Algemene audio vraagbaak

Pagina: 1
Acties:
  • 315 views sinds 30-01-2008

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Beste lezers,

ik ben nogal leek op het gebied van audio, toch is het mijn hobby. Ik wil er graag wat meer verstand van krijgen, en ik denk dat er meerdere zijn die dat graag willen. Ik geef vaak advies die achteraf niet schijnt te kloppen, ook merk ik zelf dat ik erg afhankelijk ben van het forum waneer ik een speaker wil bouwen. De Faq heb ik al zo'n tien keer doorgelezen, maar als je iets niet snapt is het soms moeilijk te bepalen in welk topic je de vraag kan stellen, vandaar dit topic! Hier kan je vrijwel alles over audio vragen. Maar vragen als: ''mijn speakers doen het niet, hoe kan ik sit oplossen?'' horen weer niet thuis in dit topic. Het gaat dus om de techniek van audio, en niet over de problemen die jij op een bepaalt moment hebt met je audio installatie.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Barry|IA
Mijn eerste vraag....(ik edit expres niet omdat het niet bij de startpost past):

Ik heb nogal moeite met het berekenen van kasten, als ik een simulatie heb blijkt later vrijwel altijd dat niet alles optimaal is, maar wat is bij een simulatie nou het aller belangrijkst? En wat niet? Zo weet ik dat ik op de group delay moet letten, en op de verdere frequenty curve, maar ik hoor niemand over fase verschuiving :?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08 18:54

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, wat is optimaal? Dat is geheel afhankelijk van de situatie en wat je graag wil...

Fase zit in de group delay verwerkt btw (dat staat btw ook netjes in de help van winISD), dus eigenlijk kijk je er wel naar ;)

Uiteindelijk komt het er altijd op neer dat je een tradeoff moet maken tussen allerlij factoren die de het samenspel tussen kast en woofer.

Voorbeeld: Wil je diep, hard,droog, en dat alles in een klein kastje? Dan heb je al snel een probleem: bij droog kom je al snel uit op een gesloten kast, en bij diep kun je beter BR hebben. Het moek ook nog hard kunnen, dat betekend veel excursie, aangezien die gigantisch stijgt in de lage regionen. Klein kastje is dan vaak al helemaal lastig om nog een beetje diep te gaan. Je zult dus uiteindelijk een gulden middenweg moeten vinden tussen diepgang, kast groote, maxSPL en groupdelay. Dit is natuurlijk een versimpeling van de feiten, en iedere situatie is natuurlijk anders, maar je begrijpt denk ik wel waar ik heen wil.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

prima id dit topic want ik heb ook een DHZ vraagje
ik heb een bouwpaket gehaald bij speakerenco en ik wou het filter in elkaar solderen
maar de weerstand die ik heb meegekregen voor het hoog is 5W 1Ohm terwijl er op de tekening staat 5W 3,3Ohm!
kan ik die weerstand wel gebruiken (veranderd de totale impedantie?? verandert het geluid??) of moet ik ff langs mijn electonicaboer gaan?

ten 2de een hele erge n00b vraag waarschijlijk maar heeft een spoel een in en een uit gang of maakt dit niet uit?? ( het lijkt mij dat het nix uit maakt maar toch)

als ze af zijn komt er een totaal verslag met pics in een eigen topic maar voor nu leek dit mij handiger

Verwijderd

De weerstand maakt zeker uit. Als je een compleet pakket hebt gekocht zou ik even bellen om te kijken of ze een fout hebben gemaakt of dat ze de waardes hebben veranderd maar niet aangepast in het schema.

Voor wat betreft de spoelen: Deze hebben geen in of uitgang ;)

• Barry|IA
Vraagje 2:

Als ik de FS wil meten van een onbekende speaker; waarom moet ik dan per sé een weerstand hebben met een bepaalde waarde? Als ik een grotere/kleinere neem, kan ik toch ook in WinIsd aflezen waneer de speaker bij een bepaalde Freq. de minste weerstand aangeeft op mijn multimeter :?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Hu? Wat bedoel je nu? een onbekende speaker in winISD? hoe wil je dat doen?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-07 13:27
Barry|IA schreef op 28 september 2004 @ 17:26:
Mijn eerste vraag....(ik edit expres niet omdat het niet bij de startpost past):

Ik heb nogal moeite met het berekenen van kasten, als ik een simulatie heb blijkt later vrijwel altijd dat niet alles optimaal is, maar wat is bij een simulatie nou het aller belangrijkst? En wat niet? Zo weet ik dat ik op de group delay moet letten, en op de verdere frequenty curve, maar ik hoor niemand over fase verschuiving :?
Weet je wat afgeleides zijn in de wiskunde? Je weet wel, afgeleide van X² is 2X.
Afgeleide van plaats (naar tijd), is snelheid. En de afgeleide van snelheid is versnelling: Plaats: m(eter), snelheid: m/s, versnelling: m/s²

Dan zal ik je eens wat verklappen: Je hebt een frequentiecurve, als je die naar tijd afleidt krijg je de fase en als je die opnieuw naar tijd afleid krijg je de groupdelay.

