[gentoo/putty] x-forwarding

Pagina: 1
Acties:

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Hoi, ik probeer nu x-forwarding aan de praat te krijgen op m'n gentoo bak. Wat ik al heb gedaan:

- x.org en xfce4 geemerged, deze werken prima
- ssh werkt al prima
- cygwin en cygwin/x staan op m'n windowsbak.

als ik nu in putty enable X11 forwarding aanzet, en ik ben met m'n bak geconnect, dan probeer ik "startxfce4" te doen. Dat werkt prima, ik krijg op m'n putty-terminal de normale output, alleen ik zie dus nergens een window. zou dit niet eigenlijk automatisch moeten werken, of ben ik nou gek?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:43
Ja, je hebt nog een X server nodig op je windows machine, en die laat je dan dus connecten met putty@localhost (in plaats van rechtstreeks met de remote machine)- dat is basically het idee van X forwarding.

Zie hier voor uitleg. X servers voor windows zijn bv. StarNet X-win32, Hummingbird Exceed, ...

Ook aan de server-kant (je linux-machine dus) moet je wel in de configuratie van SSH gezet hebben dat X11-forwarding enabled is. Ik neem aan dat dit by default uit staat.

[ Voor 26% gewijzigd door Wilke op 28-09-2004 14:38 ]

• chris
Hm, niet goed gelezen dus. Wat ik heb gedaan:

op m'n windowsbak een cygwin-shell opgestart.
in de shell eerst xinit gedaan.
vervolgens in het xterm venster "xhost +" ingetypt.
putty opgestart met Enable X11 forwarding aan.
export DISPLAY=[ip-adres van windowsbak]:0.0
startx

en hoppa, het werkt. het is nog redelijk snel ook.....

• chris
Nu wil ik nog het volgende: ik wil graag remote X starten, vervolgens een beetje werken in X op m'n local bak, m'n local bak afsluiten, weer opstarten, en verder gaan met dezelfde X-sessie. Ik heb echt geen idee of het kan, en hoe ik het aan zou moeten pakken, dus heeft iemand tips en/of keywords voor google?

• Straphka
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je kan eens naar VNC kijken....je start dan een X-sessie op op je remote machine waarna je daarnaar connect.

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:59

JaQ

chris schreef op 28 september 2004 @ 15:49:
Nu wil ik nog het volgende: ik wil graag remote X starten, vervolgens een beetje werken in X op m'n local bak, m'n local bak afsluiten, weer opstarten, en verder gaan met dezelfde X-sessie. Ik heb echt geen idee of het kan, en hoe ik het aan zou moeten pakken, dus heeft iemand tips en/of keywords voor google?
Dat gaat dus nooit werken. Je resumed geen sessie, maar je begint een nieuwe sessie. (begrijp je?) Ik denk tenminste niet dat je een reeds bestaande x instance "plotseling" naar een nieuwe / andere terminal kan laten wijzen, zonder sighup te roepen.

(oftewel, je display variabele aanpassen nadat je opnieuw hebt ingelogd en een kill -1 naar je x-proces hebt gestuurd) Waarom zou je dit trouwens willen?
Wilke schreef op 28 september 2004 @ 14:36:
Ja, je hebt nog een X server nodig op je windows machine, en die laat je dan dus connecten met putty@localhost (in plaats van rechtstreeks met de remote machine)- dat is basically het idee van X forwarding.

Zie hier voor uitleg. X servers voor windows zijn bv. StarNet X-win32, Hummingbird Exceed, ...
chris schreef op 28 september 2004 @ 14:17:
- cygwin en cygwin/x staan op m'n windowsbak.
;) cygwin/x is een prima X voor windows. Ben er zelf uitermate fan van, mede omdat deze ook open source is.

[ Voor 33% gewijzigd door JaQ op 28-09-2004 16:58 ]

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• chris
DrFrankenstoner schreef op 28 september 2004 @ 16:53:
Waarom zou je dit trouwens willen?
zodat ik 's nachts m'n windows-bak uit kan zetten ivm herrie, en 's ochtends weer aan kan zetten en verder gaan waar ik gebleven was. Ook als ik naar m'n ouders ga is het handig: gewoon ff opnieuw connecten en ik kan direct verder....
Pagina: 1