Wanneer is het zinvol een nieuwe videokaart te kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• m.theloosen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-08 22:17
Beste mensen,

Ik heb een Asus p4t-e P4 1800 Mhz 512 Mb RDRAM op 400 MHz.

Mijn vraag is of het zinvol is om een kaart van de 6300 Geforce serie erin te stoppen. Merk ik dan bij nieuwe spellen dat alles dan nog soepel loopt of gaat alles dan hakkelen. Deze pc is nu 2 jaar oud en vind het zonde om een nieuwe te kopen. De graphics van mijn Gef 4 TI 4400 128 Ddr vind ik nu matig worden.

Kom ik met een 6300 kaart op nog hoge Fps bij games? met de huidige p4 processor of kun je echt zien dat je duidelijk met veel frames ahter gaat lopen.

Mvg,

MT

• Cozm0
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 17:06

Cozm0

Unf!

m.theloosen schreef op 28 september 2004 @ 17:45:

Ik heb een Asus p4t-e P4 1800 Mhz 512 Mb RDRAM op 400 MHz.

Mijn vraag is of het zinvol is om een kaart van de 6300 Geforce serie erin te stoppen. Merk ik dan bij nieuwe spellen dat alles dan nog soepel loopt of gaat alles dan hakkelen. Deze pc is nu 2 jaar oud en vind het zonde om een nieuwe te kopen. De graphics van mijn Gef 4 TI 4400 128 Ddr vind ik nu matig worden.

Kom ik met een 6300 kaart op nog hoge Fps bij games? met de huidige p4 processor of kun je echt zien dat je duidelijk met veel frames ahter gaat lopen.
Samenvattend: je vind het zonde om een nieuwe pc te kopen, je bent niet tevreden met je huidige GF4 TI4400.
Je wil een (niet bestaande ?) GF6300 dr indoen.

Je cpu is niet heel erg snel meer, maar je wil geen andere
Dus koop een andere videokaart.
Ga eens benchen met 3dmark en vergelijk je score met anderen http://www.futuremark.com/
Kan je gelijk je pc vergelijken met andere pc's met betere videokaarten en ZELF besluiten of het zin heeft of niet

/edit: verder lopen er op dit forum topics zoals "wat kan ik hier het beste aan upgraden" daar had je beter kunnen posten imho.
Ik zie dat je nieuw bent op dit forum, lees de FAQ's

[ Voor 8% gewijzigd door Cozm0 op 28-09-2004 18:17 ]

| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |

Verwijderd

je merkt t wel natuurlijk, maar ik zou ook eens gaan sparen voor een snellere processor en misschien zelfs wat meer ram, moederbord kan geloof ik nog mee :)

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-07 23:38
Tjah, je zult wel een verschil waarnemen, maar ik denk dat je nog meer uit je PC haalt als je er nog eens een andere Processor in zet. Want die 1.8 GHz is geen Northwood geloof ik. Misschien dan je dan wat meer uit zo'n kaart haalt, maar verschil zou je nu ook wel merken.

• m.theloosen
Het is wel een Northwood processor.

Ja ok ik zal eens op futeremark kijken. Ik dacht dat dit altijd een betaalde software was om je pc te testen?

het 512 mb Rambuss geheugen is volgens mij wel snel.

Verwijderd

Shaggy_NL schreef op 28 september 2004 @ 18:14:
Tjah, je zult wel een verschil waarnemen, maar ik denk dat je nog meer uit je PC haalt als je er nog eens een andere Processor in zet. Want die 1.8 GHz is geen Northwood geloof ik. Misschien dan je dan wat meer uit zo'n kaart haalt, maar verschil zou je nu ook wel merken.
1.8 is d8 ik willamette :)

Verwijderd

ti4400 > fx5200, = ongeveer de fx5600ultra...Zou nevernooit je geld steken in een budget GF 6XXX --> Zal je niks schelen, je KAN er zelfs op 8eruit gaan...

• Cozm0
  • Laatst online: 13-02 17:06

Cozm0

Unf!

