[Audio] één uitgang, maar vijf nodig

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:48
Ik heb nu al een tijdje last van steeds meer apparaten die ik op mijn computer wil aansluiten; laatst is daar nummer 5 bijgekomen.

- Computerspeakers
- Stereo
- Draadloze koptelefoon
- Headset
- Draadloze verbinding met tv huiskamer (met geluidsverbinding)

Dat houdt dus in dat ik 5 aansluitingen nodig heb, waar ik er maar 1 heb. In een grijs verleden heb ik een tijdelijke oplossing gekozen door met splittertjes te werken, maar met 5 apparaten steekt dit dusdanig uit dat m'n computer halverwege de kamer komt. Daar komt nog eens bij dat er geluidsverlies optreedt dankzij die splitters (af en toe hoor ik ook wat gekraak, als ik met m'n computer gerommeld heb, even aandrukken en het werkt weer).

Nu is het bovenstaande niet de meest ideale situatie, en zoek ik een mooie, en praktische oplossing. Wat ik zoek is een kastje, waar m'n line-out van de computer op wordt aangesloten, en wat dit geluid dan verdeeld over meerdere uitgangen. Het hoeft geen switch te zijn, over alle uitgangen tegelijkertijd geluid is geen probleem, dat heb ik zelfs liever dan dat ik steeds een schakelaar om moet zetten.
Conrad bijvoorbeeld heeft alleen voor de line-in een schakelkastje (met 4 ingangen).

Nu is mijn vraag; bestaat zo'n kastje, of kan dit alleen middels zelfbouw verkregen worden?

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Verwijderd

Switchbox kopen? Kan wel bij audiozaak, volgens mij gaan die wel tot 5. En anders kan je die zelf maken natuurlijk :)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-08 15:43

leuk_he

1. Controleer de kabel!

- Stereo
Als het een echte stereo is zitten hier nog wel wat vrije uitgangen op.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-07 17:41

MBV

soms wil je op je computerspeakers 'ping u heeft mail' horen, en op je stereo de radio. De meeste hebben niet een aparte selector voor de line-out :)
In de winkel gebruiken we zo'n acht-weg geval om verschillende speakers aan te sluiten. Je kan ze ook allemaal tegelijk aandrukken :)

• TukkerTweaker
  • Laatst online: 23-07 11:33
Mengpaneeltje?

• Irby
Alvast bedankt voor de reacties hier. Maar; heeft niemand thuis ditzelfde probleem, en er een oplossing voor gevonden / gemaakt? Als het alleen maar door zelfbouw gemaakt kan worden; heeft iemand wat tips, om het verlies in geluidskwaliteit zo beperkt mogelijk te houden?

Verwijderd

Hey,

Wat dacht je van een 19" splitter/mixer...
per kanaal kan je dan ook nog eens volume en levels regelen... heb je meteen wat knaps!

Behringer maakt die dingen redelijk betaalbaar (130 euri's)
http://www.behringer.com/MX882/index.cfm?lang=ENG

• Beekforel
  • Laatst online: 01-08 20:59

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik zou gaan voor een mengpaneeltje of stereo installatie.
Dat laatste heb ik nu, er gaat 1 kabel naar mijn stereoinstallatie waarmee ik dan weer verder kan. Headphones sluit ik daar dus op aan.

• cavey
  • Laatst online: 11-06 07:23
Heh,

koop een profi geluidskaart met 10 I/O (10 in, 10 out) ;)

Of doe wat slimmer en steek je geld in een mengpaneel met meerdere in/outputs zodat je ook nog wat kan gaan bedroom dj'n.

Of doe als een tweaker betaamt en ga zelf een splitter in elkaar knutselen, met versterkers erin, zodat het signaal versiel wat optreedt bij het splitsen over 5 outputs met verschillende weerstanden wat omzeilt wordt...

legio mogelijkheden :)

• Mr.Wop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07 13:17
Volgens mij heb je weinig aan een mengpaneel. Dan heb je namelijk wel veel ingangen, maar wat ik uit jou verhaal begrijp is dat je juist veel uitgangen wil hebben.
Wat je zou moeten hebben is een versterkertje die van een input 5 outputs maakt. Heb ik zelf ook eens naar lopen zoeken. Alleen niet echt veel bruikbaars gevonden. Mijn conclusie was toen zelfbouw. Zou niet echt heel moeilijk moeten zijn, maar dan moet je wel een beetje verstand hebben van electronica en dat was bij mij niet voldoende het geval...

Misschien dat iemand een schema voor je in elkaar kan prutsen. :)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:39

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 12:12:
Hey,

Wat dacht je van een 19" splitter/mixer...
per kanaal kan je dan ook nog eens volume en levels regelen... heb je meteen wat knaps!

Behringer maakt die dingen redelijk betaalbaar (130 euri's)
http://www.behringer.com/MX882/index.cfm?lang=ENG
Even opletten hier, dit is L en R in en 1x Stereo out en 6x mono out, waarmee je dus max 4x stereo out kan krijgen.

Beter kan je dan de POWERPLAY PRO-8 HA8000 nemen, is een headphone amp, maar kan ook prima als line-distributie versterker gebruikt worden. Wel zuinig met de levels zijn.
http://www.behringer.com/HA8000/index.cfm?lang=ENG

Deze heeft een stereo input en 8 stereo outputs. + nog wat mogelijkheden die misschien ook wel handig zijn.

Als je de HA8000 te duur vind (177 euro), is er nog de HA4700
http://www.behringer.com/HA4700/index.cfm?lang=ENG

4 stereo outputs, maar net als de HA8000: 2 headphone outputs per kanaal...
De 4700 heeft iets extras: een 2 bands EQ per output! Kost 142 eurotjes.

