[3D] Texture: Metalen randen

Pagina: 1
Acties:

• Ghost
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-02-2025

Ghost

Phasma Ex Machina

Topicstarter
Ik heb een simpele model gemaakt zodat ik mij kon storten op texturen om zo mijn skills wat bij te schaven. Op een van mijn zoektochten naar referentieplaatjes kwam ik dit tegen:

Afbeeldingslocatie: http://www.planetquake.com/blur/media/remodel/cells.jpg (clickable)

Het viel me op dat de randen van deze model in de texture wat lichter waren, waardoor ze beschadigd en iets afgerond leken. Ik heb zelf geprobeerd dit na te maken door met een lage opague brush langs de randen te gaan bij mijn eigen model en met een clone tool een mask te bewerken op de manier zoals hier wordt beschreven. Toch krijg ik niet echt het gewenste effect (zie mijn huidige model).

Kan iemand mij tips geven hoe ik uiteindelijk hetzelfde effect kan creëren als in het referentieplaatje?

Ik gebruik Paint Shop Pro 7 en BodyPaint 3D R2 om mijn texture te bewerken.

When in doubt, press some random buttons.

• Neejoh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 20:52
als ik die tutorial die je daar hebt staan even snel doorlees lijkt het mij niet bijster moeilijk ofzo... Waar loop je vast?

• Ghost

Ghost

Phasma Ex Machina

Topicstarter
Die tutorial slaat eigelijk alleen over afgebladderde verf en dat lukt me ook wel (een beetje).

edit:
Ik zie dat ik iets te snel ben geweest |:(. De tutorial geeft wel aardig wat uitleg, maar het blijft een beetje vaag over hoe ik "wear" het beste kan aanbrengen.

Op dit moment is die doos ook een beetje op die manier gedaan.
Maar ik zou graag willen weten hoe ik een beschadigde, ronde look aan puur metalen randen kan krijgen. Dus slijtage omdat het ding is omgevallen, er tegenaan gestoten is, het idee geven van wat afgeronde hoeken etc.

[ Voor 23% gewijzigd door Ghost op 28-09-2004 16:56 ]

• Senzuboon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-10-2022

Senzuboon

Out now! Ichi!

Dan moet je kijken waar je randen van de polygonen op de uitvouw van de mesh zitten (als je Texporter heb gebruikt o.i.d), en daar rekening mee houden met de plaatsing van de decay.

Portfolio | Stolen Couch Games | Ichi!

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
In het geval van een model waarbij je verder geen bump-map of specular-map hebt, is het virj gemakkelijk. Je maakt gewoon een extra layer in Photoshop, kijkt waar de randen zitten in de pic (Texporter kun je daarvoor gebruiken) en tekent handmatig met een doorzichtige brush de lichte randjes. Door bijvoorbeeld een brush op 20% opacity te gebruiken en elk stuk een paar keer te doen en een beetje te bibberen krijg je een best aardig resultaat.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Ghost

Ghost

Phasma Ex Machina

Topicstarter
Ah, dat werkt idd erg goed. Bedankt!

Pagina: 1