Verwijderd schreef op 28 september 2004 @ 18:21:
ti4400 > fx5200, = ongeveer de fx5600ultra...Zou nevernooit je geld steken in een budget GF 6XXX --> Zal je niks schelen, je KAN er zelfs op 8eruit gaan...
:? ti4400 > fx5200, = ongeveer de fx5600ultra... :?

| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:29
Ti4400 > FX5200 (Ti4400 is beter dan FX5200)

én

Ti4400 ~= FX5600 Ultra (Ti4400 is ongeveer gelijk aan FX5600 Ultra

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:41

Thandor

SilverStreak

Die berekening snap ik ook niet ;)

3dmark vergelijken heeft ook geen zin, die GeForce 4 Ti is DX 8 en die nieuwere GeForce is DX9, die GeForce Ti zal in 3dmark03 erg laag scoren.
Met 3dmark2001 klopt het beeld ook niet, je moet naar meerdere benchmarks kijken. Naar echte spellen, naar 3dmark, naar aquamark en bekijk het gemiddelde. Vergeet ook niet dat DX9 spellen op die GeForce 4 Ti wel draaien maar er minder mooi uitzien omdat DX9 effecten simpelweg weggelaten worden.

Over die Pentium IV. Een Pentium IV 1,8 is altijd een Willamette. Een Pentium IV 1,8A is altijd een Northwood, zo is dat en zal het ook blijven. De Willamette gaat tot en met 2GHz en alles boven de 2GHz is dus een Northwood, Prescott of Gallatin (<--van de Pentium IV EE) (Indien je een Pentium IV neemt)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Goed, nu rest dus nog de vraag of hij bewust niet 1.8A heeft neergezet (en dus wist dat hij een Willamette had en geen Northwood) of dat het 'gewoon' een slordigheidsfoutje was.

Anyhow, als je een Willamette hebt heeft het weinig zin om er een snellere kaart in te prikken. Die dingen zijn eenvoudigweg niet krachtig genoeg om alles uit een snelle videokaart te halen. Als ik de Radeon 8500 in mijn Willamette 1.5 vervang door een Radeon 9700 Pro, dan merk ik echt helemaal geen verschil - behalve natuurlijk de winst in 3DMark omdat die kaart wél native DX9 ondersteunt.

Maar ook als het wel een Northwood zou zijn, betwijfel ik of het nut heeft daar geld aan uit te geven. Ik zou liever het hele zootje gewoon verkopen voor een redelijk prijsje, even wat dieper in de buidel tasten en dan meteen een snel systeem kopen - mits je dat natuurlijk wilt (en als jij met je PC alleen surft en office't dan heeft het natuurlijk geen zin iets snellers te kopen dan nu).

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:41

Thandor

SilverStreak

Je zou kunnen proberen om eerst je CPU een beetje te oc'en, daarmee zou je met die 1.8A aardig wat winst kunnen halen. Videokaart oc'en zou je ook kunnen proberen. :)

Wil je niet oc'en, zware games voor de CPU gaan op jouw PC ook niet soepel draaien, ook al heb je de snelste videokaart van dit moment. Het ligt er dus ook aan welke spellen je gaat spelen.

Als je een Willamette hebt (Willamette & Celeron C zijn in feite hetzelfde...zegt genoeg dacht ik :x) dan is het upgraden totaal overbodig.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Een nieuwe (betere!) Grafische kaart zal er ook in jou systeem voor zorgen dat je verbetering ziet in performance en beeldkwaliteit maar ook bij de nieuwe kaart is het zo dat hogere beeldkwaliteit ten koste zal gaan van de performance en aangezien de kwaliteit hoger is in te stellen (dan op de oude kaart) is wellicht ook de performance verder terug te brengen (dan die van de oude kaart :) ).

Je zal er iig op vooruit gaan.

• wmeester
  • Laatst online: 16:05
m.theloosen schreef op 28 september 2004 @ 18:18:
Het is wel een Northwood processor.

Ja ok ik zal eens op futeremark kijken. Ik dacht dat dit altijd een betaalde software was om je pc te testen?

het 512 mb Rambuss geheugen is volgens mij wel snel.
offtopic:
Op futuremark kun je inderdaad niet vergelijken zonder te betalen.

• m.theloosen
Het is inderdaad een Northwoord die in mijn pc zit. Staat ook op de doos van de ASUS P4T-E moederboard dat dit erin kunnen. En ik heb daar toen voorgekozen.

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik weet nu in iedergeval dat ik nog redelijk meekan hoewel het spel HALO het goed doet in 800 x 600 en niet veel hoger. IL-2 Sturmovik- Pacific Fighters doet het ook nog goed en dat speel ik veel dus ga ik toch maar geen nieuwe kaart kopen.
Pagina: 1