Daarom hoef je bij het meten van speakers ook alleen maar een SPL meting te doen, de fase en GD kan je daaruit afleiden.

Wat betekent dat nu precies: De fase is niets meer dan een maat voor hoe snel de SPL curve verandert. (vergelijk: meters/seconde voor snelheid: dat is een maat voor hoe snel je van plaats veranderd).

Bekijk maar eens een SPL curve met fase, dan zal je zien dat waar de curve snel verandert (bijvoorbeeld bij de Fs van de box), de fase snel toe of afneemt.

Groupdelay is een maat voor de "verandering van de verandering". (Vergelijk versnelling: Dat is is een maat voor hoe snel je snelheid toeneemt).
Op die plekken (in je SPL curve) waar de fase niet constant is, krijg je dus een verandering van de groupdelay. Wat is daarvan het effect op het geluid? Fase is ook een maat voor de "vertraging" in je geluid. Stel: Een 50Hz toon op tijdstip T wordt "verzonden" en als fase 0° heeft en een 40Hz toon heeft fase 10°, dan wordt hij op tijdstip T+een heel klein beetje verzonden. Wanneer ergens een faseverschil optreedt (weer je Fs van je box), krijg je dat elke frequentie op een iets ander tijdstip wordt verzonden. Groupdelay is een maat voor hoe snel dat tijdsverschil toeneemt. Als je groupdelay laag is (kleine faseverandering), worden die frequenties vrijwel tegelijkertijd verzonden: prima. Als je groupdelay hoger is krijg je dus dat je je geluid "uit elkaar gaat trekken". Een instrument dat een toon genereert dat in een kleine frequentieband zit krijgt dan dus een heel ander karakter (Vance Dickason omschrijft dat als een "tweeeoooopp" geluid ipv een korte tik. Hij merkt ook op dat het onder normale omstandigheden niet te horen valt omdat ons gehoor er erg ongevoelig voor is)

Dus als je in een subwoofertopic weer eens iets leest over mensen die hun groupdelay willen verlagen terwijl ze voor een kastontwerp kiezen waarbij in het laag de speaker heel snel afvalt (denk aan bandpas ontwerpen met hun 6de orde curve), dan weet je dus dat dat stomweg niet mogelijk is, omdat de groupdelay afhangt van je SPL curve.

en later beantwoord ik je andere vraag wel, eerst sollicitatie voorbereiden

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Kijk, dit is nu de rede waarom je een boek moet kopen (ik heb er gisteren pas een besteld)!

Daar staat zoiets in, en je hebt meteen een naslagwerk. Ik weet weet ook niet alle details (zie het alleen gebeuren in de simulatie en trek zo mijn conclusies). Ik heb eigenlijk ook nog nooit precies gekken naar de onderligende details, maar het is wel handig om ze te weten!

Zo'n boek is gewoon handig om dit soort dingen te weten te komen. Het staat vast ook wel op internet, maar je weet nooit of die info echt betrouwbaar is of compleet. Een boek leest nog altijd wel handiger.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Mooi stukje Raymond maar je spreekt jezelf wel tegen
Wat betekent dat nu precies: De fase is niets meer dan een maat voor hoe snel de SPL curve verandert. (vergelijk: meters/seconde voor snelheid: dat is een maat voor hoe snel je van plaats veranderd).

Bekijk maar eens een SPL curve met fase, dan zal je zien dat waar de curve snel verandert (bijvoorbeeld bij de Fs van de box), de fase snel toe of afneemt
Bij een BR systeem gaat dit gigantisch de mist in, de grootste faseshift zit inderaad bij de Fsc, de responsecurve is rond de Fsc juist vaak relatief vlak omdat je hier te maken hebt met de output van de poort en de driver die het van elkaar overnemen.
Wanneer ergens een faseverschil optreedt (weer je Fs van je box), krijg je dat elke frequentie op een iets ander tijdstip wordt verzonden. Groupdelay is een maat voor hoe snel dat tijdsverschil toeneemt. Als je groupdelay laag is (kleine faseverandering), worden die frequenties vrijwel tegelijkertijd verzonden: prima.
Dit gaat uiteraard alleen op voor frequenties die vlak bij elkaar liggen, een lage groupdelay zegt niet zoveel over faseverschillen tussen tonen die een eind uit elkaar liggen.
Dus als je in een subwoofertopic weer eens iets leest over mensen die hun groupdelay willen verlagen terwijl ze voor een kastontwerp kiezen waarbij in het laag de speaker heel snel afvalt (denk aan bandpas ontwerpen met hun 6de orde curve), dan weet je dus dat dat stomweg niet mogelijk is, omdat de groupdelay afhangt van je SPL curve.
Euhm 6e orde bandpass subs vallen net als BR's gewoon 4e orde af in het laag hoor :? Overigens is een groupdelay bij 6e orde bandpass prima binnen de perken te houden, alleen als je te laag tuned (en dat is verleidigelijk bij 6e orde bandpass) krijg je écht hoge groudelays.

