ik niet het hele ipadres of de complete fqdn in te typen
Trouwens: PuTTY slaat zn config in je user registry op, dus als je daar eenmaal fqdn of IP in hebt gevoerd hoef je dat verder ook niet meer te doen.