[HD] Oude Seagate ST-225 (20MB) aansluiten op PII mobo

Pagina: 1
Acties:

• TXC
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Ik heb hier een hele oude harde schijf liggen, type Seagate ST-225 (20MB) uit een hele oude PC. Deze schijf is niet IDE, en toch wil ik hem aan het draaien krijgen op een andere PC. Hiervoor heb ik een Pentium II bij de hand (voor de ISA poorten). Op deze hele oude HD uit de hele oude PC zit namelijk hele oude software voor een hele oude doch zeer goed werkende meetmachine. Deze software wil ik graag op de PII kopiëren.

Alleen aangezien deze HD niet IDE is gebruik ik een controller kaart uit de oude PC. Deze heb ik in een ISA slot geprikt. Nu herkent hij bij het opstarten van de PC uiteraard niet de HD aangezien deze niet IDE is, en hij op IDE poorten scant naar HD's.

De HD is als extra schijf in de PII gezet (via de controller kaart dus) maar in Windows 2000 krijg ik ook gene meldigen voor nieuwe hardware of iets dergelijks. Ik heb geen idee welke stappen verder te nemen.

Iemand die mij kan helpen?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
zo'n oude kaart is natuurlijk niet plug & play, dus je zult zelf moeten uitzoeken welk merk/type etc. het is en er drivers voor zoeken. Kun je niet een fotootje maken van die kaart? Misschien dat mensen hier adhv details meer info kunnen geven.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Windows 2000 zal deze kaart niet herkennen..

Het systeem wat je gebruikt is MFM. Dat is uit het begintijdperk van de PC (de XT's en de eerste AT's)

Je moet die schijf gewoon onder DOS proberen te benaderen (Misschien dat het dos van win95/win98 er ook nog wel wat mee kan.. Geen idee).

In ieder geval dien je ook in je bios aan te geven wat je heads/sectors/cylinders zijn (dat werkt niet met autodetect). Op die manier zou je de schijf aan de gang kunnen krijgen.

Wat je overigens misschien beter kunt doen is gewoon die oude schijf in de oude machine laten, en in die machine een netwerkkaart zetten ofzo.. Of data overzetten via fastlynx en een seriele / parallelle kabel..

[ Voor 20% gewijzigd door Twynn op 28-09-2004 18:19 ]

• TXC
Hmm aangezien ik wat ben blijven steken met die HD op de PII heb ik hem weer in de oude machine gestopt. Ik zal eens met Telix aan de slag of met FastLynx.

In eerste instantie boote de PC niet, vandaar dat ik hem in de PII wilde zetten. Maar nu heb ik toch het OS aan de praat op de oude PC (Dos 3.20).

Bedankt voor de hulp.

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:56

Xanax959

relax...

Wat voor pc is die oude machine? Als het een XT 8088 is krijg je hem waarschijnlijk niet in een PII aan de gang met die controller, omdat een XT op een andere manier met het bios werkt. (geen menuutje e.d.)

Kijk of je een mfm controllerkaart kan vinden uit een 286 of hoger, die kan je aansturen met je bios van je PII. Nadeel is dat je waarschijnlijk je onboard ide controller uit moet zetten.

Atari portfolio Dos 2.11

Verwijderd

als het een 20mb schijf is moet je de zaak toch zelfs wel dmv een (aantal) floppy(s) eraf kunnen halen?
met arj of pkzip desnoods?
In het ergste geval zijn het 30 floppen!
Want ik gok dat het er ook zo opgekomen is.

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-02 07:11

MadMan

What the....

Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 15:54:
als het een 20mb schijf is moet je de zaak toch zelfs wel dmv een (aantal) floppy(s) eraf kunnen halen?
met arj of pkzip desnoods?
In het ergste geval zijn het 30 floppen!
Want ik gok dat het er ook zo opgekomen is.
Ik denk alleen dat de pc van de ts nog werkt met 5-en-een-kwart" floppy's en zo'n drive zal hij weer niet in zijn nieuwere pc hebben.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

• TXC
Het is inderdaad een pc met een 5 1/4 floppy drive en ik heb maar een paar van die floppen. En aangezien ik maar 1 zon floppy drive heb moet ik als ik via die floppen wil werken steeds de drive ombouwen.

Ik heb nu via zo'n flop FastLynx naar die PC gezet en de HD met dos weer aan het draaien gekregen. De data heb ik zo kunnen transferen via ene paralelle kabel, aldus mission accomplished. Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1