@deepspace: Er zijn ook zat boeken die er mijlenver naast liggen ookal klinkt hetgeen wat ze zeggen (evt. onderbouwd met wat duur taalgebruik) erg plausibel.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

m.m schreef op 29 september 2004 @ 23:59:
@deepspace: Er zijn ook zat boeken die er mijlenver naast liggen ookal klinkt hetgeen wat ze zeggen (evt. onderbouwd met wat duur taalgebruik) erg plausibel.
Klinkt als Bose :P . Zeker zijn er boeken die niet goed zijn, maar ik vermoed dat ik wel een goed boek heb besteld, aangezien ik er veel mensen hier positief over hoor :)

• Raymond
m.m schreef op 29 september 2004 @ 23:59:
Bij een BR systeem gaat dit gigantisch de mist in, de grootste faseshift zit inderaad bij de Fsc, de responsecurve is rond de Fsc juist vaak relatief vlak omdat je hier te maken hebt met de output van de poort en de driver die het van elkaar overnemen.
Kijk maar eens wat een woofer doet rond Fs. Wanneer de BR box goed is ontworpen, staat de woofer bijna stil op dat punt, de output van de woofer daalt daar dan ook heel snel.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

ja precies, maar niet het complete systeem! Ik heb het net met deepspace al bediscusseerd over msn. Helaas zit er in 'het' gratis simulatieprogramma voor zovver ik weet geen mogelijkheid om alleen de driveroutput te geven (wel alleen de poortoutput) zodat het plaatje in winisd in ieder geval niet lijkt te kloppen. Natuurlijk heb je wel helemaal gelijk maar het gaat alleen om de output van de driver in je uitleg en dat heb je er niet bijgezegd.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Raymond
Barry|IA schreef op 28 september 2004 @ 17:26:
Ik heb nogal moeite met het berekenen van kasten, als ik een simulatie heb blijkt later vrijwel altijd dat niet alles optimaal is
Kan je dat iets toelichten?
Je hebt eerst het volume berekend en dan zegt je pc dat het niet klopt oid?

• Barry|IA
Nou, als ik een simulatie heb blijkt achteraf vaak dat het gewoonweg niet klinkt, als ik dan met een beetje demping of elektronischecorrectie speel werkt het meestal wel naar mij zin, maar dat hoort niet vind ik :? .

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op 30 september 2004 @ 23:14:
Nou, als ik een simulatie heb blijkt achteraf vaak dat het gewoonweg niet klinkt, als ik dan met een beetje demping of elektronischecorrectie speel werkt het meestal wel naar mij zin, maar dat hoort niet vind ik :? .
Wat bedoel je met "dat het gewoonweg niet klinkt"? Dat is nogal vaag, en wie zegt dat het aan de simulatie of afstelling ligt?

• Raymond
Barry|IA schreef op 30 september 2004 @ 23:14:
Mwoagh, hoort niet is erg sterk uitgedrukt. Het mooiste is natuurlijk als je je box even laat meten. Dan kan je zien in hoeverre de werkelijkheid overeenkomt met je simulatie. En als je ook je "getweakte" box laat meten, kan je zien wat het verschil is en wat je dus zelf blijkbaar lekker vind klinken. Daar kan je daar bij volgende ontwerpen rekening mee houden.

Verwijderd

Ik heb dan ook nog wel een vraagje ;) ;

Iemand bekend met het merk 'ohm'?

http://www.ohmspeakers.com/

Ik heb wel eens gehoord dat het echt toppie zou zijn..
Maar is het dan echt goed, of is het dezelfde naaierietus als bose?
Ze zijn nl behoorlijk in de prijs, en gebruiken van die aparte kreten, zoals:

"full room stereo" en "wave form fidelity"..

Dus.. ik ben wel erg benieuwd naar dit merk

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-07 15:47
Op die site komt het over alsof het bose is, die termen zijn inderdaad wat vreemd :P

Vooral '3d imaging' :?

[ Voor 14% gewijzigd door simon op 01-10-2004 16:06 ]

|>

• Raymond
ohm speakers: Geen idee. Ik kan op de website ook niet goed zien wat hun concept is.

Verwijderd

Ik vind het best een aardig idee dit topic maar we hebben er later gewoon helemaal _niets_ aan. Wanneer hier een interessante vraag voorbij komt dan mag die best apart in een apart topic worden gesteld. Op deze manier valt hij later absoluut niet terug te vinden met de search en is dit topic dus alleen nuttig voor de korte termijn.

Daarom zie ik het niet zitten dit topic nog langer open te houden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.