Alles kan stuk.

• Irby
Het ziet er heel mooi uit, en is ook zeker een optie, maar met die prijzen wordt zelfbouw toch wel interessanter, eens kijken of ik mijn 2e linkerhand kan inruilen voor een rechter ;) Ik denk dan Conrad wel de spullen heeft die ik nodig heb?

Edit:

Is dit wat?

Het bovenstaande product, heb ik 2 vragen over:
- Kan het wat ik wil dat het kan?
- Zo ja, is het kwalitatief een beetje in orde?

[ Voor 41% gewijzigd door Irby op 30-09-2004 09:33 ]

• JeroenG
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:20
Beste Conrad-klant,

helaas kunnen wij geen winkelwagen voor u aanmaken.

Waarschijnlijk heeft u cookies in uw browser gedeactiveerd. U kunt het beste cookies activeren en het opnieuw proberen. Of klik op onderstaande link. Bij vragen kunt u op werkdagen tijdens kantooruren telefonisch contact opnemen met onze webmaster.
Tel.: +31 (0)53-4285444

• leuk_he
  • Laatst online: 01-08 15:43

leuk_he

1. Controleer de kabel!

levert dus voor ons de tekst op die jeroen33g hierboven post. (noem het beestje maar bij naam dan kunne wij op conrad zoeken)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Irby
Sorry, ik had gewoon de link gekopieërd, maar dat werkt blijkbaar dus niet :)

Het gaat om productnummer 350048 -8b (4weg audioschakelbox). In de omschrijving op de site staat "voor het aansluiten van maximaal 4 hoofdtelefoons", in de te downloaden handleiding staat "voor het aansluiten van 4 apparaten op de versterker ingang". Nu is het me dus niet duidelijk of het nu 4 ingangen en 1 uitgang heeft, of 1 ingang en 4 uitgangen, wat ik dus zoek.

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-08 16:47
Dat ding is niet wat je zoekt denk ik. Het verbindt 1 ingang door met 1 van de 4 uitgangen. Je zou dan bv. je stereo of je headset kunnen selecteren, maar niet beide tegelijk.

Het beste in jouw geval is een simpele buffer die het ingangssignaal versterkt en aan de 5 uitgangen verdeelt. Als je wil post ik wel een schema'tje.

• Irby
Als je dat schema'tje zou willen posten, graag. Dan ga ik eens even rondkijken voor de benodigde onderdelen om zoiets in elkaar te zetten :) (ik heb absoluut geen ervaring met het inelkaar zetten van dit soort dingen, dus wat dit betreft ben ik een n00b, ik geef het eerlijk toe ;), maar, het lijkt me wel leuk om te maken).

Edit:

Wat het meest ideale zou zijn is: aansluitingen via tulpstekkers, en evt. de mogelijkheid om ze (aan de voorkant) aan/uit te schakelen, alhoewel dat laatste niet noodzakelijk is.

Ik denk dat ik dan meteen de hulp van m'n buurman inschakel, die heeft wat meer kennis/ervaring op dit gebied :)

[ Voor 33% gewijzigd door Irby op 30-09-2004 14:41 ]

Verwijderd

Kijk eens bij de conrad op artikelnummer 352500 - 8B
Met deze 6-voudige verdeler kunt u één videosignaal over max. 6 video-apparaten (bijv. TV of videorecorder) verdelen. Denk eens aan de vele toepassingen die hierdoor mogelijk zijn. Voor restaurants, etalages of thuis, met deze AV-verdeler hoeft u geen aansluitingen te veranderen.
Technische spec.: Rendement -1 dB tot +2 dB •

1 x AV-ingang met 3 Cinch-bussen (audio links/rechts en video)
6 x AV-uitgangen met ieder 3 Cinch-bussen

Afm. (lxbxh) 180 x 160 x 42 mm.
Compleet met stekkernetvoeding.

Tot max. 6 apparaten tegelijkertijd
Videorecorder
AV-verdeler
1 in 6 out dus

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/xander.kok/got/352500_BB_00_FB.EPS.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2004 15:04 ]

• Irby
Dát is inderdaad het apparaat wat ik zoek :D, waarom staat ie nou weer onder video-schakelaars, ipv audio. Ik ga eerst even kijken wat de mogelijkheden zijn met zelfbouw (en de kosten), maar als dat niets wordt, weet ik welk apparaat ik moet kopen, bedankt!

Verwijderd

I.R. Butcher schreef op 30 september 2004 @ 15:12:
Dát is inderdaad het apparaat wat ik zoek :D, waarom staat ie nou weer onder video-schakelaars, ipv audio. Ik ga eerst even kijken wat de mogelijkheden zijn met zelfbouw (en de kosten), maar als dat niets wordt, weet ik welk apparaat ik moet kopen, bedankt!
Voor die EUR34,95 zou ik het niet zelf meer gaan maken, je hebt dan tenminste een net kastje wat werkt EN garantie :)

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-08 16:47
In dat bakje zit ongeveer exact hetzelfde als wat ik wou voorstellen qua schema (voor het audio-gedeelte dan). Kzou dus gewoon zo'n bakje halen, is het nog mooi afgewerkt ook! Zelfbouw zal niet zoveel goedkoper zijn (ik schat 20 à 25 EUR).

• Irby
Morgen zal ik dat kastje bestellen, ziet er inderdaad netjes uit, en voor 10 euro verschil ga ik niet zelf prutsen. Bedankt voor de hulp allemaal :)

• Irby
Vandaag het kastje binnengekregen, aangesloten en het werkt perfect. Het geluid klinkt nu ook veel beter, omdat dat splittertje er tussenuit is. Perfect!

Pagina: 1